Psycho-physical Approach of Physiotherapy to Support Ability to Function (3 cr)
Code: TH00BE11-3014
General information
- Enrollment
-
01.05.2025 - 31.08.2025
Registration for the implementation has begun.
- Timing
-
25.08.2025 - 12.10.2025
The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 15 - 28
- Degree programmes
- Degree Programme in Physiotherapy
- Teachers
- Satu Takala
- Scheduling groups
- Pienryhmä A1 (Size: 5 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä A2 (Size: 5 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä A3 (Size: 5 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä A4 (Size: 5 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä A5 (Size: 5 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- Course
- TH00BE11
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opintojakso toteutuu psykofyysisen fysioterapian ydinsisältöjen vuoksi lähitoteutuksena. Opiskelijat työskentelevät yhdessä kehollisesti ja teoreettisesti.
SISÄLTÖ:
Aluksi kertaamme lyhyesti ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena -opintojakson luomaa pohjaa: psyko-fyysis-sosiaalinen ihminen, sekä täydennämme sitä aloitusluennolla. Pääpaino oppimisessa on keskusteluilla ja opiskelijoiden omilla tiedonhauilla, ei luennoissa.
Tämä jakso syventää asiakkaiden kohtaamista.
Teemoja:
Asiakkaan voimavarojen arvioiminen. Tähän liittyy motivaation (motivaatiotasot) selvittäminen muutokseen (muutosvaihemalli) pyrittäessä.
Fysioterapian mahdollisuuksia, terapiasovelluksia asiakkaan toimintakyvyn tukemisessa, kun asiakkaalla on esimerkiksi:
- traumaattinen kriisi, kehityskriisi, elämänkriisi
- masennus
- ahdistuneisuutta
- (krooninen) kipu
- syömishäiriö
- paniikkihäiriö
- traumatausta
- jokin riippuvuus (käsitellään ilmiönä)
Fysioterapiassa asiakkaan kanssa kehollisesti työskennellessä em. asiat saattavat ovat läsnä ja kehon kautta niitä voidaan fysioterapian keinoin auttaa.
Lisäksi sisällössä paneudutaan edelleen fysioterapeutin ammatillisten rajojen tunnistamiseen.
ILMOITTAUTUMISOHJEET:
Ryhmä jakaantuu viiteen pienryhmään, joilla on hieman eri aikataulut osittain. Pienryhmiin ilmoittaudutaan kurssi-ilmoittautumisen yhteydessä, mutta nämä eivät ole lopullisia valintoja, vaan ne varmistuvat viimeistään orientaatiotunneilla. Voitte katsella aikatauluja jo etukäteen kun lukujärjestykset julkaistaan ja varautukaa molempiin ryhmäaikatauluihin.
Vko 35: A1-A5
2 x 45min orientaatiotunnit yhteisesti kaikille pienryhmille. Käydään läpi työskentelytavat ja orientoidutaan aiheeseen.
Vko 36:
- A1- A5
Case 1 aloitustutoriaali pienryhmissä, vaatii ennakkovalmistautumisen ja -tehtävän tekemisen.
Vko 37
- A1, A2 ja A3 4 x 45min
- A4 ja A5 4 x 45min
Case 1 ratkaisututoriaali, opettaja osallistuu keskusteluihin.
Vko 38
- A1- A5
Case 2 aloitustutoriaali pienryhmissä, ei ennakkotehtävää
Vko 39
- A1, A2 ja A3 4 x 45min
- A4 ja A5 4 x 45min
Case 2 ratkaisututoriaali, opettaja osallistuu keskusteluihin.
Vko 40
A1-A5 8 x 45min Laadittujen case 1 ja 2 PP-esitykset ja harjoitteiden ohjauskerrat
Vko 41
4 x 45min Loppuseminaari A1-A5. Ohjelma tarkentuu vielä. Kootaan keskustellen ja tehtävien kautta kokonaisuutta yhteen.
Aloitus:
KOKO ryhmä Pfysis22A osallistuu siis opintojakson aloitukseen yhdessä (seuraa lukujärjestystä):
- Ennen orientaatiotunnille tuloa, lue oma Ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena -raporttisi, sekä ennakkomateriaalit, jotka tulevat Itsiin ennen kurssin alkua.
- orientaatio kurssille (ryhmäjaot, kurssirakenne, tehtävät, läsnäolo).
- orientaatio opintojakson sisältöihin ja materiaaleihin ennen tapausesimerkkien käsittelyjen alkua
- Ilmoittautumisryhmissä aiheeseen orientoivasti 2 x 45min kokemuksellinen harjoitekerta, jossa pääpaino on harjoitteista keskustelemisessa.
