Specimen Collection and POC Testing 2 (5cr)
Code: TH00CW60-3002
General information
- Enrollment
- 01.06.2025 - 31.10.2025
- Registration for the implementation has begun.
- Timing
- 01.08.2025 - 31.12.2025
- Implementation is running.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- ETKDipa
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Biomedical Laboratory Science
- Teachers
- Seija Kirkko-Jaakkola
- Anniina Friman
- Course
- TH00CW60
Realization has 9 reservations. Total duration of reservations is 29 h 30 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Fri 22.08.2025 time 10:00 - 15:30 (5 h 30 min) |
Kliininen näytteenotto ja vierianalytiikka 2 TH00CW60-3002 |
Itsen. ennakkotehtävä, avautuu Itsissä 18.8.2025
|
Mon 25.08.2025 time 10:00 - 12:00 (2 h 0 min) |
Teoria_Kliininen näytteenotto ja vierianalytiikka 2 TH00CW60-3002 |
ICT_C2032
Oppimistila muunto
|
Tue 26.08.2025 time 08:00 - 14:00 (6 h 0 min) |
Teoria_Kliininen näytteenotto ja vierianalytiikka 2 TH00CW60-3002 |
ICT_C2032
Oppimistila muunto
|
Mon 08.09.2025 time 08:00 - 10:00 (2 h 0 min) |
Itsenäinen (=tallenne)Teoria Kliininen näytteenotto ja vierianalytiikka 2 TH00CW60-3002 |
ICT_C2032
Oppimistila muunto
|
Tue 16.09.2025 time 10:00 - 12:00 (2 h 0 min) |
Kliininen näytteenotto ja vierianalytiikka 2 TH00CW60-3002 |
ICT_B1033
Oppimistila
|
Tue 23.09.2025 time 10:00 - 12:00 (2 h 0 min) |
Teoria Virtsan solut_Kliininen näytteenotto ja vierianalytiikka 2 TH00CW60-3002 |
ICT_C2032
Oppimistila muunto
|
Wed 01.10.2025 time 10:00 - 16:00 (6 h 0 min) |
Teoria_Kliininen näytteenotto ja vierianalytiikka 2 TH00CW60-3002 |
ICT_B1033
Oppimistila
|
Tue 28.10.2025 time 10:00 - 12:00 (2 h 0 min) |
Teoria_Kliininen näytteenotto ja vierianalytiikka 2 TH00CW60-3002 |
ICT_B1033
Oppimistila
|
Tue 04.11.2025 time 08:00 - 10:00 (2 h 0 min) |
Tentti_Kliininen näytteenotto ja vierianalytiikka 2 TH00CW60-3002 |
ICT_B1041_Omega
OMEGA
|
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Sisältö
- asiakkaan kohtaaminen, käsitteet asiakas ja potilas
- lasten näytteenotto
- terveysalan monikulttuurisuus
- eristysnäytteenotto
- gynekologiset, limakalvo-, allergia-, uloste-, veriryhmä- ja ristikoetutkimukset
- sairaala työympäristönä
- näytteenoton ergonomia
- yleisimmät laboratoriotutkimukset
- tutkimustulosten tulkinta ja luotettavuuden arviointi sekä viitearvot
- näytemateriaalien esikäsittely- ja säilytys, tartuntavaaralliset näytteet
- vierianalytiikan sisäinen laadunohjaus ja ulkoinen laadunarviointi
- virtsan solut ja virtsan kemiallinen seulonta
- tietosuoja ja -turvallisuus sekä laboratorion tietojärjestelmät
- näyttöön perustuva toiminta kliinisen laboratoriotutkimusprosessin vaiheissa
Laadunhallinnan käsitteet: sisäinen laadunohjaus, ulkoinen laadun arviointi, laaduntarkkailu,
laadunvarmistus, akkreditointi , sertifiointi, validointi, hyväksymiskriteerit, hälytysrajat.
Opintojaksolla opitaan käyttämään ammattikäsitteitä ja lukemaan ammattitekstiä. Tekstinlukutaito osoitetaan kirjallisessa kokeessa.
Ajoitus
2. lukukausi
Objective
Students are aware of the impact of pre-analytical factors on the results of laboratory examinations when guiding clients for specimen collection, when collecting specimen and carrying out POC tests. Students know how to collect and handle different clinical specimen carefully and safely and know the proper measures for their storage and transport. Students are able to answer for the safety and well-being of the client during the specimen collection. Students are familiar with multi-cultural issues in the client work of social services and health care. They know how to act according to the guidelines, values and ethical principles of clinical laboratory work, and are able to make decisions which are ethically sound. Students know how to act in line with the principles of good service in client work and in collaboration with other professional groups. They are aware of the quality management procedures of the laboratory. Students deepen their knowledge of specimen collection and are aware of the possibility of point of care testing in clinical laboratory work. Students are familiar with the basic concepts of quality management in clinical laboratory work and know ways of implementing quality management in clinical laboratory work.
