Liiketoimintaosaamisen perusteet (15 op)
Toteutuksen tunnus: KH00CN50-3007
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.06.2025 - 28.08.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 01.08.2025 - 31.12.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 15 op
- Lähiosuus
- 15 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Tekniikka ja liiketoiminta
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Liiketalouden koulutus
- Opettajat
- Arja Keltaniemi
- Eeva Lehtinen
- Alisa Pettersson
- Opintojakso
- KH00CN50
Toteutuksella on 6 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 35 t 30 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
To 28.08.2025 klo 13:00 - 17:30 (4 t 30 min) |
Lähipäivä, Liiketoimintaosaamisen perusteet KH00CN50-3007 |
LEM_A173_Lemminkäinen
Lemminkäinen
|
Pe 19.09.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Lähipäivä, Liiketoimintaosaamisen perusteet KH00CN50-3007 |
LEM_B164
Tapio muunto
|
To 09.10.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Lähipäivä, Liiketoimintaosaamisen perusteet KH00CN50-3007 |
LEM_B164
Tapio muunto
|
Pe 31.10.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Lähipäivä, Liiketoimintaosaamisen perusteet KH00CN50-3007 |
LEM_B164
Tapio muunto
|
To 20.11.2025 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Lähipäivä, Liiketoimintaosaamisen perusteet KH00CN50-3007 |
LEM_B164
Tapio muunto
|
To 11.12.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Lähipäivä, Liiketoimintaosaamisen perusteet KH00CN50-3007 |
LEM_B164
Tapio muunto
|
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Liiketoimintaosaamisen perusteet koostuu kolmesta osasta (yrittäjyys ja liiketoiminnan peruskäsitteet, liiketoimintasuunnitelma laskelmineen, markkinointi), jotka muodostavat 15 op:n kokonaisuuden. Nämä osa-alueet eivät ole peräkkäisiä kokonaisuuksia, vaan niitä työstetään lomittain. Opiskelija pystyy kuitenkin seuraamaan etenemistään Itslearningin arviointikirjassa. Kun osa-kokonaisuus on valmis, se merkitään hyväksytyksi Itslearningin arviointikirjaan.
Opintojakson keskeisiä teemoja ovat:
- liiketoiminnan peruskäsitteet
- kestävä ja vastuullinen yrittäjyys
- uudet liiketoimintamallit
- markkinoinnin toimintaympäristö ja kilpailukeinot, ostokäyttäytyminen ja segmentointi
- yritystoiminnan kannattavuus, hinnoittelu ja riskienhallinta
- liiketoimintasuunnitelman hyödyntäminen yritystoiminnassa
- onnistuneen tiimityöskentelyn perusteet
Yhteiset tapaamiset:
28.8. Kurssin esittely ja orientaatio aiheeseen
19.9. Yritystoiminnan perusteet ja liikeidean kehittäminen
9.10. Markkinoinnin perusteet
31.10. Yrityksen toimintaympäristöt ja liiketoimintamallit, kiertotalouden työpaja?
20.11. Ryhmätentti. Kannattavuus, hinnoittelu, rahoituslaskelmat ja riskit
11.12. Liiketoimintasuunnitelmien esittely. Palaute & vertaisarviointi
Opintojaksoon sisältyy myös Tiedonhankinnan perusteet (1 op) ja Kestävän kehityksen perusteet (1 op), jotka tulee suorittaa hyväksytysti. Näissä molemmissa on oma kurssialustansa ItsLearningissä.
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- toimia aktiivisesti ja tavoitteellisesti tiimin jäsenenä.
- käyttää liiketoiminnan peruskäsitteitä.
- ottaa huomioon kestävän kehityksen mukaiset periaatteet yritystoiminnassa.
- hyödyntää jotakin työkalua liiketoimintamallin kuvaamiseen.
- vertailla eri yritysmuotoja liiketoiminnan kannalta.
- käyttää liiketoimintasuunnitelmaa työvälineenä.
- tulkita organisaation talousprosessin ja sen sidosryhmien välisiä vuorovaikutussuhteita ja niiden merkitystä kannattavuuteen.
- kuvata ostokäyttäytymiseen sekä segmentointiin vaikuttavia tekijöitä.
- hyödyntää markkinoinnin kilpailukeinoja tavoiteltujen asiakassegmenttien saavuttamisessa.
Sisältö
- tiimityöskentelyn perusteet
- liiketoiminnan peruskäsitteet
- kestävä ja vastuullinen yritystoiminta
- liiketoimintamallit
- organisaation talousprosessi
- yritystoiminnan kannattavuus ja kannattavuuslaskenta
- yritystoiminnan rahoitus yritystoimintaa aloitettaessa
- yritystoiminnan riskit ja niiden hallinta
- yritysmuodot
- markkinoinnin toimintaympäristö
- ostokäyttäytyminen ja segmentointi
- markkinoinnin kilpailukeinot
Oppimateriaalit
Bergström, S. & Leppänen, A. 2009. Yrityksen asiakasmarkkinointi. Helsinki:Edita.
