Siirry suoraan sisältöön

Asiantuntijana terveysalan toimintaympäristössä 2 (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7073131-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2025 - 31.07.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
31.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Bioanalyytikkokoulutus
Opettajat
Heidi Kalve
Krista Salo-Tuominen
Seija Kirkko-Jaakkola
Mari Hiekko
Anniina Friman
Ryhmät
PBIOS22A
Bioanalyytikko (AMK), S22A
PBIOS22B
Bioanalyytikko (AMK), S22B
Opintojakso
7073131
Toteutukselle 7073131-3005 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Asiantuntijana terveysalan toimintaympäristössä 1 ja 2 opintojaksojen aikana opiskelija kehittää terveydenhuollon moniammatillisessa toimintaympäristössä tarvittavaa asiantuntijaosaamistaan.

Toteutus suunnitellaan yksilöllisesti opiskelijan henkilökohtaisia kiinnostuksen kohteita ja uratavoitteita tukien. Asiantuntijana terveysalan toimintaympäristössä 1 ja 2 opintojaksoilla opiskelija laajentaa osaamistaan tavallisimmin yhdellä tai kahdella laboratoriotyön erikoisalalla ja kehittää ko. erikoisalan sisällöllisen osaamisen lisäksi yhtä tai useampaa seuraavista osaamisalueista:
- opetus- ja ohjaus
- yrittäjyys ja liiketoiminta
- tieteellinen tieto laboratoriotyön tukena
- tieteellinen tutkimustyö
- laboratorion laatutyö ja johtaminen
- kestävä kehitys

Opiskelija suorittaa Laajentava erikoisalan osaaminen -harjoittelujakson erikoisalalta/sisältöalueelta, jolla hän on suorittanut vähintään 5 op Asiantuntijana terveysalan toimintaympäristössä -opintoja.

Tavoitteet

Opiskelija tietää valitsemansa erikoisalan monipuolisen kokonaisuuden.

Sisältö

Oman osaamisen esittäminen viestinnän eri keinoin.

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan erikoisalakohtaisesti verkko-oppimisympäristössä.

Opetusmenetelmät

Erikoisalakohtaiset vaihtoehtoiset toteutustavat kuvataan verkko-oppimisympäristössä. Toteutus voi sisältää myös erikoisalakohtaisia pakollisia osia.

Opiskelija esittää osaamisensa puheviestinnän ja/tai kirjallisen viestinnän eri keinoin.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Pedagogiset toimintatavat pohjautuvat innovaatiopedagogiikan kulmakiviin. Toteutuksella tuetaan opiskelijan aktiivista osallisuutta tiedonrakentajana ja ongelmanratkaisijana. Opiskelija kehittää opintojaksolla vuorovaikutus, ryhmätyöskentely ja ohjaustaitojaan sekä tiedon hankkimisen ja soveltamisen taitojaan. Opettajan tehtävänä on valmentaa opiskelijoita työelämän tarpeita vastaavan osaamisen saavuttamisessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson korvaaminen aikaisemmilla korkeakouluopinnoilla:
Opiskelijan tulee lähettää tuutoropettajalle kirjallinen kuvaus hyväksiluvun perusteista, jossa tulee vastata vähintään seuraaviin kysymyksiin:
- Miten aikaisemmissa korkeakouluopinnoissa suoritetut opinnot vastaavat opintojakson tavoitteita ja sisältöjä?
- Miten aikaisemmissa korkeakouluopinnoissa suoritetut opinnot laajentavat bioanalytiikan ammattiopinnoissa saavutettua osaamista?
- Miten mahdollinen hyväksiluku vaikuttaa opiskelijan uratavoitteeseen ja työllistymiseen?

Tuutoropettaja tuo hyväksiluvun käsiteltäväksi koulutuksen kokoukseen. Mikäli hyväksilukua puolletaan kokouksen päätöksellä, opiskelija tekee eAHOT-hakemuksen Peppiin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä opintojaksolla on 135 tuntia ja se koostuu yksilöllisesti suunnitelluista oppimistehtävistä.

