Ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena (2op)
Toteutuksen tunnus: TH00CL30-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.05.2025 - 28.09.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2025 - 24.11.2025
- Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 10 - 28
- Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Toteutuksella on 9 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 25 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ma 22.09.2025 klo 12:00 - 16:00 (4 t 0 min) |
Orientaatio kurssille & luento 1/3, Ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena TH00CL30-3005 |
EDU_3029
Lovisa muunto byod
|
Ma 29.09.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena TH00CL30-3005 |
ICT_B2033
Luovan liikkumisen tila
|
Ti 07.10.2025 klo 10:00 - 12:00 (2 t 0 min) |
Luento 2/3, Ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena TH00CL30-3005 |
EDU_4071
Oppimistila muunto byod
|
Ma 20.10.2025 klo 10:00 - 12:00 (2 t 0 min) |
Ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena TH00CL30-3005 |
ICT_B2033
Luovan liikkumisen tila
|
Ma 27.10.2025 klo 10:00 - 12:00 (2 t 0 min) |
Ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena TH00CL30-3005 |
ICT_B2033
Luovan liikkumisen tila
|
Ma 03.11.2025 klo 10:00 - 12:00 (2 t 0 min) |
Luento 3/3, Ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena TH00CL30-3005 |
EDU_4071
Oppimistila muunto byod
|
Ti 11.11.2025 klo 12:00 - 15:00 (3 t 0 min) |
Ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena TH00CL30-3005 |
ICT_B2033
Luovan liikkumisen tila
|
Ma 17.11.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena TH00CL30-3005 |
ICT_B2033
Luovan liikkumisen tila
|
Ma 24.11.2025 klo 10:00 - 14:00 (4 t 0 min) |
Loppuseminaari, Ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena TH00CL30-3005 |
EDU_3029
Lovisa muunto byod
|
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Sisältö:
Toteutustapoina on
1. vuorovaikutteiset luennot, joihin sisältyy henkilökohtaista pohdintaa ja osin myös kehollisia harjoitteita, sekä
2. harjoitustunteja joihin sisältyy kokemusten reflektointia, sekä itsenäisiä tehtäviä, ryhmätöitä, rentoutumisen ohjaamista.
3. rentoutumista tukevien harjoitusten suunnittelu ja ohjaaminen muulle ryhmälle, sekä näihin liittyvät kirjalliset tuotokset.
4. yksilöllisen raportin tuottaminen / kurssin arvosana muodostuu tästä, sekä osallistumisesta muuhun työskentelyyn ja sen itse- ja vertaisarviointiin.
Tarkempi sisältö ja mm. läsnäoloon ja poissaoloon liittyvät läpäisyn kannalta kriittiset asiat löytyvät ItsLearning -alustalta.
Psykofyysisen opintojakson ydinsisällöistä johtuen opintojakso toteutuu lähiopetuksena, jossa opiskelija on kehollisesti läsnä toisten ihmisten kanssa, ei etäyhteyden kautta. Lähiopetus toteutuu lukujärjestykseen merkityllä tavalla.
Sisällön pääteemoja, joiden kautta perehdytään tämän fysioterapia-aihealueen käsitteistöön ja oman kehotietoisuuden sekä itsesäätelyn ymmärtämiseen (päivitetty 2023)
Psykofyysistä käsitteistöä:
Psykofyysinen fysioterapia - mitä se on?
Psyko-fyysis-sosiaalinen ihminen.
Kehotietoisuus - Mielen ja ruumiin/liikkeen yhteys
Trauma ja stressi käsitteinä ja niiden psykofyysisiä vaikutuksia
Traumainformoitu työote
Vireystila ja sen säätely (itsesäätely/kanssasäätely, mahdollisuuksia)
Tunteet ja niiden psykofyysisiä vaikutuksia
Psykofyysinen palautuminen
Fysioterapeutin ammatillisten rajojen tiedostaminen
Ajoitus:
Vko 39
22.9. klo 12-14, 2 x 45min orientaatio kurssille ja sen rakenteisiin ja tehtäviin 2 x 45min,
Tästä aloitatte myös traumainformoitu työote -verkkotyöskentelyn aloittamisen, jonka tekemiseen on yhteensä 5viikkoa aikaa keskusteluineen (ohjeet Itsissä)
22.9. klo 14-16, 2 x 45min luento 1/3, sis. turvallisen tilan periaatteiden laadinnan ryhmässä.
