Siirry suoraan sisältöön

Opinnäytetyön ideointi ja suunnittelu (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BF69-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.05.2025 - 31.08.2025

Ajoitus

01.08.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 26

Koulutus

  • Toimintaterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Irina Katajisto-Korhonen
  • Tuija Suominen-Romberg
  • Heidi Hämäläinen

Ryhmät

  • PTOIMS23
    Toimintaterapeutti (AMK), S23
  • 01.10.2025 10:00 - 16:00, Opinnäytetyön ideointi ja suunnittelu TH00BF69-3009

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• tunnistaa ja perustella toimintaterapian kehittämiskohteen ja /tai –tarpeen,
• soveltaa tiedonhaku- ja arviointitaitojaan kuvatessaan kehittämiskohteen näyttöön perustuen,
• muodostaa yhdessä toimeksiantajan kanssa yhteisen ymmärryksen kehittämiskohteesta ja sen rajauksesta,
• kuvata opinnäytetyönä toteutuvan kehittämistoiminnan tarkoituksen ja tavoitteen,
• valita kehittämistoiminnan tarkoituksenmukaiset kehittämis- ja arviointimenetelmät halutun tuotteen tai muutoksen toteuttamiseksi/ aikaansaamiseksi,
• tunnistaa eettiset ja uskottavuus kysymykset osana kehittämistoimintaa,
• laatia realistisen kirjallisen suunnitelman kehittämistoiminnan toteuttamiseksi ja tulosten julkistamiseksi,
• laatia arviointikriteerit suunnitelmalleen kehittämistoiminnalle,
• hakea opinnäytetyön toteuttamiseen liittyvät luvat,
• hyödyntää ohjausta ja palautetta kehittämisprosessissaan.

Sisältö

Aiheen valinta ja rajaus, yhteistyö toimeksiantajan kanssa, luotettavan näytön hakeminen ja tunnistaminen, kirjallisen suunnitelman laatiminen ja esittäminen (aiheen teoreettinen jäsentäminen, kehittämistehtävän määrittäminen, aineiston keruun ja analyysin suunnittelu, tiedottaminen), lupamenettelyt.

Oppimateriaalit

Opinnäytetyöhön liittyvää oppimismateriaalia löytyy opinnäytetyön Its-pohjasta, sekä KETUI -kurssin materiaaleista

Opetusmenetelmät

Oppiminen perustuu tekemällä oppimiseen, projektioppimiseen ja yhteistyön tekemiseen käytännön työelämätahon (toimeksiantaja) kanssa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Oppiminen perustuu tekemällä oppimiseen, projektioppimiseen ja yhteistyön tekemiseen käytännön työelämätahon (toimeksiantaja) kanssa. Opinnäytetyössä tulee huomioida kestävyyden näkökulmia.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mikäli opiskelijalla on aikaisempi korkeakoulututkinto, voi opinnäytetyön suorittaa osittain ahotoituna artikkelimuotoisesti. Tästä on erikseen ohjeet oppimisalustalla (Its Learning).

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnäytetyön toteutukseen liittyvät tehtävät on kuvattu Its Learningissa

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty suoritus:

Opiskelija suorittaa jaksolle sisältyvät oppimistehtävät määräajan puitteissa.
Opiskelija noudattaa opintojakson ohjeita
Opiskelija osoittaa riittävää tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
Opiskelija tarkastelee asioita eri näkökulmista.
Opiskelija käyttää annettua lähdekirjallisuutta tai hyödyntää asianmukaisia lähteitä
Opiskelija käyttää asianmukaisia lähdeviitemerkintöjä

Sisällön jaksotus

Info (opinnäytetyöprosessi)

Opinnäytetyöaiheiden jako

29.9 Pajapäivä
27.10 Pajapäivä
24.11.Pajapäivä

1.10 Opinnäytetyön suunnitelmien esitys ja opponointi

Opinnäytetöiden ohjaus:

Ohjaajan kanssa opinnäytetyön ohjausta sovitusti ja pyydettäessä.
Ohjausta opinnäytetyön tekoon saa myös pajapäivissä.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Pajapäivät toimivat opinnäytetyöprosessin viestintäkanavana, kuten opinnäytetyöprosessin Its Learning -toteutus.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi tehdään vasta, kun opiskelija on suorittanut kaikki opintojaksoon liittyvät tehtävät, jotka on kuvattu tarkemmin Its Learningissa.

Hylätty (0)

Hylätty suoritus:

Opiskelija ei suorita opintojaksolle jaksolle sisältyvät oppimistehtävät määräajan puitteissa.
Opiskelija ei noudata opintojakson ohjeita
Opiskelija ei osoita riittävää tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
Opiskelija ei tarkastele asioita eri näkökulmista.
Opiskelija ei käytä annettua lähdekirjallisuutta tai hyödynnä asianmukaisia lähteitä
Opiskelija käyttää virheellisiä lähdeviitemerkintöjä