Mielenterveyden- ja päihdepotilaan hoitotyö tai lasten hoitotyö (8 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CD73-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.04.2025 - 12.10.2025
Ajoitus
13.10.2025 - 21.12.2025
Opintopistemäärä
8 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ensihoito, terveydenhoito ja kätilötyö
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ensihoitajakoulutus
Opettaja
- Saimi Ristimäki
Ryhmät
-
PENHOK24Ensihoitaja (AMK), päiväkoulutus, K24
Tavoitteet
Tavoitteet
• osaa määritellä mielenterveys- ja päihdeasiakkaan / potilaan hoitotyön tarpeita, suunnitella ja toteuttaa hoitoa, arvioida sen vaikuttavuutta
• osaa kohdata ja auttaa eri-ikäisiä asiakkaita / potilaita sekä heidän läheisiään.
• perehtyy mielenterveyden ja päihdehoitotyön menetelmiin ja hoitosuhde- ja työryhmätyöskentelyyn sekä oppii käyttämään työnohjausta ammatillisen kehittymisensä tukena.
• osaa tarkastella omien arvojensa ja asenteidensa merkitystä eri-ikäisten asiakkaiden / potilaiden kohtaamisessa ja ammatillisessa vuorovaikutuksessa
• on sisäistänyt hoitotyön etiikan ja perustaa toimintansa ajantasaiseen tietoon
• lisää mielenterveyden ja päihdehoitotyön lääkehoito-osaamistaan (lääkehoitopassi)
• osaa kirjata mielenterveyden ja päihdehoitotyön potilaan hoitoa koskevaa tietoa
Lasten hoitotyö:
Tavoitteet
• Osaa toimia sosiaali- ja terveysalan eri ympäristöissä tukien vanhemmuutta raskauden aikana tai synnytyksen jälkeen
• Osaa huomioida äitiyshoitotyön erityispiirteitä
• Osaa edistää eri ikäisten seksuaaliterveyttä
• Osaa soveltaa lasten, nuorten ja perheen hoitotyön tietoperustaa hoitaessaan eri-ikäisiä lapsia perhekeskeisesti ja terveyttä edistäen.
• Osaa huomioida lasten ja nuorten hoitotyön erityispiirteet
• Syventää tietojaan ja taitojaan lapsen ja nuoren hoitotyön tarpeen määrittelyssä, suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa työskennellessään osana moniammatillista tiimiä
• Osaa toteuttaa ohjattuna lasten ja nuorten lääke- ja nestehoitoa
• Hallitsee lapsen, nuoren ja perheiden tukemisen ja ohjauksen erilaisissa terveyteen ja sairauteen liittyvissä tilanteissa
• Harjaantuu tekemään hoitotyön asiantuntijuutta edellyttäviä päätöksiä yhdessä lapsen, nuorten ja perheen ja eri ammattiryhmien kanssa sekä kykenee tukemaan lapsen, nuoren ja perheen voimavaroja lapsen ja nuoren terveyden edistämiseksi.
• On sisäistänyt hoitotyön etiikan sekä arvoperustan ja perustaa toimintansa ajantasaiseen näyttöön perustuvaan tietoon lapsen ja nuoren hoitotyössä
Sisältö
Sisältö
• näyttöön perustuvan mielenterveys- ja päihdehoitotyön ja ohjauksen suunnittelua, toteutusta, arviointia ja prosessin kirjaamista
• mielenterveys- ja päihdehoitotyön keskeisten toimintojen harjoittelu oppimisympäristön ja potilaiden/asiakkaiden tarpeiden mukaisesti
• potilaan kliinisen tutkimisen ja hoidollisen, voimavaraistavan vuorovaikutuksen harjoittelu potilaan/asiakkaan kanssa
• eri mielenterveys- ja päihdehoitotyön menetelmiin, hoitosuhde- ja työryhmätyöskentelyyn sekä työnohjaukseen perehtyminen
• mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmän rakenteen tunteminen
• lääkehoidon ja mielenterveyden perustan syventäminen
Lasten hoitotyö:
Sisältö
• Vanhemmuuden kehittyminen ja tukemisen eri menetelmät sosiaali- ja terveysalan eri toimintaympäristöissä
• Erilaiset raskaus- ja lapsivuodeajan ohjaustilanteet ja -menetelmät
• Seksuaalisuuden puheeksi ottaminen
• Seksuaalikasvatus ja sen menetelmät
• Lasten ja nuorten hoitotyön tietoperustan soveltaminen hoitotyössä huomioiden eri-ikäiset lapset, nuoret ja heidän perheensä.
• Lapsen ja nuoren kasvua ja kehitystä tukevien hoitotyön toimintojen harjoittelu huomioiden eri potilasryhmien erityispiirteet ja potilasturvallisuus
• Lapsipotilaan kliininen tutkiminen, tarkkailu ja tutkimustulosten hyödyntäminen hoidollisen päätöksenteon tukena
• Näyttöön perustuvan tiedon hyödyntäminen lasten ja nuorten hoitotyössä ja hoitotyön kehittämisessä
• Tavallisimpien lasten ja nuorten sairauksien ennaltaehkäisy, hoito, kuntoutus ja arviointi
• Suullinen ja kirjallinen tiedottaminen.
• Lasten ja nuorten lääke- ja nestehoidon toteuttaminen ohjattuna
• Terveysteknologian hyödyntäminen lasten ja nuorten hoitotyössä
• Oman toiminnan arviointi ja ammatillinen kehittyminen lasten ja nuorten hoitotyön kontekstissa
Opetusmenetelmät
Käytännön harjoittelu kliinisessä hoitoympäristössä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Käytännön harjoittelu kliinisessä hoitoympäristössä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vastaava opintojakso, AHOT-menettely
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
8 op kokonaisuudessaan (216h)
Tästä vähennetään 10t itsenäistä työskentelyä sekä 6t (CV,Infotunti ja palautetunti)
Harjoittelupaikassa jää tehtäväksi 200h
Sisällön jaksotus
Harjoittelu ajoittuu viikoille 47-51
Viestintäkanava ja lisätietoja
SunHarkka-harjoittelusovellus, sähköposti, puhelimitse
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytyt tavoitteet, väliarviointi, loppuarviointi
SunHarkka-harjoittelusovelluksesta tulee löytyä niin opiskelijan itsearviointi ja ohjaajan kirjaamat arvioinnit väliarvioinnin ja loppuarvioinnin osiosta
Opiskelijan kliinisessä harjoittelussa suorittamat tunnit tulee olla hyväksyttyinä (200t)
Opiskelijan harjoittelupaikan ulkopuoliset tunnit tulee olla kirjattuna ja hyväksyttyinä (16t)
Ohjaajan ja ohjaavan opettajan tulee hyväksyä harjoittelun arvioinnit ja tavoitteiden saavuttaminen opintojakson päätteeksi.
HUOM! Lastenhoitotyön harjoitteluun menijät. Muistattehan toimittaa rikosrekisteriotteen nähtäväksi ohjaavalle opettajalle sekä tarvittaessa harjoittelupaikkaan. Tämä kuitataan tämän jälkeen Sun Harkka-järjestelmään.