Skip to main content

Person as a Psycho-physical Entity, the Basics (2 cr)

Code: TH00CL30-3005

General information


Enrollment
01.05.2025 - 31.08.2025
Registration for the implementation has begun.
Timing
01.08.2025 - 31.12.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
2 cr
Local portion
2 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Health and Well-being
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
10 - 28
Degree programmes
Degree Programme in Physiotherapy
Teachers
Satu Takala
Course
TH00CL30

Realization has 9 reservations. Total duration of reservations is 25 h 0 min.

Time Topic Location
Mon 22.09.2025 time 12:00 - 16:00
(4 h 0 min)
Orientaatio kurssille & luento 1/3, Ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena TH00CL30-3005
EDU_3029 Lovisa muunto byod
Mon 29.09.2025 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
Ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena TH00CL30-3005
ICT_B2033 Luovan liikkumisen tila
Tue 07.10.2025 time 10:00 - 12:00
(2 h 0 min)
Luento 2/3, Ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena TH00CL30-3005
EDU_4071 Oppimistila muunto byod
Mon 20.10.2025 time 10:00 - 12:00
(2 h 0 min)
Ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena TH00CL30-3005
ICT_B2033 Luovan liikkumisen tila
Mon 27.10.2025 time 10:00 - 12:00
(2 h 0 min)
Ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena TH00CL30-3005
ICT_B2033 Luovan liikkumisen tila
Mon 03.11.2025 time 10:00 - 12:00
(2 h 0 min)
Luento 3/3, Ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena TH00CL30-3005
EDU_4071 Oppimistila muunto byod
Mon 10.11.2025 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
Ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena TH00CL30-3005
ICT_B2033 Luovan liikkumisen tila
Mon 17.11.2025 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
Ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena TH00CL30-3005
ICT_B2033 Luovan liikkumisen tila
Mon 24.11.2025 time 10:00 - 14:00
(4 h 0 min)
Loppuseminaari, Ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena TH00CL30-3005
EDU_3029 Lovisa muunto byod
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Sisältö:
Toteutustapoina on yhteisiä luentoja joihin sisältyy henkilökohtaisia kehollisia harjoitteita, harjoitustunteja joihin sisältyy kokemusten reflektointia, sekä itsenäisiä tehtäviä, ryhmätöitä, rentoutumisen ohjaamista.
Tarkempi sisältö ja mm. läsnäoloon ja poissaoloon liittyvät läpäisyn kannalta kriittiset asiat löytyvät ItsLearning -alustalta.

Psykofyysisen opintojakson ydinsisällöistä johtuen opintojakso toteutuu lähiopetuksena, jossa opiskelija on kehollisesti läsnä toisten ihmisten kanssa, ei etäyhteyden kautta. Lähiopetus toteutuu lukujärjestykseen merkityllä tavalla.

Sisällön pääteemoja, joiden kautta perehdytään tämän fysioterapia-aihealueen käsitteistöön ja oman kehotietoisuuden sekä itsesäätelyn ymmärtämiseen (päivitetty 2023)
Psykofyysistä käsitteistöä:
Psykofyysinen fysioterapia - mitä se on?
Psyko-fyysis-sosiaalinen ihminen.
Kehotietoisuus - Mielen ja ruumiin/liikkeen yhteys
Trauma ja stressi käsitteinä ja niiden psykofyysisiä vaikutuksia
Traumainformoitu työote
Vireystila ja sen säätely (itsesäätely/kanssasäätely, mahdollisuuksia)
Tunteet ja niiden psykofyysisiä vaikutuksia
Psykofyysinen palautuminen
Fysioterapeutin ammatillisten rajojen tiedostaminen

HUOM! aikataulut tarkentuvat vasta kun lukujärjestykset julkaistaan kesäkuussa.

Ajoitus:
Vko 39
2 x 45min orientaatio kurssille ja sen rakenteisiin ja tehtäviin 2 x 45min, sekä
2 x 45min luento 1/3

Vko 40
3 x 45min; harjoitetunnit 1/3, sis. turvallisen tilan periaatteiden laadinnan ryhmässä.

Vko 41
2 x 45min; luento 2/3

Vko 43
2 x 45min; harjoitetunnit 2/3

Vko 44
2 x 45min; harjoitetunnit 3/3

Vko 45
2 x 45min; luento 3/3

Vko 46
3 x 45min; ohjaustunnit 1/2, opiskelijat ohjaavat rentoutumista tukevia harjoitteita.

Vko 47
3 x 45min; ohjaustunnit 2/2, opiskelijat ohjaavat rentoutumista tukevia harjoitteita.

Vko 48
4 x 45min; loppuseminaari, jossa kootaan kurssin asioita ja keskustellaan yhteisesti esiin nousseista teemoista. Ohjelma ja aikataulu tarkentuvat myöhemmin.

