Service Design (5 op)
Toteutuksen tunnus: KH00CE21-3011
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.06.2025 - 10.09.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 10.09.2025 - 12.11.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Tekniikka ja liiketoiminta
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- englanti
- Koulutus
- Liiketalouden koulutus
- Opettajat
- Janne Granfors
- Riikka Kulmala
- Ryhmät
-
PLIITS24BOMPLIITS24BOM
-
VaihtoS25YMAVaihtoS25YMA
- Opintojakso
- KH00CE21
Toteutuksella on 27 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 48 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Pe 12.09.2025 klo 09:00 - 10:00 (1 t 0 min) |
Service Design KH00CE21-3011 |
LEM_A309
Oppimistila BYOD
|
Pe 12.09.2025 klo 10:00 - 12:00 (2 t 0 min) |
Service Design KH00CE21-3011 |
LEM_A308
Oppimistila BYOD
LEM_A312 Oppimistila BYOD |
Pe 12.09.2025 klo 12:00 - 15:00 (3 t 0 min) |
Service Design KH00CE21-3011 Group Work |
|
Ke 17.09.2025 klo 08:00 - 11:00 (3 t 0 min) |
Service Design |
ICT_C1027_Lambda
LAMBDA
|
To 18.09.2025 klo 09:00 - 11:00 (2 t 0 min) |
Service Design KH00CE21-3011 Group Work |
|
Pe 19.09.2025 klo 09:00 - 10:00 (1 t 0 min) |
Service Design KH00CE21-3011 |
LEM_A309
Oppimistila BYOD
|
Pe 19.09.2025 klo 10:00 - 12:00 (2 t 0 min) |
Service Design KH00CE21-3011 |
LEM_A308
Oppimistila BYOD
LEM_A312 Oppimistila BYOD |
Ma 22.09.2025 klo 13:00 - 15:00 (2 t 0 min) |
Service Design KH00CE21-3011 Tivoli |
|
Pe 26.09.2025 klo 09:00 - 10:00 (1 t 0 min) |
Service Design KH00CE21-3011 |
LEM_A309
Oppimistila BYOD
|
Pe 26.09.2025 klo 10:00 - 12:00 (2 t 0 min) |
Service Design KH00CE21-3011 |
LEM_A308
Oppimistila BYOD
LEM_A312 Oppimistila BYOD |
Ma 29.09.2025 klo 09:00 - 10:00 (1 t 0 min) |
Service Design KH00CE21-3011 |
ICT_B1026_Gamma
GAMMA
|
Ma 29.09.2025 klo 10:00 - 12:00 (2 t 0 min) |
Service Design KH00CE21-3011 |
EDU_2025_2026
Oppimistila avo byod
|
Ma 29.09.2025 klo 12:00 - 15:00 (3 t 0 min) |
Service Design KH00CE21-3011 Group Work |
|
Ke 08.10.2025 klo 14:00 - 15:00 (1 t 0 min) |
Service Design KH00CE21-3011 |
LEM_B164
Tapio muunto
|
Ke 08.10.2025 klo 15:00 - 17:00 (2 t 0 min) |
Service Design KH00CE21-3011 |
LEM_A308
Oppimistila BYOD
LEM_A314 Oppimistila BYOD |
Ke 22.10.2025 klo 13:00 - 15:00 (2 t 0 min) |
Service Design KH00CE21-3011 Guided group Work |
LEM_A306
Oppimistila BYOD
LEM_A312 Oppimistila BYOD |
Ti 28.10.2025 klo 10:00 - 12:00 (2 t 0 min) |
Service Design KH00CE21-3011 |
|
Ke 29.10.2025 klo 14:00 - 15:00 (1 t 0 min) |
Service Design KH00CE21-3011 |
LEM_A173_Lemminkäinen
Lemminkäinen
|
Ke 29.10.2025 klo 15:00 - 17:00 (2 t 0 min) |
Service Design KH00CE21-3011 |
LEM_A313
Oppimistila BYOD
LEM_A314 Oppimistila BYOD |
Pe 07.11.2025 klo 09:00 - 10:00 (1 t 0 min) |
Service Design KH00CE21-3011 |
LEM_A309
Oppimistila BYOD
|
Pe 07.11.2025 klo 10:00 - 12:00 (2 t 0 min) |
Service Design KH00CE21-3011 |
LEM_A308
Oppimistila BYOD
LEM_A312 Oppimistila BYOD |
Ke 12.11.2025 klo 13:00 - 15:00 (2 t 0 min) |
Service Design KH00CE21-3011 |
|
Pe 14.11.2025 klo 09:00 - 10:00 (1 t 0 min) |
Service Design KH00CE21-3011 |
LEM_A309
Oppimistila BYOD
|
Pe 14.11.2025 klo 10:00 - 12:00 (2 t 0 min) |
Service Design KH00CE21-3011 |
LEM_A308
Oppimistila BYOD
LEM_A312 Oppimistila BYOD |
To 20.11.2025 klo 10:00 - 12:00 (2 t 0 min) |
Service Design KH00CE21-3011 |
|
Pe 21.11.2025 klo 09:00 - 10:00 (1 t 0 min) |
Service Design KH00CE21-3011 |
LEM_A309
Oppimistila BYOD
|
Pe 21.11.2025 klo 10:00 - 12:00 (2 t 0 min) |
Service Design KH00CE21-3011 |
LEM_A308
Oppimistila BYOD
LEM_A312 Oppimistila BYOD |
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa viikolla 37 ja päättyy viikolla 46.
