Maalauksen perusteet (10 op)
Toteutuksen tunnus: KU00CW21-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
04.03.2025 - 30.04.2025
Ajoitus
01.04.2025 - 22.05.2025
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
4 - 12
Koulutus
- Kuvataiteen koulutus
Opettaja
- Erika Adamsson
Ryhmät
-
PKUVAS24Kuvataiteen koulutus S24
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- maalauksen työsuojelun perusteet
- toteuttaa maalauksen pohjustuksen kankaalle tai levylle
- tunnistaa omalle ilmaisulleen soveltuvaa sivellintyöskentelyä
- värihavainnoinnin ja sommittelun perusteita
Sisältö
Opintojaksolla tutustutaan maalauksen perusteisiin ja ilmaisumahdollisuuksiin maalauksen työturvallisuus huomioiden. Harjoitustöissä tutustutaan taidemaalarin värihavainnointiin, työturvallisuuteen ja erilaisiin työtapoihin. Harjoitustöissä kehitetään lisäksi värisommittelukykyä sekä muodon rakentumista kaksiulotteiselle pinnalle. Opinnot sisältävät ateljeetyöskentelyä ja havaintopohjaista työskentelyä esim. ulkoilmamaalausta. Opiskelija osallistuu aktiivisesti luentoihin, ohjaukseen ja palautekeskusteluun.
Oppimateriaalit
opettajan ilmoittamat kirjalliset lähteet, värioppia ja sommittelua käsitteleviä artikkeleita ja kirjallisuutta.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus; tekniikkademonstraatiot, tehtäväperusteiset sisältökeskustelut ja ohjatut harjoitustyöt, luennot sekä ryhmäkeskustelut.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelija työskentelee taiteilijaopettajan kanssa, reflektoiden ja keskustellen ateljeekierrolla ja katselmuksissa. Ateljeekierto on kuvataiteen pedagoginen toimintatapa, jossa opettaja kiertää maalaussalissa ja ohjauskeskustelu tapahtuu opiskelijan työpisteellä. Tämän lisäksi työskennellään mahdollisuuksien mukaan Turun lähialueilla ulkona ja havaintopohjaisen työskentelyn kannalta kiinnostavissa kohteissa (esim. Turun linna, Tuomiokirkko, Kasvitieteellinen puutarha jne.) Opiskelija varautuu näissä kohteissa mahdollisiin pääsymaksuihin.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelija tekee harjoitustyöt sekä osallistuu viikoittaisiin luentotilaisuuksiin, mahdollisiiin ekskursioihin ja osoittaa opintojakson aikana hallitsevansa ammattimaisen työskentelyn maalauksen työsuojelu huomioon ottaen. Työskentelyä ti-pe klo 9-16. Perjantaisin itsenäistä työskentelyä. Opettajalla on kokous keskiviikkoisin 9-11. Silloin luokassa työskennellään itsenäisesti. Opettajan tuntiresurssi ti-to.
Sisällön jaksotus
1.4.-22.5. 2022 työskentelypisteet: Ykkösten luokka, Taideakatemia. Työskentelypaikkana on oma luokkanne koko kurssin ajan.
Opintojaksolla tutustutaan maalauksen perusteisiin. Jaksolla valmistetaan toteutetaan opettajan antamia erilaisia tehtävänantoja. Tekniikkana on akryylimaalaus (yhteiset värit) sekä omat vesivärit tai guassit ulkoilmamaalausosiossa (toukokuu).
Jaksolla syvennytään kuvasommittelun perusteisiin maalauksessa sekä värilämpötiloihin ja tilallisuuden luomiseen, havainnosta maalaamiseen sekä oman maalausilmaisun kehittämiseen.
Opiskelijan työskentelyaika on ti–pe. Opetus pääsääntöisesti tiistaista torstaihin 9–16 välillä. Myös itsenäistä työskentelyä = tapahtuu aikana, jolloin opettaja ei ole paikalla. Läsnäolo kaikkina opetuspäivinä on oleellista oppimisen ja työsuojelun kannalta. Opettaja opettajakokouksessa keskiviikkoisin 9-11, silloin itsenäistä työskentelyä luokassa.
Kerro opettajalle sähköpostilla aina poissaoloista etukäteen, jos mahdollista.
vk 1 maalauksen materiaalit ja väri-ilmaisu
ti 1.4. klo 9 aloitusluento, ykkösten luokka. Tehtävänannot. Väri-ilmaisu maalauksessa Värihavainnointitehtävä. MDF-palojen pohjustus
ke 2.4. klo 12Luento: maalauksen työsuojelu
to 3.4. klo 9 Erikan demo luokassa (väri-ilmaisu) klo 14-15 pikakatselmus
vk 2 Maalauksen sommittelu (tällä viikolla myös nelosten opinnäytteiden arviointitilaisuudet, menemme yhteen niistä. Tehtävänä kirjoittaa lyhyt arviointi. tämän viikon aikataulu täsmentyy)
ti 8.4. klo 9 Luento: Maalauksen sommittelu ja perspektiivi. Työskentelyä
ke 9.4. klo 9-11 työskentelyä itsenäisesti klo 12 yhteinen tapaaminen
to 10.4. klo 9-16 työskentelyä, klo 14 pikakatselmus
vk3 rimojen teko-opetus, maalauspohjat
ti 15.4. 9-12 puolet ryhmässä pajalle/ Jari/rimat, puolet luokassa/Erika
ke 16.4. klo 9-12 toinen puoli ryhmässä pajalle/ Jari/rimat, puolet luokassa
klo 13: Kankaan kiinnitys-demo/ Erika
to 17.4. klo 9-16 työskentelyä, pohjien tekoa itsenäisesti
Pitkäperjantai. Hyvää Pääsiäistä!