Objective

The student is able, based on theoretical knowledge and his/ own experiences, to
• recognize his/her own body and psychosomatic complexity,
• recognize the communicative nature and expression of the body,
• identify the basic concepts of psychophysical physiotherapy approach,
• choose methods to assessing psychosomatic resources suitable for humans,
• draw up in interactions with the client the appropriate physiotherapy goals from a psycho-physical point of view,
• support the clients psycho-physical entity by designing and implementing methods of relaxation.

Content

Key concepts, body image, relationship of mind, body and movement, movement and movement as a part of overall expression, psychological effects of fear and stress and its assessment, stress as a concept and it´s affects in the human body, psycho-physical recovery, awareness of the professional limits of a physiotherapis

Relaxation and recovery methods

Materials

Oppimateriaalia kuvataan laajemmin ja tarkemmin ITS alustalla. Materiaalit päivittyvät.
- Psykofyysisen fysioterapian pohjoismaisten ydinmenetelmien lähteet (Roxendal G., Bunkan B.)
- KELA 2016: Psykofyysinen fysioterapia kuntoutusmuotona.
- Traumainformoitu työte - Käypä Hoito: https://www.kaypahoito.fi/nix03500
- Palomäki K., Siira J. 2022. Kehon viisaat viestit

Muu opiskelijoiden löytämä materiaali, oma tiedonhaku keskeisessä roolissa. Materiaalien haku ja niiden tason arviointi ohjataan.

2) Muut lähteet:
Tiedoksi; tulossa syksyllä 2025: Psykofyysinen fysioterapia -kirja suomeksi.

Materiaalia kiinnostuneille traumainformoidusta työotteesta.
- LinnerMatikka ja Hipp (toim.).2023. Traumainformoitu työote. Jyväskylä: PS-kustannus
- The handbook of trauma-transformative practice : emerging therapeutic frameworks for supporting individuals, families or communities impacted by abuse and violence e-kirja on käytettävissä Turun AMK:n Finnan kautta. Tässä suora linkki e-kirjaan:
https://turkuamk.finna.fi/Record/turkuamk_electronic.995791491305970?sid=4922250165


Muut teemat:
Kehotietoisuuskyselyt, MAIA-2
Voimavarojen kartoittamisen menetelmiä kuvaavat materiaalit.

Teaching methods

Teoriaperustainen kokemuksellinen, kehollinen oppiminen / ryhmässä oppiminen ja kokemusten reflektiivinen jakaminen. Itsenäinen teoriatiedon prosessointi raportin muotoon lähteistäen ja omaa pohdintaa tuottaen (tarkemmat ohjeet ja aikataulut ItsLearning -alustalla).

Pedagogic approaches and sustainable development

Vuorovaikutteiset luennot, pienryhmäkeskustelut, tiedon jakaminen, kokemukselliset harjoitukset, itsereflektio, itseohjautuva tiedonhaku, traumainformoitu työote - itsenäinen työskentely ja verkkokeskustelut.

Opintojakson työskentelytavoissa odotetaan opiskelijan itseohjautuvuutta ja kurssilla päästään perustasoa syvemmälle keskustelujen ja yhteisen pohdinnan ja reflektioiden kautta.

Student workload

Opiskelijan työn mitoitus:
2op = 2 x 27 (=54) tuntia (oppitunti a´45min)
12 tuntia kontaktitapaamisia luokassa. Luennot, kirjallisten tehtävien ohjaus ja sopiminen, opintojaksopalaute ja oman oppimisen arviointi raportin ja rentoutumista tukevien ohjausten osalta. Opintojaksopalaute (Spark) vastattuna vähintään 80% ryhmätasolla on osan kurssin läpäisyperusteita.
7 tuntia käytännön simulaatioharjoituksia reflektioineen opettajan ohjauksessa
6 tuntia käytännön työskentelyä simulaatioharjoituksin opiskelijoiden toteuttamana
20 tuntia itsenäistä tehtävien työstämistä kontaktitapaamisten välissä, mm. raportti ja rentoutumisen tukeminen pienryhmätyö.
8 tuntia traumainformoidun työotteet itseopiskelumateriaalin läpikäymistä ja tehtäviä + keskustelualueella osallistumista.
1 tunti itsearviointia ja vertaispalaute pienryhmästä

Arvioitavat oppimistehtävät täydentyvät ItsLearning -alustalle.

Evaluation methods and criteria

- Arvosana muodostuu itsenäisestä raportista ja sen itsearvioinnista myös numeerisesti hyl-5
- Pienryhmätyöskentely rentoutumisen tukemisen teeman parissa ja itse- ja vertaisarvioinnin tekemisestä hyv/täydennettävä/hyl
- Traumainformoitu työote - kokonaisuuden toteuttaminen hyväksytty/täydennettävä/hyl.
- Opiskelun aikainen rakentava ja oppimista tukeva osallistuminen yhteisiin harjoituksiin ja keskusteluihin. Tuntiaktiivisuus, sekä oman pienryhmän itse- ja vertaisarvioinnit voivat vaikuttaa arviointiin nostavasti tai vähentävästi 0,6 arvosanaa.

