Tuote- ja palveluinnovointi (15 op)
Toteutuksen tunnus: KH00BG77-3011
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.08.2025 - 31.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
01.09.2025 - 20.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 - 15
- Lähiosuus
- 15 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Tekniikka ja liiketoiminta
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opiskelija tutustuu tuote- ja palveluinnovoinnin keskeisiin osa-alueisiin ja kannattavan liiketoimintamallin edellytyksiin. Opiskelija ideoi asiakastarpeita, joiden pohjalta määritellään ratkaistava ongelma. Ongelmaan haetaan ratkaisuja, joita kokeillaan ja testataan. Tuotettujen prototyyppien pohjalta laaditaan tuote/palvelukuvaus, jolle laaditaan liiketoimintamalli. Työskennellessä käytetetään keskeisiä innovointimenetelmiä ja niiden innovointityökaluja.
Tavoitteet
Opiskelija osaa kehittää ja hyödyntää tuote- ja palveluinnovaatioita. Innovaatio on käyttöönotettu tuote, palvelu, toimintatapa, liiketoimintamalli tai merkittävä parannus edellisiin. Opiskelija osaa hyödyntää työkaluja innovaatioprosessissa.
Oppimateriaalit
Opintojaksoon voidaan hyödyntää mm. keskeisiä innovointimenetelmiä ja työkaluja (esim. Innotutka-työkirja, Strategyzer.com alta löytyviä työkaluja, Stanford Pitching menetelmä).
Ladattava kirja:
Innotutka-sivustolta ladattava Innotutka-työkirja https://businessclub.turkuamk.fi/innotutka/
https://www.strategyzer.com/books/testing-business-ideas-david-j-bland#order
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutuu BisnesAkatemiassa ja nelivetomallia soveltaen. Tiimi tutkii ja kehittää omaan liiketoimintaan sopivia liikeideoita. Tiimi osallistuu yhdessä intensiivisiin innovointitapahtumiin esim. innovointipäivä yrityksille tai oman liiketoiminnan innovointitapahtumat.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Oppiminen tapahtuu tekemällä, tiimityöskentelyllä, innovaatiopedagogiikan, dialogin ja tutkivan oppimisen kautta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tutkivat tehtävät yritystoiminnan osa-alueista ja kannattavasta liiketoiminnasta.
Oman liiketoimintaidean löytäminen ja sen pohjalta liiketoimintamallin
Kurssin laajuus on 5-15 op. Kukin 5op jakautuu projektityöskentelyyn (100h), tiedonhakuun ja teoriaopiskeluun mm. treenien, kirjallisuuden, artikkelien ja videoiden avulla. Opiskelija lukee ja reflektoi vähintään 1 kirja tai vastaavaa materiaalia (Innotutka-työkirja, artikkelit, TED Talkit, ym.) per 5 OP. Reflektio laaditaan omaan portfolioon.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Toiminnasta syntynyt evidenssi (tuote- ja palveluinnovaatiot, liiketoimintamalli), joissa näkyy vaadittava osaamisen kehittyminen. Opiskelija osoittaa oppimistaan ja kerää tuotoksiaan portfolioon. Portfolio esitellään tiimin yhteisessä portfoliokatselmuksessa.
Huom! Yli yhden vuoden takaisista projekteista tehtyjä portfolioita ei arvioida!
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole osallistunut aktiivisesti läsnäolotunneille ja ryhmän työskentelyyn. Opiskelijalla vakavia puutteita tekemisessä ja tuotoksissa
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on osallistunut tiimin liiketoimintaideoiden kehittämiseen ja tuntee joitain innovointimenetelmiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on osallistunut tiimin liiketoimintaideoiden kehittämiseen aktiivisesti ja on käyttänyt innovointimenetelmiä tavoitteellisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on osallistunut tiimin liiketoimintaideoiden kehittämiseen aktiivisesti ja osoittanut oivalluskykyä jolla tiimin ideoita on tuotteistettu eteenpäin. Opiskelija osaa käyttää innovointimenetelmiä tavoitteellisesti, soveltaen ja kekseliäisesti.