Aikuistyön asiakasryhmät ja palvelujärjestelmä (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CO39-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.06.2025 - 29.09.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
36 - 45
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Katri Viippo
- Tiina Laakso
Ryhmät
-
PSOSLS24ESosionomi (AMK), Loimaa, erillishaku, S24
Tavoitteet
· tunnet hyvinvointia ja sosiaalista turvallisuutta tukevat palvelujärjestelmät ja sosiaaliturvan
· osaat soveltaa työssä palveluihin ja etuuksiin liittyvää säädöspohjaa
· osaat toimia sosiaalisen asiantuntijana moniammatillisissa työryhmissä ja verkostoissa ja edistää asiakkaan turvaverkostojen toimintaa
Sisältö
· aikuissosiaalityön keskeiset asiakasryhmät ja palvelujärjestelmät
· työskentelyä ohjaava säädöspohja
· asiakasryhmien sosiaaliturva
· moniammatillinen ja monialainen yhteistyö
· sosiaalipalveluiden laadun ja vaikuttavuuden arviointi sekä kehittäminen
Oppimateriaalit
Tanner, Niina; Kivipelto, Minna (2022) AVAIN-mittarin käyttö aikuissosiaalityössä Saatavilla: https://www.julkari.fi/handle/10024/144880
Wikström, Miia; Unkila, Kirsi; Räsänen, Heidi (2023): Kykyviisari-itsearviointimenetelmän hyödyntäminen asiakastyössä ja toiminnan vaikutusten arvioinnissa Saatavilla: https://www.julkari.fi/handle/10024/146807
Anni Partanen & Eija Savelius-Koski (2023) Aikuissosiaalityön käsikirja. Saatavilla: https://ekollega.fi/posken-julkaisusarja
THL (2021) Osallisuutta ja toimintakykyä vahvistava aikuissosiaalityö – opas ammattilaisille.
Saatavilla: https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/142555/URN_ISBN_978-952-343-648-0.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Frank Martela (2022) Hyvinvoinnin mittaus edellyttää hyvinvoinnin teoriaa. Saatavilla: https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/145551/YP2205-6_Martela.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Niina Tanner, Minna Kivipelto (2022) AVAIN-mittarin käyttö aikuissosiaalityössä. Saatavilla: https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/144880/URN_ISBN_978-952-343-914-6.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Saikku Peppi (2022) Monialaisen yhteispalvelun ristiriidat paikallistasolla. Saatavilla: https://www.julkari.fi/handle/10024/144233
Hujala, Anneli; Taskinen, Helena; Oksman, Erja; Kuronen, Risto; Karttunen, Anna; Lammintakanen, Johanna (2019) Sote-ammattilaisten monialainen yhteistyö: Paljon palveluja tarvitsevat asiakkaat etusijalle. Saatavilla: https://www.julkari.fi/handle/10024/138878
Juha Koivisto & Hanna Tiirinki (toim.) (2020) Monialaisten palvelutarpeiden tunnistamisen ja
ennakoinnin toimintamallit ja työkalut – väliraportti. Saatavilla: https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/139138/URN_ISBN_978-952-343-459-2.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Minna Kivipelto, Sanna Blomgren, Pekka Karjalainen ja Paula Saikkonen (toim.) Vaikuttavaa
aikuissosiaalityötä – arviointimalleista mittareihin. Saatavilla: https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/104473/URN_ISBN_978-952-245-864-3.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Sosiaalihuoltolaki 1301/2014
Laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä 29.6.2021/612
Oppimateriaali oman asiakasryhmän mukaan.
Opetusmenetelmät
Luento-opetus
Pienryhmäopiskelu
Simulaatio-opetus
Itsenäinen työskentely
Sisällön jaksotus
7.10. klo 9-15.30
21.10. klo 9-15.30
28.10. klo 9-15.30
4.11. klo 9-15.30
10.11. klo 12.30-15.30
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävän arviointi K5-Hyl.
Arviointikriteerit: Arviointi T1-K5.
