Työyhteisö- ja esihenkilöosaaminen (5op)
Toteutuksen tunnus: KH00BT59-3014
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.06.2025 - 02.09.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.09.2025 - 15.11.2025
- Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Tekniikka ja liiketoiminta
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- ruotsi
- englanti
- Paikat
- 15 - 110
- Koulutus
- Liiketalouden koulutus
- Opettajat
- Kai Schleutker
- Nicolas Le Grand
- Minna Björkberg-Suominen
- Ryhmät
-
PLIITHTS24Liiketalous S24, taloushallinto
-
PLIITS24MAMYPLIITS24MAMY
- Opintojakso
- KH00BT59
Toteutuksella on 31 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 62 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 02.09.2025 klo 16:00 - 18:00 (2 t 0 min) |
Työyhteisö- ja esihenkilöosaaminen KH00BT59-3014 |
ICT_B1047_Alpha
ALPHA
|
Pe 05.09.2025 klo 08:00 - 10:00 (2 t 0 min) |
Työyhteisö- ja esihenkilöosaaminen KH00BT59-3014 |
LEM_B166
Kullervo
|
Pe 05.09.2025 klo 10:00 - 12:00 (2 t 0 min) |
Työyhteisö- ja esihenkilöosaaminen KH00BT59-3014 |
LEM_B166
Kullervo
|
Pe 05.09.2025 klo 12:00 - 14:00 (2 t 0 min) |
Työyhteisö- ja esihenkilöosaaminen KH00BT59-3014 |
LEM_B166
Kullervo
|
Pe 05.09.2025 klo 14:00 - 16:00 (2 t 0 min) |
Työyhteisö- ja esihenkilöosaaminen KH00BT59-3014 |
LEM_B166
Kullervo
|
Ti 09.09.2025 klo 16:00 - 18:00 (2 t 0 min) |
Työyhteisö- ja esihenkilöosaaminen KH00BT59-3014 |
LEM_A173_Lemminkäinen
Lemminkäinen
|
Pe 12.09.2025 klo 10:00 - 12:00 (2 t 0 min) |
Työyhteisö- ja esihenkilöosaaminen KH00BT59-3014 |
ICT_B1038
IT-tila - telakka
|
Pe 12.09.2025 klo 12:00 - 14:00 (2 t 0 min) |
Työyhteisö- ja esihenkilöosaaminen KH00BT59-3014 |
EDU_2004
Johannes muunto byod
|
Pe 12.09.2025 klo 14:00 - 16:00 (2 t 0 min) |
Työyhteisö- ja esihenkilöosaaminen KH00BT59-3014 |
EDU_2004
Johannes muunto byod
|
Pe 12.09.2025 klo 16:00 - 18:00 (2 t 0 min) |
Työyhteisö- ja esihenkilöosaaminen KH00BT59-3014 |
EDU_2004
Johannes muunto byod
|
Ti 16.09.2025 klo 16:00 - 18:00 (2 t 0 min) |
Työyhteisö- ja esihenkilöosaaminen KH00BT59-3014 |
LEM_A173_Lemminkäinen
Lemminkäinen
|
Pe 19.09.2025 klo 08:00 - 10:00 (2 t 0 min) |
Työyhteisö- ja esihenkilöosaaminen KH00BT59-3014 |
LEM_B166
Kullervo
|
Pe 19.09.2025 klo 10:00 - 12:00 (2 t 0 min) |
Työyhteisö- ja esihenkilöosaaminen KH00BT59-3014 |
LEM_B166
Kullervo
|
Pe 19.09.2025 klo 12:00 - 14:00 (2 t 0 min) |
Työyhteisö- ja esihenkilöosaaminen KH00BT59-3014 |
EDU_2033
Oppimistila avo muunto byod
|
Pe 19.09.2025 klo 14:00 - 16:00 (2 t 0 min) |
Työyhteisö- ja esihenkilöosaaminen KH00BT59-3014 |
EDU_2033
Oppimistila avo muunto byod
|
Ti 23.09.2025 klo 10:00 - 12:00 (2 t 0 min) |
Työyhteisö- ja esihenkilöosaaminen KH00BT59-3014 |
LEM_A173_Lemminkäinen
Lemminkäinen
|
Pe 26.09.2025 klo 08:00 - 10:00 (2 t 0 min) |
Työyhteisö- ja esihenkilöosaaminen KH00BT59-3014 |
LEM_B166
Kullervo
|
Pe 26.09.2025 klo 10:00 - 12:00 (2 t 0 min) |
