English Professional Skills (5 op)
Toteutuksen tunnus: TE00CZ62-3007
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
01.06.2025 - 01.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
01.09.2025 - 21.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Tekniikka ja liiketoiminta
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- englanti
- Paikat
- 30 - 40
- Koulutus
- Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opintojakson tavoitteena on kehittää opiskelijan englannin kielen ja viestinnän taitoja sekä suullisesti että kirjallisesti erilaisia työelämän tilanteita varten. Opintojakson oppimistavoitteet ovat:
Suullinen viestintä
Opiskelija
- keskustelee suunnitelmallisesti ja jäsennellysti ryhmässä alaan liittyvästä aiheesta
- osallistuu aktiivisesti ryhmäkeskusteluun kommentoimalla, kysymällä ja reagoimalla
- suunnittelee ja esittelee jäsennellysti alaan liittyvän aiheen
- käyttää puhuessaan kielellisiä tehokeinoja esim. signposting, functional language
- ilmaisee itseään selkeästi, spontaanisti ja omin sanoin
Kirjallinen viestintä
Opiskelija
- noudattaa sähköpostin ja raportoinnin yleisiä kielellisiä periaatteita
- tunnistaa tilanteeseen sopivan kirjoitustyylin ja soveltaa sitä käytäntöön
- ilmaisee itseään selkeästi ja jäsennellysti
- kirjoittaa omin sanoin ilman apuvälineitä esim. kääntäjä tai tekoälysovellus
- käyttää lähteitä oikein ja merkitsee ne oikein
Opintojakson aiheita ovat
- itsensä esittely työnhakua varten
- sähköpostin kirjoittaminen
- ryhmäkeskustelut ja kokoukset
- raportointi
- esiintyminen
Opiskelijat tutustuvat myös IT-alaan liittyviin ajankohtaisiin aiheisiin ja sanastoon sekä hyödyntävät näitä tehtävänannoissa.
Opintojakson ajankohta on 1.9.-21.12.2025. Opintojakson tarkempi aikataulu löytyy itslearning-oppimisalustalta.
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelijan tulisi osata
* kommunikoida tasolla B2 (CEFRL) sekä kirjallisesti että suullisesti
* tunnistaa eri viestintätilanteisiin sopiva kielellinen tyyli
* tuottaa selkeää, yhtenäistä ja jäsenneltyä tekstiä esim. sähköpostiviesti, raportti
* esitellä yksityiskohtaisesti alaan liittyviä aiheita
* keskustella ja argumentoida sujuvasti ryhmässä
* lukea pidempiä artikkeleita ja raportteja
Sisältö
Opintojaksolla kehitetään ja syvennetään opiskelijan alakohtaista englannin kielen osaamista erilaisissa työelämän suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa sekä ohjataan arvioimaan omaa osaamista.
Oppimateriaalit
Opintojakson materiaali on itslearningissä.
Opetusmenetelmät
Opintojakson aikana opiskelijat työskentelevät sekä yksin että ryhmässä, sekä opettajan kanssa.
Opintojakso koostuu lähitapaamisista: 14x2t=28t. Opiskelijoiden tulee olla paikalla 75% lähitapaamisista. Läsnäolon tarkoitus on tukea viestintä- ja ryhmätyötaitojen opiskelua, sekä osoittaa taitojen kehittymistä opintojakson arviointia varten.
Opiskelijat työskentelevät lisäksi verkkoympäristössä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei järjestetä tenttejä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojaksolla opiskelijoita kannustetaan
- keskustelevaan vuorovaikutukseen
- ryhmässä oppimiseen ja tekemiseen
- kehittämään ongelmanratkaisukykyään
- kehittämään kriittistä ajattelua
Opiskelijoiden tulee olla valmistautuneita lähitapaamisiin, jotka käytetään pääasiassa aktiiviseen harjoitteluun, ohjaukseen ja osaamisen osoittamiseen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija voi hakea opintojakson hyväksilukua, jos hän on suorittanut vastaavanlaajuisen ja vastaavansisältöisen opintojakson jossain muussa korkeakoulussa viimeisen 5 vuoden aikana. Haku tulee tehdä kahden ensimmäisen viikon aikana hyväksiluettavan opintojakson alkamisesta. Opiskelijalla tulee olla todistus suorituksesta sekä kuvaus aiemmin suoritetun opintojakson sisällöstä.
