Lasten ensihoito ja hoitotyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BV92-3008
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
01.04.2025 - 01.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
-
01.09.2025 - 12.10.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Ensihoitajakoulutus
- Opettajat
- Saimi Ristimäki
- Satu Haapalainen
- Ryhmät
-
PENHOK24Ensihoitaja (AMK), päiväkoulutus, K24
- Opintojakso
- TH00BV92
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Lasten ensihoito ja hoitotyö 5op
• Lapsen asema ja oikeudet terveydenhuollossa ja potilaana, perhekeskeisyys
• Lapsen normaali kasvu ja kehitys, kehityksen poikkeamat, sairas lapsi ja sairaan lapsen hoitotyö
• Lapsen ja nuoren hoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi, lapsen valmistaminen
• Tavalisimmat tutkimukset ja hoitotoimenpiteet, kivun hoito lapsilla.
• Eri-ikäisten lapsipotilaiden haastattelu, kliininen tutkiminen (ABCDE) ja työdiagnoosin tekeminen sekä oireiden mukainen ensihoito
• Lapsipotilaan HTA
• Lastentautioppi
• Farmakologia ja lääke- ja nestehoidon erityispiirteet
• Lapsen hoitoelvytys
Tavoitteet
Tavoitteet
• Ymmärtää lapsen aseman ja oikeudet potilaana ja yhteiskunnassa sekä tuntee lasten ensihoitoa ja hoitotyötä ohjaavat periaatteet
• Tuntee lapsen kehityksen eri ikäkausina, osaa seurata ja edistää terveen lapsen kasvua ja kehitystä sekä osaa tunnistaa kasvun ja kehityksen viivästymiä/poikkeamia
• Osaa tukea ja ohjata vanhemmuudessa sekä tunnistaa niihin liittyviä voimavaroja ja riskitekijöitä
• Osaa ohjata lapsia ja perheitä erilaisissa terveyteen ja sairauteen liittyvissä tilanteissa
• Osaa toimia potilasturvallisuutta edistäen lasten ensihoidossa ja hoitotyössä
• Osaa hyödyntää terveysteknologiaa lasten ja nuorten ensihoidossa ja hoitotyössä
• Osaa kriittisesti hakea, käyttää ja arvioida näyttöön perustuvaa tietoa ja hyödyntää sitä lasten ja nuorten ensihoidon ja hoitotyön kehittämisessä
• Osaa määritellä ja kirjata lapsipotilaan ensihoidon ja hoitotyön tarpeita, suunnitella ja toteuttaa näyttöön perustuvaa hoitotyötä sekä arvioida sen vaikuttavuutta
• Osaa toteuttaa keskeisiä lapsen ja nuoren tutkimus- ja hoitotoimenpiteitä, tunnistaa niissä käytettäviä välineitä ja osaa laitteiden oikean ja turvallisen käytön
• Osaa tavallisimmat lasten ja nuorten sairaudet ja tietää niiden ennaltaehkäisyn, hoidon ja kuntoutuksen menetelmät
• Osaa lapsen hoitoelvytyksen perusperiaatteet
• Tietää lasten lääkehoidon farmakologiset perusteet sekä osaa lasten ja nuorten lääke- ja nestehoidon turvallisen ja vaikuttavan lääkehoidon toteuttamisen
• Osaa tarkkailla lasta ja nuorta, suunnitella, toteuttaa ja arvioida yksilöllisesti lapsen ja nuoren hoitoa simuloiduissa hoitotilanteissa
• Osaa tukea kehitysvammaisen ja vammautuneen toimintakykyä ja osallisuutta
• Tietää keskeiset kehitysvammaisuuteen johtavat syyt ja liitännäissairaudet
• Tietää kehitysvammaisen ja vammautuneen hoitotyön erityispiirteet elämänkulun eri vaiheissa
• Tuntee keskeisen lainsäädännön ja palvelujärjestelmän kehitysvammaisen hoitotyöhön liittyen
• Osaa tukea vammautuneen lapsen perheen selviytymistä ja arjen hallintaa
• Tietää kehitysvammaisen aseman ja oikeudet terveydenhuollon asiakkaana ja potilaana
Sisältö
Sisältö