(1) Raportin rakenne ja johdonmukaisuus (tehtävän anto)
(2) Teoreettiset lähtökohdat (taustatieto, käsitteet, lähteet)
(3) Työn sisältö (osiot 1-4 & lähteet)
(4) Pohdinta (perustelut ja kriittinen tarkastelu)
(5) Muotoseikat (kieli, AMKn/MESSIn kirjoitusohjeet)
THLn verkkokurssi Hyväksytty
Hylätty (0)
- Opiskelija ei tunne aikuistyön asiakasryhmään liittyvää säädöspohjaa
- Opiskelija ei osaa kuvata asiakasryhmän palvelujärjestelmää
- Opiskelija ei tunne aikuistyön asiakasryhmien (asiakasryhmän?) toimeentuloturvaa
- Opiskelija ei osaa kuvata aikuistyön asiakasryhmän palveluja, moniammatillisen työn toteutumista, palvelujen arvioinnin ja vaikuttavuuden toteuttamista eikä nimetä kehittämiskohteita
- Opiskelija ei osaa kuvata konkreettisesti sosionomin työtehtäviä asiakasryhmän palvelujärjestelmässä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- Opiskelija tuntee valittuun aikuistyön asiakasryhmään liittyvän säädöspohjan
- Opiskelija osaa etsiä ja käyttää tilastotietoa valitsemansa asiakasryhmän kuvaamiseen
- Opiskelija osaa kerätä asiakkaalta hyvinvointitietoa
- Opiskelija osaa etsiä teoriatietoa valitsemastaan asiakasryhmästä
- Opiskelija osaa kuvata valitsemansa aikuistyön asiakasryhmän palvelujärjestelmää ja toimeentuloturvaa
- Opiskelija tietää moniammatillisen työn perustaa
- Opiskelija tietää, mitä palvelujen laadun arvioinnilla tarkoitetaan ja osaa kuvata palvelujen kehittämisen haasteita haastattelemansa asiakkaan tarpeiden näkökulmasta
- Opiskelija tuntee sosionomin kompetenssit
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- Opiskelija osaa kerätä asiakkaalta hyvinvointitietoa ja arvioida asiakkaan toimintakykyä arjessa saadun tiedon pohjalta
- Opiskelija osaa etsiä ajankohtaista teoriatietoa valitsemastaan asiakasryhmästä ja kuvata asiakasryhmän toimintakykyä ja hyvinvoinnin haasteita
- Opiskelija osaa kuvata valitsemansa aikuistyön asiakasryhmän palvelujärjestelmän kokonaisuutta kattavasti ja jäsentyneesti
- Opiskelija tuntee valitsemansa aikuistyön asiakasryhmän toimentuloturvan kokonaisuuden
- Opiskelija osaa kuvata moniammatillisen yhteistyön toteutumista
- Opiskelija osaa kuvata valitun aikuistyön asiakasryhmän palvelujen haasteita, ajankohtaisia kehittämissuunnitelmia (politiikkapaperit ja lainsäädäntömuutokset) ja tuntee vaikuttavuuden arviointia
- Opiskelija osaa arvioida sosionomin osaamista suhteessa valittuun asiakasryhmään
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- Opiskelija osaa kerätä asiakkaalta hyvinvointitietoa, arvioida asiakkaan toimintakykyä arjessa ja arvioida palvelutarpeita saamansa tiedon pohjalta
- Opiskelija tuntee valittuun asiakasryhmään liittyvän säädöspohjan ja osaa soveltaa sitä asiakastapauksessa
- Opiskelija osaa käyttää Sotkanetin, Kelan ja muita tietokantoja asiakasryhmän kuvaamisessa
- Opiskelija osaa kuvata valitun aikuistyön asiakasryhmän toimintakykyä ja hyvinvoinnin haasteita hankkimansa näyttöön perustuvan teoriatiedon varassa
- Opiskelija osaa kuvata valitsemansa aikuistyön asiakasryhmän palvelujärjestelmän kokonaisuuden ja arvioida palvelujen saatavuutta ja vaikuttavuutta
- Opiskelija tuntee valitsemansa asiakasryhmän toimeentuloturvan kokonaisuuden ja osaa arvioida ajankohtaisia kehittämistarpeita/ kehittämissuunnitelmia
- Opiskelija osaa kuvata moniammatillisen työn toteutumista konkreettisesti
- Opiskelija osaa kuvata ja arvioida valitun aikuistyön asiakasryhmän palvelujen haasteita, ajankohtaisia kehittämissuunnitelmia (politiikkapaperit ja lainsäädäntömuutokset) ja tuntee vaikuttavuuden arviointia
- Opiskelija osaa arvioida sosionomin osaamista ja työtä suhteessa valittuun asiakasryhmään
Esitietovaatimukset
Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.