Examination of the Client´s Pain and Affecting on Pain (4 cr)
Code: TH00BE02-3011
General information
- Enrollment
-
01.05.2025 - 31.08.2025
Registration for the implementation has begun.
- Timing
-
01.09.2025 - 14.12.2025
The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 4 cr
- Local portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 50
- Degree programmes
- Degree Programme in Physiotherapy
- Teachers
- Esa Bärlund
- Juho Korpi
- Scheduling groups
- Pienryhmä 1 (Size: 6 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä 2 (Size: 6 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä 3 (Size: 6 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä 4 (Size: 6 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä 5 (Size: 6 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä 6 (Size: 6 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä 7 (Size: 6 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä 8 (Size: 6 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- Course
- TH00BE02
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Voi tarkentua vielä
VK 36
Läsnäopetus 1 x 2h (Juho)
- Opintojakson orientaatio
Itsenäinen opiskelu
- Retrain Pain
- Lukupiirityöskentelyn suunnittelu
VK 37-41
Läsnäopetus 5 x 4h (Juho)
- Kipufysioterapian teoreettiset perusteet
Itsenäinen opiskelu
- Lukupiiri
- Kipuedukaation materiaali
VK 42
Ei läsnäopetusta
VK 43
Läsnäopetus 1 x 4h (Juho)
- Case -työskentelyä
Itsenäinen opiskelu
- Lukupiiri
VK 44
Läsnäopetus 1 x 4h (Juho)
- Kipufysioterapian teoreettiset perusteet
Itsenäinen opiskelu
- Lukupiiri
VK 45-50
Läsnäopetus
- Keskusteleva teoriaopetus (Esa)
- Demoja pienryhmissä (Esa)
Itsenäinen opiskelu
- Lukupiiri
- Osaamisen näyttö
Objective
The student is able to
• explain the pain as phenomena from the bio-psycho-social perspective by utilizing the knowledge of physiology,
• assess the amount and quality of pain as an individual experience,
• identify the special features of the interaction and therapeutic relationship associated with pain client and support the pain client to find their resources and improve their quality of life,
• explain the physiotherapeutic means to influencing pain as well as the possibilities and limitations of their use as a part of multiprofessional care of pain client,
• design, implement and apply safely physical therapy using among other things technology and evaluating their effectiveness as part of physiotherapy.
Content
Pain as a phenomenon, the meaning of therapeutic relationship of pain client, pain evaluation, physiotherapeutic means to effect on client’s pain experience, the influence mechanisms, indication and limitations of the surface and deep heat and electricity and the safe implication methods
Materials
Lukupiirien tarkempi kirjallisuus löytyy Itsistä.
HUOM! kirjallisuus tarkentuu vielä
Kirjat (1 & 2 yksilötenttimateriaalina)
1) Kalso E ym. (toim.) 2018. Kipu. Terveysportti. Oppiportti. (Kipu, neljäs uudistettu painos, 2018 tai e-aineistosta verkkokirjana).
Osio II: 6 Kivun fysiologia ja mekanismit, 8 Akuutti ja krooninen kipu,
Osio III: 9 Kroonisen kivun epidemiologia ja kustannukset, 10 Kiputilojen luokittelu
Osio IV: 11 Kipupotilaan tutkiminen
Osio V: 14 Kipupotilaan hoitosuhde ja hoitosuhteen haasteita
Osio VI: 24 Vamman ja leikkauksen jälkeinen kipu
Osio VII: 26 Neuropaattiset kivut
Osio X: 38 CRPS
Huom: Osion VIII (Tules kivut) asioita käsitellään TULE -opintojaksoilla, tämä kirja toimii toki yhtenä tukimateriaalina tässä kokonaisuudessa)
Yllä olevat osiot ovat opintojakson tenttimateriaalia. Muu kirja toimii tukimateriaalina aihekokonaisuuteen.
2) Luomajoki ym. (toim.) 2020. Ammattilaisen kipukirja. VK-kustannus.
