Työyhteisö- ja esihenkilöosaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: KH00BT59-3014
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.08.2025 - 31.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
01.09.2025 - 15.11.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Tekniikka ja liiketoiminta
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- ruotsi
- englanti
- Paikat
- 15 - 110
- Koulutus
- Liiketalouden koulutus
- Opettajat
- Kai Schleutker
- Nicolas Le Grand
- Minna Björkberg-Suominen
- Ryhmät
-
PLIITS24MAMYPLIITS24MAMY
-
PLIITHTS24Liiketalous S24, taloushallinto
- Opintojakso
- KH00BT59
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Kurssin sisältö:
Vko 36:Työyhteisö ja organisaatiokäyttäytyminen
Vko 37:Organisaatiokulttuuri ja ilmapiiri
Vko 38:Yksilölliset erot ja persoonallisuus
Vko 39:Ryhmädynamiikka ja tiimityö
Vko 40:Johtaminen 2000-luvulla
Vko 41:Työhyvinvointi ja työläinsäädäantö
Vko 42:opetukseton viikko
Vko 43:Ristiriitatilanteet työpaikalla
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee organisaatioiden erilaisten rakenteiden ja toimintatapojen vahvuudet ja heikkoudet
- ymmärtää organisaatiokulttuurin ja -ilmapiirin merkityksen työyhteisössä
- pystyy hyödyntämään ihmisten erilaisuutta tiimissä ja johtamisessa
- osaa toimia työyhteisön ongelmatilanteissa
- tuntee tiimin vetäjänä tai lähiesimiehenä toimimisen perusteet
- ymmärtää ihmisten uratavoitteiden ja motivaation merkityksen työssä
- hyödyntää projektiosaamistaan ryhmätöissä
Sisältö
- yleisimmät organisaatiorakenteet, niiden vahvuudet ja heikkoudet
- tyypilliset työyhteisön ongelmatilanteet ja niiden ratkaiseminen
- yhteistoiminta työpaikoilla (YT-laki, luottamusmiesjärjestelmä, riitojen sovittelu ym.)
- tiimi, sen muodostuminen ja kehittäminen
- esimiestyön keskeiset osa-alueet
- oma urasuunnittelu
Oppimateriaalit
Työelämään ja johtamiseen littyv materiaali internetissä.
Artikkelit, podcastit, videot.
Kirja: Management and Organisational Behaviour; Mullins & Rees, 2023 (linkki löytyy Itsistä)
Opetusmenetelmät
kontaktiopetus, ryhmätyöt, itsenäinen opiskelu, raportit, esitykset, keskustelut
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Kurssi perustuu työelämän tilanteiden käsittelyyn sekä vuorovaikutukseen ja esityksiin. 4 esitystä suomeksi, 1 esitys på svenska ja 1 esitys in English. Aiheen saa valita. Jakson suorittaminen edellyttää aktiivista läsnäoloa (>70%) ja osallistumista oman ryhmän työhön koko kurssin ajan.
Tekoälyn käyttö: Tehtävien suorittamisessa saa käyttää tekoälytyökaluja, kuten kielimalleja, esimerkiksi tiedon hakemiseen ja alustavien suuntaviivojen luomiseen ratkaisuille. Tekoälyn vastuullisen käytön periaatteiden mukaisesti edellytämme seuraavaa:
Omat tuotokset ja ymmärrys: Jokainen opiskelija on vastuussa kaikesta kirjoittamastaan sisällöstä. Opiskelijan on varmistettava, että hän ymmärtää ja osaa selittää tuotoksensa sisällön ja taustat.
Tekoälyn rooli: Tekoälyn käyttö on sallittua tiedon etsimisessä ja alustavien ideoiden luomisessa, mutta itse ratkaisut ja analyysit tulee laatia ja kehittää opiskelijan omilla ajatuksilla ja näkemyksillä. Tekoälyn tarjoama sisältö ei saa olla opiskelijan ratkaiseva panos, vaan apuväline.
Prosessointi ja perustelut: Opiskelijoiden on kyettävä perustelemaan ja taustoittamaan case-tehtävien prosessointia sekä tehtyjä johtopäätöksiä ja ratkaisuehdotuksia. Tämä sisältää selityksen siitä, miten tekoälytyökalujen tarjoamaa tietoa on hyödynnetty ja mitä omia ajatteluprosesseja on käytetty lopullisten tulosten saavuttamiseen.
Opintojakson toteutustavassa opiskelijat ja opettajat käyvät suullisia keskusteluja, joissa esitellään kysymyksiä ja kommentteja opiskelijaryhmien tuotoksiin. Yksilötehtävien reflektoinnissa opettajat voivat esittää tarkentavia kysymyksiä kirjallisesti tai suullisesti arvioidakseen opiskelijan ymmärrystä ja kykyä perustella omaa työtään.