Oppimisen tavoite:
Fysioterapeutin ammatillinen kyvykkyys kehittyy siten että hän ymmärtää asiakkaan psyko-fyysis-sosiaalista kokonaisuutta ja siihen liittyviä käsitteitä.
Arvioinnin kohteena ovat opiskelijan itsereflektion tuottaminen, yhteistyöskentely sekä tehtävät. Tehtävät tarkentuvat ITS-oppimisalustalla.
Tehtävien arvioinnissa sovelletaan Solo-taksonomiaa. Oppimista arvioidaan tehtävien ja kontaktityöskentelyn (kokemuksellista oppimista yksin ja yhteisöllisesti) osalta.

Failed (0)

Opiskelija ei suorita arvioitaviksi ilmoitettuja tehtäviä tai riittävää osallistumista, tehtävien taso ei täytä EFQ6 -tason määritteitä.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

1 = Esirakenteinen (prestructural). Tehtävää ei ole suoritettu asianmukaisesti tai se on suoritettu niukasti juuri ja juuri ohjeiden mukaan, jolloin käsittely on suppeaa. Vastaus voi olla esimerkiksi sisäisesti ristiriitainen, eikä opiskelija ole lainkaan ymmärtänyt asiaa, vaan toistaa kopioiden ja vain harvojen lähteiden tekstiä.

2 = Yksirakenteinen ( unistructrural). Opiskelija on käsitellyt vastauksessaan vain yhtä tai vain hyvin harvoja asian kannalta relevantteja asioita. Tehtävä saattaa sisältää paljonkin asian kannalta epäoleellista tietoa. Ymmärtäminen on nimellistä, pinnallista, lähdemateriaalia sellaisenaan toistavaa.

Assessment criteria, good (3-4)

3 = Monirakenteinen (multistructural). Opiskelija käsittelee asiaa monista eri näkökulmista tai tuo esiin useita relevantteja aspekteja, mutta käsittelee niitä erillään toisistaan, ei synteesiä. Ymmärtäminen on irrallisen muistitiedon varassa, sirpaleisuutta. Tehtävästä ei käy ilmi miten esitetyt asiat liittyvät tai vaikuttavat toisiinsa.

4 = Relationaalinen (relational). Asiaa käsitellään monista eri näkökulmista jotka kytketään toisiinsa koherentiksi kokonaisuudeksi. Opiskelija on ymmärtänyt asioiden väliset suhteet.

Assessment criteria, excellent (5)

5 = Laaja abstrakti (extended abstract). Edellisten lisäksi opiskelija laajentaa käsittelyä annetun informaation ulkopuolelle esimerkiksi tekemällä yleistyksiä, pohtimalla asiaa omakohtaisesti tai tuomalla esiin erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja soveltaen tai laajentaen annettua informaatiota tai lähdemateriaalissa esitettyjä näkökulmia. Tällöin voidaan puhua jonkintasoisesta oppimisen siirtovaikutuksesta (transfer), jossa opittua tietoa sovelletaan uuteen yhteyteen.

Qualifications

Student is able to describe different conceptions of man as part of clinical reasoning in physiotherapy

Further information

Toisen asteen yhteistyö koskee sopimusten mukaisesti
Turun Hierojakoulun viittä (5) opiskelijaa


Lisätietoja mahdollisiin poissaoloihin liittyen:
Opiskelija ilmoittaa kaikista pakottavista syistä johtuvista poissaoloista opettajalle ja pienryhmälleen etukäteen ja viimeistään poissaolopäivänä kirjallisesti.
Alla oleva asia käsitellään opiskelijoiden kanssa ja heidän mahdolliset kehittävät ehdotuksensa otetaan käyttöön.
Ehdotus: Ennen seuraavaa lähituntia opiskelija selvittää mitä asioita poissa ollessa on opittu ja/tai koettu. Hän tuottaa opettajalle kirjallisesti s-postilla suunnitelmaehdotuksen siitä, miten osoittaa osaamisensa ja tuottaa panoksensa sisällöllisissä asioissa ja kokemuksissa, jotka poissaolon aikana on käsitelty. Suunnitelmassa kuvataan miten opiskelija tuottaa/hankkii itselleen ja mahdollisesti ohjaa toiselle opiskelijalle kehollisen kokemuksen oppisisällöistä joiden käsittelyä ei ole ollut paikalla kokemassa. Kun suunnitelma on hyväksytty, opiskelija raportoi toteutuksen kirjallisesti ja/tai videolla. Korvaava tehtävä palautuu ennen seuraavaa lähituntia tai opettajan kanssa sovitusti.

Opintojakson hyväksytty suorittaminen: hyväksytysti korvattuja poissaoloja tunneilta voi olla maksimissaan 20%.

Go back to top of page