Työyhteisö- ja esihenkilöosaaminen KH00BT59-3014 |
LEM_B166
Kullervo
|
Pe 26.09.2025 klo 12:00 - 14:00 (2 t 0 min) |
Työyhteisö- ja esihenkilöosaaminen KH00BT59-3014 |
LEM_B166
Kullervo
|
Pe 26.09.2025 klo 14:00 - 16:00 (2 t 0 min) |
Työyhteisö- ja esihenkilöosaaminen KH00BT59-3014 |
LEM_B166
Kullervo
|
Ti 30.09.2025 klo 10:00 - 12:00 (2 t 0 min) |
Työyhteisö- ja esihenkilöosaaminen KH00BT59-3014 |
LEM_A173_Lemminkäinen
Lemminkäinen
|
To 02.10.2025 klo 12:00 - 14:00 (2 t 0 min) |
Työyhteisö- ja esihenkilöosaaminen KH00BT59-3014 |
EDU_2033
Oppimistila avo muunto byod
|
To 02.10.2025 klo 14:00 - 16:00 (2 t 0 min) |
Työyhteisö- ja esihenkilöosaaminen KH00BT59-3014 |
EDU_2033
Oppimistila avo muunto byod
|
Pe 03.10.2025 klo 12:00 - 14:00 (2 t 0 min) |
Työyhteisö- ja esihenkilöosaaminen KH00BT59-3014 |
LEM_B166
Kullervo
|
Pe 03.10.2025 klo 14:00 - 16:00 (2 t 0 min) |
Työyhteisö- ja esihenkilöosaaminen KH00BT59-3014 |
LEM_B166
Kullervo
|
Ti 07.10.2025 klo 16:00 - 18:00 (2 t 0 min) |
Työyhteisö- ja esihenkilöosaaminen KH00BT59-3014 |
LEM_A173_Lemminkäinen
Lemminkäinen
|
Pe 10.10.2025 klo 08:00 - 10:00 (2 t 0 min) |
Työyhteisö- ja esihenkilöosaaminen KH00BT59-3014 |
LEM_B166
Kullervo
|
Pe 10.10.2025 klo 10:00 - 12:00 (2 t 0 min) |
Työyhteisö- ja esihenkilöosaaminen KH00BT59-3014 |
LEM_B166
Kullervo
|
Pe 10.10.2025 klo 12:00 - 14:00 (2 t 0 min) |
Työyhteisö- ja esihenkilöosaaminen KH00BT59-3014 |
EDU_2033
Oppimistila avo muunto byod
|
Pe 10.10.2025 klo 14:00 - 16:00 (2 t 0 min) |
Työyhteisö- ja esihenkilöosaaminen KH00BT59-3014 |
EDU_2033
Oppimistila avo muunto byod
|
Ti 21.10.2025 klo 16:00 - 18:00 (2 t 0 min) |
Työyhteisö- ja esihenkilöosaaminen KH00BT59-3014 |
LEM_A173_Lemminkäinen
Lemminkäinen
|
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Kurssin sisältö:
Vko 36: Johdanto opintojaksoon, työyhteisö, työyhteisötaidot, konfliktit
Vko 37:Työhyvinvointi ja sen haasteet
Vko 38: Organisaatiokulttuuri, ilmapiiri ja haasteet
Vko 39: Yksilölliset erot ja persoonallisuus
Vko 40: Ryhmädynamiikka ja muutosjohtaminen 2000-luvulla
Vko 41:Työhyvinvointi ja työläinsäädäantö
Vko 42:opetukseton viikko
Vko 43:Ristiriitatilanteet työpaikalla
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee organisaatioiden erilaisten rakenteiden ja toimintatapojen vahvuudet ja heikkoudet
- ymmärtää organisaatiokulttuurin ja -ilmapiirin merkityksen työyhteisössä
- pystyy hyödyntämään ihmisten erilaisuutta tiimissä ja johtamisessa
- osaa toimia työyhteisön ongelmatilanteissa
- tuntee tiimin vetäjänä tai lähiesimiehenä toimimisen perusteet
- ymmärtää ihmisten uratavoitteiden ja motivaation merkityksen työssä
- hyödyntää projektiosaamistaan ryhmätöissä
Sisältö
- yleisimmät organisaatiorakenteet, niiden vahvuudet ja heikkoudet
- tyypilliset työyhteisön ongelmatilanteet ja niiden ratkaiseminen
- yhteistoiminta työpaikoilla (YT-laki, luottamusmiesjärjestelmä, riitojen sovittelu ym.)
