Skip to main content

Observing and Analyzing Human Movement and Functioning (4 cr)

Code: TH00CL23-3005

General information


Enrollment
01.05.2025 - 31.08.2025
Registration for introductions has not started yet.
Timing
01.09.2025 - 14.12.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
4 cr
Local portion
4 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Health and Well-being
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
15 - 30
Degree programmes
Degree Programme in Physiotherapy
Teachers
Iida Laine
Annukka Myllymäki
Course
TH00CL23
No reservations found for realization TH00CL23-3005!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Sisältö täydentyy Itsiin.

HAVAINNOINTI, ASENNON ANALYYSI, LIHASTYÖMUODOT LIIKKEESSÄ JA ASENNON HALLINTA / Laine

VKO 36
2h Orientaatio opintojaksolle ja teorian aloitus: Asennon tutkiminen (teoriatunti)

4h Havainnoinnin perusteet (teoria & käytäntö): liikkeen ajoitus, liikkeen suhde painovoimaan ja toimintaan, tukipinta, painovoima, painopiste, vaikutuspiste, resultanttivoima ja voiman varsi, kuorma ja kuorman varsi, lihastyön muodot, Asennon, liikkeen ja liikkumisen havainnoinnin perusteet ja toimintakyvyn osa-alueiden tutkiminen havainnoimalla, mittaamalla.

VKO 37
2h Havainnoinnin perusteet jatkuu (teoria & käytäntö): Perusliikkumisen ja liikkeen havainnointi jatkuu: toiminnallisiin testeihin tutustuminen ja niissä liikkeen havainnointi

4h (teoria & käytäntö) Liikkeen ja perusliikkumisen havainnointi: Miten fysioterapeutti havainnoi perusliikkumista (arjessa, työssä, harrastuksissa, vastaanotolla)? Keinoja havainnointiin: Toiminnallisiin testeihin tutustuminen ja niissä liikkeen havainnointi. Videon analysointia yhdessä, jonka jälkeen liikkeen havainnoinnin harjoitustehtävien työstämistä. Hyödynnä tällä tunnilla opintojakson kaikkia materiaaleja tarvittaessa.

VKO 39
2h (käytännön tunti) Liikkeen ja perusliikkumisen havainnointi sekä analysointi. Liikeanalyysin harjoitustehtävien työstäminen pienryhmissä.

IKÄ, TASAPAINO JA KOORDINAATIO -OSIO / Laine:

VKO 40
3h Teorialuento & käytäntö: Ihmisen asennon hallinta ja liikkeiden koordinointi ilmiöinä eri ikäkausina (teoria): Iän yhteys ihmisen toimintakykyyn ja sen osa-alueisiin sekä sen edellytyksiin. Tasapainon ja liikehallinnan havainnointi eri ikäkausina. Somatosensoriikka ja tasapaino ilmiöinä sekä niiden tutkiminen ja analysointi näyttöön perustuvin menetelmin. Tasapainon ja liikehallinnan havainnointi videoiden pohjalta.

VKO 41
4h Tasapaino- ja liikkeenhallintatesteihin tutustuminen mm. Sensory interaction test, Berg, SPPB, Trunk Impairment Scale, FGA, BOT-2 testi (käytännön tunti)
4h itsenäinen opiskelu

VKO 43:
4h Case-harjoittelu (käytännön tunti)
2h itsenäinen opiskelu

VKO 44
4h Tasapainorata (käytännön tunti): Tasapainoradan suunnittelu ja liikkeen säätelyn havainnointi. Jokainen myös on itse asiakkaan roolissa.
2h itsenäinen opiskelu

VKO 45
Varsinainen tentti

VKO 47
1h Yhteenveto- ja palautetunti

KÄVELYN ANALYYSI -OSIO / Myllymäki:

VKO 44
2h Kävelyn analysoinnin perusteet (teoria)

VKO 45
2h Lihastoiminta kävelyssä. Ikä ja kävely (teoria)

VKO 46
4h Kävelyn analysointi (Liikuntalabralla käytännön tunti)

VKO 47
2h Kävelyanalyysien purkua

Objective

The student is able to
• use both anatomical, physiological and biomechanical knowledge in examining and analyzing human movement and functioning and it’s subareas,
• examine and analyze human movement and functional capacity at different ICF levels,
• draw up conclusions based on examination and analysis,
• identify the main features of moving in people at different ages ( motor skills),
• explain how different factors affect on the development of motion and movement in different ages,
• describe human positions, movements and functioning in oral and written form using professional terminology.

Content

Examining positions, basic movements, gait and functioning of clients at different ages by observation and measurements, analyzing results of examination, linking life span and environmental factors to human functioning and it’s components, linking age to functioning and it’s preconditions, sensitive periods of development and growth in childhood, utilizing measurement technology.