Content
- procedures of specimen collection from children
- procedures of specimen collection in isolation
- gynecological tests
- multi-cultural issues in the client work
- the most common laboratory tests
- test results and reference values
- POC testing
- internal and external quality control
- patient data programs in laboratory and confidentiality in health care
- urine test
- evidence based practices in clinical laboratory prosess
Materials
Oppimateriaali löytyy Itslearning-alustalta.
Teaching methods
lähiopetus
pari- ja ryhmätyöskentely
kirjallinen tehtävä (vaikuttaa kurssiarvosanaan 20%)
tentti
teorian ja laboraation integrointi
ongelmanratkaisut, verkkotehtävät
Exam schedules
Kirjallinen tentti lukujärjestykseen merkittynä tenttipäivänä .
Kirjalliseen tenttiin järjestetään kaksi uusintakoetilaisuutta, jotka pääsääntöistesti kaksi seuraavaa uusintakertaa ellei asiasta erikseen opiskelijan kanssa sovita.
Mikäli opiskelija ei läpäise koetta tai ei osallistu uusintaan kahden uusintakoetilaisuuden aikana, katsotaan uusintakerrat käytetyiksi ja opiskelija osallistuu uudelleen opintojaksolle seuraavan ryhmän mukana.
Pedagogic approaches and sustainable development
Teoriaopinnot
Pedagogiset toimintatavat pohjautuvat innovaatiopedagogiikan kulmakiviin. Opetuksella tuetaan opiskelijan aktiivista osallisuutta tiedonrakentajana ja ongelmanratkaisijana. Lähiopetuksessa opetuskeskustelua käydään erikokoisissa ryhmissä. Opettajan tehtävänä on valmentaa opiskelijoita työelämän tarpeita vastaavan osaamisen saavuttamisessa. Verkkopedagogiikkaa toteutetaan itsenäisillä ja tiimeissä toteuttavilla verkkotehtävillä, joissa opiskelija kehittää tiedon hankkimisen ja soveltamisen taitojaan. Opintojaksolla hyödynnetään englanninkielisiä oppi- ja oheismateriaaleja.
Laboraatioharjoitukset
Pedagogiset toimintatavat pohjautuvat innovaatiopedagogiikan kulmakiviin. Harjoitukset toteutuvat työelämää vastaavissa simulaatioympäristöissä, joissa opettaja, yhdessä opiskelijaohjaajien kanssa, valmentaa opiskelijoita työelämän tarpeita vastaavan osaamisen saavuttamisessa. Opetuksella tuetaan opiskelijan aktiivista osallisuutta ongelmanratkaisijana ja työskennellään erikokoisissa ryhmissä hankkien ja soveltaen alalla tarvittavaa tietoa.
Student workload
Opiskelijan työmäärä opintojaksolla (5,0 op) on 133 h, joka jakaantuu seuraavasti:
Kontaktiopetus 26 h
pari/ryhmätyöskentelyä 20h
Itsenäistä opiskelua/verkkotehtäviä (sisältyy kirjallinen yksilötehtävä) 87h
1 op vastaa 27 h opiskelijan työtä.
Huom!
Pakollinen läsnäolo työpajoissa:
-Haastavat potilaat
-Eristysnäytteenotto
Evaluation methods and criteria
Arviointi on formatiivista ja numeerinen arvosana (HYL/1-5) muodostuu kolmesta arvioinnin kohteesta
1) Opintojakson oppimistehtävien suorituksesta. Tehtävät palautettava annetun vastausajan puitteissa. Myöhässä palautettu tehtävä tai palauttamatta jätetty tehtävä laskee tentin kokonaispistemäärää 1p/palauttamaton tehtävä.
2) Tentin arvosanasta (teoria ja -käytännön osuuden tehtävistä tulee olla 50%oikein, jotta tentti on hyväksytysti suoritettu)
3) Kirjallisesta työstä
Näytteenotto ja vierianalytiikka 2:n teoria on tiiviisti yhteydessä laboraatioiden toteutukseen. Hyväksytyn suoritusmerkinnän laboraatioiden osuudesta saa vasta kun Kliininen näytteenotto ja vierianalytiikka 2 teoriaosuus on hyväksytysti suoritettu.