Vko 40
29.9. klo 9-10, 2 x 45min harjoitetunnit 1/3
29.9. klo 10-11, 1x45min ryhmätyön aloitus
Vko 41
7.10. klo 10-12, 2 x 45min luento 2/3
7.10 klo 12-14, 2x45min itsenäistä työskentelyä pienryhmissä
Vko 43
20.10 klo 10-12, 2 x 45min harjoitetunnit 2/3
Traumainformoitu työote -verkkotyöskentelyn deadline 26.10.
Vko 44
27.10 klo 10-12, 2 x 45min harjoitetunnit 3/3
Vko 45
3.11. klo 10-12, 2 x 45min luento 3/3
4.11. klo 12-14 itsenäistä työskentelyä pienryhmissä
Vko 46
10.11. klo 9-12, 3 x 45min ohjaustunnit 1/2; opiskelijat ohjaavat rentoutumista tukevia harjoitteita.
Vko 47
17.11. klo 9-12, 3 x 45min ohjaustunnit 2/2; opiskelijat ohjaavat rentoutumista tukevia harjoitteita.
Vko 48
24.11. klo 10-14, 4 x 45min; loppuseminaari, jossa kootaan kurssin asioita ja keskustellaan yhteisesti esiin nousseista teemoista. Ohjelma ja aikataulu tarkentuvat myöhemmin.
Tavoitteet
Opiskelija osaa teoreettisen tiedon ja oman kokemuksen perusteella:
• tunnistaa omaa ruumiillisuuttaan ja psykosomaattista kokonaisuuttaan,
• tunnistaa kehon kommunikoivaa luonnetta ja ilmaisua,
• selittää psykofyysisen fysioterapian lähestymistavan peruskäsitteitä,
• valita ihmiselle sopivat psykosomaattisia voimavaroja arvioivat menetelmät,
• laatia vuorovaikutussuhteessa asiakkaan kanssa tarkoituksenmukaiset fysioterapian tavoitteet psykofyysisestä näkökulmasta,
• tukea psykofyysistä kokonaisuutta suunnittelemalla ja toteuttamalla rentoutumisen tukemisen menetelmiä.
Sisältö
Keskeisiin käsitteisiin tutustuminen, ruumiinkuva, mielen ja ruumiin/liikkeen suhde, liike ja liikkuminen osana kokonaisilmaisua, pelon psykofyysiset vaikutukset ja liikkumispelko-kyselyn toteuttaminen, stressi käsitteenä ja stressin psykofyysiset vaikutukset, psykofyysinen palautuminen, fysioterapeutin ammatillisten rajojen tiedostaminen.
Rentoutumisen / lepäämisen tukemisen menetelmiä.
Oppimateriaalit
Oppimateriaalia kuvataan laajemmin ja tarkemmin ITS alustalla. Materiaalit päivittyvät.
- Psykofyysisen fysioterapian pohjoismaisten ydinmenetelmien lähteet (Roxendal G., Bunkan B.)
- KELA 2016: Psykofyysinen fysioterapia kuntoutusmuotona.
- Traumainformoitu työte - Käypä Hoito: https://www.kaypahoito.fi/nix03500
- Palomäki K., Siira J. 2022. Kehon viisaat viestit
Muu opiskelijoiden löytämä materiaali, oma tiedonhaku keskeisessä roolissa. Materiaalien haku ja niiden tason arviointi ohjataan.
2) Muut lähteet:
Tiedoksi; tulossa syksyllä 2025: Psykofyysinen fysioterapia -kirja suomeksi.
Materiaalia kiinnostuneille traumainformoidusta työotteesta.
