Fysioterapian opinnäytetyön julkistaminen ja kypsyysnäyte (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BE26-3008
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
01.05.2025 - 31.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
-
01.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 10 - 25
- Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
- Opettajat
- Esa Bärlund
- Anu Granberg
- Annukka Myllymäki
- Kati Naamanka
- Ryhmät
-
MFYSIK23Fysioterapeutti (AMK), monimuoto, K23
- Opintojakso
- TH00BE26
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
- Syksyn 2025 pajapäivät toteutuvat jokaisen kuukauden viimeisenä maanantaina
- Valmiit työt esitetään pajapäivissä ohjaajan kanssa sovittuna ajankohtana
Opinnäytetyön lähestyessä sen valmistumista, opiskelija neuvottelee ohjaavan opettajansa kanssa kypsyysnäytteestä.
Kypsyysnäytteestä: https://tuas365.sharepoint.com/sites/Opiskelu/SitePages/AMK-opinn%C3%A4ytety%C3%B6.aspx#kypsyysn%C3%A4yte
Kypsyysnäyte tehdään pääsääntöisesti valmiin opinnäytetyön hyväksytyn raportoinnin (raportin esityksen) jälkeen, Kypsyysnäytteen muoto sovitaan yhdessä ohjaavan opettajan kanssa.
Kun työ on valmis, opinnäytetyön tekijät pyytävät toimeksiantajalta kirjallisen lausunnon työstä ja toimittavat sen arvioivalle opettajalle. Opinnäytetyö julkaistaan Theseuksessa.
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• laatia fysioterapian ammatillista, syventävää osaamista osoittavan tuotoksen/raportin opinnäytetyönä toteuttamastaan kehittämistoiminnasta ja sen tuotoksesta/tuloksista hyödyntäen toimeksiantajan, ohjaavan opettajan ja opponenttien palautetta,
• esittää asiantuntevasti kehittämistoiminnan tuloksia, erityisesti toimeksiantajan edustajille,
• arvioida kehittämistoiminnan hyödynnettävyyttä, saatuja muutoksia yhteistyössä toimeksiantajan kanssa,
• arvioida kehittämistoimintansa uskottavuutta sekä luotettavuutta ja eettisiä ratkaisuja,
• arvioida kehittämistoimintansa vahvuuksia ja heikkouksia sekä toteutukseen liittyviä onnistumisia ja rajoituksia,
• havainnollistaa kehittämistoimintaa ja sen tuotosta/tuloksia niin verbaaleilla kuin visuaalisilla esityksillä,
• toimia opinnäytetyöryhmässään rakentavasti sekä omaa että muiden oppimista edistävästi.
Kypsyysnäytteessä opiskelija osoittaa hallitsevansa opinnäytetyönsä sisällön sekä osaavansa kirjoittaa asiantuntevasti ja kielellisesti oikein opinnäytetyöstään.
Sisältö
Raportin laatiminen, tutkimustulosten ja johtopäätösten esittäminen, viestintäsuunnitelman toteuttaminen, kypsyysnäytteen kirjoittaminen.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Itsenäinen työskentely
Itseohjautuvasti ohjauksen hakeminen
Aktiivinen, opiskelijalähtöinen yhteistyö ohjaajan kanssa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin julkistamisvaiheesta (5op) saa kun
-Työ on esitetty seminaarissa
-Opinnäytetyön tekijät pyytävät toimeksiantajalta kirjallisen lausunnon työstä ja toimittavat sen arvioivalle opettajalle
-Työ on arvioitu ja julkaistu
-Kypsyysnäyteartikkeli on kirjoitettu Talk by Students -verkkolehteen tai muuhun ohjaajan kanssa sovittavaan foorumiin
Opinnäytetyö arvioidaan ohjaavan opettajan ja toisen arvioitsijan toimesta. Arvioinnin perusteet nähtävillä Messissä osoitteessa: https://tuas365.sharepoint.com/:b:/r/sites/Messi-Opiskelija/Shared%20Documents/Opinn%C3%A4ytety%C3%B6/ONT_AMK-arviointikriteerit_syksy2022.pdf?csf=1&web=1&e=nQrVu8
Arviointiasteikko on 1-5.
