Ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena (2 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CL30-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.05.2025 - 31.08.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 28
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Satu Takala
Ryhmät
-
MFYSIK25Fysioterapeutti (AMK), monimuoto, K25
Tavoitteet
Opiskelija osaa teoreettisen tiedon ja oman kokemuksen perusteella:
• tunnistaa omaa ruumiillisuuttaan ja psykosomaattista kokonaisuuttaan,
• tunnistaa kehon kommunikoivaa luonnetta ja ilmaisua,
• selittää psykofyysisen fysioterapian lähestymistavan peruskäsitteitä,
• valita ihmiselle sopivat psykosomaattisia voimavaroja arvioivat menetelmät,
• laatia vuorovaikutussuhteessa asiakkaan kanssa tarkoituksenmukaiset fysioterapian tavoitteet psykofyysisestä näkökulmasta,
• tukea psykofyysistä kokonaisuutta suunnittelemalla ja toteuttamalla rentoutumisen tukemisen menetelmiä.
Sisältö
Keskeisiin käsitteisiin tutustuminen, ruumiinkuva, mielen ja ruumiin/liikkeen suhde, liike ja liikkuminen osana kokonaisilmaisua, pelon psykofyysiset vaikutukset ja liikkumispelko-kyselyn toteuttaminen, stressi käsitteenä ja stressin psykofyysiset vaikutukset, psykofyysinen palautuminen, fysioterapeutin ammatillisten rajojen tiedostaminen.
Rentoutumisen / lepäämisen tukemisen menetelmiä.
Oppimateriaalit
Oppimateriaalia kuvataan laajemmin ja tarkemmin ITS alustalla. Materiaalit päivittyvät.
- Psykofyysisen fysioterapian pohjoismaisten ydinmenetelmien lähteet (Roxendal G., Bunkan B.)
- KELA 2016: Psykofyysinen fysioterapia kuntoutusmuotona.
- Palomäki K., Siira J. 2022. Kehon viisaat viestit
Muu opiskelijoiden löytämä materiaali, oma tiedonhaku keskeisessä roolissa. Materiaalien haku ja niiden tason arviointi ohjataan.
2) Muut lähteet:
Materiaalia kiinnostuneille traumainformoidusta työotteesta.
- LinnerMatikka ja Hipp (toim.).2023. Traumainformoitu työote. Jyväskylä: PS-kustannus
- The handbook of trauma-transformative practice : emerging therapeutic frameworks for supporting individuals, families or communities impacted by abuse and violence e-kirja on käytettävissä Turun AMK:n Finnan kautta. Tässä suora linkki e-kirjaan:
https://turkuamk.finna.fi/Record/turkuamk_electronic.995791491305970?sid=4922250165
Muut teemat:
Kehotietoisuuskyselyt, MAIA-2
Voimavarojen kartoittamisen menetelmiä kuvaavat materiaalit.
Opetusmenetelmät
Teoriaperustainen kokemuksellinen, kehollinen oppiminen / ryhmässä oppiminen ja kokemusten reflektiivinen jakaminen.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Vuorovaikutteiset luennot, pienryhmäkeskustelut, tiedon jakaminen, kokemukselliset harjoitukset, itsereflektio, itseohjautuva tiedonhaku, traumainformoitu työote - itsenäinen työskentely ja verkkokeskustelut.
Opintojakson työskentelytavoissa odotetaan opiskelijan itseohjautuvuutta ja kurssilla päästään perustasoa syvemmälle keskustelujen ja yhteisen pohdinnan ja reflektioiden kautta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työn mitoitus:
2op = 2 x 27 (=54) tuntia (oppitunti a´45min)
12 tuntia kontaktitapaamisia luokassa. Luennot, kirjallisten tehtävien ohjaus ja sopiminen, opintojaksopalaute ja oman oppimisen arviointi raportin ja rentoutumista tukevien ohjausten osalta. Opintojaksopalaute (Spark) vastattuna vähintään 80% ryhmätasolla on osan kurssin läpäisyperusteita.
7 tuntia käytännön simulaatioharjoituksia reflektioineen opettajan ohjauksessa
6 tuntia käytännön työskentelyä simulaatioharjoituksin opiskelijoiden toteuttamana
20 tuntia itsenäistä tehtävien työstämistä kontaktitapaamisten välissä, mm. raportti ja rentoutumisen tukeminen pienryhmätyö.
