Skip to main content

Person as a Psycho-physical Entity, the Basics (2 cr)

Code: TH00CL30-3005

General information


Enrollment
01.05.2025 - 31.08.2025
Registration for introductions has not started yet.
Timing
01.08.2025 - 31.12.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
2 cr
Local portion
2 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Health and Well-being
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
10 - 28
Degree programmes
Degree Programme in Physiotherapy
Teachers
Satu Takala
Course
TH00CL30
No reservations found for realization TH00CL30-3005!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Sisältö:
Toteutustapoina on yhteisiä luentoja joihin sisältyy henkilökohtaisia kehollisia harjoitteita, harjoitustunteja joihin sisältyy kokemusten reflektointia, sekä itsenäisiä tehtäviä, ryhmätöitä, rentoutumisen ohjaamista.
Tarkempi sisältö ja mm. läsnäoloon ja poissaoloon liittyvät läpäisyn kannalta kriittiset asiat löytyvät ItsLearning -alustalta.

Psykofyysisen opintojakson ydinsisällöistä johtuen opintojakso toteutuu lähiopetuksena, jossa opiskelija on kehollisesti läsnä toisten ihmisten kanssa, ei etäyhteyden kautta. Lähiopetus toteutuu lukujärjestykseen merkityllä tavalla.

Sisällön pääteemoja, joiden kautta perehdytään tämän fysioterapia-aihealueen käsitteistöön ja oman kehotietoisuuden sekä itsesäätelyn ymmärtämiseen (päivitetty 2023)
Psykofyysistä käsitteistöä:
Psykofyysinen fysioterapia - mitä se on?
Psyko-fyysis-sosiaalinen ihminen.
Kehotietoisuus - Mielen ja ruumiin/liikkeen yhteys
Trauma ja stressi käsitteinä ja niiden psykofyysisiä vaikutuksia
Traumainformoitu työote
Vireystila ja sen säätely (itsesäätely/kanssasäätely, mahdollisuuksia)
Tunteet ja niiden psykofyysisiä vaikutuksia
Psykofyysinen palautuminen
Fysioterapeutin ammatillisten rajojen tiedostaminen

Ajoitus:
Vko 39
2 x 45min orientaatio kurssille ja sen rakenteisiin ja tehtäviin 2 x 45min, sekä
2 x 45min luento 1/3

Vko 40
3 x 45min; harjoitetunnit 1/3, sis. turvallisen tilan periaatteiden laadinnan ryhmässä.

Vko 41
2 x 45min; luento 2/3

Vko 43
2 x 45min; harjoitetunnit 2/3

Vko 44
2 x 45min; harjoitetunnit 3/3

Vko 45
2 x 45min; luento 3/3

Vko 46
3 x 45min; ohjaustunnit 1/2, opiskelijat ohjaavat rentoutumista tukevia harjoitteita.

Vko 47
3 x 45min; ohjaustunnit 2/2, opiskelijat ohjaavat rentoutumista tukevia harjoitteita.

Vko 48
4 x 45min; loppuseminaari, jossa kootaan kurssin asioita ja keskustellaan yhteisesti esiin nousseista teemoista. Ohjelma ja aikataulu tarkentuvat myöhemmin.

Objective

The student is able, based on theoretical knowledge and his/ own experiences, to
• recognize his/her own body and psychosomatic complexity,
• recognize the communicative nature and expression of the body,
• identify the basic concepts of psychophysical physiotherapy approach,
• choose methods to assessing psychosomatic resources suitable for humans,
• draw up in interactions with the client the appropriate physiotherapy goals from a psycho-physical point of view,
• support the clients psycho-physical entity by designing and implementing methods of relaxation.

Content

Key concepts, body image, relationship of mind, body and movement, movement and movement as a part of overall expression, psychological effects of fear and stress and its assessment, stress as a concept and it´s affects in the human body, psycho-physical recovery, awareness of the professional limits of a physiotherapis

Relaxation and recovery methods

Materials

Oppimateriaalia kuvataan laajemmin ja tarkemmin ITS alustalla. Materiaalit päivittyvät.
- Psykofyysisen fysioterapian pohjoismaisten ydinmenetelmien lähteet (Roxendal G., Bunkan B.)
- KELA 2016: Psykofyysinen fysioterapia kuntoutusmuotona.
- Palomäki K., Siira J. 2022. Kehon viisaat viestit
Muu opiskelijoiden löytämä materiaali, oma tiedonhaku keskeisessä roolissa. Materiaalien haku ja niiden tason arviointi ohjataan.

