Siirry suoraan sisältöön

Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte (8 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BW20-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.06.2025 - 01.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
25.08.2025 - 31.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
8 op
Lähiosuus
8 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Ensihoitajakoulutus
Opettajat
Jari Säämänen
Ryhmät
PENHOS22
Ensihoitajakoulutus, Turku, S22
Opintojakso
TH00BW20

Toteutuksella on 2 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 5 t 30 min.

Aika Aihe Tila
Pe 21.11.2025 klo 08:15 - 09:45
(1 t 30 min)
Info, Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte TH00BW20-3004
ICT_B2043 Teoriatila / kuvallisen ilmaisun tila
To 04.12.2025 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
OPRA ohjaus, Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte TH00BW20-3004
ICT_B2043 Teoriatila / kuvallisen ilmaisun tila
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

- opinnäytetyön toteutus
- työskentely ohjattuna ja itsenäisesti
- seminaarit
- kypsyysnäyte

Tavoitteet

Tavoitteet
• harjaantuu itsenäisessä- ja tiimityöskentelyssä
• osaa toimia tutkimuseettisten periaatteiden mukaisesti
• osaa hoitaa yhteistyökumppanuudet vastuullisesti
• kehittää ja osoittaa valmiuksia soveltaa tietojaan ja taitojaan opintoihin liittyvissä asiantuntijatehtävissä
• tunnistaa ja osaa käyttää ohjausta opinnäytetyötään edistävällä tavalla
• osaa esitellä työskentelynsä etenemistä sekä antaa ja vastaanottaa rakentavaa palautetta
• osoittaa kielen hallinnan sekä perehtyneisyytensä opinnäytetyönsä alaan
• osaa toteuttaa työelämälähtöisen tutkimus- ja kehittämishankkeen
• osaa dokumentoida työskentelynsä sekä viestiä tuloksista
• osaa raportoida ja tuottaa kirjallisen opinnäytetyön
• julkistaa opinnäytetyönsä ohjeiden mukaisesti

Sisältö

Sisältö
• opinnäytetyön eteneminen, toteuttaminen sekä raportoiminen ohjatusti ja laaditun suunnitelman mukaisesti
• opinnäytetyön esittäminen ja puolustaminen sekä toisen työn opponointi sovitulla tavalla
• kypsyysnäyte
• opinnäytetyön julkistaminen

Oppimateriaalit

Hyödynnetään tutkimusmetodiikan sekä opinnäytetyön sisältöön liittyvää kirjallisuutta.
Katso ohjeet: Messi, its
Erityisesti kannattaa hyödyntää kehittäömis-. tutkimus- ja innovaatio-osaamisen verkkokurssin materiaaleja

Opetusmenetelmät

Työpajatyöskentely tiimeissä, projektioppiminen, tutkimus, yhteistyö toimeksiantajan kanssa
Verkkotyöskentely

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Itsenäinen työskentely ja ryhmätyöskentely paikalla ollen tai Zoomia ja/tai Teamsia hyväksikäyttäen - palautteen saanti ja ohjaus. Oppimisalustana Itsi.
työelämälähtöisyys
moniammatillisuus
Sosiaalinen kestävyys, tasa-arvoisuuden ja yhdenvertaisuuden kehittäminen::
1) Luodaan turvallinen oppimisympäristö, jossa opiskelija tuntee olevansa hyväksytty omana itsenään, rohkaistaan kysymään, kyseenalaistamaan ja tuomaan esiin omia ajatuksiaan. Edesauttaa uusien ideoiden ja innovaatioiden esiin tulemista
2) Opinnäytetyöryhmän toiminta: korostetaan vastuun kantamista, kukin ryhmän jäsen tekee oman panoksensa tasapuolisesti opinnäytetyön eteen. Ryhmän sisällä tärkeää tiedon jakaminen ja toinen toisensa tukeminen ja arvostaminen. Harjaannutaan yhteistyön tekemisessä toinen toistaan kunnioittaen.
Taloudellinen kestävyys:
1) Opiskelijoilla mahdollisuus osallistua ohjaustunteihin ja seminaareihin etänä
2) Opinnäytetyösopimukset allekirjoitetaan sähköisesti
3) Opinnäytetyöprosessin aikana ei tulosteta mitään paperille
4) Opiskelijoita rohkaistaan kriittiseen ajatteluun, luovaan ongelmanratkaisuun ja yhteistoimintaan työelämän kanssa, jotta he voivat kehittää valmiuksiaan vaikuttaa positiivisesti ympäristöön ja yhteiskuntaan.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Itsenäinen työskentely, opinnäytetyön toteutus ja kirjallisen tuotoksen laatiminen 135 t (5 op)
Työpajatyöskentely + ohjaukset (1 op)
Seminaarit (1 op)
Kypsyysnäyte (1 op)