- tiimi, sen muodostuminen ja kehittäminen
- esimiestyön keskeiset osa-alueet
- oma urasuunnittelu
Oppimateriaalit
Työelämään ja johtamiseen littyv materiaali internetissä.
Artikkelit, podcastit, videot.
Kirja: Management and Organisational Behaviour; Mullins & Rees, 2023 (linkki löytyy Itsistä)
Kirja: Esihenkilön käsikirja 2025; Hietala H., Kaivanto K. Pystynen J. Otavan kirjapaino, Keuruu 2025
E-kirja: Esihenkilön työoikeus (sama sisältö edellisen kanssa, linkki löytyy Itsistä)
Opetusmenetelmät
kontaktiopetus, ryhmätyöt, itsenäinen opiskelu, raportit, esitykset, keskustelut
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Kurssi perustuu kurssin aiheiden mukaisten työelämätilanteiden käsittelyyn, ongelmanratkaisuun. Ryhmäkohtaiset esitykset pidetään perjantaisin. Esitykset pidetään suomeksi, englanniksi (1) ja ruotsiksi (1). Jakson suorittaminen edellyttää aktiivista läsnäoloa - osallistuminen väh. 5/7 luentokertaan sekä kaikkiin ryhmätöihin. Ryhmätyöskentelystä kerätään vertaispalaute.
TIedonhaku:
Kurssin aiheeseen on saatavilla runsaasti lähteitä (nettisivut, podcastit, kirjallisuus, muut julkaisut). Suosittelemme vahvasti monipuolista lähteiden hyödyntämistä erityisesti ryhmätöissä. Omat tuotokset ja ymmärrys: Jokainen opiskelija on vastuussa kaikesta kirjoittamastaan sisällöstä. Opiskelijan on varmistettava, että hän ymmärtää ja osaa selittää tuotoksensa sisällön ja taustat, mikä näkyy mm. esitysten sujuvuudessa.Tiimien on kyettävä perustelemaan ja taustoittamaan case-tehtävien prosessointia sekä tehtyjä johtopäätöksiä ja ratkaisuehdotuksia.
Tekoälyn rooli: Tekoälyn käyttö on sallittua tiedon etsimisessä ja alustavien ideoiden luomisessa, mutta itse ratkaisut ja analyysit tulee laatia ja kehittää opiskelijan omilla ajatuksilla ja näkemyksillä. Tekoälyn tarjoama sisältö ei saa olla opiskelijan ratkaiseva panos, vaan apuväline.
Opintojakson toteutustavassa opiskelijat ja opettajat käyvät suullisia keskusteluja, joissa esitellään kysymyksiä ja kommentteja opiskelijaryhmien tuotoksiin. Yksilötehtävien reflektoinnissa opettajat voivat esittää tarkentavia kysymyksiä kirjallisesti tai suullisesti arvioidakseen opiskelijan ymmärrystä ja kykyä perustella omaa työtään.