Tapausesimerkkien käsittelyt, eli pienryhmätunnit toteutuvat seuraavasti:
Pienryhmät A1 ja A2 ja pienryhmät A3, A4 ja A5 sisältävät käytännön toimintaa ja harjoittelua, kerran viikossa, yhteensä 4 kertaa lähitoteutuksena.
Nämä neljä kertaa koostuvat kahden tapausesimerkin käsittelyistä ItsLearning-alustalla kuvatusti á 4 x 45min pienryhmissä.
- ryhmätyöskentelyä edellytetään itsenäisesti lähitapaamisten välissä
Ensimmäinen asiakastapaus: aloitustutoriaali 4 x 45min ja ratkaisututoriaali 4 x 45min
Toinen asiakastapaus: aloitustutoriaali 4 x 45min ja ratkaisututoriaali 4 x 45min
Lisäksi:
Koko Pfysis22A
- tapausesimerkkeihin liittyen oman aiheen pohjalta PowerPoint -esitys ja laadittujen psykofyysisten harjoitteiden ohjaus muulle ryhmälle. 6-8 x 45min -> tämä aikataulu tarkentuu vielä. Varattuna nyt 8h.
- loppuseminaari 4 x 45min
Toteutussuunnitelma ja tehtävät tarkentuvat ItsLearning-alustalla
Objective
The student is able to
• identify the developmental crises , traumatic crises and their connections with client’s ability to function,
• describe testers to evaluate client’s resources,
• evaluate the psychophysical entity of human at different ages by using physiotherapeutic examination methods,
• implement physiotherapy using a psycho-physical approach,
• support the client and his/her relatives to maintain and promote the ability to function.
Content
Psycho-physical approach in physiotherapy, development crises, traumatic crises and their phases, levels of motivation, solution centered model, analysis of resources, depression, constriction, chronic pain, eating disorders, panic disorders, addition as phenomena.
Materials
Opiskelijoiden omat tiedonhaut pääosassa.
ItsLearning -alustalle on koottu paljon hyödynnettävää materiaalia.
Lisäksi voi hyödyntää mm. seuraavia materiaaleja soveltuvin osin:
Bunkan B.Tutkimuksia löydettävissä.
Psykofyysinen fysioterapia, julkaisut 1-4 Roxendal G. (1985) Body awareness therapy and the body awareness scale. Treatment and evaluation in psychiatric physiotherapy
Siirala J., Palomäki K. 2016. Kehon viisaat viestit. 2. painos. Viro 2017.
Fysioterapeutin käsikirja (Kauranen,K. 2019...)
Luomajoki, H. 2020 (Toim.) Ammattilaisen kipukirja.
Talvitie U. ym. (2006 tai uudempi) Fysioterapia
Linkkejä:
http://www.psyfy.net/
http://ic-ppmh.org/
http://www.ibk.nu/
Teaching methods
Teoriatietoon perehtyminen, tapausesimerkkien ratkaiseminen, aktiiviset keskustelut sekä harjoitukset/simulaatiot ryhmän ja opettajan kanssa, kirjallinen raporttitehtävä ryhmätyönä.
Pedagogic approaches and sustainable development
Tiimioppiminen on yksi innovaatiopedagogiikan ilmenemismuodoista. Opettajan rooli yhä enemmän ohjauksellinen, opastamista oppimistilanteiden ääreen – keskiössä on se, mitä opiskelija tekee ja millaisia oppimistekoja syntyy. Oppimisen omistajuus on opiskelijalla itsellään.
Student workload
Oppimistehtävät ja opiskelijan työn mitoitus
3 x 27 t = 81 tuntia sisältäen
Ennakkotehtävä ja kontaktioppimisiin valmistautuminen 6h
Teoriatiedon hakeminen 8
Teoriatietoon perehtyminen 8
Pienryhmätunnit 16h (sis. tunneilla tiedonhakua, keskustelua, PowerPointin ja harjoitteiden laatimisen ja esittämisen, sekä raportin kirjoittamisen)
Kontaktioppiminen tunneilla ja pienryhmissä tehtävien työstämistä niiden välillä 29h
Tenttiin valmistautuminen itsenäisesti 10h
Tentin teko 1h
Itsereflektio ryhmätyön osiosta 2h
Vertaispalautteen antaminen ryhmätyön osiosta 2h
Evaluation methods and criteria
ARVOSANAN MUODOSTUMINEN
Asiakkaan psyko-fyysis-sosiaalista kokonaisuutta tukevan fysioterapeutin ammatillisen kyvykkyyden kehittyminen:
1) Tapausesimerkkien perusteella koostetun, lähteistetyn raportin kirjoittaminen ryhmätyönä:1-5. Painotus kokonaisarvosanasta on 75%
Arvioinnin pohjalla: Sovellettu Solo –taksonomia. Lähteet: http://www.johnbiggs.com.au/academic/solo-taxonomy/
2) Opintojaksoon tulee sisältymään yksilötentti, joka sisältää sekä monivalintakysymyksiä, että avoimia kysymyksiä. Samalla se orientoi opintojakson aiheisiin. Materiaali ilmoitetaan syksyn alussa kun kurssi alkaa ja tentti tehdään Itsissä materiaaleja käyttäen oman aikataulun mukaisesti viikkojen 35-40 välillä. Tentin painotus kokonaisarvosanasta on 25%. Opiskelija näkee tenttiarvosanan heti ja uusintatenttimahdollisuus avataan opiskelijalle pyynnöstä kahdesti.
