Liikkumisen ja toimintakyvyn havainnointi ja analysointi (4 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CL23-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
01.05.2025 - 31.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
01.09.2025 - 14.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 4 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 15 - 30
- Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
- Opettajat
- Iida Laine
- Annukka Myllymäki
- Ryhmät
-
MFYSIK25Fysioterapeutti (AMK), monimuoto, K25
- Opintojakso
- TH00CL23
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Sisältö täydentyy Itsiin.
HAVAINNOINTI, ASENNON ANALYYSI, LIHASTYÖMUODOT LIIKKEESSÄ JA ASENNON HALLINTA / Laine
VKO 36
2h Orientaatio opintojaksolle ja teorian aloitus: Asennon tutkiminen (teoriatunti)
4h Havainnoinnin perusteet (teoria & käytäntö): liikkeen ajoitus, liikkeen suhde painovoimaan ja toimintaan, tukipinta, painovoima, painopiste, vaikutuspiste, resultanttivoima ja voiman varsi, kuorma ja kuorman varsi, lihastyön muodot, Asennon, liikkeen ja liikkumisen havainnoinnin perusteet ja toimintakyvyn osa-alueiden tutkiminen havainnoimalla, mittaamalla.
VKO 37
2h Havainnoinnin perusteet jatkuu (teoria & käytäntö): Perusliikkumisen ja liikkeen havainnointi jatkuu: toiminnallisiin testeihin tutustuminen ja niissä liikkeen havainnointi
4h (teoria & käytäntö) Liikkeen ja perusliikkumisen havainnointi: Miten fysioterapeutti havainnoi perusliikkumista (arjessa, työssä, harrastuksissa, vastaanotolla)? Keinoja havainnointiin: Toiminnallisiin testeihin tutustuminen ja niissä liikkeen havainnointi. Videon analysointia yhdessä, jonka jälkeen liikkeen havainnoinnin harjoitustehtävien työstämistä. Hyödynnä tällä tunnilla opintojakson kaikkia materiaaleja tarvittaessa.
VKO 39
2h (käytännön tunti) Liikkeen ja perusliikkumisen havainnointi sekä analysointi. Liikeanalyysin harjoitustehtävien työstäminen pienryhmissä.
IKÄ, TASAPAINO JA KOORDINAATIO -OSIO / Laine:
VKO 40
3h Teorialuento & käytäntö: Ihmisen asennon hallinta ja liikkeiden koordinointi ilmiöinä eri ikäkausina (teoria): Iän yhteys ihmisen toimintakykyyn ja sen osa-alueisiin sekä sen edellytyksiin. Tasapainon ja liikehallinnan havainnointi eri ikäkausina. Somatosensoriikka ja tasapaino ilmiöinä sekä niiden tutkiminen ja analysointi näyttöön perustuvin menetelmin. Tasapainon ja liikehallinnan havainnointi videoiden pohjalta.
VKO 41
4h Tasapaino- ja liikkeenhallintatesteihin tutustuminen mm. Sensory interaction test, Berg, SPPB, Trunk Impairment Scale, FGA, BOT-2 testi (käytännön tunti)
4h itsenäinen opiskelu
VKO 43:
4h Case-harjoittelu (käytännön tunti)
2h itsenäinen opiskelu
VKO 44
4h Tasapainorata (käytännön tunti): Tasapainoradan suunnittelu ja liikkeen säätelyn havainnointi. Jokainen myös on itse asiakkaan roolissa.
2h itsenäinen opiskelu
VKO 45
Varsinainen tentti
VKO 47
1h Yhteenveto- ja palautetunti
KÄVELYN ANALYYSI -OSIO / Myllymäki:
VKO 44
2h Kävelyn analysoinnin perusteet (teoria)
VKO 45
2h Lihastoiminta kävelyssä. Ikä ja kävely (teoria)
VKO 46
4h Kävelyn analysointi (Liikuntalabralla käytännön tunti)
VKO 47
2h Kävelyanalyysien purkua
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• hyödyntää anatomista, fysiologista ja biomekaanista tietämystään ihmisen asentojen, liikkeiden, liikkumisen ja toimintakyvyn sekä sen osa-alueiden tutkimisessa ja analysoinnissa,
• tutkia ja analysoida liikkumista ja toimintakykyä ICF-osa-alueiden tasoilla luotettavilla ja toistettavilla menetelmillä,
• tehdä johtopäätöksiä tutkimisen ja analysoinnin perusteella,
• tunnistaa eri-ikäisten ihmisten liikkumisen pääpiirteitä, motorisia perustaitoja,
• selittää, miten eri tekijät vaikuttavat liikkeen ja liikkumisen kehittymiseen ja muotoutumiseen eri ikäkausina,
• kuvata ammattimaisesti, suullisesti ja kirjallisesti ihmisen asentoja, liikkeitä, liikkumista ja toimintakykyä
• ottaa huomioon fysioterapian eettiset periaatteet toiminnassaan.