Rehellisyys ja lähteiden käyttö: Kaikkien käytettyjen lähteiden ja tekoälyn tuotosten on oltava asianmukaisesti merkittyjä. Plagiointi ja epäeettinen käyttö tekoälytyökaluista eivät ole sallittuja. Opiskelijoiden tulee myös noudattaa oppilaitoksen eettisiä ohjeita ja sääntöjä, jotka koskevat tekoälyn käyttöä ja akateemista rehellisyyttä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Jos sinulla on monivuotinen kokemus työelämästä ja kaikista kurssin osa-alueista, ja siihen sisältyy myös toimintaa esimiesasemassa, voit harkita kursssin ahotoimista.
Vaihe 1: Tee hakemus jossa kuvaat toimintaasi ja kokemustasi, kurssin osaamistavoitteisiin peilaten (toteutussuunnitelma). Toimita hakemus jollekin ohjaajista 6.9. mennessä.
Vaihe 2: Mikäli hakemuksesi hyväksytään, valmistaudu suorittamaan kurssin henkilökohtainen työ 15.9. mennessä. Saat ohjaajilta tarkemmat ohjeet.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso 5 op = 135h
- Itsenäinen työskentely (ryhmätyöt, valmistautuminen, yhteenvedot ja essee) 110h
- Viikoittainen opetus 7 x 2h = 14h
- Ryhmätöiden esitykset 6 x 2h = 12h
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Yksilötyö ja -testit (arvosana 0-5):
2 testiä (10% + 10%)
Yksilötyö essee: 30% (opiskelija saa 1 lisäpisteen jos essee on kirjoitettu englanneksi tai ruotsiksi - esim. 3->4 tai 5->6)
Ryhmätyö: 50%
Ryhmätyö:
6 ryhmäesitystä
6 ryhmäpäiväkirjaa
Ryhmätyöt arvostellaan seuraavasti:
Epäonnistuminen (0 pistettä)
Hyväksytty / Hyvä (1 piste)
Erittäin hyvä / Erinomainen (2 pistettä)
- 6 ryhmäesitystä: Enintään 12 pistettä
- 6 ryhmäpäiväkirjaa: Enintään 12 pistettä
- 1 henkilökohtainen tehtävä: enintään 2 pistettä
Lopullisen arvosanan pisteet muodostuvat seuraavasti:
- 24-21 pistettä = arvosana 5
- 20-19 pistettä = arvosana 4
- 18-17 pistettä = arvosana 3
- 16-15 pistettä = arvosana 2
- 14-12 pistettä = arvosana 1
- alle 12 pistettä = hylätty
Hylätty (0)
Opiskelijan suorituksissa on puutteita. Opiskelija tuntee ja ymmärtää kurssin keskeisiä osa-alueita hyvin vähän. Hänellä on vaikeuksia soveltaa tietojaan ja ymmärrystään kurssin sisällöstä. Opiskelija osoittaa hyvin vähän kykyä kerätä ja tulkita aiheeseen liittyvää tietoa tehtävien suorittamisessa. Opiskelijan kommunikointi muiden (ryhmän jäsenet, opettajat) kanssa on vähäistä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tuntee ja ymmärtää kurssin keskeisiä osa-alueita vain rajallisesti. Hänellä on vain vähän kykyä kerätä ja tulkita asiaankuuluvaa tietoa ja vaikeuksia soveltaa näitä tehtävien tekemisessä. Opiskelijalla on vaikeuksia välittää ajatuksiaan muille.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tuntee ja ymmärtää hyvin kurssin keskeiset osa-alueet. Opiskelija osoittaa, että hän osaa soveltaa tietojaan ja ymmärrystään kurssin sisällöstä. Opiskelija osoittaa hyvää kykyä kerätä ja tulkita asiaankuuluvaa tietoa, jotta hän voi tehdä arvioita, joihin sisältyy pohdintaa siitä, mitä tehtävissä pyydetään.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tuntee ja ymmärtää kurssin keskeiset osa-alueet erittäin hyvin ja osaa soveltaa tietojaan ja ymmärrystään kurssin sisällöstä. Opiskelija osoittaa erittäin hyvää kykyä kerätä ja tulkita asiaankuuluvaa tietoa tehtävien tekemisessä. Opiskelija pystyy viestimään ajatuksistaan muille selkeästi ja ammattimaisesti. Opiskelijalla on ratkaiseva rooli ryhmän työskentelyssä
Lisätiedot
Yhteydenotto opettajiin sähköpostitse.