Tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminta terveydenhoitotyössä (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BW68-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.07.2025 - 12.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
01.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 10 - 30
- Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
- Opettajat
- Maika Kummel
- Ryhmät
-
PTERTK22Terveydenhoitaja (AMK), päivätoteutus K22
- Opintojakso
- TH00BW68
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Kehittämistyön info syyslukukauden alkaessa
Pienryhmäohjaukset
Seminaarit I ja II - oman th-kehittämistyön esitys
Toisen th-kehittämistyön opponointi
Seminaareissa on läsnäolovelvollisuus.
Tavoitteet
Tavoitteet
Opiskelija
• osaa soveltaa tietojaan ja taitojaan ammattiopintoihin liittyvässä käytännön asiantuntijatehtävässä osana terveydenhoitotyön projekti- ja kehittämishankkeita
• osaa soveltaa terveyden ja hyvinvoinnin strategioita terveydenhoitotyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä
• osaa toimia moniammatillisessa yhteistyössä asiantuntijoiden ja palvelun käyttäjien kanssa palveluiden ja tuotteiden kehittämiseksi verkostoja ja työryhmiä hyödyntäen
• osaa kehittää työyhteisötaitojaan terveydenhoitotyössä ja sen johtamisessa ja kehittämisessä
• tunnistaa yrittäjyyden mahdollisuudet ja osaa soveltaa yrittäjyysosaamistaan terveydenhoitotyössä
• ylläpitää tietojaan uusimmista tutkimustuloksista ja kehittämisideoista ja soveltaa niitä työssään terveyttä edistäen asiakkaidensa parhaaksi
• tunnistaa oman kehittämis-, innovaatio ja tutkimusosaamisensa ja vahvistaa niitä
terveyden edistämisen asiantuntijatehtävässään ja soveltaa niitä työssään.
• tunnistaa yhteiskunnan haasteet ja osaa toimia niiden edellyttämällä tavalla sekä osaa kehittää terveydenhoitotyötä aloitteellisesti ja innovatiivisesti yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta.
• osaa toimia kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti terveydenhoitotyössä
Sisältö
Sisältö
• Hanke ja projektitehtävien osa-alueet ja niissä toimiminen
• Poikkisektorinen ja monialainen verkostotyö, kumppanuus terveydenhoitotyön sidosryhmien kanssa
• Yhteiskunnan ajankohtaiset haasteet ja niiden merkitys terveydenhoitajan työssä; Terveyden edistämisen ja hyvinvointijohtamisen työkalut
• Palvelujärjestelmät ja tuotteet sekä niiden kehittämisen periaatteet
• Työelämän ja sen muutosten merkitys yksilöille, perheille ja yhteisöille
• Sisäinen ja ulkoinen yrittäjyys terveydenhoitotyössä
• Näyttöön perustuva terveydenhoitotyö
• Tutkiva ja kehittävä työote
Oppimateriaalit
Th-kehittämistyön sisältöön ja menetelmään liittyvä tutkimusperusta ja kirjallisuus
Opetusmenetelmät
Luento-opetus, pienryhmäohjaus, seminaarityöskentely, itsenäinen opiskelu
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innovaatiopedagogiikka, TKI-integraatio
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 t opiskelijan työtä
Info-tunti 3 t
Tiedonhaun kertausta 2 t
Pienryhmäohjaus 4 t
Seminaarityöskentely 8 t
Toisen työn opponointi 4 t
Itsenäinen työskentely 114 t
Kehittämistyöt tehdään pääsääntöisesti parityönä.
Opiskelija voi jatkaa kehittämistyötä opinnäytetyön aiheesta esim. jalkauttamalla työn tuloksia käytäntöön. Opiskelija voi vaihtoehtoisesti vastaanottaa uuden aiheen opettajalta – toimeksiannot saadaan pääosin projekteista tai työelämäkumppaneilta. Pääsääntöisesti kehittämistehtävissä on ollut toiminnallinen osuus. Jos opinnäytetyö on ollut toiminnallinen, kehittämistyö voi olla ns. kirjallisuuskatsaus.
Opiskelija aloittaa varsinaisen kehittämistyön työstämisen artikkelipohjaan valittavan lehden kirjoitusohjeiden mukaisesti. Lehti voi olla tieteellinen julkaisu tai alan ammatillinen lehti. Työn kirjallinen tuotos tehdään siis artikkelimuotoisena; muuta erillistä raporttia ei palauteta. Mikäli kehittämistyö ei sisällä toiminnallista osuutta eli on kirjallisuuskatsaus -> kirjallinen tuotos on laajempi (n. 10 sivua)
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kehittämistyö arvioidaan numeerisesti 0 - K5
Arviointi kohdistuu
- artikkelin asiasisältöön, rakenteeseen, ulkoasuun ja lähteisiin
- käytännön kehittämisen suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin
- yhteistyöhön ja työn käytännölliseen merkitykseen
- kehittämistyön esitykseen ja toisen työn opponointiin
Tarkemmat arviointikriteerit esitetään Its:ssä.
Lisätiedot
Its ja s-posti