Formatiivinen arviointi kohdistuu opettajan sekä opiskelijan itsensä tekemään oppimisprosessin arviointiin.
Arvioinnin kohteet
- aktiivisuus lähiopetuksessa
- pari- ja ryhmätehtävien asiasisältö, lähteiden ajankohtaisuus, asiantuntijuus ja johdonmukaisuus
- verkkotehtävien asiasisältö, lähteiden ajankohtaisuus, asiantuntijuus, johdonmukaisuus
Opiskelija osoittaa arvioinnissa osaavansa lukea ammattitekstiä ja käyttää ammattikäsitteitä.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
- Opiskelijalla on vähäisiä puutteita tiedoissaan ja oman toimintansa arvioinnissa laboratoriotutkimusprosessin preanalyyttisessa vaiheessa tai palautteen vastaanottamisessa.
- Opiskelijalla on vähäisiä tiedollisia puutteita laskimoveri- ja ihopistosnäytteenottotilanteen suunnittelussa tai aseptisessa tai turvallisessa toteutuksessa, mutta joista ei aiheudu riskiä asiakkaalle/potilaalle tai työympäristölle tai ympäristölle
- Opiskelijalla on vähäisiä puutteita tunnistaa tehtävänsä terveydenhuollon toimintaympäristössä tai vastuullisessa tai turvallisessa työskentelyssä asiakkaan/potilaan tai työ/ympäristön näkökulmasta, mutta ohjattuna selviää tyydyttävästi.
-Opiskelijalla on vähäisiä puutteita ymmärtää kliinistä laboratoriotoimintaa ohjaavia laatujärjestelmiä tai tunnistaa bioanalyytikon roolia laadunvarmistuksessa
- Opiskelija on vähäisiä tiedollisia puutteita tunnistaa tai arvioida vieritestitulosten luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä laboratoriotyön eri vaiheissa
Tyydyttävä (1-2), tentin arvosana 1-3
Assessment criteria, good (3-4)
Opiskelija tunnistaa osaamisensa rajat ja pyrkii soveltamaan teoriatietoaan laboratoriotutkimusprosessin preanalyyttisesta vaiheesta
- Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa laskimoveri- ja ihopistosnäytteenottotilanteen aseptisesti ja turvallisesti
- Oman toiminnan arviointi preanalyyttisessa vaiheessa on realistista ja opiskelija osaa ottaa vastaan palautetta näytteenotto-osaamisestaan.
- Opiskelija tunnistaa tehtävänsä terveydenhuollon toimintaympäristössä ja toimii vastuullisesti sekä turvallisesti laboratoriotutkimusprosessin preanalyyttisessa vaiheessa
- Opiskelija ymmärtää kliinistä laboratoriotoimintaa ohjaavat laatujärjestelmät ja tunnistaa bioanalyytikon roolin laadunvarmistuksessa
- Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida vieritestitulosten luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä laboratoriotyön eri vaiheissa
Hyvä (3-4) arvosana opintojaksosta, edellyttää tentistä arvosanaa 3-4.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija hallitsee teoriatiedon ja osaa soveltaa tietojaan preanalyyttisesta vaiheesta ja suunnitella sekä toteuttaa aseptisesti ja turvallisesti laskimoveri- ja ihopistosnäytteenoton asiakkaalta
- Opiskelija osaa arvioida ja kehittää omaa toimintaansa ja ottaa vastaan palautetta näytteenotto-osaamisestaan.
- Opiskelija tunnistaa tehtävänsä terveydenhuollon toimintaympäristössä ja toimii vastuullisesti sekä turvallisesti laboratoriotutkimusprosessin preanalyyttisessä vaiheessa
- Opiskelija tietää kliinistä laboratoriotoimintaa ohjaavat laatujärjestelmät ja tunnistaa bioanalyytikon roolin laadunvarmistuksessa
- Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida vieritestitulosten luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä laboratoriotyön eri vaiheissa
Kiitettävä arvosana opintojaksosta edellyttää tentistä arvosanaa 4-5.
Further information
Ennen tämän opintojakson hyväksymistä Kliininen näytteenotto- ja vierianalytiikka 1 -opintojakso tulee olla suoritettu hyväksytysti.
Opintojaksopalaute:
Opintojakson kuluessa opiskelija voi vaikuttaa opintojakson toteutukseen antamalla suullista tai kirjallista palautetta sähköpostilla opettajalle. Opintojakson loppupalaute kerätään Spark-työkalun avulla Pepissä.