Lifespan and Education (5 cr)
Code: TH00CA36-3020
General information
- Enrollment
-
02.06.2025 - 03.11.2025
Registration for introductions has not started yet.
- Timing
-
03.11.2025 - 11.12.2025
The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Health and Well-being
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 46 - 55
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
- Teachers
- Kaija Penttala
- Noora Ahvenjärvi
- Course
- TH00CA36
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
parillisten viikkojen torstaisin 14-18 vko 46-50
Jakson opettajat
Noora Ahvenjärvi
Kaija Penttala
Opintojakso esitellään lyhyellä videolla, minkä löydätte Itsistä. Opiskelijat käynnistävät jakson tehtävät jo ennen yhteistä verkkotapaamista opettajien kanssa.
Jaksolla on kaksi verkko-opetustapaamista ja itsenäistä verkkotyöskentelyä annettujen tehtävien parissa määrätyillä viikoilla.
Verkko-opetuksessa on läsnäolovelvoite, joka perustuu opintojaksolla käytettäviin työskentely- ja oppimismenetelmiin. Opintojakson verkko-opetus sisältää jakson aloituksen, jossa käydään tehtävät ja arvioinnin perusteet läpi ja ryhmätöiden esitykset. Osallistuminen verkko-opetukseen tukee opiskelijan ammatillisen osaamisen ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä.
Jakson työskentelyn aikataulu:
Viikolla 45 Pohdintatehtävä kasvatuksesta ja oppimisesta. Tutustu omatoimisesti Itsiin.
Viikolla 46 Keskustelu pohdintatehtävästä verkossa ja yksilö- ja ryhmätehtävien käynnistäminen.
Viikolla 47 - 49 Itsenäinen työskentely tehtävien parissa
Viikolla 50 Verkkotapaaminen ja ryhmätehtävän purku, jakson päätös
Lähitapaamisten tarkempi sisältö:
to 13.11.2025 klo 16-18 Lähitapaaminen verkossa, Zoom-linkki
klo 16.00 - 16.15 Opintojakson tehtävät
klo 16.15 - 17.00 Varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhde elämänkaaren vaiheissa (Noora)
klo 17.00- 18:00 Sosialisaatio ja kasvuympäristöt (Kaija)
ti 11.12.2025 klo 14-16 Lähitapaaminen verkossa, Zoom-linkki
klo 14:00 - 15:30 Ryhmätehtävän purku kahdessa eri ryhmässä (Noora ja Kaija)
klo 15:30 - 15.55 Opintojakson päätös
Osallistuminen kahteen verkkotapaamiseen on velvoittavaa.
Muista antaa kurssin päättymisen jälkeen Spark-palaute, josta saat linkin sähköpostiisi.
Muutokset ovat mahdollisia.
Objective
• you recognise individual and environmental factors that affect people’s growth, development and education
• you can describe the developmental tasks of different life phases
• you are familiar with theories on education, development and learning
Content
• the biological, psychological and social development of human beings
• the developmental tasks and challenges of different life phases: childhood, youth, adulthood and old age
• the psychosocial basis of education and supporting individuals’ growth and socialisation process
• early interaction and parent-infant bonding
• the ethical dimension of education
Materials
Tehtävissä käytettävä materiaali:
- Pulkkinen, L. 2022. Lapsen hyvinvointi alkaa kodista.
- Nurmi J.-E.; Ahonen, T.; Lyytinen, H.; Lyytinen, P.; Pulkkinen, L. & Ruoppila, I. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys. Jyväskylä: PS-kustannus. Saatavana myös elektronisena.
- Dunderfeldt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia: lapsen kasvusta yksilön henkiseen kehitykseen. Helsinki: WSOY.
Lisäksi kannattaa käyttää soveltuvin osin (luvut 2 ja 3) teosta:
- Vilen M.; Leppämäki P. & Ekström L. 2008. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY.
- Raatikainen, E., Rahikka, A., Saarnio, T. & Vepsä, P. 2019. Ammattina Sosionomi. Helsinki: Sanoma Pro.
- Hyödynnä raportissa myös esim. Hyvinvointi-jakson kirjallista lähdemateriaalia yhteiskunnallisen tilanteen kuvauksissa, esim. Matkalla nykyaikaan -teosta.
- Omien aiheeseen liittyvien lähteiden valinta ja käyttäminen
Teaching methods
Yksilötyöskentely, pienryhmätyöskentely
Oppimistehtäväperusteinen
International connections
Tutkiva oppiminen
Keskusteluluennot
Pienryhmätehtävät
Student workload
Verkko-opetus + tuntitehtävät ja Elämänkaaren vaiheet -ryhmätehtävä 1,5 op
Elämänkaariraportti yksilötyönä 2,5 op (arvioinnin kohde)
Pohdintatehtävä kasvatuksesta ja oppimisesta -tehtävä yksilötyönä 1 op (purku Itsissä)
Elämänkaariraportin palautuspäivät:
1. palautuspäivä 3.12.2025
2. palautuspäivä 17.12.2025