Elämänkaari ja kasvatus (5op)
Toteutuksen tunnus: TH00CA36-3020
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.06.2025 - 03.11.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 03.11.2025 - 11.12.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 46 - 55
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Opettajat
- Kaija Penttala
- Noora Ahvenjärvi
- Ryhmät
-
PSOSS25VSosionomi (AMK), Turku, verkko S25
- Opintojakso
- TH00CA36
Toteutuksella on 2 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 4 t 0 min.
| Aika | Aihe | Tila |
|---|---|---|
|
To 13.11.2025 klo 16:00 - 18:00 (2 t 0 min) |
Verkko-opetus, Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3020 |
Zoom
|
|
To 11.12.2025 klo 14:00 - 16:00 (2 t 0 min) |
Verkko-opetus, Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3020 |
Zoom
|
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
parillisten viikkojen torstaisin 14-18 vko 46-50
Jakson opettajat
Noora Ahvenjärvi
Kaija Penttala
Opiskelijat käynnistävät jakson tehtävät jo ennen yhteistä verkkotapaamista opettajien kanssa.
Jaksolla on kaksi verkko-opetustapaamista ja itsenäistä verkkotyöskentelyä annettujen tehtävien parissa määrätyillä viikoilla.
Verkko-opetuksessa on läsnäolovelvoite, joka perustuu opintojaksolla käytettäviin työskentely- ja oppimismenetelmiin. Opintojakson verkko-opetus sisältää jakson aloituksen, jossa käydään tehtävät ja arvioinnin perusteet läpi ja ryhmätöiden esitykset. Osallistuminen verkko-opetukseen tukee opiskelijan ammatillisen osaamisen ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä.
Jakson työskentelyn aikataulu:
Viikolla 45 Pohdintatehtävä kasvatuksesta ja oppimisesta. Tutustu omatoimisesti Itsiin.
Viikolla 46 Keskustelu pohdintatehtävästä verkossa ja yksilö- ja ryhmätehtävien käynnistäminen.
Viikolla 47 - 49 Itsenäinen työskentely tehtävien parissa
Viikolla 50 Verkkotapaaminen ja ryhmätehtävän purku, jakson päätös
Lähitapaamisten tarkempi sisältö:
to 13.11.2025 klo 16-18 Lähitapaaminen verkossa, Zoom-linkki
klo 16.00 - 16.15 Opintojakson tehtävät
klo 16.15 - 17.00 Varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhde elämänkaaren vaiheissa (Noora)
klo 17.00- 18:00 Sosialisaatio ja kasvuympäristöt (Kaija)
to 11.12.2025 klo 14-16 Lähitapaaminen verkossa, Zoom-linkki
klo 14:00 - 15:30 Ryhmätehtävän purku kahdessa eri ryhmässä (Noora ja Kaija)
klo 15:30 - 15.55 Opintojakson päätös
Osallistuminen kahteen verkkotapaamiseen on velvoittavaa.
Muista antaa kurssin päättymisen jälkeen Spark-palaute, josta saat linkin sähköpostiisi.
Muutokset ovat mahdollisia.
Tavoitteet
• tunnistat ihmisen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen vaikuttavia yksilöllisiä ja ympäristöön liittyviä tekijöitä
• osaat kuvailla ihmisen eri ikävaiheiden kehitystehtävät
• tiedät kasvatuksen, kehityksen ja oppimisen teorioita
Sisältö
´• ihmisen biologinen, psykologinen ja sosiaalinen kehitys
• eri ikävaiheiden kehitystehtävät ja haasteet: lapsuus, nuoruus, aikuisuus ja vanhuus
• kasvatuksen psykososiaalinen perusta ja yksilön kasvu- ja sosialisaatioprosessin tukeminen
• varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhde
• kasvatuksen eettinen ulottuvuus
Oppimateriaalit
Kirjallisuutta oppimistehtävissä hyödynnettäväksi:
Pulkkinen, L.; Ahonen, T. & Ruoppila, I. (toim.) 2023. Ihmisen psykologinen kehitys. Jyväskylä: PS-kustannus. Saatavana myös elektronisena.
Pulkkinen, L. 2022. Lapsen hyvinvointi alkaa kodista. PS-Kustannus.
Vilen M.; Leppämäki P. & Ekström L. 2008. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY.
Karisto, A.; Takala, P. & Haapola, I. 1998. Matkalla nykyaikaan. WSOY.
Nurmiranta, H.; Leppämäki, P. & Horppu, S. 2022. Kehityspsykologiaa lapsuudesta vanhuuteen. Kirjapaja.
Lehtinen, E.; Vauras, M. & Lerkkanen, M-L. 2016. Kasvatuspsykologia. PS-Kustannus.
Antikainen, A.; Rinne, R. & Koski, L. 2021. Kasvatussosiologia. Santalahti Kustannus.
Raatikainen, E., Rahikka E.; Saarnio, T. & Vepsä, P. 2019. Ammattina sosionomi. Sanoma Pro.
Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä – asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Gaudeamus.
Lisäksi omien aiheeseen liittyvien lähteiden valinta ja käyttäminen
Opetusmenetelmät
Yksilötyöskentely, pienryhmätyöskentely
Oppimistehtäväperusteinen
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Tutkiva oppiminen
Keskusteluluennot
Pienryhmätehtävät
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Verkko-opetus + tuntitehtävät ja Elämänkaaren vaiheet -ryhmätehtävä 1,5 op
Elämänkaariraportti yksilötyönä 2,5 op (arvioinnin kohde)
Pohdintatehtävä kasvatuksesta ja oppimisesta -tehtävä yksilötyönä 1 op (purku Itsissä)
Pohdintatehtävän palautus 7.11. mennessä.
Ryhmätehtävän palautus 30.11. mennessä.
Elämänkaariraportin palautuspäivät:
1. palautuspäivä 3.12.2025
2. palautuspäivä 17.12.2025
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jakson arvosana (1-5) muodostuu Elämänkaarihaastattelu-oppimistehtävästä (yksilötyö)
Muut tehtävät:
Elämänkaaren vaiheet -tehtävä (ryhmätyö) hyväksytty / täydennettävä
Pohdintatehtävä kasvatuksesta ja oppimisesta -tehtävä (yksilötyö) hyväksytty / täydennettävä
Hylätty (0)
Opiskelijan osaaminen ei yllä arviointikriteereihin 1–2
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- Opiskelija ymmärtää ihmisen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen vaikuttavia tekijöitä.
- Opiskelija osaa kuvailla ihmisen eri ikävaiheiden kehitystehtäviä ja haasteita.
- Opiskelija tietää kasvatukseen ja oppimiseen liittyviä teorioita
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- Opiskelija ymmärtää laajemmin ihmisen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen vaikuttavia tekijöitä, sekä yksilöllisiä ja ympäristöön liittyviä näkökulmia
- Opiskelija osaa kuvailla ja selittää eri ikävaiheille tyypillisiä kehitystehtäviä ja haasteita
- Opiskelija ymmärtää keskeiset kasvatukseen ja oppimiseen liittyvät teoriat ja tietää, miten ne ilmenevät käytännön kasvatustilanteissa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa tietoa ihmisen kasvatusta, kehityksestä ja kasvatuksesta, ja ymmärtää yksilölliset tarpeet sekä ympäristötekijöiden merkityksen.
- Opiskelija osaa kuvailla, selittää ja soveltaa oppimiansa eri ikävaiheiden kehitystehtäviä ja haasteita.
- Opiskelija argumentoi kasvatuksen ja oppimisen teorioita käytännön kasvatustoimintaan.