Siirry suoraan sisältöön

Service Design (5 op)

Toteutuksen tunnus: KH00CE21-3011

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.06.2025 - 10.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
10.09.2025 - 12.11.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
englanti
Koulutus
Liiketalouden koulutus
Opettajat
Janne Granfors
Riikka Kulmala
Ryhmät
PLIITS24BOM
PLIITS24BOM
VaihtoS25YMA
VaihtoS25YMA
Opintojakso
KH00CE21

Toteutuksella on 27 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 48 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Pe 12.09.2025 klo 09:00 - 10:00
(1 t 0 min)
Service Design KH00CE21-3011
LEM_A309 Oppimistila BYOD
Pe 12.09.2025 klo 10:00 - 12:00
(2 t 0 min)
Service Design KH00CE21-3011
LEM_A308 Oppimistila BYOD
LEM_A312 Oppimistila BYOD
Pe 12.09.2025 klo 12:00 - 15:00
(3 t 0 min)
Service Design KH00CE21-3011 Group Work
Ke 17.09.2025 klo 08:00 - 11:00
(3 t 0 min)
Service Design
ICT_C1027_Lambda LAMBDA
To 18.09.2025 klo 09:00 - 11:00
(2 t 0 min)
Service Design KH00CE21-3011 Group Work
Pe 19.09.2025 klo 09:00 - 10:00
(1 t 0 min)
Service Design KH00CE21-3011
LEM_A309 Oppimistila BYOD
Pe 19.09.2025 klo 10:00 - 12:00
(2 t 0 min)
Service Design KH00CE21-3011
LEM_A308 Oppimistila BYOD
LEM_A312 Oppimistila BYOD
Ma 22.09.2025 klo 13:00 - 15:00
(2 t 0 min)
Service Design KH00CE21-3011 Tivoli
Pe 26.09.2025 klo 09:00 - 10:00
(1 t 0 min)
Service Design KH00CE21-3011
LEM_A309 Oppimistila BYOD
Pe 26.09.2025 klo 10:00 - 12:00
(2 t 0 min)
Service Design KH00CE21-3011
LEM_A308 Oppimistila BYOD
LEM_A312 Oppimistila BYOD
Ma 29.09.2025 klo 09:00 - 10:00
(1 t 0 min)
Service Design KH00CE21-3011
ICT_B1026_Gamma GAMMA
Ma 29.09.2025 klo 10:00 - 12:00
(2 t 0 min)
Service Design KH00CE21-3011
EDU_2025_2026 Oppimistila avo byod
Ma 29.09.2025 klo 12:00 - 15:00
(3 t 0 min)
Service Design KH00CE21-3011 Group Work
Ke 08.10.2025 klo 14:00 - 15:00
(1 t 0 min)
Service Design KH00CE21-3011
LEM_B164 Tapio muunto
Ke 08.10.2025 klo 15:00 - 17:00
(2 t 0 min)
Service Design KH00CE21-3011
LEM_A308 Oppimistila BYOD
LEM_A314 Oppimistila BYOD
Ke 22.10.2025 klo 13:00 - 15:00
(2 t 0 min)
Service Design KH00CE21-3011 Guided group Work
LEM_A306 Oppimistila BYOD
LEM_A312 Oppimistila BYOD
Ti 28.10.2025 klo 10:00 - 12:00
(2 t 0 min)
Service Design KH00CE21-3011
Ke 29.10.2025 klo 14:00 - 15:00
(1 t 0 min)
Service Design KH00CE21-3011
LEM_A173_Lemminkäinen Lemminkäinen
Ke 29.10.2025 klo 15:00 - 17:00
(2 t 0 min)
Service Design KH00CE21-3011
LEM_A313 Oppimistila BYOD
LEM_A314 Oppimistila BYOD
Pe 07.11.2025 klo 09:00 - 10:00
(1 t 0 min)
Service Design KH00CE21-3011
LEM_A309 Oppimistila BYOD
Pe 07.11.2025 klo 10:00 - 12:00
(2 t 0 min)
Service Design KH00CE21-3011
LEM_A308 Oppimistila BYOD
LEM_A312 Oppimistila BYOD
Ke 12.11.2025 klo 13:00 - 15:00
(2 t 0 min)
Service Design KH00CE21-3011
Pe 14.11.2025 klo 09:00 - 10:00
(1 t 0 min)
Service Design KH00CE21-3011
LEM_A309 Oppimistila BYOD
Pe 14.11.2025 klo 10:00 - 12:00
(2 t 0 min)
Service Design KH00CE21-3011
LEM_A308 Oppimistila BYOD
LEM_A312 Oppimistila BYOD
To 20.11.2025 klo 10:00 - 12:00
(2 t 0 min)
Service Design KH00CE21-3011
Pe 21.11.2025 klo 09:00 - 10:00
(1 t 0 min)
Service Design KH00CE21-3011
LEM_A309 Oppimistila BYOD
Pe 21.11.2025 klo 10:00 - 12:00
(2 t 0 min)
Service Design KH00CE21-3011
LEM_A308 Oppimistila BYOD
LEM_A312 Oppimistila BYOD
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa viikolla 37 ja päättyy viikolla 46.

