Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte (8op)
Toteutuksen tunnus: TH00BW20-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 05.06.2025 - 01.09.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 25.08.2025 - 31.05.2026
- Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 8 op
- Lähiosuus
- 8 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Ensihoitajakoulutus
Toteutuksella on 2 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 5 t 30 min.
| Aika | Aihe | Tila | 
|---|---|---|
| Pe 21.11.2025  klo 14:15 - 15:45 (1 t 30 min) | Info, Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte TH00BW20-3004 | ICT_B1032_Beta
                                    BETA | 
| To 04.12.2025  klo 08:00 - 12:00 (4 t 0 min) | OPRA ohjaus, Opinnäytetyön raportointi ja kypsyysnäyte TH00BW20-3004 | ICT_B2043
                                    Oppimistila / kuvallisen ilmaisun tila | 
Arviointiasteikko
H-5
                    
Sisällön jaksotus
- opinnäytetyön toteutus
- työskentely ohjattuna ja itsenäisesti
- seminaarit
- kypsyysnäyte
                    
Tavoitteet
Tavoitteet  
•	harjaantuu itsenäisessä- ja tiimityöskentelyssä 
•	osaa toimia tutkimuseettisten periaatteiden mukaisesti 
•	osaa hoitaa yhteistyökumppanuudet vastuullisesti 
•	kehittää ja osoittaa valmiuksia soveltaa tietojaan ja taitojaan opintoihin liittyvissä asiantuntijatehtävissä 
•	tunnistaa ja osaa käyttää ohjausta opinnäytetyötään edistävällä tavalla 
•	osaa esitellä työskentelynsä etenemistä sekä antaa ja vastaanottaa rakentavaa palautetta 
•	osoittaa kielen hallinnan sekä perehtyneisyytensä opinnäytetyönsä alaan 
•	osaa toteuttaa työelämälähtöisen tutkimus- ja kehittämishankkeen
•	osaa dokumentoida työskentelynsä sekä viestiä tuloksista 
•	osaa raportoida ja tuottaa kirjallisen opinnäytetyön 
•	julkistaa opinnäytetyönsä ohjeiden mukaisesti
                    
Sisältö
Sisältö 
•	opinnäytetyön eteneminen, toteuttaminen sekä raportoiminen ohjatusti ja laaditun suunnitelman mukaisesti
•	opinnäytetyön esittäminen ja puolustaminen sekä toisen työn opponointi sovitulla tavalla 
•	kypsyysnäyte 
•	opinnäytetyön julkistaminen
                    
Oppimateriaalit
Hyödynnetään tutkimusmetodiikan sekä opinnäytetyön sisältöön liittyvää kirjallisuutta.
Katso ohjeet: Messi, its
Erityisesti kannattaa hyödyntää kehittäömis-. tutkimus- ja innovaatio-osaamisen verkkokurssin materiaaleja
                    
Opetusmenetelmät
Työpajatyöskentely tiimeissä, projektioppiminen, tutkimus, yhteistyö toimeksiantajan kanssa
Verkkotyöskentely
                    
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Itsenäinen työskentely ja ryhmätyöskentely paikalla ollen tai Zoomia ja/tai Teamsia hyväksikäyttäen - palautteen saanti ja ohjaus. Oppimisalustana Itsi.
työelämälähtöisyys
moniammatillisuus
Sosiaalinen kestävyys, tasa-arvoisuuden ja yhdenvertaisuuden kehittäminen::
1) Luodaan turvallinen oppimisympäristö, jossa opiskelija tuntee olevansa hyväksytty omana itsenään, rohkaistaan kysymään, kyseenalaistamaan ja tuomaan esiin omia ajatuksiaan. Edesauttaa uusien ideoiden ja innovaatioiden esiin tulemista
2) Opinnäytetyöryhmän toiminta: korostetaan vastuun kantamista, kukin ryhmän jäsen tekee oman panoksensa tasapuolisesti opinnäytetyön eteen. Ryhmän sisällä tärkeää tiedon jakaminen ja toinen toisensa tukeminen ja arvostaminen. Harjaannutaan yhteistyön tekemisessä toinen toistaan kunnioittaen.
Taloudellinen kestävyys:
1) Opiskelijoilla mahdollisuus osallistua ohjaustunteihin ja seminaareihin etänä
2) Opinnäytetyösopimukset allekirjoitetaan sähköisesti
3) Opinnäytetyöprosessin aikana ei tulosteta mitään paperille
4) Opiskelijoita rohkaistaan kriittiseen ajatteluun, luovaan ongelmanratkaisuun ja yhteistoimintaan työelämän kanssa, jotta he voivat kehittää valmiuksiaan vaikuttaa positiivisesti ympäristöön ja yhteiskuntaan.
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Itsenäinen työskentely, opinnäytetyön toteutus ja kirjallisen tuotoksen laatiminen 135 t (5 op)
Työpajatyöskentely + ohjaukset (1 op)
Seminaarit (1 op)
Kypsyysnäyte (1 op)
                    