Basics of observation: timing, movement in relation to gravity and action, base of support, gravity, center of gravity, power point of force, resultant force, force arm, load and load arm, forms of muscle work, somatosensory system and balance system as phenomen, examining and analyzing balance

Materials

Shumway-Cook, A. & Woollacott, M. 2022. Motor Control. Translating research into clinical practice. 6.painos. Philadelphia: Wolters Kluwer.
-Chapter 7: Normal postural control
-Chapter 9: Aging and postural control
-Chapter 12: Control of normal mobility
-Chapter 14: Aging and mobility
-Chapter 17: Normal reach, grasp and manipulation
-Chapter 18: Reach, grasp and manipulation: Changes across the life span

Magill, R. A., & Anderson, D. I. (2017). Motor learning and control: Concepts and applications (Eleventh edition.). McGraw-Hill Education. (Saatavilla Finnasta Turku AMK:n tunnuksilla)
-Chapter 7: Performance and motor control, Characterics of Functional Skills
-Chpater 8: Action Preparation

Kisner, C.; Colby, L. & Borstad, J. 2023.Therapeutic Exercise. Foundations and techniques.8. painos. Philadelphia: F.A. Davis Company.
-Chapter 8: Exercise for impaired balance
-Chapter 14: The spine structure, function and posture (Impaired posture s. 445-455)

-Toiminnallisen anatomian materiaalit (Kertaa!)

Hyvää oheisluettavaa (vaikkakin osa jo päiväykseltään vanhempaa materiaalia)
-Kauranen, K. 2019. Fysioterapeutin käsikirja. Helsinki: Sanoma Pro Oy (Saatavilla Finnasta Turku AMK:n tunnuksilla)
-Kauranen, K. 2011. Motoriikan säätely. Motorinen oppiminen. 1 tai 2. painos. Tampere: Tammerprint Oy.
-Sandström, M. & Ahonen, J. 2011. Liikkuva ihminen. Aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka. 1. painos. Lahti: VK-Kustannus Oy.
-Huber, F. & Wells, C. 2006. Therapeutic Exercise. Treatment Planning for Progression. Missouri: Saunders Elsevier.

Itslearningissa ilmoitettu materiaali on verkossa saatavilla olevaa materiaalia.

Teaching methods

Itsenäinen opiskelu, lähi- ja verkko-opiskelu

Exam schedules

Varsinainen tentti:
1. uusintatentti:
2. uusintatentti:

Opiskelijalla on oikeus uusia toteutuksen hylätty tenttisuoritus kaksi kertaa. Hyväksyttyä tenttisuoritusta ei voi tällä toteutuksella korottaa (Tutkintosääntö 23 § Opintosuorituksen uusinta ja arvosanan korottaminen)

Poissaolo tentistä = hylätty.

International connections

Lähiopetus: Luentoalustuksia ja käytännön harjoittelua.
Lähiopetustunneilla tulee olla läsnä. Vaatetus: ammatillinen asu.
Verkko-opetus: ITS-materiaali ja opiskeltavaan sisältöön orientoivia tehtäviä.
Vertaisoppiminen: Ryhmätehtäviä lähiopetustunneilla ja itsenäisenä opiskeluna.

Completion alternatives

Ei ole.

Student workload

Kurssin laajuus = 4 x 27 h opiskelijan työtä = 108h
Tästä noin 43h on lähiopetusta ja 65h on opiskelijan itsenäistä opiskelua sisältäen mm. yksilöraportin työstäminen ja tenttiin lukeminen.

Qualifications

Course
Musculoskeletal Anatomy

Further information

Käytännön tunneilla ammatillinen pukeutuminen.

Huomioi edeltävyysehdot:
Opiskelija osaa selittää ihmisen tuki- ja liikuntaelimistön rakenteen ja toiminnan (lihasten funktiot, liikesuunnat ja –tasot). Opiskelija huomioi fysiologian ja biomekaniikan perusteet siten, että hän pystyy selittämään ihmisen liikkumista ja toiminnan havaintojaan.

Lähiopetustunneilla (käytännön tunneilla) tulee olla läsnä:
Kaikilla käytännön taitoihin liittyvien opintojaksojen tunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit. Mahdollisista korvaavuuksista on sovittava opintojakson opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson käytännön tunneista.

Käytännön tuntien poissaoloista tehdään aina osaamisen näyttö/korvaava tehtävä, ohjeet Itslearningissa.

Opettaja ei lähtökohtaisesti järjestä etäyhteyttä lähitunneille.

Go back to top of page