- LinnerMatikka ja Hipp (toim.).2023. Traumainformoitu työote. Jyväskylä: PS-kustannus
- The handbook of trauma-transformative practice : emerging therapeutic frameworks for supporting individuals, families or communities impacted by abuse and violence e-kirja on käytettävissä Turun AMK:n Finnan kautta. Tässä suora linkki e-kirjaan:
https://turkuamk.finna.fi/Record/turkuamk_electronic.995791491305970?sid=4922250165
Muut teemat:
Kehotietoisuuskyselyt, MAIA-2
Voimavarojen kartoittamisen menetelmiä kuvaavat materiaalit.
Opetusmenetelmät
Teoriaperustainen kokemuksellinen, kehollinen oppiminen / ryhmässä oppiminen ja kokemusten reflektiivinen jakaminen. Itsenäinen teoriatiedon prosessointi raportin muotoon lähteistäen ja omaa pohdintaa tuottaen (tarkemmat ohjeet ja aikataulut ItsLearning -alustalla).
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Vuorovaikutteiset luennot, pienryhmäkeskustelut, tiedon jakaminen, kokemukselliset harjoitukset, itsereflektio, itseohjautuva tiedonhaku, traumainformoitu työote - itsenäinen työskentely ja verkkokeskustelut.
Opintojakson työskentelytavoissa odotetaan opiskelijan itseohjautuvuutta ja kurssilla päästään perustasoa syvemmälle keskustelujen ja yhteisen pohdinnan ja reflektioiden kautta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työn mitoitus:
2op = 2 x 27 (=54) tuntia (oppitunti a´45min)
12 tuntia kontaktitapaamisia luokassa. Luennot, kirjallisten tehtävien ohjaus ja sopiminen, opintojaksopalaute ja oman oppimisen arviointi raportin ja rentoutumista tukevien ohjausten osalta. Opintojaksopalaute (Spark) vastattuna vähintään 80% ryhmätasolla on osan kurssin läpäisyperusteita.
7 tuntia käytännön simulaatioharjoituksia reflektioineen opettajan ohjauksessa
6 tuntia käytännön työskentelyä simulaatioharjoituksin opiskelijoiden toteuttamana
20 tuntia itsenäistä tehtävien työstämistä kontaktitapaamisten välissä, mm. raportti ja rentoutumisen tukeminen pienryhmätyö.
8 tuntia traumainformoidun työotteet itseopiskelumateriaalin läpikäymistä ja tehtäviä + keskustelualueella osallistumista.
1 tunti itsearviointia ja vertaispalaute pienryhmästä
Arvioitavat oppimistehtävät täydentyvät ItsLearning -alustalle.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- Arvosana muodostuu itsenäisestä raportista ja sen itsearvioinnista myös numeerisesti hyl-5
- Pienryhmätyöskentely rentoutumisen tukemisen teeman parissa ja itse- ja vertaisarvioinnin tekemisestä hyv/täydennettävä/hyl
- Traumainformoitu työote - kokonaisuuden toteuttaminen hyväksytty/täydennettävä/hyl.
- Opiskelun aikainen rakentava ja oppimista tukeva osallistuminen yhteisiin harjoituksiin ja keskusteluihin. Tuntiaktiivisuus, sekä oman pienryhmän itse- ja vertaisarvioinnit voivat vaikuttaa arviointiin nostavasti tai vähentävästi 0,6 arvosanaa.
Oppimisen tavoite:
Fysioterapeutin ammatillinen kyvykkyys kehittyy siten että hän ymmärtää asiakkaan psyko-fyysis-sosiaalista kokonaisuutta ja siihen liittyviä käsitteitä.
Arvioinnin kohteena ovat opiskelijan itsereflektion tuottaminen, yhteistyöskentely sekä tehtävät. Tehtävät tarkentuvat ITS-oppimisalustalla.
Tehtävien arvioinnissa sovelletaan Solo-taksonomiaa. Oppimista arvioidaan tehtävien ja kontaktityöskentelyn (kokemuksellista oppimista yksin ja yhteisöllisesti) osalta.
