Siirry suoraan sisältöön

Toiminnallisuuden edistäminen II (8 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CL77-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.05.2025 - 26.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
27.10.2025 - 05.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
8 op
Lähiosuus
8 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
10 - 28
Koulutus
Toimintaterapeuttikoulutus
Opettajat
Irina Katajisto-Korhonen
Tuija Suominen-Romberg
Heidi Hämäläinen
Ryhmät
MTOIMK24
Toimintaterapeutti
Opintojakso
TH00CL77

Toteutuksella on 2 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 8 t 0 min.

Aika Aihe Tila
To 25.09.2025 klo 08:00 - 10:00
(2 t 0 min)
iNFO_Toiminnallisuuden edistäminen II TH00CL77-3003
ICT_C3044 Teoriatila muunto
Ma 08.12.2025 klo 08:00 - 14:00
(6 t 0 min)
Harkkapurku_Toiminnallisuuden edistäminen II TH00CL77-3003
EDU_1091 Hammarbacka esitystila byod
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

Käytännön harjoittelu ajalla 27.10-5.12.2025 (30 harjoittelupäivää). Oppimistehtävän kuvaus Its verkkoalustalla.

Harjoittelun tavoitteet SUN-harkkasovellukseen, jonka jälkeen tavoitekeskustelut (30 min/opiskelija) (Tavoitteen muotoilu ylätasolla SMARTin avulla, Tavoite avataan GAS-asteikolla -1, 0 ja +1 tasoilla.)

Harjoittelun loppuarvioinnit (45-60 min/opiskelija) kirjallisesta työstä mahdollisimman valmis tuotos ja arviointilomake palautetaan ennen loppuarviointia.

Toiminnallisuuden edistäminen II, 8op eli yhteensä 216 tuntia, tästä itsenäinen työskentely 1op=27 tuntia kirjallinen oppimistehtävä (ei sisälly käytännön tunteihin eikä merkitä Sun Harkkaan). Työelämäharjoittelupaikassa käytännön harjoitteluosuus 189t eli 6vko kliinisessä harjoittelussa.

Tavoitteet

Opiskelija osaa

• perustella ja toteuttaa ohjattuna toimintaterapiaprosessia toimintaterapian teoreettisen mallin mukaan,
• analysoida arvioinnissa ja/tai terapiassa käytettävää toimintaa teoriasuuntautuneesti ja käyttää analyysiä hyödyksi toteutuksessa,
• reflektoida terapeuttisen vuorovaikutuksen elementtejä terapiasuhteessa.

Sisältö

Toimintaterapian teoreettiseen malliin perustuva asiakkaan terapiaprosessin toteutus ja raportointi
Teoriasuuntautunut toiminnan analysointi
Terapeuttisen vuorovaikutuksen reflektointi

Oppimateriaalit

Tarkemmat ohjeet löytyvät Itslearningistä. Hyödynnetään aiempien teoriaopintojen materiaaleja.

Opetusmenetelmät

Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua ja käytännön harjoittelua työelämässä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä

Kansainvälisyys

Opiskelu tapahtuu tekemällä oppimisen periaattein teoriaa käytäntöön soveltaen ja yhdistäen, noudattaen kestävän kehityksen periaatteita ja käytänteitä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia toteutustapoja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävät löytyvät ITS learnin harjoittelupohjasta

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty suoritus edellyttää harjoittelun tehtävien sekä tavoitteiden suoritusta hyväksytysti sekä harjoitteluun osallistumista.
Harjoittelu vaatii kykyä itseohjatuvaan työskentelyyn: opiskelija pystyy ottamaan vastuuta omasta oppimisestaan, työskentelee tavoitteellisesti ja annettujen ohjeiden mukaisesti
Opiskelija pystyy tekemään annetut työtehtävät ja osaa pyytää lisäohjausta tarvittaessa.