8 tuntia traumainformoidun työotteet itseopiskelumateriaalin läpikäymistä ja tehtäviä + keskustelualueella osallistumista.
1 tunti itsearviointia ja vertaispalaute pienryhmästä
Arvioitavat oppimistehtävät täydentyvät ItsLearning -alustalle.
Sisällön jaksotus
Sisältö:
Toteutustapoina on yhteisiä luentoja joihin sisältyy henkilökohtaisia kehollisia harjoitteita, harjoitustunteja joihin sisältyy kokemusten reflektointia, sekä itsenäisiä tehtäviä, ryhmätöitä, rentoutumisen ohjaamista.
Tarkempi sisältö ja mm. läsnäoloon ja poissaoloon liittyvät läpäisyn kannalta kriittiset asiat löytyvät ItsLearning -alustalta.
Psykofyysisen opintojakson ydinsisällöistä johtuen opintojakso toteutuu lähiopetuksena, jossa opiskelija on kehollisesti läsnä toisten ihmisten kanssa, ei etäyhteyden kautta. Lähiopetus toteutuu lukujärjestykseen merkityllä tavalla.
Sisällön pääteemoja, joiden kautta perehdytään tämän fysioterapia-aihealueen käsitteistöön ja oman kehotietoisuuden sekä itsesäätelyn ymmärtämiseen (päivitetty 2023)
Psykofyysistä käsitteistöä:
Psykofyysinen fysioterapia - mitä se on?
Psyko-fyysis-sosiaalinen ihminen.
Kehotietoisuus - Mielen ja ruumiin/liikkeen yhteys
Trauma ja stressi käsitteinä ja niiden psykofyysisiä vaikutuksia
Traumainformoitu työote
Vireystila ja sen säätely (itsesäätely/kanssasäätely, mahdollisuuksia)
Tunteet ja niiden psykofyysisiä vaikutuksia
Psykofyysinen palautuminen
Fysioterapeutin ammatillisten rajojen tiedostaminen
Ajoitus:
Vko 39
2 x 45min orientaatio kurssille ja sen rakenteisiin ja tehtäviin 2 x 45min, sekä
2 x 45min luento 1/3
Vko 40
3 x 45min; harjoitetunnit 1/3, sis. turvallisen tilan periaatteiden laadinnan ryhmässä.
Vko 41
2 x 45min; luento 2/3
Vko 43
2 x 45min; harjoitetunnit 2/3
Vko 44
2 x 45min; harjoitetunnit 3/3
Vko 45
2 x 45min; luento 3/3
Vko 46
3 x 45min; ohjaustunnit 1/2, opiskelijat ohjaavat rentoutumista tukevia harjoitteita.
Vko 47
3 x 45min; ohjaustunnit 2/2, opiskelijat ohjaavat rentoutumista tukevia harjoitteita.
Vko 48
4 x 45min; loppuseminaari, jossa kootaan kurssin asioita ja keskustellaan yhteisesti esiin nousseista teemoista. Ohjelma ja aikataulu tarkentuvat myöhemmin.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Toisen asteen yhteistyö koskee sopimusten mukaisesti
Turun Hierojakoulun viittä (5) opiskelijaa
Lukkarit julkaistaan 1.12.2024 ja löytyvät osoitteesta https://lukkari.turkuamk.fi/#/schedule. Hae toteutusta opintojakson nimellä ja valitse ryhmä PFYSIS24
Lisätietoja mahdollisiin poissaoloihin liittyen:
Opiskelija ilmoittaa kaikista pakottavista syistä johtuvista poissaoloista opettajalle ja pienryhmälleen etukäteen ja viimeistään poissaolopäivänä kirjallisesti.
Alla oleva asia käsitellään opiskelijoiden kanssa ja heidän mahdolliset kehittävät ehdotuksensa otetaan käyttöön.
