Taidegrafiikan koho- ja syväpainomenetelmät (10 op)
Toteutuksen tunnus: KU00CW25-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
04.03.2025 - 24.03.2025
Ajoitus
01.04.2025 - 22.05.2025
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Paikat
3 - 10
Koulutus
- Kuvataiteen koulutus
Opettaja
- Laura Miettinen
Ryhmät
-
MKUVAS24Kuvataiteen monimuotokoulutus S24
-
PKUVAS24Kuvataiteen koulutus S24
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää menetelmiin liittyviä työvälineitä ja materiaaleja ammattimaisesti ja ekologisesti
- järjestää työskentelytilansa järkevästi ja asianmukaisesti
- taidegrafiikan työsuojelun perusteet
- toteuttaa graafisen suunnitelmansa itsenäisesti ja tavoitteellisesti
- suunnitella omaa ilmaisullista ja sisällöllistä työskentelyään
- edistää taitojaan keskustella taiteellisesta työskentelystään
- arvioida ja mitoittaa taiteellisen työskentelyn vaatiman ajan.
Sisältö
Opintojaksolla käydään läpi yleisimpien koho- ja syväpainomenetelmien kuvan rakentamisen prosesseja ja niihin liittyviä ammatillisia työskentelytapoja sekä työvälineiden ja -materiaalien hallintaa. Opetellaan grafiikan pajassa työskentelemisen käytännöt. Opintojakson aikana opiskelija toteuttaa erilaisia pienempiä harjoitustehtäviä sekä itsenäisen taiteellisen teoksen. Harjoitellaan oman visuaalisen ilmaisun soveltamista ja mahdollisuuksia taidegrafiikan keinoin, turvallisesti ja ekologisesti työskennellen. Opiskelija osallistuu aktiivisesti materiaalioppia, menetelmiä ja ilmaisua käsitteleviin keskusteluihin, ohjaukseen ja palautekeskusteluun sekä suorittaa hyväksytysti harjoitustyöt.
Oppimateriaalit
opintomonisteet ja omat muistiinpanot, ammattikirjallisuus ja nettilinkit
Opetusmenetelmät
Lähiopetus ja ohjatut harjoitustyöt; itsenäisesti tehdyt harjoitustyöt, sisältökeskustelut, luennot
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
oppilastiimi työskentelee taiteilijaopettajan kanssa, reflektoiden ja keskustellen erilaisissa katselmuksissa ja ekskursioissa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
oppilas tekee harjoitustyöt menetelmistä ja osoittaa neljän viikon aikana hallitsevansa ammattimaisen työskentelyn perusteet
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla käydään läpi yleisimpien koho- ja syväpainomenetelmien kuvan rakentamisen prosesseja ja niihin liittyviä ammatillisia työskentelytapoja sekä työvälineiden ja -materiaalien hallintaa. Opetellaan grafiikan pajassa työskentelemisen käytännöt. Opintojakson aikana opiskelija toteuttaa erilaisia pienempiä harjoitustehtäviä sekä itsenäisen taiteellisen teoksen. Harjoitellaan oman visuaalisen ilmaisun soveltamista ja mahdollisuuksia taidegrafiikan keinoin, turvallisesti ja ekologisesti työskennellen. Opiskelija osallistuu aktiivisesti materiaalioppia, menetelmiä ja ilmaisua käsitteleviin keskusteluihin, ohjaukseen ja palautekeskusteluun sekä suorittaa hyväksytysti harjoitustyöt.
Opiskelijan työskentelyaika on ti–pe. Opetus pääsääntöisesti tiistaista torstaihin 9–16 välillä. Myös itsenäistä työskentelyä = tapahtuu aikana, jolloin opettaja ei ole paikalla. Läsnäolo kaikkina opetuspäivinä on oleellista oppimisen ja työsuojelun kannalta.
Kerro opettajalle sähköpostilla aina poissaoloista etukäteen, jos mahdollista. Tiistain aloitustapaaminen klo 10 on erittäin tärkeä, laita edeltävän viikon duunit esille ennen tapaamisen alkua.
