Lasten ensihoito ja hoitotyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BV92-3008
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.04.2025 - 01.09.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 01.09.2025 - 12.10.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Ensihoitajakoulutus
- Opettajat
- Saimi Ristimäki
- Satu Haapalainen
- Ryhmät
-
PENHOK24Ensihoitaja (AMK), päiväkoulutus, K24
- Opintojakso
- TH00BV92
Toteutuksella on 8 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 42 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ma 01.09.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Lasten ensihoito ja hoitotyö TH00BV92-3008 |
ICT_A3028
Lastenhoitotyö
|
Ti 09.09.2025 klo 08:00 - 12:00 (4 t 0 min) |
Lasten ensihoito ja hoitotyö TH00BV92-3008 |
ICT_A3028
Lastenhoitotyö
|
Ma 15.09.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Luokkaharjoittelu, Lasten ensihoito ja hoitotyö TH00BV92-3008 |
ICT_A3028
Lastenhoitotyö
ICT_A3058 Ensihoito |
Ti 16.09.2025 klo 08:00 - 11:00 (3 t 0 min) |
Lasten ensihoito ja hoitotyö TH00BV92-3008 |
etänä
|
To 18.09.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Lasten ensihoito ja hoitotyö TH00BV92-3008 |
etänä
|
Ti 30.09.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Lasten ensihoito ja hoitotyö TH00BV92-3008 |
ICT_B1026_Gamma
GAMMA
|
To 09.10.2025 klo 08:00 - 12:00 (4 t 0 min) |
Lasten ensihoito ja hoitotyö TH00BV92-3008 |
Simulation 5 MED D2026,Debriefing 5 MED D2036,Simulation 6 MED D2028,Debriefing 6 MED D2037
|
To 09.10.2025 klo 12:00 - 16:00 (4 t 0 min) |
Lasten ensihoito ja hoitotyö TH00BV92-3008 |
ICT_A3058
Ensihoito
ICT_A3028 Lastenhoitotyö |
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Lasten ensihoito ja hoitotyö 5op
• Lapsen asema ja oikeudet terveydenhuollossa ja potilaana, perhekeskeisyys
• Lapsen normaali kasvu ja kehitys, kehityksen poikkeamat, sairas lapsi ja sairaan lapsen hoitotyö
• Lapsen ja nuoren hoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi, lapsen valmistaminen
• Tavalisimmat tutkimukset ja hoitotoimenpiteet, kivun hoito lapsilla.
• Eri-ikäisten lapsipotilaiden haastattelu, kliininen tutkiminen (ABCDE) ja työdiagnoosin tekeminen sekä oireiden mukainen ensihoito
• Lapsipotilaan HTA
• Lastentautioppi
• Farmakologia ja lääke- ja nestehoidon erityispiirteet
• Lapsen hoitoelvytys
Tavoitteet
Tavoitteet
• Ymmärtää lapsen aseman ja oikeudet potilaana ja yhteiskunnassa sekä tuntee lasten ensihoitoa ja hoitotyötä ohjaavat periaatteet
• Tuntee lapsen kehityksen eri ikäkausina, osaa seurata ja edistää terveen lapsen kasvua ja kehitystä sekä osaa tunnistaa kasvun ja kehityksen viivästymiä/poikkeamia
• Osaa tukea ja ohjata vanhemmuudessa sekä tunnistaa niihin liittyviä voimavaroja ja riskitekijöitä
• Osaa ohjata lapsia ja perheitä erilaisissa terveyteen ja sairauteen liittyvissä tilanteissa
• Osaa toimia potilasturvallisuutta edistäen lasten ensihoidossa ja hoitotyössä
• Osaa hyödyntää terveysteknologiaa lasten ja nuorten ensihoidossa ja hoitotyössä