Huom! Avoimen väylän opiskelijat eivät voi hakea hyväksilukua.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 op mikä tarkoittaa 135t opiskelijan työtä. Tämä sisältää:
- valmistaumisen lähitapaamisiin esim. muistiinpanojen tekeminen, artikkelin lukeminen, tiedonhaku, opiskelumateriaaliin tutustuminen
- lähitapaamisten harjoitukset
- arvioitavien tehtävien suunnittelun ja toteuttamisen
- itse-arvioinnin.
Opiskelijoita arvioidaan opintojakson aiheisiin liittyvien tehtävien avulla:
- esittelyvideo ja LinkedIn-tyyppisen profiilin tiivistelmä työnhakua varten
- ryhmäkeskustelut ja niiden kirjalliset jatkotehtävät
- testi raportointikielestä
- kokous
- sähköpostiviesti
- suullinen esitys
- itsearviointi opintojakson alussa ja lopussa
Opintojakson arvioitavia tehtäviä ei voi korvata muilla tehtävillä, lisätehtävillä tai tentillä. Ongelmatilanteissa opiskelijan tulee olla yhteydessä opintojakson opettajaan ENNEN tehtävän palautuspäivämäärää. Opiskelijan tulee huomioida, että osa arvioitavista tehtävistä esim. suulliset tehtävät voi suorittaa vain lähitapaamisissa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi on jatkuvaa ja tehtäväperusteista.
Jokaiseen opintojakson aiheeseen liittyy tehtäviä, jotka arvioidaan pistemäärillä. Tehtävistä voi saada pisteitä asteikolla 0-3 p. Tehtäväkohtaiset arviointikriteerit löytyvät itslearningistä. Myöhästyneitä tehtäviä ei arvioida.
Kertyneet pistemäärät muunnetaan opintojakson kokonaisarvioinnissa arvosanoiksi asteikolla 0-5 seuraavasti:
Arvosana 1: 16 -18 p
Arvosana 2: 19 - 21 p
Arvosana 3: 22 - 24 p
Arvosana 4: 25 - 27 p
Arvosana 5: 28 - 30 p
Opintojakson tehtävien ohjeistuksessa ja arvioinnissa huomioidaan tekoäly. Tekoälyn käytöstä ohjeistetaan tehtäväkohtaisesti. Pääsääntöisesti tekoälyä saa käyttää oppimiseen, ideointiin ja tiedonhankintaan, muttei arvioitavien tehtävien tuottamiseen ja oman osaamisen osoittamiseen.
Opintojakson arvioinnissa otetaan huomioon läsnäolo lähitapaamisissa seuraavasti:
- läsnäolo 75%-85% +1 p
- läsnäolo 86%-100% + p
- läsnäolo vähemmän kuin 75% vaikuttaa loppuarviointiin alentavasti
Hylätty (0)
Opiskelijan suoritus hylätään kun
- suoritettavista tehtävistä kertynyt pistemäärä on alle 16 p
- opiskelija ei ole osallistunut riittävästi lähitapaamisiin (vähemmän kuin 75%)
- opiskelija ei ole suorittanut kaikkia opintojakson tehtäviä
- opiskelija on suorittanut kaikki opintojakson tehtävät, mutta ne eivät täytä arviointikriteereitä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelijan suoritus on tyydyttävä kun
- suoritettavista tehtävistä ja läsnäolosta kertynyt pistemäärä on 16-18 p (1) ja 19-21 p (2)
- opiskelija on suorittanut opintojakson tehtävät minimivaatimukset täyttäen
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelijan suoritus on hyvä kun
- suoritettavista tehtävistä ja läsnäolosta kertynyt pistemäärä on 22-24 p (3) ja 25-27 p (4)
- opiskelija on suorittanut opintojakson tehtävät pääasiallisesti vaatimukset täyttäen
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelijan suoritus on kiitettävä kun
- suoritettavista tehtävistä ja läsnäolosta kertynyt pistemäärä on 28-30 p
- opiskelija on suorittanut opintojakson tehtävät vaatimukset täyttäen
Lisätiedot
Opintojaksolla viestitään itslearningin avulla.