Gerontological Nursing (3 cr)
Code: TH00BW41-3004
General information
- Enrollment
-
05.05.2025 - 26.08.2025
Registration for the implementation has begun.
- Timing
-
25.08.2025 - 28.09.2025
The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 2 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 40
- Degree programmes
- Degree Programme in Public Health Nursing
- Teachers
- Jaana Tomppo
- Course
- TH00BW41
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opintojakson osaamistavoitteet
Opiskelija
• Tietää ikääntyneen hoitotyön/terveydenhoitotyön eettiset arvot ja periaatteet ja arvostaa vanhuutta elämänvaiheena
• Tietää ja tunnistaa ikääntymiseen liittyvät muutokset
• Tietää ja osaa käyttää iäkkään ihmisen terveyden, toimintakyvyn sekä voimavarojen arvioinnin ja niiden ylläpitämiseen käytettäviä hoitotyön menetelmiä
• Tietää tavallisimmat muistisairaudet, niiden hoito- ja palveluketjun
• Tuntee ravitsemuksen merkityksen iäkkään ihmisen hoidossa ja osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ikääntyneiden ravitsemusta eri tilanteissa yhteistyössä monialaisen asiantuntijaverkoston kanssa
• Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ikääntyneiden turvallista ja vaikuttavaa lääkehoitoa
• Osaa tukea ja ohjata perhettä ja läheisiä ikääntyvän hoidossa
• Tietää ja tunnistaa keskeisimmät kehitysvammat ja vammautumisesta aiheutuvat muutokset sekä hoitotyön auttamismenetelmät
Opintojakson sisältö
• Ikääntyneen hoito, geriatria ja farmakologia
• Ikääntymiseen liittyvät muutokset
• Ikääntyneen toimintakyvyn heikkenemistä ennakoivat riskitekijät
• Ikääntyneen toimintakyvyn ja voimavarojen arviointi sekä tukeminen eri ympäristöissä
• Ikääntyneen ravitsemus, sen toteuttaminen ja ohjaus eri tilanteissa
• Geroteknologia
• Muistisairaudet ja muistisairaan hoitotyö
• Ikääntyneiden hoitoon liittyvä lainsäädäntö ja ikääntyneiden palvelut: kotihoito ja muut kotiin vietävät palvelut
• Ikääntyneen lääkehoidon turvallinen ja vaikuttava toteuttaminen
• Ikääntyneen ihmisen perheen ja läheisten osallisuuden tukeminen hoidossa
Objective
Objectives
Students will
• Understand the ethical values and principles of gerontological nursing and respect old age as a stage of life
• Students will acknowledge and know how to identify any changes related to old age
• Students will acknowledge and know how to use the methods of nursing related to assessing and maintaining the health, functional capacity and resources of the elderly
• Students will become familiar with common memory disorders and the related treatment and service chains
• Understand the importance of nutrition in the treatment of the elderly and know how to plan, perform and assess the nutrition of the elderly in different circumstances in cooperation with a network of multidisciplinary experts
• Students will know how to plan, administer and assess safe and effective pharmacotherapy for the elderly
• Know how to support and guide family members in the treatment of elderly patients
• Acknowledge and be able to identify common changes caused by development disorders and disability and know the related key methods of nursing
Content
Contents
• Treatment of the elderly, geriatrics and pharmacology
• Changes related to old age
• Risk factors that indicate declining functional capacity of elderly patients
• Assessment of the functional capacity and resources of the elderly and provision of support in different environments
• Nutrition of the elderly and how to ensure proper nutrition and provide related instructions in different circumstances
• Gerontechnology
• Memory disorders and nursing of patients with memory disorders
• Legislation concerning the treatment of the elderly and the services required by the elderly: home care and other services provided at the homes of the elderly
• Safe and effective administration of pharmacotherapy for the elderly
• Supporting the involvement of family members in geriatric care
Materials
- Kelo, T., Launiemi, H., Takaluoma, M. & Tiittanen, H. 2015. Ikääntynyt ihminen ja hoitotyö. Helsinki: Sanoma Pro Oy. (Myös verkossa)
- Oppitunneilla käydyt asiat ja verkkokurssit
Teaching methods
luennot, oppimiskeskustelut, itsenäiset verkkokurssit, tiimityöskentely ja seminaari, tentti
Exam schedules
tentti on viikolla 39, mahdolliset uusinnat sovitaan erikseen opettajan kanssa
International connections
innovaatiopedagogiikka, PBL
Completion alternatives
-
Student workload
3 op = 81 h opiskelijan työtä, josta
- Info (2 h, yhdessä Toimintarajoitteisen asiakkaan hoitotyön kurssi-infon kanssa)
- Opetusta 7h: Luennot (3 h) ja seminaari (4 h)
- Tentti (2 h)
- Oppiporttin verkkokurssit: Vanhusten lääkehoito (1 h), Gerastenian tunnistaminen (30 min) ja Päivystystilanteet kotihoidossa (30 min) yht 2h
- Tiimityöskentely 20h
- Itsenäinen opiskelu 48h
Evaluation methods and criteria
- Oppiporttn verkkokurssit (hyv/hyl)
- Seminaari hyv/hyl
- Tentti (1-5)
- Tentin uusinta tarvittaessa erikseen sovitusti.