Harjoittelun arvioinnissa aloitteleva taso opiskelija osaa:
- ohjattuna luoda terapiasuhteen ja reflektoi toteutunutta terapiasuhdetta ohjattuna.
- käyttää yksittäisiä toimintaterapian käsitteitä ja ohjattuna arviointimenetelmiä asiakkaan tilanteen kuvaamisessa.
- hyödyntää yhden muun tieteenalan tietoa muodostaakseen kokonaiskuvan asiakkaan tilanteesta.
- suunnitella tuettuna sekä ohjattuna toimintoja terapiaan ja toteuttaa yhteistyössä ohjaajan kanssa terapiakäynnin.
- harjoittelee teoriatiedon hyödyntämistä toimintaterapian asiakasprosessien suunnittelussa ja dokumentoinnissa.
- ottaa ohjattuna toiminnassaan huomioon turvallisuuteen sekä eettisyyteen liittyvät asiat
- ohjattuna analysoida toimintaa ja yksilöön liittyviä ominaisuuksia.
- tunnistaa ohjattuna asiakkaalle merkityksellisen toiminnan.
- ohjattuna soveltaa ja porrastaa toimintakokonaisuuksia
- viestiä asiakasprosessista suullisesti ja kirjallisesti vähintään ohjaajalle.
- vain ohjattuna käyttää alan käsitteitä.

HYLÄTTY
Opiskelija ei ole saavuttanut arviointikriteerien tyydyttävää aloittelevan osaajan tasoa.
Opiskelija
- ei osoita riittävää tietämystä harjoittelun tavoitteiden mukaisista sisällöistä
- ei käytä asianmukaista teoreettista perustelua työskentelyyn
- ei käytä toimintaterapian ammattikäsitteitä, hän tarkastelee asioita yksipuolisesti, eikä osaa perustella ratkaisujaan.
- ei osallistu eikä ota vastuuta oppimisestaan.
- ei ole suorittanut harjoittelun vaadittavia tehtäviä hyväksytysti ajallaan.
- ei arvioi omaa osaamistaan

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelijan tulee
• luoda ja palauttaa harjoittelun tavoitteet SUN harkkaan sekä osallistua harjoittelun tavoitekeskusteluun
• kirjata ja tehdä harjoittelussa vaadittavat harjoittelutunnit
• tehdä itsearviointi toimintaterapian osaamiskompetenssien perusteella harjoittelun arviointilomakkeelle ja palauttaa se ohjaajan arvioinnin kera SUN harkkaan sekä saavuttaa opintojakson tavoitteet hyväksytysti sekä osallistua harjoittelun loppukeskusteluun. Harjoittelun arviointikriteerit on merkitty harjoittelun arviointilomakkeeseen, joka löytyy Itsistä.
• tehdä ja palauttaa harjoitteluun liittyvä oppimistehtävä ITSLearningiin
• reflektoida oppimistaan sovitulla tavalla
• osallistua ryhmän palautekeskusteluun harjoittelun jälkeen

Hylätty (0)

HYLÄTTY
Opiskelija ei ole saavuttanut arviointikriteerien tyydyttävää tasoa.
ei osoita riittävää tietämystä harjoittelun tavoitteiden mukaisista sisällöistä
ei käytä asianmukaista teoreettista perustelua työskentelyyn
ei käytä toimintaterapian ammattikäsitteitä
tarkastelee asioita yksipuolisesti, eikä osaa perustella ratkaisujaan
ei osallistu eikä ota vastuuta oppimisestaan
ei ole suorittanut harjoittelun vaadittavia tehtäviä hyväksytysti ajallaan
ei arvioi omaa osaamistaan

Esitietovaatimukset

Moduulit:
Toiminta toimintaterapian kiinnostuksen kohteena
Toiminnan terapeuttinen käyttö
Harjoittelut:
Toiminnallisuuden arviointi käytännössä
Terapeuttinen ohjaaminen käytännössä

Harjoitteluun liittyvän toimintaterapian soveltamisalueen mukainen teoriaopetus

Lisätiedot

ITSLearning, SUN-harkka. Erikseen voidaan sopia ohjaavan opettajan kanssa muut viestintäkanavat.
Akuuteissa asioissa yhteys puhelimitse tai sähköpostilla ohjaavaan opettajaan.

Siirry alkuun