• Osaa kriittisesti hakea, käyttää ja arvioida näyttöön perustuvaa tietoa ja hyödyntää sitä lasten ja nuorten ensihoidon ja hoitotyön kehittämisessä
• Osaa määritellä ja kirjata lapsipotilaan ensihoidon ja hoitotyön tarpeita, suunnitella ja toteuttaa näyttöön perustuvaa hoitotyötä sekä arvioida sen vaikuttavuutta
• Osaa toteuttaa keskeisiä lapsen ja nuoren tutkimus- ja hoitotoimenpiteitä, tunnistaa niissä käytettäviä välineitä ja osaa laitteiden oikean ja turvallisen käytön
• Osaa tavallisimmat lasten ja nuorten sairaudet ja tietää niiden ennaltaehkäisyn, hoidon ja kuntoutuksen menetelmät
• Osaa lapsen hoitoelvytyksen perusperiaatteet
• Tietää lasten lääkehoidon farmakologiset perusteet sekä osaa lasten ja nuorten lääke- ja nestehoidon turvallisen ja vaikuttavan lääkehoidon toteuttamisen
• Osaa tarkkailla lasta ja nuorta, suunnitella, toteuttaa ja arvioida yksilöllisesti lapsen ja nuoren hoitoa simuloiduissa hoitotilanteissa
• Osaa tukea kehitysvammaisen ja vammautuneen toimintakykyä ja osallisuutta
• Tietää keskeiset kehitysvammaisuuteen johtavat syyt ja liitännäissairaudet
• Tietää kehitysvammaisen ja vammautuneen hoitotyön erityispiirteet elämänkulun eri vaiheissa
• Tuntee keskeisen lainsäädännön ja palvelujärjestelmän kehitysvammaisen hoitotyöhön liittyen
• Osaa tukea vammautuneen lapsen perheen selviytymistä ja arjen hallintaa
• Tietää kehitysvammaisen aseman ja oikeudet terveydenhuollon asiakkaana ja potilaana
Sisältö
Sisältö
• Lasta koskevat lait ja asetukset, lasten oikeudet sekä lasten hoitotyön eettiset periaatteet
• Perhehoitotyön eri muodot ja menetelmät
• Terveen lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen seuranta sekä kehityksen viivästymät/poikkeamat
• Lasten ja nuorten ensihoito, yleisimmät lastentaudit, kirurgiset ongelmat, infektiotaudit sekä pitkäaikaissairaudet ja niiden hoito, kuntoutus ja kirjaaminen hoitotyön prosessin mukaisesti
• Ajankohtainen aiheeseen liittyvä näyttöön perustuva kirjallisuus
• Lapsipotilaan kliininen tutkiminen ja erilaisten arviointimenetelmien käyttö hoidollisen päätöksenteon tukena
• Lapsen valmistaminen toimenpiteeseen, erilaiset ohjaus ja opetusmenetelmät sekä leikin käyttö hoitotilanteissa
• Lapsen kivun arviointi ja kivunhoito
• Lapsen hoitoelvytys
• Lasten ja nuorten farmakologia, erilaiset lääkkeenantotavat, lääkehoidon vaikuttavuuden seuranta ja lääkehoidon ohjaus
• Lasten nestehoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi
• Lapsen perushoito, sisältäen lapsen ravitsemuksen menetelmät ja tarkkailun
• Kommunikaatiotaidot eri-ikäisten lasten ja perheiden kanssa
• Lapsipotilaan tarkkailu
• Lasten ja nuorten yleisimmät sairaanhoidolliset toimenpiteet
• Hoitoteknologian käyttö potilastilanteissa
Oppimateriaalit
Storvik-Sydänmaa S, Tervajärvi L & Hammar A-M. 2019. Lapsen ja perheen hoitotyö. SanomaPro Oy, Helsinki.
Oppiportti: Lastentaudit, Lasten infektiosairaudet
Kuisma ym. Ensihoito 2021. Sanoma Pro (lapsi ensihoidossa -soveltuvin osin).