Lähteiden käyttö: Kaikkien käytettyjen lähteiden ja tekoälyn tuotosten on oltava asianmukaisesti merkittyjä. Plagiointi ja epäeettinen käyttö tekoälytyökaluista eivät ole sallittuja. Opiskelijoiden tulee myös noudattaa oppilaitoksen eettisiä ohjeita ja sääntöjä, jotka koskevat tekoälyn käyttöä ja akateemista rehellisyyttä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Jos sinulla on monivuotinen kokemus työelämästä ja kaikista kurssin osa-alueista, ja siihen sisältyy myös toimintaa esimiesasemassa, voit harkita kursssin ahotoimista.
Vaihe 1: Tee hakemus jossa kuvaat toimintaasi ja kokemustasi, kurssin osaamistavoitteisiin peilaten (toteutussuunnitelma). Toimita hakemus jollekin ohjaajista 6.9. mennessä.
Vaihe 2: Mikäli hakemuksesi hyväksytään, valmistaudu suorittamaan kurssin henkilökohtainen työ 15.9. mennessä. Saat ohjaajilta tarkemmat ohjeet.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso 5 op = 135h
- Itsenäinen työskentely (ryhmätyöt, valmistautuminen, yhteenvedot ja essee) 110h
- Viikoittainen opetus 7 x 2h = 14h
- Ryhmätöiden esitykset 7 x 2h = 14h
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Yksilötyö ja -testit (arvosana 0-5):
2 testiä (10% + 10%)
Henkilökohtainen essee: 30% (opiskelija saa 1 lisäpisteen,jos essee on kirjoitettu englanniksi tai ruotsiksi - esim. 3->4 tai 5->6)
Ryhmätyö: 50%
Ryhmätyö:
7 ryhmäesitystä + oppimisreflektiot
Ryhmätyöt arvostellaan seuraavasti:
Hylätty (0 pistettä)
Hyväksytty / Hyvä (1 piste)
Erittäin hyvä / Erinomainen (2 pistettä)
- 7 ryhmäesitystä: Enintään 14 pistettä
- 7 ryhmäpäiväkirjaa: Enintään 14 pistettä
Lopullisen arvosanan pisteet muodostuvat seuraavasti:
- 28-24 pistettä = arvosana 5
- 23-19 pistettä = arvosana 4
- 18-17 pistettä = arvosana 3
- 16-15 pistettä = arvosana 2
- 14-12 pistettä = arvosana 1
- alle 12 pistettä = hylätty
Hylätty (0)
Opiskelijan suorituksissa on puutteita. Opiskelija tuntee ja ymmärtää kurssin keskeisiä osa-alueita hyvin vähän. Hänellä on vaikeuksia soveltaa tietojaan ja ymmärrystään kurssin sisällöstä. Opiskelija osoittaa hyvin vähän kykyä kerätä ja tulkita aiheeseen liittyvää tietoa tehtävien suorittamisessa. Opiskelijan kommunikointi muiden (ryhmän jäsenet, opettajat) kanssa on vähäistä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tuntee ja ymmärtää kurssin keskeisiä osa-alueita vain rajallisesti. Hänellä on vain vähän kykyä kerätä ja tulkita asiaankuuluvaa tietoa ja vaikeuksia soveltaa näitä tehtävien tekemisessä. Opiskelijalla on vaikeuksia välittää ajatuksiaan muille.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tuntee ja ymmärtää hyvin kurssin keskeiset osa-alueet. Opiskelija osoittaa, että hän osaa soveltaa tietojaan ja ymmärrystään kurssin sisällöstä. Opiskelija osoittaa hyvää kykyä kerätä ja tulkita asiaankuuluvaa tietoa, jotta hän voi tehdä arvioita, joihin sisältyy pohdintaa siitä, mitä tehtävissä pyydetään.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tuntee ja ymmärtää kurssin keskeiset osa-alueet erittäin hyvin ja osaa soveltaa tietojaan ja ymmärrystään kurssin sisällöstä. Opiskelija osoittaa erittäin hyvää kykyä kerätä ja tulkita asiaankuuluvaa tietoa tehtävien tekemisessä. Opiskelija pystyy viestimään ajatuksistaan muille selkeästi ja ammattimaisesti. Opiskelijalla on ratkaiseva rooli ryhmän työskentelyssä
Lisätiedot
Yhteydenotto opettajiin sähköpostitse.