3) Lisäksi:
- Opiskelijan oppimistyöskentely tunneilla: oman ja muiden oppimisen aktiivinen tukeminen.
- Itse- ja vertaisarvioinnin tuottaminen kirjallisesti, pyydetyllä tavalla, hyv/täydennettävä,
- Se ja tuntiaktiivisuus voivat vaikuttaa lopulliseen arvosanaan +- 0,6p.
4) Kirjallisen opintojaksopalautteen tuottaminen.
Failed (0)
Raportin tai tentin tehtävänantoon ei vastata, teksti ei ole ammattikielellä kirjoitettua, raportissa tekstiviittauksia ei ole merkitty asianmukaisesti AMK:n ohjeistuksen mukaisesti tai lähdeluettelo on vaillinainen tai riittämätön, tai lähteet eivät ole luotettavilta tahoilta.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
1 = Esirakenteinen (prestructural). Tehtävää ei ole suoritettu asianmukaisesti tai se on suoritettu niukasti juuri ja juuri ohjeiden mukaan, jolloin käsittely on suppeaa. Vastaus voi olla esimerkiksi sisäisesti ristiriitainen, eikä opiskelija ole lainkaan ymmärtänyt asiaa, vaan toistaa kopioiden ja vain harvojen lähteiden tekstiä. Teksti voi olla irrallista luettelointia.
2 = Yksirakenteinen ( unistructrural). Opiskelija on käsitellyt vastauksessaan vain yhtä tai vain hyvin harvoja asian kannalta relevantteja asioita. Tehtävä saattaa sisältää paljonkin asian kannalta epäoleellista tietoa. Ymmärtäminen on nimellistä, pinnallista, lähdemateriaalia sellaisenaan toistavaa. Teksti voi olla irrallista luettelointia, ilman asioiden sitomista toisiinsa.
Assessment criteria, good (3-4)
3 = Monirakenteinen (multistructural). Opiskelija käsittelee asiaa monista eri näkökulmista tai tuo esiin useita relevantteja aspekteja, mutta käsittelee niitä erillään toisistaan, ei synteesiä. Ymmärtäminen on irrallisen muistitiedon varassa, sirpaleisuutta. Tehtävästä ei käy ilmi miten esitetyt asiat liittyvät tai vaikuttavat toisiinsa. Teksti on asiallista ja kuljettaa lukijaa eteenpäin aiheessa, eli asiantuntijuus osoitetaan myös tällä tavalla.
4 = Relationaalinen (relational). Asiaa käsitellään monista eri näkökulmista jotka kytketään toisiinsa koherentiksi kokonaisuudeksi. Opiskelija on ymmärtänyt asioiden väliset suhteet. Teksti on asiallista, sujuvaa ja kuljettaa lukijaa eteenpäin aiheessa läpi koko raportin, eli asiantuntijuus osoitetaan myös tällä tavalla.
Assessment criteria, excellent (5)
5 = Laaja abstrakti (extended abstract). Edellisten lisäksi opiskelija laajentaa käsittelyä annetun informaation ulkopuolelle esimerkiksi tekemällä yleistyksiä, pohtimalla asiaa omakohtaisesti tai tuomalla esiin erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja soveltaen tai laajentaen annettua informaatiota tai lähdemateriaalissa esitettyjä näkökulmia. Tällöin voidaan puhua jonkintasoisesta oppimisen siirtovaikutuksesta (transfer), jossa opittua tietoa sovelletaan uuteen yhteyteen. Teksti on asiallista, sujuvaa ja kuljettaa lukijaa eteenpäin aiheessa läpi koko raportin, eli asiantuntijuus osoitetaan myös tällä tavalla.
Qualifications
The student is able to explain the entity of human in the point of physiotherapy view.
Further information
Kaikilla opintojakson tunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä, myös teoriatunneilla. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisimman pian ja mielellään etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit, sekä ehdottaa korvaavaa suoritusta ensisijaisesti itse ja mahdollisista korvaavuuksista sovitaan opintojakson opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson tunneista.