Osterwalder. A., Pigneur, Y. & Clark, T. 2010. Business model generation: a handbook for visionaries, game changers and challengers. (ekirja & painettu)
Opintojaksolla annettu luentomateriaalit, kirjallisuus, artikkelit, videot ja podcastit.
Opetusmenetelmät
Case-oppiminen, projektityöskentely, ohjaus, luennot, harjoitukset, oppimistehtävät ja itsenäinen tiedonhaku.
Opintojakso toteutetaan käyttämällä opiskelijalähtöisiä opetusmenetelmiä. Opiskelu vaatii paljon ryhmätyöskentelyä ja itsenäistä työskentelyä.
Opintokokonaisuudesta järjestetään myös kaksi tenttiä: liiketoiminnan peruskäsitteet (henkilökohtainen testi ItsLearningissä) ja markkinoinnin perusteet (ryhmätentti).
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksoon kuuluu yksi henkilökohtainen testi (liiketoiminnan peruskäsitteet). Testi tehdään verkossa ItsLearning-oppimisympäristössä. Markkinoinnin perusteet ryhmätentti järjestetään kampuksella marraskuun lähipäivässä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Flipped learning, innovaatiopedagogiikka, case-oppiminen, työpajatoiminta, projektityöskentely, ohjaus, luennot, harjoitukset, oppimistehtävät, oppimisraportit ja itsenäinen tiedonhaku
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Aiempien korkeakouluopintojen hyväksiluvuista sovitaan koulutusvastaava Arja Keltaniemen kanssa. Jos opiskelija on suorittanut 10 op tai yli vastaavia korkeakouluopintoja, puuttuvan osuuden suoritustavasta sovitaan erikseen.
Jos opiskelijalla on aikaisempaa esim. työkokemuksen kautta hankittua osaamista opintojakson sisällöstä, hän voi osallistua osaamisen näyttöön.
Osaamisen näytössä on kaksi osaa:
-tentti 28.8.2025
-liiketoimintasuunnitelma ja sen esittäminen
Näyttösuoritus pitää olla kokonaisuudessaan valmis 19.9.2025 mennessä. Näytön arvioinnissa noudatetaan opintojakson arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa (0-5). Näyttö järjestetään vain kerran eikä näytön arvosanaa voi korottaa. Jos opiskelija ei ole tyytyväinen arvosanaansa, hän voi osallistua toteutukseen normaalisti.
Tarkemmat ohjeet hyväksiluvuista ja näytön suorittamisesta lähetetään osallistujille ennen opintojakson alkua.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yhteiset tapaamiset 36h
Muuhun työskentelyyn annetut tuntimäärät ovat viitteellisiä.
- Ryhmätyöskentely, pienryhmätapaamiset, tiedonhaku, liiketoimintasuunnitelman työstäminen & työskentelyn dokumentointi sekä toiminnan arviointi (oma- ja vertaisarviointi) 225 tuntia
- Henkilökohtaiset tehtävät ja niihin liittyviin materiaaleihin ja kirjallisuuteen tutustuminen sekä tiedonhaku 104 tuntia
- Ryhmätenttiin ja testiin valmistautuminen 40 tuntia
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi muodostuu seuraavasti:
1. Yrittäjyys ja liiketoiminnan peruskäsitteet
Testi ItsLearningissa (0-3)
Kaksi henkilökohtaista oppimistehtävää (pisteytys 0-3)
Max pistemäärä 9 pistettä
2. Markkinointi
Yksi henkilökohtainen oppimistehtävä (pisteytys 0-3)
Ryhmätentti (pisteytys 0-6)
Max pistemäärä 9 pistettä
3. Liiketoimintasuunnitelma ja laskelmat
Yksi henkilökohtainen oppimistehtävä (pisteytys 0-3)
Liiketoimintasuunnitelman raportti (ryhmätyö), (pisteytys 0-6)
Liiketoimintasuunnitelmasta laadittava posteri ja esitys posterinäyttelyssä (ryhmätyö), (pisteytys 0-3)
Max pistemäärä 12 pistettä
Kustakin osa-alueesta tulee saada vähintään puolet pisteistä.
Arvosana (0-5) 30 pisteen kokonaisuudesta muodostuu seuraavasti:
Arvosana 5 = 28-30 pistettä
Arvosana 4 = 24-27 pistettä
Arvosana 3 = 21-23 pistettä
Arvosana 2 = 18-20 pistettä
Arvosana 1 = 15-17 pistettä
Hylätty = 0-14 pistettä
Opintojakso edellyttää läsnäoloa ja aktiivisuus ja läsnäolo yhteisissä tapaamisissa vaikuttavat arviointiin. Opiskelijan tulee osallistua vähintään puoleen (50 %) lähiopetuksesta. Lisäksi arviointiin vaikuttaa aktiivisuus ja sitoutuminen pienryhmätyöskentelyyn varsinaisten lähitapaamisten välissä. Ryhmätyöskentelyn vertaisarviointi otetaan huomioon henkilökohtaisessa arvioinnissa.