Ohjelman muutokset mahdollisia
VKO 1
1.4.tiistaina grafiikan luokassa klo 9.30–16 ohjelmassa: kurssin sisältöjen esittely, puhetta menetelmistä, erityisesti kohopainosta, taidegrafiikan luokka instrumenttina, työskentelyn aloitus-demot: luonnos, peilikuva, kalkkeeraaminen, kaivertimet, kaiverrustehtävä, työskentelyn aloitus, pulpettien arvonta, luokan kunnossapitotehtävät
lounastauko sovitussa kohdassa
2.4. ke aamupäivät 9–11 itsenäistä työskentelyä, kukin edistää omaa prosessiaan
opettajan kanssa 12.30–16, vedostaminen: papereiden käsittely, työpisteen valmistelu, painovärin käsittely ja muokkaus (siirtyminen telasta laattaan ja laatasta paperiin), telaus, käsin hiertäminen ja prässillä vedostaminen, tarkastusvedos, sabluunan käyttö, työtilan siivous ja telan puhdistus!!!
3.4. to opettajan kanssa 9–16
sama ohjelma kuin eilen plus hierrevedos, kunkin työskentelyn seuraamista ja muun kuin itse kaiverretun koholaatan vedostaminen, siivousmonotypiat, ”blind drawing”, kolmiuloitteinen vedos, väriduunin suunnittelu
lounastauko sovitussa kohdassa
pe oman prosessin edistämistä itsenäisesti
VKO2
8.4. tiistaina grafiikan luokassa klo 10–16 ohjelmassa: viime viikon duunien katselmus ja keskustelut menetelmästä, pigmentinsiirto, värityöskentely 1 laatan menetelmä ja usean laatan värityöskentely, suunnittelu
lounastauko sovitussa kohdassa
9.4. ke aamupäivät 9–11 itsenäistä työskentelyä, kukin edistää omaa prosessiaan
opettajan kanssa 12.30–16, kohdistukset, värin muokkaus (kuultavuus ja peittävyys, siirtyminen), vedostaminen: papereiden käsittely, työpisteen ja oman prosessin valmistelu, sabluunan käyttö, työtilan siivous ja telojen puhdistus!!!
10.4. to opettajan kanssa 9–16
sama ohjelma kuin eilen plus kunkin työskentelyn seuraamista ja ohjaamista
lounastauko sovitussa kohdassa
pe 11.4.oman prosessin edistämistä itsenäisesti
VKO3
ti 15.4. grafiikan luokassa klo 10–16 ohjelmassa: värityöskentely 1 laatan menetelmä ja usean laatan värityöskentely jatkuu, vapaa telaus, maalauksellinen ele, uniikki vedos, löytömatriisit muut vedostusmatskut
lounastauko sovitussa kohdassa
ke 16.4. aamupäivät 9–11 itsenäistä työskentelyä, kukin edistää omaa prosessiaan
opettajan kanssa 12.30–16, ohuelle paperille vedostettujen puupiirrosten taustaus ja siirto, liisterin tekeminen ja prosessi
to 17.4. opettajan kanssa 9–16, taustaus viimeistelyt, muu työskentely jatkuu kurssin loppuun
pe on pitkäperjantai hyvää pääsiäistä, koululla saa työskennellä, aukiolot varmistettava ja viikonloppuluvat hankittava ja työtilan järjestelystä ja putsaamisista huolehdittava!
VKO4
tiistaina 22.4. grafiikan luokassa klo 10–16 ohjelmassa: syväpainotyöskentelyn esittely, puhetta menetelmästä, taidegrafiikan luokka instrumenttina, työskentelyn aloitus-demot: luonnos, peilikuva, kalkkeeraaminen, offsetpelti, leikkaus ja käsittely, kuivaneulapiirtäminen, vedostus, prässin käyttö ja paperin valmistelu, luokan kunnossapitotehtävät
lounastauko sovitussa kohdassa
ke 23.4. aamupäivät 9–11 itsenäistä työskentelyä, kukin edistää omaa prosessiaan
opettajan kanssa 12.30–16 kuivaneulavedostaminen, kerroksellisuus monotypian kanssa, kohdistaminen, työskentelyä
to 24.4. opettajan kanssa 9–16 työskentely jatkuu, pohditaan sarjallisuutta ja uniikkivedosta
VKO5
tiistai 29.4. 10-16 kovapohjaetsaus, kuparin esityöstö ja pohjustus, etsauspiirtäminen, syövytykseen liittyvät asiat, työskentelykatsaus
ke 30.4. aamupäivät 9–11 itsenäistä työskentelyä, kukin edistää omaa prosessiaan
opettajan kanssa 12.30–16
to. 1.5. vapaapäivä - hyvää vappua!