ERC-ohjeet European Resuscitation Council Guidelines 2021: Paediatric Life Support
Muu erikseen osoitettu materiaali
Opetusmenetelmät
• Vuorovaikutteiset kontaktiopetustunnit
• Etukäteistehtävät ja testit ennen kontaktiopetusta ja simulaatioita
• Simulaatioharjoitukset
• Itsenäiset työpajat, ryhmätyöt, ryhmätyönä toteutettava EA opetuspäivä päiväkodissa
• Kirjallinen tentti ja reflektoiva oman osaamisen arviointiin perustuva e-Portfolio (HYL- K5)
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Verkkotentti (ITS Learning)
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
• Vuorovaikutteinen kontaktiopetus, vertaisoppiminen ja case-pohjainen oppiminen
• Itseopiskelu erilaisia materiaaleja hyödyntäen. Suosimme sähköisiä materiaaleja ja kierrätystä oppimateriaaleissa.
• Simulaatioharjoitukset: pääpaino on moniammatillisessa tiimityöskentelyssä, rakentavassa palautteessa sekä ammatillisen kasvun vahvistamisessa turvallisessa ja positiivisessa oppimisympäristössä
• Huolehdimme simulaatioharjoituksissa ja työpajoissa toiminnan taloudellisuudesta ja kestävyydestä kierrättämällä välineitä ja huolehtimalla kaikkien välineidemme kunnosta ja käytettävyydestä käyttämällä niitä ohjeiden mukaan ja huolehtimalla niistä hyvin. Emme tuhlaa tarpeettomasti.
• Opintojaksolla korostuu haavoittuvassa asemassa olevat potilasryhmät (lapset, nuoret) sote-palveluiden ja hoito- sekä ensihoitotyön näkökulmasta
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1op =27h opiskelijan työtä, 5op yht. 135h
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
• kurssitehtävien suorittaminen HKS/HYL
• osallistuminen simulaatioharjoituksiin HKS/HYL
• osallistuminen työpajaharjoitteluun HKS/HYL
• kirjallinen tentti Hyl- K5 ja e- Portfolio HYL-K5
HYVÄKSYTTY:
Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita. Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin. Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa/osaa perustella toimintaansa tieteellisen tiedon avulla. Osaa itsenäisesti valita eri vaihtoehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa.Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä. Ratkaisee ongelmia.Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja.
Hylätty (0)
Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsitteistä ja opint-jakson mukaisista tavoitteista.
Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa. Jättää annetut tehtävät tekemättä.
Ei tunne keskeisiä toimintata-poja eikä perustele valintojaan.
Esittää ongelmiin virheellisiä ratkaisuja
iedot:
-Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsittei-stä ja opinto-jakson mukaisista tavoitteista.
-Ei osaa perustella eikä arvioida omia näke-myksiään ja ratkaisujaan. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.
Taidot:
-Jättää annetut tehtävät tekemättä.
-Ei tunne keskeisiä toimintata-poja eikä perustele valintojaan.
-Esittää ongelmiin virheellisiä ratkaisuja.
Asenteet:
-Ei vastaanota eikä anna palautetta.
-Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
-Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita.
-Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentyssä.
-Käyttäytyy epäammatillisesti.
-Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuu-teen tai hyvinvoinnin edistämisee
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tilannekohtainen, jäljittelevä ja suppea ammatillinen osaaminen
Tiedot:
-Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä yksittäiset opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
-Hyödyntää ammatillista tietoa.
Taidot:
-Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
-Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.
Asenteet:
-Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti.
-Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
-Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
-Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä
-Tunnistaa vuoro-vaikutustaitonsa.
-Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä.
-Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Jäsentynyt, arvioiva ja soveltava ammatillinen osaaminen
Tiedot:
-Jäsentää opinto-jaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet.
- Osaa selittää,Vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa.
-Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa
Taidot:
-Osaa itsenäisesti valita eri vaihtoehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa.
- Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia
- On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.
-Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
-Käyttäytyy ammatillisesti.
-Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Laaja-alainen, luova ja kehittävä ammatillinen osaaminen
Tiedot:
-Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita. Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
-Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla
Taidot:
-Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja.
-Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja.
-Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.
Asenteet:
-Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
-Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia.
-Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa.
-Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti.
-Kehittää omaa ja ryhmän vuorovaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
-Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen.
-Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.
Lisätiedot
ItsLearning-viestitoiminto, sähköposti