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen seminaareihin (100%; poissaolot seminaareista korvataan opettajan ilmoittamalla tavalla)
Hyväksytty opponointi,
Hyväksytty opinnäytetyön raportti (T1–K5).
Seminaarissa esitetty työ arvioidaan Turun AMK:n kriteerien mukaisesti.

1. Oman alan tiedot ja taidot sekä niiden soveltaminen opinnäytetyöhön.
Arvosana 1–2
• Opinnäytetyöhön on valittu ja käytetty tehtävään ja tavoitteisiin osittain sopivia
(työskentely)menetelmiä.
• Opinnäytetyössä on hyödynnetty tutkimus- ja/tai kehittämistehtävän kannalta relevantteja
tiedonlähteitä, oman alan tietoperustaa ja toimintatapoja vaikkakin suppeasti.
• Opinnäytetyössä on käytetty ja merkitty tietolähteitä, mutta siinä on puutteita.

Arvosana 3–4
• Opinnäytetyössä on sovellettu alan keskeisimpiä työskentelymenetelmiä, ja käytetyt menetelmät on
perusteltu sekä niiden käyttö kuvattu.
• Opinnäytetyössä on sovellettu alan tietoperustaa ja toimintatapoja perustellen ja kriittisesti.
• Tietolähteet on valittu ja niitä on käytetty asianmukaisesti.

Arvosana 5
• Opinnäytetyössä yhdistellään ja hyödynnetään tietoja ja osaamista tavalla, joka tukee uusien
ratkaisujen kehittämistä.
• Kehittämistehtävään on sovellettu tuoretta tietoperustaa kriittisesti ja perustellen.
• Kehittämistehtävään on sovellettu alan toimintatapoja ja uusia työskentelymenetelmiä, sekä niiden
käyttöä on kuvattu asianmukaisesti.
• Tietolähteet on valittu kriittisesti, perustellusti ja oivaltavasti. Lähteitä on merkitty huolellisesti, sekä
tutkimuseettistä ja hyvää tieteellistä käytäntöä noudattaen.

2. Opinnäytetyön toteutus ja tuotokset osana tutkimus- ja/tai kehittämistyötä.
Arvosana 1–2
• Aihe, tutkimus- ja/tai kehittämistehtävä ja/tai -kysymys on esitetty, vaikkakin esitystavassa on puutteita.
• Valmisteluvaiheessa on esitetty toimintasuunnitelma.
• Opinnäytetyön toteutus vastaa vain kaikkein keskeisimpiin määritellyistä tavoitteista ja/tai
kehittämistehtävistä ja/tai -kysymyksistä.
• Työskentelyprosessissa on tarvittu huomattavan runsaasti ohjausta ja/tai ohjausta ja/tai muuta
palautetta ei ole hyödynnetty asianmukaisesti.
• Opinnäytetyön tulokset vastaavat vain osin (kehittämis)tehtävään ja sen perustana olevaan tarpeeseen.
• Opinnäytetyön valmistuminen on kestänyt suunniteltua pidempään

Arvosana 3–4
• Tutkimus- ja/tai kehittämistehtävä ja/tai -kysymys perustuu (toimeksiantajan, työyhteisön tai
kohderyhmän) tarpeeseen ja on rajattu perustellusti.
• Opinnäytetyön ideat, ratkaisut ja tulokset ovat perusteltuja ja vastaavat ainakin suurimmalta osaltaan
määriteltyyn tehtävän- ja tavoitteenmäärittelyyn.
• Työskentelyprosessi on edennyt pääosin hallitusti: suunnitelma on ollut realistinen, ja siihen on tehty
asianmukaisia muutoksia tilanteiden edellyttämillä tavoilla.
• Opinnäytetyön tuotos on hyödynnettävissä.
• Opinnäytetyö on valmistunut suunnitellussa ajassa