Sisältö
Ihmisen asennon, liikkumisen mm. kävelyn ja toimintakyvyn osa-alueiden tutkiminen havainnoimalla, mittaamalla ja teknologiaa hyödyntämällä, tulosten analysointi, iän yhteys ihmisen toimintakykyyn ja sen osa-alueisiin sekä sen edellytyksiin, kehittymisen ja kasvun herkkyyskaudet, elämäntapahtumien ja ympäristötekijöiden yhteys ihmisen toimintakykyyn ja sen osa-alueisiin.
Havainnoinnin perusteet: liikkeen ajoitus, liikkeen suhde painovoimaan ja toimintaan, tukipinta, painovoima, painopiste, somatosensoriikka ja tasapaino ilmiöinä sekä niiden tutkiminen ja analysointi näyttöön perustuvin menetelmin.
Oppimateriaalit
Shumway-Cook, A. & Woollacott, M. 2022. Motor Control. Translating research into clinical practice. 6.painos. Philadelphia: Wolters Kluwer.
-Chapter 7: Normal postural control
-Chapter 9: Aging and postural control
-Chapter 12: Control of normal mobility
-Chapter 14: Aging and mobility
-Chapter 17: Normal reach, grasp and manipulation
-Chapter 18: Reach, grasp and manipulation: Changes across the life span
Magill, R. A., & Anderson, D. I. (2017). Motor learning and control: Concepts and applications (Eleventh edition.). McGraw-Hill Education. (Saatavilla Finnasta Turku AMK:n tunnuksilla)
-Chapter 7: Performance and motor control, Characterics of Functional Skills
-Chpater 8: Action Preparation
Kisner, C.; Colby, L. & Borstad, J. 2023.Therapeutic Exercise. Foundations and techniques.8. painos. Philadelphia: F.A. Davis Company.
-Chapter 8: Exercise for impaired balance
-Chapter 14: The spine structure, function and posture (Impaired posture s. 445-455)
-Toiminnallisen anatomian materiaalit (Kertaa!)
Hyvää oheisluettavaa (vaikkakin osa jo päiväykseltään vanhempaa materiaalia)
-Kauranen, K. 2019. Fysioterapeutin käsikirja. Helsinki: Sanoma Pro Oy (Saatavilla Finnasta Turku AMK:n tunnuksilla)
-Kauranen, K. 2011. Motoriikan säätely. Motorinen oppiminen. 1 tai 2. painos. Tampere: Tammerprint Oy.
-Sandström, M. & Ahonen, J. 2011. Liikkuva ihminen. Aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka. 1. painos. Lahti: VK-Kustannus Oy.
-Huber, F. & Wells, C. 2006. Therapeutic Exercise. Treatment Planning for Progression. Missouri: Saunders Elsevier.
Itslearningissa ilmoitettu materiaali on verkossa saatavilla olevaa materiaalia.
Opetusmenetelmät
Itsenäinen opiskelu, lähi- ja verkko-opiskelu
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Varsinainen tentti:
1. uusintatentti:
2. uusintatentti:
Opiskelijalla on oikeus uusia toteutuksen hylätty tenttisuoritus kaksi kertaa. Hyväksyttyä tenttisuoritusta ei voi tällä toteutuksella korottaa (Tutkintosääntö 23 § Opintosuorituksen uusinta ja arvosanan korottaminen)
Poissaolo tentistä = hylätty.
Kansainvälisyys
Lähiopetus: Luentoalustuksia ja käytännön harjoittelua.
Lähiopetustunneilla tulee olla läsnä. Vaatetus: ammatillinen asu.
Verkko-opetus: ITS-materiaali ja opiskeltavaan sisältöön orientoivia tehtäviä.
Vertaisoppiminen: Ryhmätehtäviä lähiopetustunneilla ja itsenäisenä opiskeluna.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssin laajuus = 4 x 27 h opiskelijan työtä = 108h
Tästä noin 43h on lähiopetusta ja 65h on opiskelijan itsenäistä opiskelua sisältäen mm. yksilöraportin työstäminen ja tenttiin lukeminen.
Esitietovaatimukset
Opintojakso
Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia
Lisätiedot
Käytännön tunneilla ammatillinen pukeutuminen.
Huomioi edeltävyysehdot:
Opiskelija osaa selittää ihmisen tuki- ja liikuntaelimistön rakenteen ja toiminnan (lihasten funktiot, liikesuunnat ja –tasot). Opiskelija huomioi fysiologian ja biomekaniikan perusteet siten, että hän pystyy selittämään ihmisen liikkumista ja toiminnan havaintojaan.
Lähiopetustunneilla (käytännön tunneilla) tulee olla läsnä:
Kaikilla käytännön taitoihin liittyvien opintojaksojen tunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit. Mahdollisista korvaavuuksista on sovittava opintojakson opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson käytännön tunneista.
Käytännön tuntien poissaoloista tehdään aina osaamisen näyttö/korvaava tehtävä, ohjeet Itslearningissa.
Opettaja ei lähtökohtaisesti järjestä etäyhteyttä lähitunneille.