Failed (0)
Osaaminen ja ymmärrys: Vastaus/tehtävä on puutteellinen tai virheellinen. Tärkeät peruskäsitteet puuttuvat, ja vastaus ei osoita riittävää ymmärtämistä ikääntyneen terveydenhoitotyöstä.
Soveltaminen: Ei kykene soveltamaan keskeisiä käsitteitä ja käytäntöjä terveydenhoitotyössä.
Kokonaisuus: Vastaus ei täytä minimivaatimuksia hyväksyttyyn suoritukseen.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
1 (Välttävä)
Osaaminen ja ymmärrys: Osoittaa rajoitettua ymmärrystä ikääntyneen terveydenhoitotyöstä. Käsittelee joitakin keskeisiä käsitteitä, mutta vastauksessa on paljon epätarkkuuksia.
Soveltaminen: Pystyy osittain soveltamaan peruskäsitteitä yksinkertaisiin tilanteisiin.
Kokonaisuus: Vastaus on perustasolla, mutta vaatii tarkempaa osaamista ja täsmällisyyttä.
2 (Tyydyttävä)
Osaaminen ja ymmärrys: Tuntee ikääntyneen terveydenhoitotyötä, mutta vastauksessa on puutteita ja epätarkkuuksia. Ymmärtää keskeiset käsitteet.
Soveltaminen: Osaa soveltaa peruskäsitteitä ja menetelmiä tuttuja tilanteita käsitellessä.
Kokonaisuus: Antaa kohtalaisen vastauksen, mutta syvempi ymmärrys ja selkeämpi perustelu puuttuvat.
Assessment criteria, good (3-4)
3 (Hyvä)
Osaaminen ja ymmärrys: Hyvä tuntemus ikääntyneen terveydenhoitotyöstä ja ymmärtää keskeiset käsitteet. Vastaus osoittaa johdonmukaista tietojen soveltamista.
Soveltaminen: Osaa soveltaa opittuja tietoja ja taitoja monipuolisesti tavallisiin potilastilanteisiin.
Kokonaisuus: Vastaus on selkeä, hyvin jäsennelty ja osoittaa riittävää osaamista.
4 (Erittäin hyvä)
Osaaminen ja ymmärrys: Erinomainen tuntemus ikääntyneen terveydenhoitotyöstä. Osoittaa syvällistä ymmärrystä ja vastaukset ovat täsmällisiä ja hyvin perusteltuja.
Soveltaminen: Osaa soveltaa tietoa laajasti ja monipuolisesti monimutkaisempiin tilanteisiin. Osoittaa kykyä pohtia ja analysoida hoitotyön käytäntöjä.
Kokonaisuus: Vastaus on erittäin selkeä, hyvin argumentoitu ja laaja-alainen.
Assessment criteria, excellent (5)
5 (Kiitettävä)
Osaaminen ja ymmärrys: Erittäin syvällinen ja laaja ymmärrys ikääntyneen terveydenhoitotyöstä. Osoittaa erinomaista tietojen jäsentämistä ja analyyttistä otetta.
Soveltaminen: Soveltaa tietoa luovasti ja asiantuntevasti sekä haastaviin tilanteisiin. Osoittaa vahvaa kykyä yhdistää teoriatietoa käytännön hoitotyöhön.
Kokonaisuus: Vastaus on kattava, huolellisesti perusteltu ja ilmentää erinomaisia analyyttisiä ja reflektoivia taitoja.
Further information
ITS learning