Opinnäytetyön ideointi ja suunnittelu (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BF69-3009
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.05.2025 - 31.08.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 26
Koulutus
- Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
- Irina Katajisto-Korhonen
- Tuija Suominen-Romberg
- Heidi Hämäläinen
Ryhmät
-
PTOIMS23Toimintaterapeutti (AMK), S23
- 01.10.2025 10:00 - 16:00, Opinnäytetyön ideointi ja suunnittelu TH00BF69-3009
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• tunnistaa ja perustella toimintaterapian kehittämiskohteen ja /tai –tarpeen,
• soveltaa tiedonhaku- ja arviointitaitojaan kuvatessaan kehittämiskohteen näyttöön perustuen,
• muodostaa yhdessä toimeksiantajan kanssa yhteisen ymmärryksen kehittämiskohteesta ja sen rajauksesta,
• kuvata opinnäytetyönä toteutuvan kehittämistoiminnan tarkoituksen ja tavoitteen,
• valita kehittämistoiminnan tarkoituksenmukaiset kehittämis- ja arviointimenetelmät halutun tuotteen tai muutoksen toteuttamiseksi/ aikaansaamiseksi,
• tunnistaa eettiset ja uskottavuus kysymykset osana kehittämistoimintaa,
• laatia realistisen kirjallisen suunnitelman kehittämistoiminnan toteuttamiseksi ja tulosten julkistamiseksi,
• laatia arviointikriteerit suunnitelmalleen kehittämistoiminnalle,
• hakea opinnäytetyön toteuttamiseen liittyvät luvat,
• hyödyntää ohjausta ja palautetta kehittämisprosessissaan.
Sisältö
Aiheen valinta ja rajaus, yhteistyö toimeksiantajan kanssa, luotettavan näytön hakeminen ja tunnistaminen, kirjallisen suunnitelman laatiminen ja esittäminen (aiheen teoreettinen jäsentäminen, kehittämistehtävän määrittäminen, aineiston keruun ja analyysin suunnittelu, tiedottaminen), lupamenettelyt.
Oppimateriaalit
Opinnäytetyöhön liittyvää oppimismateriaalia löytyy opinnäytetyön Its-pohjasta, sekä KETUI -kurssin materiaaleista
Opetusmenetelmät
Oppiminen perustuu tekemällä oppimiseen, projektioppimiseen ja yhteistyön tekemiseen käytännön työelämätahon (toimeksiantaja) kanssa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Oppiminen perustuu tekemällä oppimiseen, projektioppimiseen ja yhteistyön tekemiseen käytännön työelämätahon (toimeksiantaja) kanssa. Opinnäytetyössä tulee huomioida kestävyyden näkökulmia.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Mikäli opiskelijalla on aikaisempi korkeakoulututkinto, voi opinnäytetyön suorittaa osittain ahotoituna artikkelimuotoisesti. Tästä on erikseen ohjeet oppimisalustalla (Its Learning).
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnäytetyön toteutukseen liittyvät tehtävät on kuvattu Its Learningissa
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty suoritus:
Opiskelija suorittaa jaksolle sisältyvät oppimistehtävät määräajan puitteissa.
Opiskelija noudattaa opintojakson ohjeita
Opiskelija osoittaa riittävää tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
Opiskelija tarkastelee asioita eri näkökulmista.
Opiskelija käyttää annettua lähdekirjallisuutta tai hyödyntää asianmukaisia lähteitä
Opiskelija käyttää asianmukaisia lähdeviitemerkintöjä
Sisällön jaksotus
Info (opinnäytetyöprosessi)
Opinnäytetyöaiheiden jako
29.9 Pajapäivä
27.10 Pajapäivä
24.11.Pajapäivä
1.10 Opinnäytetyön suunnitelmien esitys ja opponointi
Opinnäytetöiden ohjaus:
Ohjaajan kanssa opinnäytetyön ohjausta sovitusti ja pyydettäessä.
Ohjausta opinnäytetyön tekoon saa myös pajapäivissä.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Pajapäivät toimivat opinnäytetyöprosessin viestintäkanavana, kuten opinnäytetyöprosessin Its Learning -toteutus.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi tehdään vasta, kun opiskelija on suorittanut kaikki opintojaksoon liittyvät tehtävät, jotka on kuvattu tarkemmin Its Learningissa.
Hylätty (0)
Hylätty suoritus:
Opiskelija ei suorita opintojaksolle jaksolle sisältyvät oppimistehtävät määräajan puitteissa.
Opiskelija ei noudata opintojakson ohjeita
Opiskelija ei osoita riittävää tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
Opiskelija ei tarkastele asioita eri näkökulmista.
Opiskelija ei käytä annettua lähdekirjallisuutta tai hyödynnä asianmukaisia lähteitä
Opiskelija käyttää virheellisiä lähdeviitemerkintöjä