Siirry suoraan sisältöön

Merkityksellinen toiminta terapiassa (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CL67-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.05.2025 - 31.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
10 - 30
Koulutus
Toimintaterapeuttikoulutus
Opettajat
Heli Arokki
Heidi Hämäläinen
Ryhmät
MTOIMK25
Toimintaterapeutti
Opintojakso
TH00CL67

Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 17 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ke 08.10.2025 klo 12:30 - 15:45
(3 t 15 min)
Tehtävä_Merkityksellinen toiminta terapiassa TH00CL67-3005
EDU_4071 Oppimistila muunto byod
To 09.10.2025 klo 08:15 - 11:45
(3 t 30 min)
Yksilö_Merkityksellinen toiminta terapiassa TH00CL67-3005
EDU_2030 Evert muunto byod
To 09.10.2025 klo 12:30 - 15:45
(3 t 15 min)
Teoria_Merkityksellinen toiminta terapiassa TH00CL67-3005
EDU_2030 Evert muunto byod
Pe 10.10.2025 klo 08:15 - 11:45
(3 t 30 min)
Terapeuttinen toiminta_Merkityksellinen toiminta terapiassa TH00CL67-3005
ICT_B2026 Teoriatila muunto
Ma 17.11.2025 klo 08:15 - 11:45
(3 t 30 min)
Näyttö_Merkityksellinen toiminta terapiassa TH00CL67-3005
EDU_2030 Evert muunto byod
EDU_2048 Lyyli (10 hlö)
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opintojakson info 2h 30.8

Eri toimintamuotojen kokeiluja itsenäisesti.

Opintojakson teemat ovat:

8.10 Tehtäväsuuntautunut toiminnan analyysi
9.10 Yksilösuuntautunut toiminnan analyysi
9.10 Teoriasuuntautunut toiminnan analyysi
10.10 Terapeuttinen toiminta
17.11 Näyttöpäivä

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• tunnistaa eri asiakasryhmille soveltuvia toimintoja,
• analysoida toimintaa tehtävä –, yksilö - ja teoriasuuntautuneesti osana toimintaterapian suunnitteluprosessia,
• tunnistaa toiminnan soveltamisen ja porrastaa periaatteita
• kuvata adaptaation ja kompensaation elementtejä terapian toteutuksessa

Sisältö

Erilaisten toimintojen kokeileminen
Tehtävä-, yksilö- ja teoriasuuntautunut toiminnan analysointi
Toiminnan soveltamisen ja porrastamisen periaatteet
Terapeuttisen toiminnan elementit adaptaatio ja kompensaatio

Oppimateriaalit

Oppimateriaali ItsLearning-oppimisalustalla

Opetusmenetelmät

Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua Itslearning verkkoympäristössä ja toimintamuotojen kokeilua sekä tiimityöskentelyä tiimipäivinä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Näyttökoe

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelu tapahtuu tiimioppimisen periaattein ja käänteisen oppisen menetelmin. Ohjeistus löytyy tiimioppijan käsikirjasta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

27h opiskelijan työtä vastaa 1op eli 5op x 27t= 135t
Lähiopetusta 18h, näyttö 7h ja info 2h= 27h

Itsenäisen opiskelun osuus 108h sisältää:
Eri toimintamuotojen kokeilua.
Muistiinpanot tms. kaikista teemoista.
Reflektiopaperi opintojakson teemoista.
Itsenäinen työskentely tiimin kanssa

Tarkempi ohjeistus oppimistehtävistä löytyy Itslearningistä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tehtävien suoritusta hyväksytysti ja osallistumista tiimityöskentelyyn.
Arvioinnin kohteet:
Reflektiopaperi arviointi skaalalla 0-5.
Aktiivisuus tiimipäivissä +/- 1 numero
Itse- ja vertaisarviointi +/- 1 numero.
Näyttöpäivä +/- 1 numero

Hylätty (0)

Opiskelija:
-ei osoita riittävää tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
-ei käytä annettua lähdekirjallisuutta tai hyödynnä asianmukaisia lähteitä
-Käyttää lähdeviitemerkintöjä virheellisesti
-ei käytä toimintaterapian ammattikäsitteitä
-tarkastelee asioita yksipuolisesti, eikä osaa perustella ratkaisujaan
-ei osallistu eikä ota vastuuta oppimisestaan
-ei ole suorittanut opintojakson vaadittavia tehtäviä hyväksytysti ajallaan
-ei arvioi omaa osaamistaan

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija:
- osoittaa tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä, mutta se jää suppeaksi
- etsii ja käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä
- käyttää lähdeviitemerkintöjä puutteellisesti
- käyttää joitain toimintaterapian ammattikäsitteitä suppeasti
- osoittaa kykyä ymmärtää opintojakson tietoperustaa, mutta tarkastelee asioita yksipuolisesti ja asioiden perustelut jäävät puutteelliseksi
- toimii ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole aina itseohjautuvaa
- ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset, mutta se ei vielä näy toiminnassa
- opintojakson tehtävät ovat tiedossa, mutta palauttaa ne usein myöhässä ja/tai odottaa / kysyy lisäohjeita
- ymmärtää dialogin perusperiaatteita, mutta toiminta ei aina vastaa sitä
- arvioi omaa osaamistaan vähäisessä määrin ja/ tai epärealistisesti

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
- osoittaa monipuolista tietämystä useimmista opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
- tarkastelee asioita eri näkökulmista
- etsii ja käyttää keskeisiä tiedonlähteitä
- tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron
- lähdeviitemerkinnät ovat pääsääntöisesti asianmukaisesti merkitty
- käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä satunnaisesti oikein
- hyödyntää toiminnassaan tarkoituksenmukaista eri tietolähteistä hankittua tietoa, mutta asioiden perustelut ovat osittain puutteellisia
- sitoutuu ryhmään, toimii tavoitteellisesti ryhmässä ja noudattaa pääasiassa sovittuja aikatauluja
- edistää ryhmän tavoitteiden saavuttamista
- ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset ja pyrkii osoittamaan sen toiminnallaan
- jakaa dialogissa ajatuksiaan muille ryhmässä ja jakaa osaamistaan yhteiseen käyttöön
- ehdottaa tekemistä ja tarvittaessa hakee hyväksyntää tekemiselleen
- arvioi omaa osaamistaan kriittisesti
- opintojakson tehtävät palautettu ajallaan

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija:
- osoittaa monipuolista tietämystä kaikista opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
- tarkastelee asioita useista näkökulmista
- etsii ja käyttää keskeisten tietolähteiden lisäksi itse löytämiään näytöltään vahvoja tietolähteitä
- tekee asianmukaiset lähdeviitemerkinnät
- käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä systemaattisesti oikein
- perustelee toimintaansa asianmukaisella tiedolla ja kykenee soveltamaan ja tekemään yhteenvetoja tiedoista
- organisoi ryhmän toimintaa ja johtaa usein omaa ja ryhmän toimintaa
- edistää omalla toiminnallaan ryhmän tavoitteita
- ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset ja osoittaa sen toiminnallaan
- rakentaa ryhmän yhteistä dialogia ja jakaa asiantuntevaa osaamistaan yhteiseen käyttöön
- palauttaa opintojakson tehtävät ajallaan
- arvioi omaa osaamistaan realistisesti

Esitietovaatimukset

Toiminta toimintaterapian kiinnostuksen kohteena -moduuli

Lisätiedot

Yleiset kysymykset koskien opintojaksoa laitetaan kysymys&vastaus-palstalle, joka sijaitsee ItsLearning-oppimisalustalla.

Siirry alkuun