Siirry suoraan sisältöön

Elämänkaari ja kasvatus (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CA36-3020

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.06.2025 - 03.11.2025

Ajoitus

03.11.2025 - 11.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

46 - 55

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Kaija Penttala
  • Noora Ahvenjärvi

Ryhmät

  • PSOSS25V
    Sosionomi (AMK), Turku, verkko S25

Tavoitteet

• tunnistat ihmisen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen vaikuttavia yksilöllisiä ja ympäristöön liittyviä tekijöitä
• osaat kuvailla ihmisen eri ikävaiheiden kehitystehtävät
• tiedät kasvatuksen, kehityksen ja oppimisen teorioita

Sisältö

´• ihmisen biologinen, psykologinen ja sosiaalinen kehitys
• eri ikävaiheiden kehitystehtävät ja haasteet: lapsuus, nuoruus, aikuisuus ja vanhuus
• kasvatuksen psykososiaalinen perusta ja yksilön kasvu- ja sosialisaatioprosessin tukeminen
• varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhde
• kasvatuksen eettinen ulottuvuus

Oppimateriaalit

Tehtävissä käytettävä materiaali:

- Pulkkinen, L. 2022. Lapsen hyvinvointi alkaa kodista.
- Nurmi J.-E.; Ahonen, T.; Lyytinen, H.; Lyytinen, P.; Pulkkinen, L. & Ruoppila, I. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys. Jyväskylä: PS-kustannus. Saatavana myös elektronisena.
- Dunderfeldt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia: lapsen kasvusta yksilön henkiseen kehitykseen. Helsinki: WSOY.
Lisäksi kannattaa käyttää soveltuvin osin (luvut 2 ja 3) teosta:
- Vilen M.; Leppämäki P. & Ekström L. 2008. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY.
- Raatikainen, E., Rahikka, A., Saarnio, T. & Vepsä, P. 2019. Ammattina Sosionomi. Helsinki: Sanoma Pro.
- Hyödynnä raportissa myös esim. Hyvinvointi-jakson kirjallista lähdemateriaalia yhteiskunnallisen tilanteen kuvauksissa, esim. Matkalla nykyaikaan -teosta.

- Omien aiheeseen liittyvien lähteiden valinta ja käyttäminen

Opetusmenetelmät

Yksilötyöskentely, pienryhmätyöskentely
Oppimistehtäväperusteinen

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Tutkiva oppiminen
Keskusteluluennot
Pienryhmätehtävät

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Verkko-opetus + tuntitehtävät ja Elämänkaaren vaiheet -ryhmätehtävä 1,5 op
Elämänkaariraportti yksilötyönä 2,5 op (arvioinnin kohde)
Pohdintatehtävä kasvatuksesta ja oppimisesta -tehtävä yksilötyönä 1 op (purku Itsissä)

Elämänkaariraportin palautuspäivät:
1. palautuspäivä 3.12.2025
2. palautuspäivä 17.12.2025

Sisällön jaksotus

parillisten viikkojen torstaisin 14-18 vko 46-50
Jakson opettajat
Noora Ahvenjärvi
Kaija Penttala

Opintojakso esitellään lyhyellä videolla, minkä löydätte Itsistä. Opiskelijat käynnistävät jakson tehtävät jo ennen yhteistä verkkotapaamista opettajien kanssa.

Jaksolla on kaksi verkko-opetustapaamista ja itsenäistä verkkotyöskentelyä annettujen tehtävien parissa määrätyillä viikoilla. 
Verkko-opetuksessa on läsnäolovelvoite, joka perustuu opintojaksolla käytettäviin työskentely- ja oppimismenetelmiin. Opintojakson verkko-opetus sisältää jakson aloituksen, jossa käydään tehtävät ja arvioinnin perusteet läpi ja ryhmätöiden esitykset. Osallistuminen verkko-opetukseen tukee opiskelijan ammatillisen osaamisen ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä.

Jakson työskentelyn aikataulu:

Viikolla 45 Pohdintatehtävä kasvatuksesta ja oppimisesta. Tutustu omatoimisesti Itsiin.
Viikolla 46 Keskustelu pohdintatehtävästä verkossa ja yksilö- ja ryhmätehtävien käynnistäminen.
Viikolla 47 - 49 Itsenäinen työskentely tehtävien parissa
Viikolla 50 Verkkotapaaminen ja ryhmätehtävän purku, jakson päätös

Lähitapaamisten tarkempi sisältö:

to 13.11.2025 klo 16-18 Lähitapaaminen verkossa, Zoom-linkki
klo 16.00 - 16.15 Opintojakson tehtävät
klo 16.15 - 17.00 Varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhde elämänkaaren vaiheissa (Noora)
klo 17.00- 18:00 Sosialisaatio ja kasvuympäristöt (Kaija)

ti 11.12.2025 klo 14-16 Lähitapaaminen verkossa, Zoom-linkki
klo 14:00 - 15:30 Ryhmätehtävän purku kahdessa eri ryhmässä (Noora ja Kaija)
klo 15:30 - 15.55 Opintojakson päätös

Osallistuminen kahteen verkkotapaamiseen on velvoittavaa.

Muista antaa kurssin päättymisen jälkeen Spark-palaute, josta saat linkin sähköpostiisi.

Muutokset ovat mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jakson arvosana (1-5) muodostuu Elämänkaarihaastattelu-oppimistehtävästä (yksilötyö)

Muut tehtävät:
Elämänkaaren vaiheet -tehtävä (ryhmätyö) hyväksytty / täydennettävä
Pohdintatehtävä kasvatuksesta ja oppimisesta -tehtävä (yksilötyö) hyväksytty / täydennettävä

Hylätty (0)

Opiskelijan osaaminen ei yllä arviointikriteereihin 1–2

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- Opiskelija ymmärtää ihmisen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen vaikuttavia tekijöitä.
- Opiskelija osaa kuvailla ihmisen eri ikävaiheiden kehitystehtäviä ja haasteita.
- Opiskelija tietää kasvatukseen ja oppimiseen liittyviä teorioita

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- Opiskelija ymmärtää laajemmin ihmisen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen vaikuttavia tekijöitä, sekä yksilöllisiä ja ympäristöön liittyviä näkökulmia
- Opiskelija osaa kuvailla ja selittää eri ikävaiheille tyypillisiä kehitystehtäviä ja haasteita
- Opiskelija ymmärtää keskeiset kasvatukseen ja oppimiseen liittyvät teoriat ja tietää, miten ne ilmenevät käytännön kasvatustilanteissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa tietoa ihmisen kasvatusta, kehityksestä ja kasvatuksesta, ja ymmärtää yksilölliset tarpeet sekä ympäristötekijöiden merkityksen.
- Opiskelija osaa kuvailla, selittää ja soveltaa oppimiansa eri ikävaiheiden kehitystehtäviä ja haasteita.
- Opiskelija argumentoi kasvatuksen ja oppimisen teorioita käytännön kasvatustoimintaan.