Siirry suoraan sisältöön

Asiakkaan niska-hartiaseudun ja yläraajan toimintakyvyn tutkiminen sekä fysioterapian perusteet (4 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CL28-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.05.2025 - 31.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
25.08.2025 - 26.10.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
4 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
10 - 28
Koulutus
Fysioterapeuttikoulutus
Opettajat
Kati Naamanka
Juho Korpi
Satu Takala
FT1 Virtuaalihenkilö7
Ryhmät
MFYSIK24
Fysioterapeutti (AMK), monimuoto, K24
Opintojakso
TH00CL28
Toteutukselle TH00CL28-3003 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Toteutussuunnitelma (muutokset opintosisältöihin ja tehtäviin mahdollisia).

VK 35
Läsnäopetus 1x2h, 2x4h
- Orientaatio opintojaksolle (Juho)
- Niskaongelmien fysioterapeuttinen tutkiminen (Juho)

Itsenäinen opiskelu
- Oppimispolku 1: Näyttöön perustuva niskakivun kuntoutus

VK 36
Läsnäopetus 1x4h
- Niskaongelmien tutkiminen ja kuntoutus (Juho)

Itsenäinen opiskelu
- Oppimispolku 2: neurodynamiikka

VK 37
Läsnäopetus 1x4h, 1x3h
- Niskaongelmien tutkiminen ja kuntoutus (Juho)
- Purentaelimistön kipu- ja häiriötilat (Kati)

Itsenäinen opiskelu
- Tutustu etukäteen: TMD Käypähoito-suositus 2021


VK 38
Läsnäopetus 1x2h, 1x4h
- Niskakivun tutkiminen ja kuntoutus -kertaus ja yhteenveto (Juho)
- Olkaongelmien tutkiminen ja kuntoutus (Opettaja tarkentuu)

Itsenäinen opiskelu
- Oppimispolku 4: näyttöön perustuva olkaongelmien kuntoutus

VK 39
Läsnäopetus 1x4h
- Olkaongelmien tutkiminen ja kuntoutus (Opettaja tarkentuu)

Itsenäinen opiskelu
- Oppimispolku 3: hyvänlaatuinen asentohuimaus

VK 40
Läsnäopetus 1 x 6h
- Olkaongelmien tutkiminen ja kuntoutus (Opettaja tarkentuu)

Itsenäinen opiskelu
- Keskeneräiset oppimispolut valmiiksi

VK 41
läsnäopetus 1x2h, 1x4h (?)
- Hyvänlaatuinen asentohuimaus (Juho)
- Olkaongelmien tutkiminen ja kuntoutus (Opettaja tarkentuu)

Itsenäinen opiskelu
- Lukutehtävä Käypä Hoito: Käden ja kyynärvarren rasitussairaudet (25 sivua)
- Käden ja kyynärvarren pulmien kuntoutus – verkko-opinnot (yht. 8 h)

VK 42
Ei läsnäopetusta

Itsenäinen opiskelu
- Kertaa opintojakson sisältö
- Valmistaudu tenttiin
- Keskeneräiset oppimispolut valmiiksi

VK 43
Läsnäopetus 1x4h, 1x2h
- Ryhmätentti (Juho)
- Harjoitteluinfo (Juho)

Itsenäinen opiskelu
- Opintojakson palaute
- Varmista, että kaikki opintojakson tehtävät on suoritettu

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää niska-hartiaseudun ja yläraajan toimintoihin liittyvien rajoitteiden, oireiden sekä lääketieteellisten toimenpiteiden vaikutuksen eri-ikäisten asiakkaiden toimintakykyyn,
• tutkia ja arvioida luotettavasti ja toistettavasti näyttöön perustuvin fysioterapian menetelmin asiakkaan toimintakykyä ICF:n tasoilla (osallistuminen, suoritus, rakenne) mm. asiakkaan tuntemuksia, toiminnallista haittaa, toiminnallista liikkuvuutta ja voimaa, sensoriikkaa ja neuraalikudoksen liukuvuutta käyttäen fysioterapian eri tutkimismenetelmiä,
• tehdä tutkimisen tuloksista oikeansuuntaisia johtopäätöksiä selittääkseen asiakkaan toimintakykyä sekä rakenteen, suorituksen ja osallistumisen tason ongelmia,
• selittää ja toteuttaa terapeuttisen harjoittelun, manuaalisen terapian ja ohjauksen periaatteita, joilla voidaan ylläpitää ja /tai edistää asiakkaan suoritusta ja osallistumista.

Sisältö

Tuki- ja liikuntaelimistön eri rakenteiden keskeiset oireet, erityisesti niska- ja hartiaseudun, hartiarenkaan ja olkapään spesifi ja toiminnallinen tutkiminen ja harjoittamisen perusteet, fysioterapiaprosessin suunnittelu, toteutus ja arviointi näyttöön perustuen sekä ottaen huomioon erilaiset lääketieteelliset toimenpiteet.