VKO6
ti 6.5. grafiikan luokassa klo 10–16 pehmeäpohjaetsaus ja akvatinta, usean laatan vedostaminen ja telattu etsaus, akvatintasyövyttäminen, työskentelykatsaus
ke 7.5. aamupäivät 9–11 itsenäistä työskentelyä, kukin edistää omaa prosessiaan
opettajan kanssa 12.30–16
to 8.5. opettajan kanssa 9–16 työskentely jatkuu, eritoten vedostaminen (toisto)
VKO7
ti 13.5. 10–16 mitä kerrotaan – miten esitetään kuvanrakentamisen mittakaava pieni>
opettajan kanssa 12.30–16
to 15.5. opettajan kanssa 9–16 työskentely jatkuu
VKO8
20.5 tiistaitapaaminen klo 10 , työskentelyä
21.5.ke aamupäivät 9–11 itsenäistä työskentelyä, kukin edistää omaa prosessiaan
opettajan kanssa 12.30–16
22.5. to päätöskatselmus, luokan loppusiivous 10–16
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opiskelija hankkii itselleen suojakäsineet esim. kumitetut puuvillahanskat ja työskentelyyn sopivan suojavaatetuksen, esim. esiliinan. Opiskelija hankkii itselleen painopaperit koulun harjoituspaperien lisäksi sekä koivuvanerit, mielellään 6mm, pajalta voi hankkia, kannattaa tarkistaa: Jari Uusitalo. Myös muut telattavat tai kaiverrettavat materiaalit tulee opiskelijan itse hankkia tai löytää. Syväpainomenetelmissä käytetään kuparia, .8mm, sitä saa mm. Temperasta ja muista taidetarvikekaupoista.
Taidegraafikon penaali sisältää mm.: kyniä, permanent-tusseja, pensseleitä, mustetta, punaliituja, maalarin teipin, pakkausteipin, katkoteräveitsen yms.
Ammatillisesti tärkeää hankkia pikkuhiljaa myös omia kaivertimia ja väriteloja.
HUOM: koululla käytetään öljypohjaisia painovärejä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
kurssin lopussa käydään yhteinen arviointikeskustelu, jossa osallistujat osoittavat sekä sanallisesti että harjoitustöin perehtyneisyytensä aiheeseen
Arvioinnissa painottuu läsnäolo opetustilanteissa, oma työskentelyprosessi ja sen tavoitteet sekä työskentelyn ammatillinen hallinta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
• osaa soveltaa annettuja ohjeita omaan työskentelyynsä
• osaa käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja -välineitä ja soveltaa niitä omaan ilmaisuunsa
• osallistuu dialogisesti yhteisön vuorovaikutustilanteisiin
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Edellisten lisäksi opiskelija
• osaa suunnitella omaa työskentelyään ja tunnistaa työskentelyprosessinsa vaiheet
• osaa arvioida ja mitoittaa opiskelun/työn valmistamisen vaatiman ajan
• osoittaa tuntevansa menetelmän perusteet ja käsitteet
• työskentelee ja toimii eettisten ja ekologisten periaatteiden mukaisesti
• kykenee kehittämään ja syventämään persoonallista ilmaisuaan
• osaa sijoittaa työskentelynsä laajempiin yhteyksiin ja nykytaiteen kentälle.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Edellisten lisäksi opiskelija
• osoittaa hallitsevansa menetelmän ammatillisen työskentelyprosessin
• osaa analysoida ja kehittää työskentelyprosessinsa vaiheita
• osaa analysoida kriittisesti erilaisia ratkaisumalleja