Opiskelija palauttaa kirjallisen suunnitelman toteutuksesta verkko-oppimisympäristöön. Toteutuksen voi aloittaa, kun opettaja on hyväksynyt suunnitelman.

Kirjalliset tehtävät kirjoitetaan aina Turun AMK:n kirjallisten töiden ohjeistuksen mukaisesti (lähdemerkintöineen) ellei muuta ohjetta anneta.

Tehtävien mitoituksessa noudatetaan seuraavia pääperiaatteita:
- kirjallisuuskatsaus (sis. lähdemateriaalin etsimisen ja lukemisen): 4 sivua tekstiä = 1 op
- oppimispäiväkirja tms. kirjoitelma, joka ei perustu kirjallisiin lähteisiin: 120 sanaa = 1 h työaikaa (27 h = 1 op)
- suomenkielisen ammattitekstin lukeminen (esim. tentti, oppimispäiväkirja): 100 sivua = 15 h työaikaa (27 h = 1 op)
- vieraskielisen ammattitekstin lukeminen (esim. tentti, oppimispäiväkirja): 100 sivua = 30 h työaikaa (27 h = 1 op)
- ohjaaminen laboraatioissa: ohjaustunnit kirjataan työvuorotaulukkoon 27 h = 1 op. Mikäli laboraatioon liittyy valmistelutyötä tms. lasketaan nämä tunnit erikseen.

Muiden tehtävien mitoitus arvioidaan tapauskohtaisesti. Opiskelija vastaa oman ajankäyttönsä seurannasta ja sen osoittamisesta ohjaavalle opettajalle.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Toteutuksen oppimistehtävät arvioidaan numeerisesti aina, kun tehtävä on luonteeltaan sellainen, että numeerinen arviointi on mahdollista tehdä.

Arvioinnin kohteena on sisällön ajankohtaisuus, asiantuntijuus, uuden tiedon käyttö, tekstin johdonmukaisuus ja luettavuus, kotimaisten ja vieraskielisten lähteiden laatu ja määrä. Tehtäväkohtaiset arvioinnin perusteet on saatavilla verkko-oppimisympäristöstä tai erikoisalasta vastaavalta opettajalta.

Opintojakson arvosana muodostuu toteutuksen osien arvosanojen painottamattomasta keskiarvosta ellei ohjaavan opettajan kanssa muuta sovita.

Hylätty (0)

Tiedot
• Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsitteistä ja opintojakson mukaisista tavoitteista.
• Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan.
• Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.

Taidot
• Jättää annetut tehtävät tekemättä.
• Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.
• Esittää ongelmiin virheellisiä ratkaisuja.

Asenteet
• Ei vastaanota eikä anna palautetta.
• Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
• Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentelyssä.
• Käyttäytyy epäammatillisesti.
• Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen tai hyvinvoinnin edistämiseen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tiedot
• Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä yksittäiset opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
• Hyödyntää ammatillista tietoa.

Taidot
• Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
• Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.

Asenteet
• Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti.
• Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
• Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä
• Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa.
• Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä.
• Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tiedot
• Jäsentää opintojaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet.
• Osaa selittää, vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa.
• Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.

Taidot
• Osaa itsenäisesti valita eri vaihtoehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa.
• Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä.
• Ratkaisee ongelmia.

Asenteet
• Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
• Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
• Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
• Käyttäytyy ammatillisesti.
• Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tiedot
• Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syyseuraussuhteita.
• Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
• Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.

Taidot
• Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja.
• Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja.
• Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja.

Asenteet
• Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä.
• Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
• Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia.
• Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti.
• Kehittää omaa ja ryhmän vuorovaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
• Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen.
• Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.

Lisätiedot

Asiantuntijana terveysalan toimintaympäristössä 1 ja 2 opintojakson suorituksen voi aloittaa pääsääntöisesti sitten, kun lukukausille 1.-4. ajoitetut opintojaksot (teoriaopinnot, laboraatioharjoitukset, Näytteenotto ja asiakaspalvelu -harjoittelujakso) on suoritettu hyväksytysti.

Siirry alkuun