Harjoittelun periaatteiden soveltaminen kuntoutuksessa ja ennaltaehkäisevän näkökulman huomioiminen, toiminnallinen harjoittelu, erilaisten harjoitusympäristöjen ja -välineiden hyödyntäminen, teknologian hyödyntäminen asiakkaan tutkimisessa ja fysioterapian toteutuksessa.

Oppimateriaalit

Tarnanen, S. Holopainen, R (toim.). 2022. Harjoittelu ja TULE-terveys. VK-kustannus.

ItsLearningiin tuleva kirjallisuus (saatavilla verkosta).

Hyvää tukimateriaalia:
Kisner, Colby, 2018. Therapeutic exercise,(7th edition).
Luomajoki 2018 (tai uudempi painos). Liikkeen ja liikekontrollin häiriöt. VK-kustannus.
Kauranen. 2018. Fysioterapeutin käsikirja.
Nordström, J.TULE-ammattilaisen taskuatlas.2019 (tai uudempi painos, joka sisältää QR-koodit videoin).

Opetusmenetelmät

Itseohjautuva opiskelu (opiskelija suunnittelee ja aikatauluttaa opintojakson omaan arkeensa ja voimavaroihinsa sopivaksi), monimuoto-opiskelu (opetuksessa yhdistetään läsnä-, etä- ja verkko-opetusta sekä opiskelijan itsenäistä työskentelyä), ryhmätyöskentely (yhteistyö- ja tiimityöskentelytaitojen kehittäminen ja muiden näkökulmista oppiminen), simulaatio-opetus (kliinisten taitojen harjoittelu pareittain tai pienryhmissä asiakastilanteita simuloiden), näyttöön perustuva opetus (opetuksen sisältö painottuu näyttöön perustuvaan tietoon ja opiskelijoiden tulee sisällyttää työskentelyyn aktiivista tutkimustiedon hankintaa ja analysointia).

Läsnäopetuksessa yhdistetään teoriaa kliinisten taitojen harjoitteluun, joten läsnäolo opetuksessa on oppimisen kannalta keskeistä. Läsnäopetukseen on tärkeää saapua valmistautuneena ennakko-ohjeiden mukaisesti, ja verkko-opiskelu on tärkeää suorittaa suunnitellussa aikataulussa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kirjallisesti suoritettava ryhmätentti järjestetään viikolla 43.

Uusintakokeen koepäivä(t) sovitaan yhteisesti.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Konstruktiivinen oppiminen (keskustelu ja sosiaalinen vuorovaikutus läsnäopetuksessa, itsenäisen opiskelun harjoitukset, oman oppimisen reflektointi), yhteisöllinen oppiminen (ryhmätyöskentely ja tiedon jakaminen), kokemuksellinen oppiminen (kliinisten taitojen harjoittelu käytännössä), ongelmaperustainen oppiminen (case-työskentely ja kliinisen päättelyn harjoitukset), reflektiivinen oppiminen (oman osaamisen ja ammatillisen kehittymisen reflektointi).
Ympäristönäkökulman huomioiminen opetuksessa tapahtuu pääasiassa minimoimalla kertakäyttöisten välineiden ja paperin käyttö opetuksessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Itsenäisen oppimisen tehtäviä viikoittain. Tarkemmat tiedot ks. itslearning.

Opiskelijan työn mitoitus

46 h Läsnäopetus
52 h Itsenäisesti suoritettavat oppimispolut ja muut tehtävät
10 h Tentti ja tenttiin valmistautuminen
108 h Yhteensä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson numeerinen arviointi pohjautuu oppimispolkuihin ja opintojakson tenttiin. Oppimispolut arvioidaan niiden lopputentin perusteella numeerisesti, samoin ryhmätentti.

Numeerinen arviointi toteutetaan asteikolla 0-5. Arvioinnissa käytetään tasavälistä skaalaa, alin hyväksytyn raja on 50 % maksimipisteistä. Seuraavat arvosanat määräytyvät 10 % välein: 1>50%; 2>59%; 3>69%; 4>79%; 5>89%.

Ryhmätentin arviointikriteerit löytyvät itslearningista.

Ryhmätentin painotus opintojakson kokonaisarvioinnissa on 70 %. Oppimispolkujen lopputenttien painotus on yhteensä 30 % ja tämä muodostuu oppimispolkujen lopputenttien arvosanojen keskiarvosta.

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää, että kaikki jakson tehtävät on suoritettu hyväksytysti. Opiskelijan vastuulla on huolehtia, että kaikki tehtävät on tehty. Opettaja ei muistuta tehtävien tekemisestä tai niiden määräajoista.