Arvosana 5
• Opinnäytetyö perustuu oman alan ajankohtaiseen ja merkitykselliseen kehittämishaasteeseen, ja siinä
vastataan kehittämistehtävään tavoitteineen innovatiivisesti.
• Työskentelyprosessi on edennyt hallitusti; siinä on tehty perusteltuja ja innovatiivisia sekä
hyödynnettäviä ratkaisuja, joissa on otettu huomioon prosessin aikana hankittu palaute ja eri tilanteissa
ilmenevät tarpeet.
• Tehdyt ratkaisut sekä tulokset ovat täsmällisiä ja monipuolisesti perusteltuja.
• Opinnäytetyön tuotos on innovatiivinen, monipuolisesti hyödynnettävissä ja vastaa erinomaisesti
tutkimus- ja/tai kehittämistehtävään.
• Opinnäytetyön on valmistunut suunnitellun ajan esim. toimeksiannon puitteissa

3. Ammatillisen osaamisen kehittyminen ja osoittaminen opinnäytetyössä.
Arvosana 1–2
• Opinnäytetyössä määritellyllä tehtävällä ja/tai kysymyksellä on kytkös tekijänsä/tekijöidensä
osaamiseen
• Työ tukee tekijänsä/tekijöidensä kehittymistä ainakin joiltakin osin
• Ammatillinen osaamisen osoittaminen voisi olla selkeämpää ja päämäärätietoisempaa
Arvosana 3–4
• Opinnäytetyön (kehittämis)tehtävän ja/tai kysymyksen yhteydessä on osoitettu kytkökset tekijän/
tekijöiden ammatilliseen kehittymiseen.
• Opinnäytetyössä on ilmaistu osaamisen kehittymisen tavoitteet ja reflektoitu niiden saavuttamista.
• Tekeminen on ollut päämäärätietoista.
Arvosana 5
• Kytkökset tekijöiden ammatilliseen kehittymiseen on osoitettu selkeästi opinnäytetyön kehittämistehtävän ja tai kysymysten yhteydessä, osaamisen kehittyminen on näkyvissä ja sitä on reflektoitu monipuolisesti.
• Työskentely on ollut itseohjautuvaa, päämäärätietoista, tavoitteellista ja vastuullista. Työskentely yksin
ja yhdessä johdettua ja työtä tukevaa.

4. Eettisen osaamisen kehittyminen ja osoittaminen opinnäytetyössä.
Arvosana 1–2
• Kehittämistoiminnan luotettavuutta, kattavuutta ja sovellettavuutta on arvioitu, mutta siinä on
puutteita.
• Opinnäytetyössä on noudatettu oman alan ammattieettisiä ohjeita ja hyvää (tieteellistä) käytäntöä
mutta vain kaikkein keskeisimmiltä osin.
• Opinnäytetyössä on otettu huomioon eri toimijoiden näkökulmat, vaikkakin vähäisesti.
Arvosana 3–4
• Kehittämistoiminnan luotettavuutta, kattavuutta ja sovellettavuutta on arvioitu perustellen.
• Opinnäytetyössä on ratkaistu kehittämistoimintaan, sen dokumentointiin, raportointiin ja siitä
viestimiseen liittyvät eettiset haasteet ammattimaisesti ja vastuullisesti.
Arvosana 5
• Kehittämistoiminnan luotettavuutta, tulosten kattavuutta ja sovellettavuutta on arvioitu perustellen ja
kriittisesti.
• Opinnäytetyössä on reflektoitu kehittämishankkeeseen liittyviä eettisiä haasteita, ratkaistu ne
perustellusti, uutta luovasti ja soveltaen ammatti- ja tutkimuseettisiä sekä yhteisöjen kanssa
toimimiseen liittyviä eettisiä periaatteita

Ryhmässä tehdyssä opinnäytetyössä yksittäisen opiskelijan työpanos on tarvittaessa oltava osoitettavissa ja arvioitavissa. Opiskelija saa arvioinnista kirjallisen lausunnon.
Jokainen opinnäytetyö käy läpi plagioinnintarkistusohjelman (OURGINAL).
Hyväksytty kypsyysnäyte (sisältö/kieli)

Lisätiedot

Edeltävyysehdot: Kehittämis-, tutkimus- ja innovaatio-osaamisen verkkokurssi ja Opinnäytetyön suunnitelma -opinnot

Siirry alkuun