Siirry suoraan sisältöön

Näyttöön perustuva kehittäminen käytännössä (9 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CL80-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.05.2025 - 31.08.2025

Ajoitus

01.09.2025 - 31.10.2025

Opintopistemäärä

9 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 25

Koulutus

  • Toimintaterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Tuija Suominen-Romberg

Ryhmät

  • MTOIMK23
    Toimintaterapeutti

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• tunnistaa toimintaterapian kehittämiskohteita työssään,
• esittää kehittämisehdotuksia työnsä laadun ja näytön näkökulmasta,
• hakea tieteellistä näyttöä työnsä perustaksi,
• toteuttaa toimintaterapiaprosessia harjoittelupaikan käytäntöjen mukaisesti,
• hakea ohjausta ja raportoida työstään tarkoituksenmukaisesti työyhteisössä.

Sisältö

Kehittämistyön toteuttaminen tieteelliseen näyttöön perustuen
Näytön hakeminen ja hakuprosessin kirjaaminen
Löydetyn tiedon kriittinen arviointi
Kehittämistyön tulosten esittely
Toimintaterapian toteutus harjoittelupaikassa

Opetusmenetelmät

Käytännön harjoittelu

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelija sopii harjoittelun ohjaajan ja opettajan kanssa näytönhaun aiheen. Aihe saa mielellään olla asia johon harjoittelupaikassa on tiedonhakemisen tarvetta.

Tiedonhausta täytetään EXEL taulukko (Toiminnan tiede ja kehittäminen kurssilla käsitelty).
Tiedonhaku raportoidaan Power Point ohjelmalla. Raportissa kerrotaan ensin käytetyt hakusanat ja fraasit ja se mistä tietokannoista löytyi osumia. Sitten avataan tärkeimpiä hakutuloksia ja niiden sovellettavuutta käytäntöön.

Työ raportoidaan suullisesti harjoittelupaikassa sovitulla tavalla ja koululla omalle ryhmälle

Sisällön jaksotus

Harjoittelun laajuus on 9op. Mikä tarkoittaa noin 6 viikon mittaista harjoittelua
9*27 h = 243h -27 h ( Näytönhaun tehtävän tunnit) Harjoittelussa toteutuvat tunnit ovat 216h.

ITS:n harjoittelukansiosta löytyy palautuslaatikko näytönhaun tehtävälle

Opiskelija merkitsee harjoittelun, tunnit ja oppimistehtävät sekä arvioinnin Sun harkka sovellukseen loppukeskustelun jälkeen

Harjoittelu on ajoitettu 15.9 - 24.10.25

Arviointiasteikko

H-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut arviointikriteerien tyydyttävää tasoa.
ei osoita riittävää tietämystä harjoittelun tavoitteiden mukaisista sisällöistä
ei käytä asianmukaista teoreettista perustelua työskentelyyn
ei käytä toimintaterapian ammattikäsitteitä
tarkastelee asioita yksipuolisesti, eikä osaa perustella ratkaisujaan
ei osallistu eikä ota vastuuta oppimisestaan
ei ole suorittanut harjoittelun vaadittavia tehtäviä hyväksytysti ajallaan
ei arvioi omaa osaamistaan

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyväksytty suoritus edellyttää harjoittelun tehtävien sekä tavoitteiden suoritusta hyväksytysti sekä harjoitteluun osallistumista.
Harjoittelu vaatii kykyä itseohjatuvaan työskentelyyn: opiskelija pystyy ottamaan vastuuta omasta oppimisestaan, työskentelee tavoitteellisesti ja annettujen ohjeiden mukaisesti
Opiskelija pystyy tekemään annetut työtehtävät ja osaa pyytää lisäohjausta tarvittaessa.
Harjoittelun arvioinnissa aloitteleva taso
Opiskelija osaa ohjattuna luoda terapiasuhteen ja reflektoi toteutunutta terapiasuhdetta ohjattuna
Opiskelija osaa käyttää yksittäisiä toimintaterapian käsitteitä ja ohjattuna arviointimenetelmiä asiakkaan tilanteen kuvaamisessa.

Opiskelija osaa hyödyntää yhden muun tieteenalan tietoa muodostaakseen kokonaiskuvan asiakkaan tilanteesta.
Opiskelija osaa suunnitella tuettuna sekä ohjattuna toimintoja terapiaan ja toteuttaa yhteistyössä ohjaajan kanssa terapiakäynnin.

Opiskelija harjoittelee teoriatiedon hyödyntämistä toimintaterapian asiakasprosessien suunnittelussa ja dokumentoinnissa.

Opiskelija ottaa ohjattuna toiminnassaan huomioon turvallisuuteen sekä eettisyyteen liittyvät asiat.
Opiskelija osaa ohjattuna analysoida toimintaa ja yksilöön liittyviä ominaisuuksia.

Opiskelija tunnistaa ohjattuna asiakkaalle merkityksellisen toiminnan.

Opiskelija osaa ohjattuna soveltaa ja porrastaa toimintakokonaisuuksia.
Opiskelija osaa viestiä asiakasprosessista suullisesti ja kirjallisesti vähintään ohjaajalle.

Opiskelija käyttää vain ohjattuna alan käsitteitä.

Esitietovaatimukset

Moduulit:
Toiminta toimintaterapian kiinnostuksen kohteena ja Toiminnan terapeuttinen käyttö
Toiminnan tiede ja toimintaterapian kehittäminen -opintojakso
Harjoitteluun liittyvän toimintaterapian soveltamisalueen mukainen teoriaopetus

Harjoittelut:
Toiminnallisuuden edistäminen I ja II