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen seminaareihin (100%; poissaolot seminaareista korvataan opettajan ilmoittamalla tavalla)
Hyväksytty opponointi,
Hyväksytty opinnäytetyön raportti (T1–K5).
Seminaarissa esitetty työ arvioidaan Turun AMK:n kriteerien mukaisesti.
1. Oman alan tiedot ja taidot sekä niiden soveltaminen opinnäytetyöhön. 
Arvosana 1–2
• Opinnäytetyöhön on valittu ja käytetty tehtävään ja tavoitteisiin osittain sopivia 
(työskentely)menetelmiä.
• Opinnäytetyössä on hyödynnetty tutkimus- ja/tai kehittämistehtävän kannalta relevantteja 
tiedonlähteitä, oman alan tietoperustaa ja toimintatapoja vaikkakin suppeasti.
• Opinnäytetyössä on käytetty ja merkitty tietolähteitä, mutta siinä on puutteita.
Arvosana 3–4
• Opinnäytetyössä on sovellettu alan keskeisimpiä työskentelymenetelmiä, ja käytetyt menetelmät on 
perusteltu sekä niiden käyttö kuvattu.
• Opinnäytetyössä on sovellettu alan tietoperustaa ja toimintatapoja perustellen ja kriittisesti.
• Tietolähteet on valittu ja niitä on käytetty asianmukaisesti.
Arvosana 5
• Opinnäytetyössä yhdistellään ja hyödynnetään tietoja ja osaamista tavalla, joka tukee uusien 
ratkaisujen kehittämistä.
• Kehittämistehtävään on sovellettu tuoretta tietoperustaa kriittisesti ja perustellen.
• Kehittämistehtävään on sovellettu alan toimintatapoja ja uusia työskentelymenetelmiä, sekä niiden 
käyttöä on kuvattu asianmukaisesti.
• Tietolähteet on valittu kriittisesti, perustellusti ja oivaltavasti. Lähteitä on merkitty huolellisesti, sekä 
tutkimuseettistä ja hyvää tieteellistä käytäntöä noudattaen.
2. Opinnäytetyön toteutus ja tuotokset osana tutkimus- ja/tai kehittämistyötä.  
Arvosana 1–2
• Aihe, tutkimus- ja/tai kehittämistehtävä ja/tai -kysymys on esitetty, vaikkakin esitystavassa on puutteita.
• Valmisteluvaiheessa on esitetty toimintasuunnitelma.
• Opinnäytetyön toteutus vastaa vain kaikkein keskeisimpiin määritellyistä tavoitteista ja/tai 
kehittämistehtävistä ja/tai -kysymyksistä.
• Työskentelyprosessissa on tarvittu huomattavan runsaasti ohjausta ja/tai ohjausta ja/tai muuta 
palautetta ei ole hyödynnetty asianmukaisesti.
• Opinnäytetyön tulokset vastaavat vain osin (kehittämis)tehtävään ja sen perustana olevaan tarpeeseen.
• Opinnäytetyön valmistuminen on kestänyt suunniteltua pidempään
Arvosana 3–4
• Tutkimus- ja/tai kehittämistehtävä ja/tai -kysymys perustuu (toimeksiantajan, työyhteisön tai 
kohderyhmän) tarpeeseen ja on rajattu perustellusti.
• Opinnäytetyön ideat, ratkaisut ja tulokset ovat perusteltuja ja vastaavat ainakin suurimmalta osaltaan 
määriteltyyn tehtävän- ja tavoitteenmäärittelyyn.
• Työskentelyprosessi on edennyt pääosin hallitusti: suunnitelma on ollut realistinen, ja siihen on tehty 
asianmukaisia muutoksia tilanteiden edellyttämillä tavoilla.
• Opinnäytetyön tuotos on hyödynnettävissä.
• Opinnäytetyö on valmistunut suunnitellussa ajassa
Arvosana 5
• Opinnäytetyö perustuu oman alan ajankohtaiseen ja merkitykselliseen kehittämishaasteeseen, ja siinä 
vastataan kehittämistehtävään tavoitteineen innovatiivisesti.