• Lasta koskevat lait ja asetukset, lasten oikeudet sekä lasten hoitotyön eettiset periaatteet
• Perhehoitotyön eri muodot ja menetelmät
• Terveen lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen seuranta sekä kehityksen viivästymät/poikkeamat
• Lasten ja nuorten ensihoito, yleisimmät lastentaudit, kirurgiset ongelmat, infektiotaudit sekä pitkäaikaissairaudet ja niiden hoito, kuntoutus ja kirjaaminen hoitotyön prosessin mukaisesti
• Ajankohtainen aiheeseen liittyvä näyttöön perustuva kirjallisuus
• Lapsipotilaan kliininen tutkiminen ja erilaisten arviointimenetelmien käyttö hoidollisen päätöksenteon tukena
• Lapsen valmistaminen toimenpiteeseen, erilaiset ohjaus ja opetusmenetelmät sekä leikin käyttö hoitotilanteissa
• Lapsen kivun arviointi ja kivunhoito
• Lapsen hoitoelvytys
• Lasten ja nuorten farmakologia, erilaiset lääkkeenantotavat, lääkehoidon vaikuttavuuden seuranta ja lääkehoidon ohjaus
• Lasten nestehoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi
• Lapsen perushoito, sisältäen lapsen ravitsemuksen menetelmät ja tarkkailun
• Kommunikaatiotaidot eri-ikäisten lasten ja perheiden kanssa
• Lapsipotilaan tarkkailu
• Lasten ja nuorten yleisimmät sairaanhoidolliset toimenpiteet
• Hoitoteknologian käyttö potilastilanteissa
Oppimateriaalit
Storvik-Sydänmaa S, Tervajärvi L & Hammar A-M. 2019. Lapsen ja perheen hoitotyö. SanomaPro Oy, Helsinki.
Oppiportti: Lastentaudit, Lasten infektiosairaudet
Kuisma ym. Ensihoito 2021. Sanoma Pro (lapsi ensihoidossa -soveltuvin osin).
ERC-ohjeet European Resuscitation Council Guidelines 2021: Paediatric Life Support
Muu erikseen osoitettu materiaali
Opetusmenetelmät
• Vuorovaikutteiset kontaktiopetustunnit
• Etukäteistehtävät ja testit ennen kontaktiopetusta ja simulaatioita
• Simulaatioharjoitukset
• Itsenäiset työpajat, ryhmätyöt, ryhmätyönä toteutettava EA opetuspäivä päiväkodissa
• Kirjallinen tentti ja reflektoiva oman osaamisen arviointiin perustuva e-Portfolio (HYL- K5)
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Verkkotentti (ITS Learning)
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
• Vuorovaikutteinen kontaktiopetus, vertaisoppiminen ja case-pohjainen oppiminen
• Itseopiskelu erilaisia materiaaleja hyödyntäen. Suosimme sähköisiä materiaaleja ja kierrätystä oppimateriaaleissa.
• Simulaatioharjoitukset: pääpaino on moniammatillisessa tiimityöskentelyssä, rakentavassa palautteessa sekä ammatillisen kasvun vahvistamisessa turvallisessa ja positiivisessa oppimisympäristössä
• Huolehdimme simulaatioharjoituksissa ja työpajoissa toiminnan taloudellisuudesta ja kestävyydestä kierrättämällä välineitä ja huolehtimalla kaikkien välineidemme kunnosta ja käytettävyydestä käyttämällä niitä ohjeiden mukaan ja huolehtimalla niistä hyvin. Emme tuhlaa tarpeettomasti.
• Opintojaksolla korostuu haavoittuvassa asemassa olevat potilasryhmät (lapset, nuoret) sote-palveluiden ja hoito- sekä ensihoitotyön näkökulmasta
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1op =27h opiskelijan työtä, 5op yht. 135h
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
• kurssitehtävien suorittaminen HKS/HYL
• osallistuminen simulaatioharjoituksiin HKS/HYL
• osallistuminen työpajaharjoitteluun HKS/HYL
• kirjallinen tentti Hyl- K5 ja e- Portfolio HYL-K5
Lisätiedot
ItsLearning-viestitoiminto, sähköposti