2) Muut lähteet:
Materiaalia kiinnostuneille traumainformoidusta työotteesta.
- LinnerMatikka ja Hipp (toim.).2023. Traumainformoitu työote. Jyväskylä: PS-kustannus
- The handbook of trauma-transformative practice : emerging therapeutic frameworks for supporting individuals, families or communities impacted by abuse and violence e-kirja on käytettävissä Turun AMK:n Finnan kautta. Tässä suora linkki e-kirjaan:
https://turkuamk.finna.fi/Record/turkuamk_electronic.995791491305970?sid=4922250165


Muut teemat:
Kehotietoisuuskyselyt, MAIA-2
Voimavarojen kartoittamisen menetelmiä kuvaavat materiaalit.

Teaching methods

Teoriaperustainen kokemuksellinen, kehollinen oppiminen / ryhmässä oppiminen ja kokemusten reflektiivinen jakaminen.

International connections

Vuorovaikutteiset luennot, pienryhmäkeskustelut, tiedon jakaminen, kokemukselliset harjoitukset, itsereflektio, itseohjautuva tiedonhaku, traumainformoitu työote - itsenäinen työskentely ja verkkokeskustelut.

Opintojakson työskentelytavoissa odotetaan opiskelijan itseohjautuvuutta ja kurssilla päästään perustasoa syvemmälle keskustelujen ja yhteisen pohdinnan ja reflektioiden kautta.

Student workload

Opiskelijan työn mitoitus:
2op = 2 x 27 (=54) tuntia (oppitunti a´45min)
12 tuntia kontaktitapaamisia luokassa. Luennot, kirjallisten tehtävien ohjaus ja sopiminen, opintojaksopalaute ja oman oppimisen arviointi raportin ja rentoutumista tukevien ohjausten osalta. Opintojaksopalaute (Spark) vastattuna vähintään 80% ryhmätasolla on osan kurssin läpäisyperusteita.
7 tuntia käytännön simulaatioharjoituksia reflektioineen opettajan ohjauksessa
6 tuntia käytännön työskentelyä simulaatioharjoituksin opiskelijoiden toteuttamana
20 tuntia itsenäistä tehtävien työstämistä kontaktitapaamisten välissä, mm. raportti ja rentoutumisen tukeminen pienryhmätyö.
8 tuntia traumainformoidun työotteet itseopiskelumateriaalin läpikäymistä ja tehtäviä + keskustelualueella osallistumista.
1 tunti itsearviointia ja vertaispalaute pienryhmästä

Arvioitavat oppimistehtävät täydentyvät ItsLearning -alustalle.

Qualifications

Student is able to describe different conceptions of man as part of clinical reasoning in physiotherapy

Further information

Toisen asteen yhteistyö koskee sopimusten mukaisesti
Turun Hierojakoulun viittä (5) opiskelijaa

Lukkarit julkaistaan 1.12.2024 ja löytyvät osoitteesta https://lukkari.turkuamk.fi/#/schedule. Hae toteutusta opintojakson nimellä ja valitse ryhmä PFYSIS24


Lisätietoja mahdollisiin poissaoloihin liittyen:
Opiskelija ilmoittaa kaikista pakottavista syistä johtuvista poissaoloista opettajalle ja pienryhmälleen etukäteen ja viimeistään poissaolopäivänä kirjallisesti.
Alla oleva asia käsitellään opiskelijoiden kanssa ja heidän mahdolliset kehittävät ehdotuksensa otetaan käyttöön.
Ehdotus: Ennen seuraavaa lähituntia opiskelija selvittää mitä asioita poissa ollessa on opittu ja/tai koettu. Hän tuottaa opettajalle kirjallisesti s-postilla suunnitelmaehdotuksen siitä, miten osoittaa osaamisensa ja tuottaa panoksensa sisällöllisissä asioissa ja kokemuksissa, jotka poissaolon aikana on käsitelty. Suunnitelmassa kuvataan miten opiskelija tuottaa/hankkii itselleen ja mahdollisesti ohjaa toiselle opiskelijalle kehollisen kokemuksen oppisisällöistä joiden käsittelyä ei ole ollut paikalla kokemassa. Kun suunnitelma on hyväksytty, opiskelija raportoi toteutuksen kirjallisesti ja/tai videolla. Korvaava tehtävä palautuu ennen seuraavaa lähituntia tai opettajan kanssa sovitusti.
Opintojakson hyväksytty suorittaminen: hyväksytysti korvattuja poissaoloja tunneilta voi olla maksimissaan 20%.

Go back to top of page