Opintojakson sisältö:
- Palvelumuotoilun konsepti ja terminologia
- Palvelumuotoilun periaatteet ja prosessit
- Palvelumuotoilussa käytettävät menetelmät ja työkalut
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- selittää käyttäjäkeskeisen palvelusuunnittelun periaatteet
- kuvata palvelumuotoilun prosessin
- käyttää palvelumuotoilun työkaluja
- toteuttaa pienimuotoisen palvelumuotoiluprojektin.
Sisältö
- Palvelumuotoilun keskeiset käsitteet ja prosessit
- Palvelumuotoilun menetelmät
- Käyttäjäkeskeinen palvelusuunnittelu
Oppimateriaalit
Kirjallisuutta:
- Polaine, A., Løvlie, L. & Reason, B. 2013. Service design: from insight to implementation. Brooklyn, NY: Rosenfeld Media.
- Morelli, N., de Götzen, A. & Simeone, L. 2021. Service Design Capabilities. Cham, Switzerland. Springer Series in Design and Innovation.
- Stickdorn, M., Hormess, M.E., Lawrence, A., Schneider, J. 2018. This Is Service Design Doing: Applying Service Design Thinking in the Real World. O'Reilly Media. (www.thisisservicedesigndoing.com)
Opettajan jakamat luentomateriaalit
Artikkeleita
Opetusmenetelmät
Luennot
Yksilötehtävät
Ryhmätyöt
Projektityö
Esitykset
Projektiraportti
Itse- ja vertaisarviointi
Monivalintakoe
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Viikko 46
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innovaatiopedagogiikka
Ryhmätyöskentely
Projektityö
Yksilötyö
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 5 opintopisteen laajuinen ja se vastaa n. 135 tunnin työpanosta.
Työmäärän jakautuminen:
Kontaktitunnit: 36 h
Etäopinnot: 99 h
- Palvelumuotoiluprojekti: 77 h
- Yksilötehtävä: 20 h
- Itse- ja vertaisarvioinnit: 2 h
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Yksilötehtävä arvioidaan seuraavilla kriteereillä:
• Palvelumuotoilun menetelmien ja työkalujen käyttö
• Dokumentaation ja tuotosten laatu
• Kattavuus: tehtävän osat tehtäväohjeiden mukaisesti
• Visuaalisuus/selkeys: kuviot ja havainnollistukset ovat selkeitä ja ymmärrettäviä
• Esitys: johdonmukaisuus ja selkeysi, esityksen visuaalinen ilme
Monivalintakoe arviointiasteikko (HYL) 1-5
Ryhmätyötä (projekti) arvioidaan seuraavilla kriteereillä:
• Palvelumuotoilun menetelmien ja työkalujen käyttö
• Dokumentaation laatu
• Kattavuus: projektin osat ohjeistuksen mukaisesti
• Tehtävän osat tehtäväohjeiden mukaisesti
• Visuaalisuus/selkeys: kuviot ja havainnollistukset ovat selkeitä ja asiakkaalle ymmärrettäviä
• Tehdyn palvelumuotoilutyön perusteella tehdyt johtopäätökset: miten löydökset toteutetaan suosituksiksi
• Esitys: johdonmukaisuus ja selkeysi, esityksen visuaalinen ilme
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5.
Seuraavat painotetut komponentit vaikuttavat loppuarvosanaan:
- Yksilötehtävä (henkilökohtainen tehtävä, esitys) 30%
- Monivalintakoe 20%
- Ryhmätyö (projektitehtävä) 50 %
Tehtävien palauttaminen ajoissa vaikuttaa arvosanaan.
Arvosanaan vaikuttavat myös itse- ja vertaisarvioinnit.
Läsnäolo (myös ryhmätyössä) voi nostaa tai alentaa arvosanaa.
Yli 50% poissaolo lähitunneilta johtaa opintojakson hylkäämiseen
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole palauttanut yksilötehtävää ja/tai hän ei ole osallistunut ryhmätyöhön.
Opiskelijalla on yli 50% poissaoloja lähitunneilta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
360 / 5 000
Tuotoksissa on joitain hyviä osia, ne täyttävät jossain määrin arviointikriteerit. Palvelumuotoilun teorian ja metodologian soveltaminen on hajanaista. Esitys on hajanainen ja epäselvä. Esityksen visuaalinen ilme on sekalaista tai keskeneräistä. Ryhmätyötuotoksista puuttuu asiakaslähtöisyys ja ne ovat tuskin soveltuvia asiakkaan käyttöön.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tuloksissa on joitain ansiokkaita osia, ne täyttävät suurelta osin arviointikriteerit. Kaikki tuotokset on palautettu ajallaan. Palvelumuotoilun teorian ja metodologian soveltaminen hyvää. Esitys on selkeä ja ymmärrettävästi toteutettu. Visuaalinen esitys on havainnollistava. Ryhmätyösuoritukset ovat asiakaslähtöisiä ja mahdollisesti asiakkaalle sovellettavissa käyttöön.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointikriteerit huomioiden tuotoksissa on useita merkittäviä ansioita. Kaikki tuotokset on palautettu ajallaan. Palvelumuotoilun teoriaa ja metodologiaa sovelletaan erinomaisesti. Esitys on selkeä ja johdonmukainen. Visuaalinen esitys on havainnollistava ja houkutteleva. Ryhmätyösuoritukset ovat asiakaslähtöisiä ja asiakkaalle helposti sovellettavissa.
Lisätiedot
Itslearning ja sähköposti.