Siirry suoraan sisältöön

Kulttuurinen moninaisuus ja kotoutumisen tukeminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CA43-3013

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
07.04.2025 - 01.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
27.05.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
suomi
Paikat
36 - 45
Koulutus
Sosionomikoulutus
Opettajat
Katri Viippo
Tiina Laakso
Ryhmät
PSOSLS24E
Sosionomi (AMK), Loimaa, erillishaku, S24
Opintojakso
TH00CA43
Toteutukselle TH00CA43-3013 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opintojaksoon ei sisälly opetusta. Itsenäinen verkkosuoritus jouluun 2025 mennessä.


Opintojakso avautuu Itslearningiin toukokuun loppupuolella. Alustus jakson läpikäyntiin 27.5. Loimaalla.

Ilmoittaudu tälle opintojaksolle vain, jos et ole saanut tästä jaksosta hyväksilukua.

Tarjolla vain Loimaan erillisryhmälle.

Tavoitteet

• tunnistat kansainvälisen muuttoliikkeen, pakolaisuuden ja siirtolaisuuden taustalla olevia yhteiskunnallisia, ekologisia ja kulttuurisia tekijöitä
• osaat reflektoida omia arvojasi, asenteitasi ja ennakkoluulojasi
• kykenet yhteistyöhön kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa
• osaat edistää ihmisten yhdenvertaista kohtelua ja toimia rasismin ja syrjinnän vähentämiseksi
• osaat tukea maahan muuttaneiden yksilöiden, perheiden ja ryhmien kotoutumista ja toimijuutta
• ymmärrät sukupuolen moninaisuutta ja sukupuolisensitiivisen työotteen merkityksen

Sisältö

• kulttuurin käsite, sen tasot ja ulottuvuudet
• kulttuurinen kompetenssi ja monikulttuurinen ohjausosaaminen
• globaali vastuu ja ihmisoikeudet
• suomalaisen maahanmuuttopolitiikan linjaukset, turvapaikkaprosessi ja kotoutumista tukeva palvelujärjestelmä
• maahanmuuttoon, syrjintään ja tasa-arvoon liittyvä lainsäädäntö

Oppimateriaalit

Itsenäisten tehtävien materiaalit

Opetusmenetelmät

Itsenäiset tehtävät 5 op

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tehtävät tehtynä 16.12.2025

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Itsenäinen työskentely

Kestävä kehitys

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Itsenäiset tehtävät 5 op

Hylätty (0)

• Opiskelija ei ole palauttanut itsenäisen työskentelyosuuden tehtäviä tai oppimispäiväkirjaa hyväksytysti kurssin loppuun mennessä.
Oppimispäiväkirjan arviointikriteerit:
- Opiskelija ei tunnistaa/ ei tuo esiin omia arvojaan, asenteitaan ja ennakkoluulojaan tai reflektointoi niitä. Subjektiivinen ja teoreettinen tieto eivät yhdisty toisiinsa.
- Opiskelija tunnistaa/ ei tuo esiin ihmisten yhdenvertaista kohtelua vaativia tilanteita sekä toimia, joilla voidaan vähentää rasismia ja syrjintää.
• Opiskelija ei tunnistaa/ tunnistaa heikosti periaatteita, joilla tukea maahan muuttaneiden yksilöiden, perheiden ja ryhmien kotoutumista ja toimijuutta.
• Opiskelija ei tunnistaa/ tunnistaa heikosti sukupuolen moninaisuuden ja sukupuolisensitiivisen työotteen merkityksen
• Opiskelija käsittelee oppimispäiväkirjaan valitsemiaan aihealueita suppeasti. ja aihealueita on valittu liian vähän.
- Oppimispäiväkirjassa ei ole noudatettu annettuja kirjoitusohjeita.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on palauttanut itsenäisen työskentelyosuuden tehtävät ja oppimispäiväkirjan hyväksytysti kurssin loppuun mennessä.
Oppimispäiväkirjan arviointikriteerit:
- Opiskelija tunnistaa omia arvojaan, asenteitaan ja ennakkoluulojaan, mutta niiden reflektointi on heikkoa, eivätkä subjektiivinen ja teoreettinen tieto yhdistyvät toisiinsa.
- Opiskelija tunnistaa ihmisten yhdenvertaista kohtelua vaativia tilanteita sekä toimia, joilla voidaan vähentää rasismia ja syrjintää.
• Opiskelija tunnistaa periaatteita, joilla tukea maahan muuttaneiden yksilöiden, perheiden ja ryhmien kotoutumista ja toimijuutta.
• Opiskelija tunnistaa sukupuolen moninaisuuden ja sukupuolisensitiivisen työotteen merkityksen
• Opiskelija käsittelee oppimispäiväkirjaan valitsemiaan aihealueita suppeasti.
- Oppimispäiväkirjassa on noudatettu annettuja kirjoitusohjeita heikosti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on palauttanut itsenäisen työskentelyosuuden tehtävät ja oppimispäiväkirjan hyväksytysti kurssin loppuun mennessä.
Oppimispäiväkirjan arviointikriteerit:
- Opiskelija tunnistaa omia arvojaan, asenteitaan ja ennakkoluulojaan ja niiden reflektointi on hyvää. Opiskelijan subjektiivinen ja teoreettinen tieto yhdistyvät toisiinsa hyvin.
- Opiskelija tietää ihmisten yhdenvertaista kohtelua vaativia tilanteita sekä toimia, joilla voidaan vähentää rasismia ja syrjintää.
• Opiskelija tietää periaatteita, joilla tukea maahan muuttaneiden yksilöiden, perheiden ja ryhmien kotoutumista ja toimijuutta.
• Opiskelija tietää sukupuolen moninaisuuden ja sukupuolisensitiivisen työotteen merkityksen
• Opiskelija käsittelee oppimispäiväkirjaan valitsemiaan aihealueita hyvin.
- Oppimispäiväkirjassa on noudatettu annettuja kirjoitusohjeita pääasiassa hyvin.
• Opiskelija hallitsee jakson sisällöt ja perehtynyt ohjeistettuun materiaaliin hyvin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on palauttanut itsenäisen työskentelyosuuden tehtävät ja oppimispäiväkirjan hyväksytysti kurssin loppuun mennessä.
Oppimispäiväkirjan arviointikriteerit:
- Opiskelija tunnistaa omia arvojaan, asenteitaan ja ennakkoluulojaan ja niiden reflektointi on kiitettävää. Opiskelijan subjektiivinen ja teoreettinen tieto yhdistyvät toisiinsa kiitettävästi.
- Opiskelija tuo esiin ihmisten yhdenvertaista kohtelua vaativia tilanteita sekä esittää esimerkkejä, joilla voidaan vähentää rasismia ja syrjintää.
• Opiskelija mainitsee periaatteita, osaa soveltaa niitä käytäntöön toimia, joilla tukea maahan muuttaneiden yksilöiden, perheiden ja ryhmien kotoutumista ja toimijuutta.
• Opiskelija osaa soveltaa sukupuolen moninaisuuden ja sukupuolisensitiivisen työotetta opiimispäiväkirjassaan.
• Opiskelija käsittelee oppimispäiväkirjaan valitsemiaan aihealueita laajasti.
- Oppimispäiväkirjassa on noudatettu annettuja kirjoitusohjeita.
• Opiskelija hallitsee jakson sisällöt ja perehtynyt ohjeistettuun materiaaliin kiitettävästi.

Siirry alkuun