Opintojakson sisältö:
- Palvelumuotoilun konsepti ja terminologia
- Palvelumuotoilun periaatteet ja prosessit
- Palvelumuotoilussa käytettävät menetelmät ja työkalut

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- selittää käyttäjäkeskeisen palvelusuunnittelun periaatteet
- kuvata palvelumuotoilun prosessin
- käyttää palvelumuotoilun työkaluja
- toteuttaa pienimuotoisen palvelumuotoiluprojektin.

Sisältö

- Palvelumuotoilun keskeiset käsitteet ja prosessit
- Palvelumuotoilun menetelmät
- Käyttäjäkeskeinen palvelusuunnittelu

Oppimateriaalit

Kirjallisuutta:

- Polaine, A., Løvlie, L. & Reason, B. 2013. Service design: from insight to implementation. Brooklyn, NY: Rosenfeld Media.

- Morelli, N., de Götzen, A. & Simeone, L. 2021. Service Design Capabilities. Cham, Switzerland. Springer Series in Design and Innovation.

- Stickdorn, M., Hormess, M.E., Lawrence, A., Schneider, J. 2018. This Is Service Design Doing: Applying Service Design Thinking in the Real World. O'Reilly Media. (www.thisisservicedesigndoing.com)

Opettajan jakamat luentomateriaalit

Artikkeleita

Opetusmenetelmät

Luennot
Yksilötehtävät
Ryhmätyöt
Projektityö
Esitykset
Projektiraportti
Itse- ja vertaisarviointi
Monivalintakoe

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Viikko 46

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiikka
Ryhmätyöskentely
Projektityö
Yksilötyö

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 5 opintopisteen laajuinen ja se vastaa n. 135 tunnin työpanosta.

Työmäärän jakautuminen:
Kontaktitunnit: 36 h
Etäopinnot: 99 h
- Palvelumuotoiluprojekti: 77 h
- Yksilötehtävä: 20 h
- Itse- ja vertaisarvioinnit: 2 h

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Yksilötehtävä arvioidaan seuraavilla kriteereillä:
• Palvelumuotoilun menetelmien ja työkalujen käyttö
• Dokumentaation ja tuotosten laatu
• Kattavuus: tehtävän osat tehtäväohjeiden mukaisesti
• Visuaalisuus/selkeys: kuviot ja havainnollistukset ovat selkeitä ja ymmärrettäviä
• Esitys: johdonmukaisuus ja selkeysi, esityksen visuaalinen ilme

Monivalintakoe arviointiasteikko (HYL) 1-5

Ryhmätyötä (projekti) arvioidaan seuraavilla kriteereillä:
• Palvelumuotoilun menetelmien ja työkalujen käyttö
• Dokumentaation laatu
• Kattavuus: projektin osat ohjeistuksen mukaisesti
• Tehtävän osat tehtäväohjeiden mukaisesti
• Visuaalisuus/selkeys: kuviot ja havainnollistukset ovat selkeitä ja asiakkaalle ymmärrettäviä
• Tehdyn palvelumuotoilutyön perusteella tehdyt johtopäätökset: miten löydökset toteutetaan suosituksiksi
• Esitys: johdonmukaisuus ja selkeysi, esityksen visuaalinen ilme

Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5.

Seuraavat painotetut komponentit vaikuttavat loppuarvosanaan:
- Yksilötehtävä (henkilökohtainen tehtävä, esitys) 30%
- Monivalintakoe 20%
- Ryhmätyö (projektitehtävä) 50 %

Tehtävien palauttaminen ajoissa vaikuttaa arvosanaan.

Arvosanaan vaikuttavat myös itse- ja vertaisarvioinnit.

Läsnäolo (myös ryhmätyössä) voi nostaa tai alentaa arvosanaa.

Yli 50% poissaolo lähitunneilta johtaa opintojakson hylkäämiseen

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole palauttanut yksilötehtävää ja/tai hän ei ole osallistunut ryhmätyöhön.
Opiskelijalla on yli 50% poissaoloja lähitunneilta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

360 / 5 000
Tuotoksissa on joitain hyviä osia, ne täyttävät jossain määrin arviointikriteerit. Palvelumuotoilun teorian ja metodologian soveltaminen on hajanaista. Esitys on hajanainen ja epäselvä. Esityksen visuaalinen ilme on sekalaista tai keskeneräistä. Ryhmätyötuotoksista puuttuu asiakaslähtöisyys ja ne ovat tuskin soveltuvia asiakkaan käyttöön.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tuloksissa on joitain ansiokkaita osia, ne täyttävät suurelta osin arviointikriteerit. Kaikki tuotokset on palautettu ajallaan. Palvelumuotoilun teorian ja metodologian soveltaminen hyvää. Esitys on selkeä ja ymmärrettävästi toteutettu. Visuaalinen esitys on havainnollistava. Ryhmätyösuoritukset ovat asiakaslähtöisiä ja mahdollisesti asiakkaalle sovellettavissa käyttöön.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointikriteerit huomioiden tuotoksissa on useita merkittäviä ansioita. Kaikki tuotokset on palautettu ajallaan. Palvelumuotoilun teoriaa ja metodologiaa sovelletaan erinomaisesti. Esitys on selkeä ja johdonmukainen. Visuaalinen esitys on havainnollistava ja houkutteleva. Ryhmätyösuoritukset ovat asiakaslähtöisiä ja asiakkaalle helposti sovellettavissa.

Lisätiedot

Itslearning ja sähköposti.

Siirry alkuun