• Työskentelyprosessi on edennyt hallitusti; siinä on tehty perusteltuja ja innovatiivisia sekä 
hyödynnettäviä ratkaisuja, joissa on otettu huomioon prosessin aikana hankittu palaute ja eri tilanteissa 
ilmenevät tarpeet.
• Tehdyt ratkaisut sekä tulokset ovat täsmällisiä ja monipuolisesti perusteltuja.
• Opinnäytetyön tuotos on innovatiivinen, monipuolisesti hyödynnettävissä ja vastaa erinomaisesti 
tutkimus- ja/tai kehittämistehtävään.
• Opinnäytetyön on valmistunut suunnitellun ajan esim. toimeksiannon puitteissa
3. Ammatillisen osaamisen kehittyminen ja osoittaminen opinnäytetyössä. 
Arvosana 1–2
• Opinnäytetyössä määritellyllä tehtävällä ja/tai kysymyksellä on kytkös tekijänsä/tekijöidensä 
osaamiseen
• Työ tukee tekijänsä/tekijöidensä kehittymistä ainakin joiltakin osin
• Ammatillinen osaamisen osoittaminen voisi olla selkeämpää ja päämäärätietoisempaa
Arvosana 3–4
• Opinnäytetyön (kehittämis)tehtävän ja/tai kysymyksen yhteydessä on osoitettu kytkökset tekijän/ 
tekijöiden ammatilliseen kehittymiseen.
• Opinnäytetyössä on ilmaistu osaamisen kehittymisen tavoitteet ja reflektoitu niiden saavuttamista.
• Tekeminen on ollut päämäärätietoista.
Arvosana 5
• Kytkökset tekijöiden ammatilliseen kehittymiseen on osoitettu selkeästi opinnäytetyön kehittämistehtävän ja tai kysymysten yhteydessä, osaamisen kehittyminen on näkyvissä ja sitä on reflektoitu monipuolisesti.
• Työskentely on ollut itseohjautuvaa, päämäärätietoista, tavoitteellista ja vastuullista. Työskentely yksin 
ja yhdessä johdettua ja työtä tukevaa.
4. Eettisen osaamisen kehittyminen ja osoittaminen opinnäytetyössä.
Arvosana 1–2
• Kehittämistoiminnan luotettavuutta, kattavuutta ja sovellettavuutta on arvioitu, mutta siinä on 
puutteita.
• Opinnäytetyössä on noudatettu oman alan ammattieettisiä ohjeita ja hyvää (tieteellistä) käytäntöä 
mutta vain kaikkein keskeisimmiltä osin.
• Opinnäytetyössä on otettu huomioon eri toimijoiden näkökulmat, vaikkakin vähäisesti.
Arvosana 3–4
• Kehittämistoiminnan luotettavuutta, kattavuutta ja sovellettavuutta on arvioitu perustellen.
• Opinnäytetyössä on ratkaistu kehittämistoimintaan, sen dokumentointiin, raportointiin ja siitä 
viestimiseen liittyvät eettiset haasteet ammattimaisesti ja vastuullisesti.
Arvosana 5
• Kehittämistoiminnan luotettavuutta, tulosten kattavuutta ja sovellettavuutta on arvioitu perustellen ja 
kriittisesti.
• Opinnäytetyössä on reflektoitu kehittämishankkeeseen liittyviä eettisiä haasteita, ratkaistu ne 
perustellusti, uutta luovasti ja soveltaen ammatti- ja tutkimuseettisiä sekä yhteisöjen kanssa 
toimimiseen liittyviä eettisiä periaatteita
Ryhmässä tehdyssä opinnäytetyössä yksittäisen opiskelijan työpanos on tarvittaessa oltava osoitettavissa ja arvioitavissa. Opiskelija saa arvioinnista kirjallisen lausunnon.
Jokainen opinnäytetyö käy läpi plagioinnintarkistusohjelman (OURGINAL).
Hyväksytty kypsyysnäyte (sisältö/kieli)
                    
Lisätiedot
Edeltävyysehdot: Kehittämis-, tutkimus- ja innovaatio-osaamisen verkkokurssi ja Opinnäytetyön suunnitelma -opinnot