Hylätty (0)
Opiskelija ei suorita arvioitaviksi ilmoitettuja tehtäviä tai riittävää osallistumista, tehtävien taso ei täytä EFQ6 -tason määritteitä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1 = Esirakenteinen (prestructural). Tehtävää ei ole suoritettu asianmukaisesti tai se on suoritettu niukasti juuri ja juuri ohjeiden mukaan, jolloin käsittely on suppeaa. Vastaus voi olla esimerkiksi sisäisesti ristiriitainen, eikä opiskelija ole lainkaan ymmärtänyt asiaa, vaan toistaa kopioiden ja vain harvojen lähteiden tekstiä.
2 = Yksirakenteinen ( unistructrural). Opiskelija on käsitellyt vastauksessaan vain yhtä tai vain hyvin harvoja asian kannalta relevantteja asioita. Tehtävä saattaa sisältää paljonkin asian kannalta epäoleellista tietoa. Ymmärtäminen on nimellistä, pinnallista, lähdemateriaalia sellaisenaan toistavaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3 = Monirakenteinen (multistructural). Opiskelija käsittelee asiaa monista eri näkökulmista tai tuo esiin useita relevantteja aspekteja, mutta käsittelee niitä erillään toisistaan, ei synteesiä. Ymmärtäminen on irrallisen muistitiedon varassa, sirpaleisuutta. Tehtävästä ei käy ilmi miten esitetyt asiat liittyvät tai vaikuttavat toisiinsa.
4 = Relationaalinen (relational). Asiaa käsitellään monista eri näkökulmista jotka kytketään toisiinsa koherentiksi kokonaisuudeksi. Opiskelija on ymmärtänyt asioiden väliset suhteet.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 = Laaja abstrakti (extended abstract). Edellisten lisäksi opiskelija laajentaa käsittelyä annetun informaation ulkopuolelle esimerkiksi tekemällä yleistyksiä, pohtimalla asiaa omakohtaisesti tai tuomalla esiin erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja soveltaen tai laajentaen annettua informaatiota tai lähdemateriaalissa esitettyjä näkökulmia. Tällöin voidaan puhua jonkintasoisesta oppimisen siirtovaikutuksesta (transfer), jossa opittua tietoa sovelletaan uuteen yhteyteen.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa kuvata erilaisten ihmiskäsitysten merkitystä osana fysioterapian kliinistä päättelyä
Lisätiedot
Toisen asteen yhteistyö koskee sopimusten mukaisesti
Turun Hierojakoulun viittä (5) opiskelijaa
Lisätietoja mahdollisiin poissaoloihin liittyen:
Opiskelija ilmoittaa kaikista pakottavista syistä johtuvista poissaoloista opettajalle ja pienryhmälleen etukäteen ja viimeistään poissaolopäivänä kirjallisesti.
Alla oleva asia käsitellään opiskelijoiden kanssa ja heidän mahdolliset kehittävät ehdotuksensa otetaan käyttöön.
Ehdotus: Ennen seuraavaa lähituntia opiskelija selvittää mitä asioita poissa ollessa on opittu ja/tai koettu. Hän tuottaa opettajalle kirjallisesti s-postilla suunnitelmaehdotuksen siitä, miten osoittaa osaamisensa ja tuottaa panoksensa sisällöllisissä asioissa ja kokemuksissa, jotka poissaolon aikana on käsitelty. Suunnitelmassa kuvataan miten opiskelija tuottaa/hankkii itselleen ja mahdollisesti ohjaa toiselle opiskelijalle kehollisen kokemuksen oppisisällöistä joiden käsittelyä ei ole ollut paikalla kokemassa. Kun suunnitelma on hyväksytty, opiskelija raportoi toteutuksen kirjallisesti ja/tai videolla. Korvaava tehtävä palautuu ennen seuraavaa lähituntia tai opettajan kanssa sovitusti.
Opintojakson hyväksytty suorittaminen: hyväksytysti korvattuja poissaoloja tunneilta voi olla maksimissaan 20%.