Ehdotus: Ennen seuraavaa lähituntia opiskelija selvittää mitä asioita poissa ollessa on opittu ja/tai koettu. Hän tuottaa opettajalle kirjallisesti s-postilla suunnitelmaehdotuksen siitä, miten osoittaa osaamisensa ja tuottaa panoksensa sisällöllisissä asioissa ja kokemuksissa, jotka poissaolon aikana on käsitelty. Suunnitelmassa kuvataan miten opiskelija tuottaa/hankkii itselleen ja mahdollisesti ohjaa toiselle opiskelijalle kehollisen kokemuksen oppisisällöistä joiden käsittelyä ei ole ollut paikalla kokemassa. Kun suunnitelma on hyväksytty, opiskelija raportoi toteutuksen kirjallisesti ja/tai videolla. Korvaava tehtävä palautuu ennen seuraavaa lähituntia tai opettajan kanssa sovitusti.
Opintojakson hyväksytty suorittaminen: hyväksytysti korvattuja poissaoloja tunneilta voi olla maksimissaan 20%.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvosana muodostuu itsenäisestä raportista ja sen itsearvioinnista myös numeerisesti hyl-5
Pienryhmätyöskentely rentoutumisen tukemisen teeman parissa ja itse- ja vertaisarvioinnin tekemisestä hyv/täydennettävä/hyl
Traumainformoitu työote - kokonaisuuden toteuttaminen hyväksytty/täydennettävä/hyl.
Oppimisen tavoite:
Fysioterapeutin ammatillinen kyvykkyys kehittyy siten että hän ymmärtää asiakkaan psyko-fyysis-sosiaalista kokonaisuutta ja siihen liittyviä käsitteitä.
Arvioinnin kohteena ovat opiskelijan itsereflektion tuottaminen, yhteistyöskentely sekä tehtävät. Tehtävät tarkentuvat ITS-oppimisalustalla.
Tehtävien arvioinnissa sovelletaan Solo-taksonomiaa. Oppimista arvioidaan tehtävien ja kontaktityöskentelyn (kokemuksellista oppimista yksin ja yhteisöllisesti) osalta.
Hylätty (0)
Opiskelija ei suorita arvioitaviksi ilmoitettuja tehtäviä tai riittävää osallistumista, tehtävien taso ei täytä EFQ6 -tason määritteitä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1 = Esirakenteinen (prestructural). Tehtävää ei ole suoritettu asianmukaisesti tai se on suoritettu niukasti juuri ja juuri ohjeiden mukaan, jolloin käsittely on suppeaa. Vastaus voi olla esimerkiksi sisäisesti ristiriitainen, eikä opiskelija ole lainkaan ymmärtänyt asiaa, vaan toistaa kopioiden ja vain harvojen lähteiden tekstiä.
2 = Yksirakenteinen ( unistructrural). Opiskelija on käsitellyt vastauksessaan vain yhtä tai vain hyvin harvoja asian kannalta relevantteja asioita. Tehtävä saattaa sisältää paljonkin asian kannalta epäoleellista tietoa. Ymmärtäminen on nimellistä, pinnallista, lähdemateriaalia sellaisenaan toistavaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3 = Monirakenteinen (multistructural). Opiskelija käsittelee asiaa monista eri näkökulmista tai tuo esiin useita relevantteja aspekteja, mutta käsittelee niitä erillään toisistaan, ei synteesiä. Ymmärtäminen on irrallisen muistitiedon varassa, sirpaleisuutta. Tehtävästä ei käy ilmi miten esitetyt asiat liittyvät tai vaikuttavat toisiinsa.
4 = Relationaalinen (relational). Asiaa käsitellään monista eri näkökulmista jotka kytketään toisiinsa koherentiksi kokonaisuudeksi. Opiskelija on ymmärtänyt asioiden väliset suhteet.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 = Laaja abstrakti (extended abstract). Edellisten lisäksi opiskelija laajentaa käsittelyä annetun informaation ulkopuolelle esimerkiksi tekemällä yleistyksiä, pohtimalla asiaa omakohtaisesti tai tuomalla esiin erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja soveltaen tai laajentaen annettua informaatiota tai lähdemateriaalissa esitettyjä näkökulmia. Tällöin voidaan puhua jonkintasoisesta oppimisen siirtovaikutuksesta (transfer), jossa opittua tietoa sovelletaan uuteen yhteyteen.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa kuvata erilaisten ihmiskäsitysten merkitystä osana fysioterapian kliinistä päättelyä