Jos tehtävää ei ole palautettu määräajassa, arviointi on 0 pistettä.
Plagiointi ja tekstin suora kopiointi lähteistä tai kirjoista johtaa automaattisesti tehtävän hylkäämiseen. Tekoälyn käyttö opintojakson tehtävissä on sallittua, mutta sen käytöstä on ilmoitettava (lähdemerkinnät).
Tiedonhankinnan perusteet ja Kestävän kehityksen perusteet -verkkokurssit tulee olla suoritettu hyväksytysti.
Hylätty (0)
Kokonaispistemäärä jää alle 15. Kunkin osa-alueen pistemäärästä pitää saada vähintään puolet.
Alle 50 % osallistuminen lähitapaamisiin.
Opiskelija ei ole tehnyt Tiedonhankinnan perusteet ja/tai Kestävän kehityksen perusteet verkkokursseja hyväksytysti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- tunnistaa liiketoiminnan peruskäsitteet ja osaa määritellä ne.
- laatii liiketoimintasuunnitelman lähteineen.
- tunnistaa erilaisia liiketoimintamalleja ja kuvaa liiketoimintamallin osa-alueet liiketoimintasuunnitelmassa.
- tunnistaa keinoja, joiden avulla yritys voi toimia kestävästi ja vastuullisesti.
- tunnistaa yritystoiminnan kannattavuuteen vaikuttavat tekijät ja osaa käyttää hinnoittelumenetelmiä
- tunnistaa yritystoiminnan riskejä ja keinoja niiden hallintaan.
- kuvaa asiakkaan ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä ja ostoprosessin.
- määrittelee perusteet segmentoinnille ja markkinoinnin kilpailukeinoille.
- osaa tiimityöskentelyn perusteet, osallistuu ryhmätyöskentelyyn ja pystyy arvioimaan sen onnistumista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- osaa käyttää liiketoiminnan peruskäsitteitä työskentelyssä.
- osaa ideoita ja suunnitella liikeidean ja työstää siitä perustellun liiketoimintasuunnitelman lähteineen.
- tunnistaa erilaisia liiketoimintamalleja sekä soveltaa niitä liiketoimintasuunnitelmassa.
- kuvaa perustellen liiketoimintamallin keskeiset osa-alueet.
-osaa soveltaa kestävän kehityksen ja vastuullisuuden periaatteita liiketoimintasuunnitelmassa.
- osaa määritellä yritystoiminnan kannattavuuteen vaikuttavat tekijät ja osaa käyttää erilaisia hinnoittelumenetelmiä.
- osaa kartoittaa yritystoiminnan riskit ja valita keinoja niiden hallintaan.
-osaa kuvata monipuolisesti ja perustellen asiakkaan ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä ja ostoprosessin.
- osaa soveltaa markkinoinnin eri kilpailukeinoja ja segmentointia liiketoimintasuunnitelmassa.
- toimii tiimin jäsenenä aktiivisesti ja tavoitteellisesti ryhmätyöskentelyn onnistumiseksi.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- soveltaa monipuolisesti liiketoiminnan peruskäsitteitä työskentelyssään.
- ideoi ja suunnittelee innovatiivisen ja toteuttamiskelpoisen liikeidean ja työstää siitä perustellun ja tavoitteellisen liiketoimintasuunnitelman lähteineen.
-tunnistaa ja nimetä erilaisia liiketoimintamalleja sekä soveltaa niitä innovatiivisesti, monipuolisesti ja perustellusti liiketoimintasuunnitelmassa.
- kuvaa liiketoimintamallin keskeiset osa-alueet ja osaa analysoida mallin vahvuuksia ja heikkouksia.
-hyödyntää kestävän kehityksen ja vastuullisuuden periaatteita kilpailuetuna ja erottautumiskeinona liiketoimintasuunnitelmassa.
-määrittelee ja analysoi yritystoiminnan kannattavuuteen vaikuttavat tekijät ja osaa käyttää monipuolisesti erilaisia hinnoittelumenetelmiä.
-kartoittaa yritystoiminnan riskit ja arvioida riskien todennäköisyys toteutua sekä valita keinoja niiden hallintaan
- kuvaa syvällisesti ja analyyttisesti asiakkaan ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä ja ostoprosessin.
- soveltaa, valita ja perustella monipuolisesti markkinoinnin eri kilpailukeinoja ja segmentointia liiketoimintasuunnitelmassa.
- työskentelee tiimin jäsenenä vastuullisesti, tavoitteellisesti ja sitoutuneesti ryhmätyöskentelyn onnistumiseksi.