Opintojakson hyvätty suorittaminen edellyttää lisäksi, että jaksolle osallistuneista opiskelijoista vähintään 70 % on vastannut opintojakson opiskelijapalautteeseen (spark). Opiskelijat huolehtivat yhteisesti että palautteeseen vastataan aikataulussa. Opettaja kirjaa suoritusmerkinnät Peppiin vasta kun em. palautemäärä on saavutettu.

Hylätty (0)

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Opiskelija ei toimi opintojakson ohjeiden mukaisesti
- Opiskelija ei ole perehtynyt oppimisalustalla saatavilla olevaan materiaaliin ja /tai tehtävänantoon, eikä toimi niiden mukaisesti
- Opiskelija ei perustele omaa toimintaansa hyödyntäen ammattialansa tietoperustaa (opiskeluvaiheeseen suhteutettuna)

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Opiskelija ei tunnista tai pysty osoittamaan selkeästi fysioterapian teoreettisia lähtökohtia:
- Ymmärrys ja perusteet eivät tule osoitetuksi tehtävillä lainkaan.
- Opiskelijan toiminta on epäjohdonmukaista ja sekavaa opiskeluvaiheeseen suhteutettuna
- Opiskelija ei kykene reflektoimaan oppimistaan tai toimintaansa
- Opiskelija ei ota vastaan palautetta ja/tai muuta toimintaansa palautteen pohjalta
- Opiskelija vaarantaa potilasturvallisuuden ja/tai työ- ja opiskeluympäristön turvallisuuden
- Opiskelija ei osaa valita ja käyttää asiakas- tai oppimistilanteeseen sopivia vuorovaikutuskeinoja

VASTUULLINEN, AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Opiskelija ei tunnista ja/tai noudata fysioterapeutin työtä ohjaavia eettisiä periaatteita, lakeja, asetuksia ja sovittuja toimintaohjeita
- Opintojakson tehtävät ovat tekemättä, tehtävänannon kaikkiin kohtiin ei ole vastattu tai ne ovat erittäin puutteellisin tiedoin palautettu.
- Opiskelijan toiminta ja vuorovaikutus ei ole kunnioittavaa, luotettavaa ja /tai rehellistä, eikä hän kanna vastuuta toiminnastaan.
- Opiskelija ei esitä selitystä poissaoloihinsa, eikä osoita huolehtineensa omasta oppimisestaan poissaolojen aikana
- Opiskelijan toiminta on epäammatillista opiskeluvaiheeseen suhteutettuna

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Opiskelija käyttää keskeisiä fysioterapian ammattikäsitteitä sisällöltään ja/tai määrältään suppeasti
- Opiskelija käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä
- Opiskelijan näyttöön perustuva tiedonhaku on puutteellista eikä opiskelija osaa kriittisesti arvioida hakemaansa tietoa
- Opiskelija tietoperusta on sirpaleinen ja asioiden väliset suhteet jäävät epäselviksi
- Kirjalliset tehtävät on kirjoitettu kokonaisin lausein, hyvällä suomen kielellä.
- Kirjallisissa töissä pohdinta on pinnallista ja tiedon synteesiin ei päästä

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Opiskelija osaa työskennellä ohjattuna opintojaksolla harjoitelluissa fysioterapian tilanteissa ja tietää niihin liittyvät tekijät
- Opiskelija osaa kuvata opintojaksolla käsiteltyjä ilmiötä yleisellä tasolla sekä tietää niihin vaikuttavia tekijöitä
- Opiskelija kykenee toimintansa itsereflektioon, mutta se on pinnallista ja /tai epärealistista
- Opiskelija toimii turvallisesti työ- ja opiskeluympäristössä
- Fysioterapeuttisten menetelmien käyttö ja päätelmien tekeminen / kliininen päättely vaativat ohjausta ja varmistusta
- Opiskelija kykenee palautteen vastaanottamiseen ja pyrkii muuttamaan toimintaansa sen perusteella
- Opiskelija kykenee toimimaan erilaisissa ohjaus- ja vuorovaikutustilanteissa

VASTUULLINEN, AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Opiskelija tunnistaa ja toimii fysioterapeutin työtä ohjaavien eettisten periaatteiden, lakien, asetusten ja sovittujen toimintaohjeiden mukaisesti
- Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole itseohjautuvaa
- Opiskelija osaa vastata sovituista tehtävistä mutta palauttaa ne usein myöhässä
- Opiskelija osaa dialogin perusperiaatteita, mutta toiminta ei aina vastaa sitä
- Opiskelijan toiminta ja vuorovaikutus on kunnioittavaa, luotettavaa ja rehellistä
- Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Asteikon 1–2 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelijan tietoperusta hahmottuu kokonaisuutena
- Opiskelija osaa etsiä näyttöön perustuvaa tietoa eri tietolähteistä sekä tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron
- Opiskelija osaa käyttää keskeisiä tiedonlähteitä systemaattisesti
- Kirjalliset tehtävät on kirjoitettu selkeästi jäsenneltynä
- Opiskelija osaa käyttää keskeisiä fysioterapian ammattikäsitteitä systemaattisesti
- Kirjallisissa töissä on omaa pohdintaa ja synteesiin on pyritty

