Siirry suoraan sisältöön

Elämänkaari ja kasvatus (5op)

Toteutuksen tunnus: TH00CA36-3020

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.06.2025 - 03.11.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
03.11.2025 - 11.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
suomi
Paikat
46 - 55
Koulutus
Sosionomikoulutus
Opettajat
Kaija Penttala
Noora Ahvenjärvi
Ryhmät
PSOSS25V
Sosionomi (AMK), Turku, verkko S25
Opintojakso
TH00CA36

Toteutuksella on 2 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 4 t 0 min.

Aika Aihe Tila
To 13.11.2025 klo 16:00 - 18:00
(2 t 0 min)
Verkko-opetus, Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3020
Zoom
To 11.12.2025 klo 14:00 - 16:00
(2 t 0 min)
Verkko-opetus, Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3020
Zoom
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

parillisten viikkojen torstaisin 14-18 vko 46-50
Jakson opettajat
Noora Ahvenjärvi
Kaija Penttala

Opiskelijat käynnistävät jakson tehtävät jo ennen yhteistä verkkotapaamista opettajien kanssa.

Jaksolla on kaksi verkko-opetustapaamista ja itsenäistä verkkotyöskentelyä annettujen tehtävien parissa määrätyillä viikoilla. 
Verkko-opetuksessa on läsnäolovelvoite, joka perustuu opintojaksolla käytettäviin työskentely- ja oppimismenetelmiin. Opintojakson verkko-opetus sisältää jakson aloituksen, jossa käydään tehtävät ja arvioinnin perusteet läpi ja ryhmätöiden esitykset. Osallistuminen verkko-opetukseen tukee opiskelijan ammatillisen osaamisen ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä.

Jakson työskentelyn aikataulu:

Viikolla 45 Pohdintatehtävä kasvatuksesta ja oppimisesta. Tutustu omatoimisesti Itsiin.
Viikolla 46 Keskustelu pohdintatehtävästä verkossa ja yksilö- ja ryhmätehtävien käynnistäminen.
Viikolla 47 - 49 Itsenäinen työskentely tehtävien parissa
Viikolla 50 Verkkotapaaminen ja ryhmätehtävän purku, jakson päätös

Lähitapaamisten tarkempi sisältö:

to 13.11.2025 klo 16-18 Lähitapaaminen verkossa, Zoom-linkki
klo 16.00 - 16.15 Opintojakson tehtävät
klo 16.15 - 17.00 Varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhde elämänkaaren vaiheissa (Noora)
klo 17.00- 18:00 Sosialisaatio ja kasvuympäristöt (Kaija)

to 11.12.2025 klo 14-16 Lähitapaaminen verkossa, Zoom-linkki
klo 14:00 - 15:30 Ryhmätehtävän purku kahdessa eri ryhmässä (Noora ja Kaija)
klo 15:30 - 15.55 Opintojakson päätös

Osallistuminen kahteen verkkotapaamiseen on velvoittavaa.

Muista antaa kurssin päättymisen jälkeen Spark-palaute, josta saat linkin sähköpostiisi.

Muutokset ovat mahdollisia.

Tavoitteet

• tunnistat ihmisen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen vaikuttavia yksilöllisiä ja ympäristöön liittyviä tekijöitä
• osaat kuvailla ihmisen eri ikävaiheiden kehitystehtävät
• tiedät kasvatuksen, kehityksen ja oppimisen teorioita

Sisältö

´• ihmisen biologinen, psykologinen ja sosiaalinen kehitys
• eri ikävaiheiden kehitystehtävät ja haasteet: lapsuus, nuoruus, aikuisuus ja vanhuus
• kasvatuksen psykososiaalinen perusta ja yksilön kasvu- ja sosialisaatioprosessin tukeminen
• varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhde
• kasvatuksen eettinen ulottuvuus

Oppimateriaalit

Kirjallisuutta oppimistehtävissä hyödynnettäväksi:

Pulkkinen, L.; Ahonen, T. & Ruoppila, I. (toim.) 2023. Ihmisen psykologinen kehitys. Jyväskylä: PS-kustannus. Saatavana myös elektronisena.

Pulkkinen, L. 2022. Lapsen hyvinvointi alkaa kodista. PS-Kustannus.
Vilen M.; Leppämäki P. & Ekström L. 2008. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY.
Karisto, A.; Takala, P. & Haapola, I. 1998. Matkalla nykyaikaan. WSOY.
Nurmiranta, H.; Leppämäki, P. & Horppu, S. 2022. Kehityspsykologiaa lapsuudesta vanhuuteen. Kirjapaja.
Lehtinen, E.; Vauras, M. & Lerkkanen, M-L. 2016. Kasvatuspsykologia. PS-Kustannus.
Antikainen, A.; Rinne, R. & Koski, L. 2021. Kasvatussosiologia. Santalahti Kustannus.
Raatikainen, E., Rahikka E.; Saarnio, T. & Vepsä, P. 2019. Ammattina sosionomi. Sanoma Pro.
Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä – asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Gaudeamus.

Lisäksi omien aiheeseen liittyvien lähteiden valinta ja käyttäminen

Opetusmenetelmät

Yksilötyöskentely, pienryhmätyöskentely
Oppimistehtäväperusteinen

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Tutkiva oppiminen
Keskusteluluennot
Pienryhmätehtävät

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Verkko-opetus + tuntitehtävät ja Elämänkaaren vaiheet -ryhmätehtävä 1,5 op
Elämänkaariraportti yksilötyönä 2,5 op (arvioinnin kohde)
Pohdintatehtävä kasvatuksesta ja oppimisesta -tehtävä yksilötyönä 1 op (purku Itsissä)

Pohdintatehtävän palautus 7.11. mennessä.
Ryhmätehtävän palautus 30.11. mennessä.

Elämänkaariraportin palautuspäivät:
1. palautuspäivä 3.12.2025
2. palautuspäivä 17.12.2025

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jakson arvosana (1-5) muodostuu Elämänkaarihaastattelu-oppimistehtävästä (yksilötyö)

Muut tehtävät:
Elämänkaaren vaiheet -tehtävä (ryhmätyö) hyväksytty / täydennettävä
Pohdintatehtävä kasvatuksesta ja oppimisesta -tehtävä (yksilötyö) hyväksytty / täydennettävä

Hylätty (0)

Opiskelijan osaaminen ei yllä arviointikriteereihin 1–2

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- Opiskelija ymmärtää ihmisen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen vaikuttavia tekijöitä.
- Opiskelija osaa kuvailla ihmisen eri ikävaiheiden kehitystehtäviä ja haasteita.
- Opiskelija tietää kasvatukseen ja oppimiseen liittyviä teorioita

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- Opiskelija ymmärtää laajemmin ihmisen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen vaikuttavia tekijöitä, sekä yksilöllisiä ja ympäristöön liittyviä näkökulmia
- Opiskelija osaa kuvailla ja selittää eri ikävaiheille tyypillisiä kehitystehtäviä ja haasteita
- Opiskelija ymmärtää keskeiset kasvatukseen ja oppimiseen liittyvät teoriat ja tietää, miten ne ilmenevät käytännön kasvatustilanteissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa tietoa ihmisen kasvatusta, kehityksestä ja kasvatuksesta, ja ymmärtää yksilölliset tarpeet sekä ympäristötekijöiden merkityksen.
- Opiskelija osaa kuvailla, selittää ja soveltaa oppimiansa eri ikävaiheiden kehitystehtäviä ja haasteita.
- Opiskelija argumentoi kasvatuksen ja oppimisen teorioita käytännön kasvatustoimintaan.

Siirry alkuun