vk4 Maalauksen materiaalisuus
ti 22.4. 9-16 työskentelyä + Erikan demo klo 9: lisäaineet taidemaalauksessa
ke 23.4. klo 9-16 työskentelyä + klo 12- luento: materiaalisuus
to 24.4. klo 9 alkaen kurssin harjoitustyöt Seinälle ja loppukatselmus.
vk5 Opintojakson toisella puoliskolla syvennytään havainnon tutkimiseen osana maalausprosessia. Opetus toteutetaan interiööri- ja ulkoilmamaalauksena ja havaintomateriaaleja hyödyntävänä työskentelynä. Pohditaan havaintoon perustuvan maalauksen traditiota ja sen paikkaa nykymaalauksessa.
Aikataulu täsmentyy. Työskentelemme mm. Ruissalossa, joen rannalla, kasvitieteellisessä puutarhassa ja luonnossa (säävaraus). Sekä sisätiloissa, kuten Turun Linnassa, Tuomiokirkossa, keskustassa kauppakeskuksessa jne. Jokainen tekee lisäksi asetelman omaan työpisteeseensä, jonka pohjalta toteuttaa yhden maalaustehtävän. Havainnon tutkimisen lisäksi asetelmamaalauksessa tutkitaan maalauksen kerrontaa ja asetelma rakennetaan ja esineistö valitaan sen pohjalta, mitä taiteilija haluaa maalauksellaan viestiä.
ti 29.4. klo 9 luento: havaintoon pohjautuva maalaus. Oman asetelman aloitus. Kerää materiaalia, josta voit tehdä asetelman itsellesi. Voimme hyödyntää myös puvustamon rekvisiittaa. Tapaaminen puvustaja Mervi Kuittisen kanssa relvisiittavarastossa.
ke 30.4. 9-12 asetelmamaalauksen tekoa klo 13 Turun Taidemuseo: HOLMBERG - MUNSTERHJELM - WESTERHOLM
KOLME KATSETTA MAISEMAAN. Tavataan museolla klo 13. Siitä voi jatkaa lakitukseen! :D
to 1.5. Hyvää Vappua! vapaapäivä
vk6 Turun Linnan alue ja joenranta
ti 6.5.
ke 7.5. asetelmamaalausta 9-16
to 8.5.
vk7 Ruissalo ja kasvitieteellinen puutarha
ti 13.5.
ke 14.5. asetelmamaalausta 9-16
to 15.5.
pe 16.5. klo 18-20 Erikan avajaiset Salon Taidemuseo Veturitallissa! Tervetuloa! (vapaaehtoinen)
vk8 Tuomiokirkonpuisto, kirkko ja vanha suurtori
ti 20.5.
ke 21.5.asetelmamaalausta 9-16
to 22.5. klo 9 Loppukatselmus ja puretaan Seinä-näyttely klo 13
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opiskelija saa opintojaksolla perusmateriaalit, kuten maalauksen pohjamateriaaleja(rimaa, kangasta ja mdf-levyä) sekä yhteiskäytössä olevia akryylivärejä. Opiskelijan on kuitenkin varauduttava hankkimaan itse mm. siveltimensä, palettiveitsen, paperilautasia paleteiksi, muovihansikkaita ja mäntysuopaa siveltimien pesuun.
Perustetaan whatsapp -ryhmä kurssilla, jotta voidaan olla helposti yhteydessä ulkoilmamaalaus-osion aikana.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssin lopussa käydään yhteinen arviointikeskustelu, jossa osallistujat osoittavat sekä sanallisesti että harjoitustöin perehtyneisyytensä aiheeseen. Mikäli poissaoloja kertyy luennoissa ja palautekeskusteluissa, opiskelija varautuu korvaamaan ne erillisillä kirjallisilla tehtävillä.
Hylätty (0)
Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoa. Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 80%.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
• osaa soveltaa annettuja ohjeita omaan työskentelyynsä
• osaa käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja -välineitä ja soveltaa niitä omaan ilmaisuunsa
• osallistuu dialogisesti yhteisön vuorovaikutustilanteisiin.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Edellisten lisäksi opiskelija
• osaa suunnitella omaa työskentelyään ja tunnistaa työskentelyprosessinsa vaiheet
• osaa arvioida ja mitoittaa opiskelun/työn valmistamisen vaatiman ajan
• osoittaa tuntevansa menetelmän perusteet ja käsitteet
• työskentelee ja toimii eettisten ja ekologisten periaatteiden mukaisesti
• kykenee kehittämään ja syventämään persoonallista ilmaisuaan
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Edellisten lisäksi opiskelija
• osaa sijoittaa työskentelynsä laajempiin yhteyksiin ja nykytaiteen kentälle
• osaa analysoida ja kehittää työskentelyprosessinsa vaiheita
• osaa analysoida kriittisesti erilaisia ratkaisumalleja