Opiskelijan on tärkeää tutustua opinnäytetyön arviointikriteereihin.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1. Oman alan tiedot ja taidot sekä niiden soveltaminen opinnäytetyöhön
• Opinnäytetyöhön on valittu ja käytetty tehtävään ja tavoitteisiin osittain sopivia
(työskentely)menetelmiä.
• Opinnäytetyössä on hyödynnetty tutkimus- ja/tai kehittämistehtävän kannalta relevantteja
tiedonlähteitä, oman alan tietoperustaa ja toimintatapoja vaikkakin suppeasti.
• Opinnäytetyössä on käytetty ja merkitty tietolähteitä, mutta siinä on puutteita.
2. Opinnäytetyön toteutus ja tuotokset osana tutkimus- ja/tai kehittämistyötä
• Aihe, tutkimus- ja/tai kehittämistehtävä ja/tai -kysymys on esitetty, vaikkakin esitystavassa on puutteita.
• Valmisteluvaiheessa on esitetty toimintasuunnitelma.
• Opinnäytetyön toteutus vastaa vain kaikkein keskeisimpiin määritellyistä tavoitteista ja/tai
kehittämistehtävistä ja/tai -kysymyksistä.
• Työskentelyprosessissa on tarvittu huomattavan runsaasti ohjausta ja/tai ohjausta ja/tai muuta palautetta ei ole hyödynnetty asianmukaisesti.
• Opinnäytetyön tulokset vastaavat vain osin (kehittämis)tehtävään ja sen perustana olevaan tarpeeseen.
• Opinnäytetyön valmistuminen on kestänyt suunniteltua pidempään
3. Ammatillisen osaamisen kehittyminen ja osoittaminen opinnäytetyössä
• Opinnäytetyössä määritellyllä tehtävällä ja/tai kysymyksellä on kytkös tekijänsä/tekijöidensä
osaamiseen
• Työ tukee tekijänsä/tekijöidensä kehittymistä ainakin joiltakin osin
• Ammatillinen osaamisen osoittaminen voisi olla selkeämpää ja päämäärätietoisempaa
4. Eettisen osaamisen kehittyminen ja osoittaminen opinnäytetyössä
• Kehittämistoiminnan luotettavuutta, kattavuutta ja sovellettavuutta on arvioitu, mutta siinä on
puutteita.
• Opinnäytetyössä on noudatettu oman alan ammattieettisiä ohjeita ja hyvää (tieteellistä) käytäntöä mutta vain kaikkein keskeisimmiltä osin.
• Opinnäytetyössä on otettu huomioon eri toimijoiden näkökulmat, vaikkakin vähäisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
1. Oman alan tiedot ja taidot sekä niiden soveltaminen opinnäytetyöhön
• Opinnäytetyössä on sovellettu alan keskeisimpiä työskentelymenetelmiä, ja käytetyt menetelmät on perusteltu sekä niiden käyttö kuvattu.
• Opinnäytetyössä on sovellettu alan tietoperustaa ja toimintatapoja perustellen ja kriittisesti.
• Tietolähteet on valittu ja niitä on käytetty asianmukaisesti.
2. Opinnäytetyön toteutus ja tuotokset osana tutkimus- ja/tai kehittämistyötä
• Tutkimus- ja/tai kehittämistehtävä ja/tai -kysymys perustuu (toimeksiantajan, työyhteisön tai
kohderyhmän) tarpeeseen ja on rajattu perustellusti.
• Opinnäytetyön ideat, ratkaisut ja tulokset ovat perusteltuja ja vastaavat ainakin suurimmalta osaltaan määriteltyyn tehtävän- ja tavoitteenmäärittelyyn.
• Työskentelyprosessi on edennyt pääosin hallitusti: suunnitelma on ollut realistinen, ja siihen on tehty asianmukaisia muutoksia tilanteiden edellyttämillä tavoilla.