Luku 1: Biopsykososiaalinen viitekehys
Luku 2: Kipua potevan kohtaaminen, alkuhaastattelu ja tutkiminen
Luku 3: Kivunhoitomahdollisuuksia (sovitut osiot)
3) Robertson V, Ward A, Low J ja Reed A. 2006. Electrotherapy Explained. Principles and Practice. Fourth Edition. (saatavilla e-kirjana Finnasta) Luvut 3,6,9 ja 10
4) Buttler D, Moseley L. 2013. Explain Pain. 2013. Second Edition. (mainio tukimateriaali, löytyy kirjastosta)
Artikkeleita löytyy itsistä.
Verkkomateriaalien linkit (ITS): Mm. www.electrotherapy.org (soveltuvin osin), https://www.retrainpain.org/, https://www.terveyskyla.fi/kivunhallintatalo
TENTTIMATERIAALI KOOTUSTI: (MUUTTUU VIELÄ!)
- Kipu -kirjan luvut (koottu yllä)
- Ammattilaisen kipukirja:
luku 1 Biopsykososiaalinen viitekehys (s.23-135)
luku 2 Kipua potevan kohtaaminen, alkuhaastattelu ja tutkiminen (s.163-197)
luku 3 Kivunhoitomahdollisuuksia (s.291- 321)
- luentomateriaalina olevat Kipu OSA 1, OSA 2 ja OSA 3 -diasarjat
Teaching methods
Itseohjautuva opiskelu (opiskelija suunnittelee ja aikatauluttaa opintojakson omaan arkeensa ja voimavaroihinsa sopivaksi), monimuoto-opiskelu (opetuksessa yhdistetään läsnä-, etä- ja verkko-opetusta sekä opiskelijan itsenäistä työskentelyä), ryhmätyöskentely (yhteistyö- ja tiimityöskentelytaitojen kehittäminen ja muiden näkökulmista oppiminen), simulaatio-opetus (kliinisten taitojen harjoittelu pareittain tai pienryhmissä asiakastilanteita simuloiden), näyttöön perustuva opetus (opetuksen sisältö painottuu näyttöön perustuvaan tietoon ja opiskelijoiden tulee sisällyttää työskentelyyn aktiivista tutkimustiedon hankintaa ja analysointia).
Läsnäopetuksessa yhdistetään teoriaa kliinisten taitojen harjoitteluun, joten läsnäolo opetuksessa on oppimisen kannalta keskeistä. Läsnäopetukseen on tärkeää saapua valmistautuneena ennakko-ohjeiden mukaisesti, ja verkko-opiskelu on tärkeää suorittaa suunnitellussa aikataulussa.
Exam schedules
Noudatetaan opintosäännön 21 § Opintojaksolle ja opintokokonaisuuteen ilmoittautuminen, arviointi ja uusinnat selostetta uusinnoista ja korotuksista.
Yksilökoe ITSissä (viikot sovitaan orientaatiotunnilla)
vko x, vko x (1.uusinta) ja vko x (sovitaan orientaatiossa)
Osaamisen näytön palautus:
Deadline viikon xx loppuun mennessä. (sovitaan orientaatiossa)
Lukupiirin muistion palautus:
Deadline viikon xx loppuun mennessä. (sovitaan orientaatiossa)
International connections
Konstruktiivinen oppiminen (keskustelu ja sosiaalinen vuorovaikutus läsnäopetuksessa, itsenäisen opiskelun harjoitukset, oman oppimisen reflektointi), yhteisöllinen oppiminen (ryhmätyöskentely ja tiedon jakaminen), kokemuksellinen oppiminen (kliinisten taitojen harjoittelu käytännössä), ongelmaperustainen oppiminen (case-työskentely ja kliinisen päättelyn harjoitukset), reflektiivinen oppiminen (oman osaamisen ja ammatillisen kehittymisen reflektointi).
Ympäristönäkökulman huomioiminen opetuksessa tapahtuu pääasiassa minimoimalla kertakäyttöisten välineiden ja paperin käyttö.
Completion alternatives
Ei ole
Student workload
4 op = 4 x 27 h= 108 h opiskelijan työtä.
46 h Läsnäopetus
xx h Lukeminen
16 h Lukupiirityöskentely
xx h Osaamisen näytön valmistelu
1 h Tentti
108 h yhteensä.
Qualifications
The student is able to identify different body structures, explain the physiology of pain and take into account the holistic conception of man.