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Asteikon 1–2 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija osaa työskennellä oppimistilanteissa annettujen ohjeiden mukaan itsenäisesti
- Opiskelija osaa selittää opintojakson sisältöön liittyvät tekijät ja kuvata niiden fysioterapian keskeiset sisällöt
- Opiskelija toimii suunnitelmallisesti, turvallisesti ja luotettavasti työ- ja opiskeluympäristössä
- Opiskelija kykenee osittain itsenäisesti päätelmien tekemiseen / kliiniseen päättelyyn
- Opiskelija ottaa vastaan palautetta ja muuttaa toimintaansa sen perusteella

VASTUULLINEN, AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Asteikon 1–2 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija toimii tavoitteellisesti ryhmässä ja noudattaa sovittuja aikatauluja
- Opiskelija osaa organisoida omaa toimintaansa
- Opiskelija osaa ehdottaa tekemistä ja tarvittaessa hakee hyväksyntää tekemiselleen
- Opiskelija huomioi dialogisuuden ja pyrkii toimimaan vuorovaikutustilanteissa tasavertaisesti
- Opiskelija osaa arvioida omaa toimintaansa ja osaamistaan kriittisesti, tunnistaen omia vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteita

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Asteikon 3–4 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti
- Opiskelija osaa etsiä ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa asiantuntevasti ja itsenäisesti.
- Opiskelija osaa käyttää keskeisten tietolähteiden lisäksi itse löytämiään näytöltään vahvoja tietolähteitä
- Kirjallisissa töissä näkyy tiedon soveltaminen, synteesi ja itsenäinen pohdinta

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Asteikon 3–4 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija osaa työskennellä oppimistilanteissa itsenäisesti
- Opiskelija ymmärtää fysioterapian keinot sekä niiden luotettavaan käyttöön liittyvät tekijät
- Opiskelija osaa kuvata opintojaksolla käsiteltyjä ilmiöitä laajasti sekä ymmärtää niihin vaikuttavat tekijät syvällisesti.
- Opiskelija toimii itsenäisesti, suunnitelmallisesti, turvallisesti ja luotettavasti työ- ja opiskeluympäristössä
- Opiskelija kykenee päätelmien tekemiseen / kliiniseen päättelyyn pääosin itsenäisesti
- Opiskelija pystyy soveltamaan teoriatietoa käytännön tilanteissa
- Opiskelija reflektoi toimintaansa ja kykenee käymään keskustelua saamastaan palautteesta

VASTUULLINEN, AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Asteikon 3–4 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija kantaa vastuuta opitun jakamisesta ja ryhmässä toimimisesta
- Opiskelija osaa organisoida ryhmän toimintaa ja kykenee tarvittaessa johtamaan omaa ja ryhmän toimintaa
- Opiskelija sitoutuu ryhmään ja edistää omalla toiminnallaan ryhmän tavoitteita
- Opiskelija osaa olla dialogissa ja toimii vuorovaikutustilanteissa tasavertaisesti

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa kuvata tuki- ja liikuntaelimistön sekä hermoston rakenteen ja toiminnan. Hän osaa selittää fysioterapeuttisen tutkimisen periaatteet (haastattelu, havainnointi, mittaaminen, palpaatio) ja käyttää fysioterapeuttisen ohjaamisen keinoja tukemaan ihmisen motorista oppimista. Opiskelija osaa tutkia asiakkaan terveyskuntoa ja tietää sensoriikan arvioinnin ja terapeuttisen harjoittelun periaatteet. Lisäksi opiskelijalla on perustiedot alaraajan sekä rinta- ja lannerangan alueen toimintakyvyn tutkimisesta ja fysioterapiasta.

Lisätiedot

Kaikki opintojaksoon liittyvä viestintä tapahtuu Itslearningin kautta. Ei sähköposteja.

Opetukseen tulee lähtökohtaisesti osallistua fyysisesti paikan päällä, koska tunneilla paljon käytännön taitojen harjoittelua. Etäosallistumisen mahdollisuuksista tiedotetaan ja sovitaan erikseen kunkin opettajan kanssa.

Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on varmistaa, että hän oppii poissaolon aikana väliin jääneet asiat. Osaaminen tulee osoittaa opintojakson opettajalle erikseen sovittavalla tavalla.

Siirry alkuun