• Opinnäytetyön tuotos on hyödynnettävissä.
• Opinnäytetyö on valmistunut suunnitellussa ajassa
3. Ammatillisen osaamisen kehittyminen ja osoittaminen opinnäytetyössä
• Opinnäytetyön (kehittämis)tehtävän ja/tai kysymyksen yhteydessä on osoitettu kytkökset tekijän/ tekijöiden ammatilliseen kehittymiseen.
• Opinnäytetyössä on ilmaistu osaamisen kehittymisen tavoitteet ja reflektoitu niiden saavuttamista.
• Tekeminen on ollut päämäärätietoista.
4. Eettisen osaamisen kehittyminen ja osoittaminen opinnäytetyössä
• Kehittämistoiminnan luotettavuutta, kattavuutta ja sovellettavuutta on arvioitu perustellen.
• Opinnäytetyössä on ratkaistu kehittämistoimintaan, sen dokumentointiin, raportointiin ja siitä
viestimiseen liittyvät eettiset haasteet ammattimaisesti ja vastuullisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
1. Oman alan tiedot ja taidot sekä niiden soveltaminen opinnäytetyöhön
• Opinnäytetyössä yhdistellään ja hyödynnetään tietoja ja osaamista tavalla, joka tukee uusien
ratkaisujen kehittämistä.
• Kehittämistehtävään on sovellettu tuoretta tietoperustaa kriittisesti ja perustellen.
• Kehittämistehtävään on sovellettu alan toimintatapoja ja uusia työskentelymenetelmiä, sekä niiden käyttöä on kuvattu asianmukaisesti.
• Tietolähteet on valittu kriittisesti, perustellusti ja oivaltavasti. Lähteitä on merkitty huolellisesti, sekä tutkimuseettistä ja hyvää tieteellistä käytäntöä noudattaen.
2. Opinnäytetyön toteutus ja tuotokset osana tutkimus- ja/tai kehittämistyötä
• Opinnäytetyö perustuu oman alan ajankohtaiseen ja merkitykselliseen kehittämishaasteeseen, ja siinä vastataan kehittämistehtävään tavoitteineen innovatiivisesti.
• Työskentelyprosessi on edennyt hallitusti; siinä on tehty perusteltuja ja innovatiivisia sekä
hyödynnettäviä ratkaisuja, joissa on otettu huomioon prosessin aikana hankittu palaute ja eri tilanteissa ilmenevät tarpeet.
• Tehdyt ratkaisut sekä tulokset ovat täsmällisiä ja monipuolisesti perusteltuja.
• Opinnäytetyön tuotos on innovatiivinen, monipuolisesti hyödynnettävissä ja vastaa erinomaisesti tutkimus- ja/tai kehittämistehtävään.
• Opinnäytetyön on valmistunut suunnitellun ajan esim. toimeksiannon puitteissa
3. Ammatillisen osaamisen kehittyminen ja osoittaminen opinnäytetyössä
• Kytkös opinnäytetyön (kehittämis)tehtävän ja /tai kysymyksen yhteydessä on selkeästi osoitettu, osaamisen kehittyminen näkyvissä ja reflektoitu monipuolisesti.
• Työskentely on ollut itseohjautuvaa, päämäärätietoista, tavoitteellista ja vastuullista. Työskentely yksin ja yhdessä johdettua ja työtä tukevaa.
4. Eettisen osaamisen kehittyminen ja osoittaminen opinnäytetyössä
• Kehittämistoiminnan luotettavuutta, tulosten kattavuutta ja sovellettavuutta on arvioitu perustellen ja kriittisesti.
• Opinnäytetyössä on reflektoitu kehittämishankkeeseen liittyviä eettisiä haasteita, ratkaistu ne
perustellusti, uutta luovasti ja soveltaen ammatti- ja tutkimuseettisiä sekä yhteisöjen kanssa
toimimiseen liittyviä eettisiä periaatteita
Esitietovaatimukset
Opinnäytetyön raportointi edellyttää raportoitavaa kehittämistyön tuotosta tai tutkimuksellista tulosta.