Siirry suoraan sisältöön

Mielenterveyden- ja päihdepotilaan hoitotyö tai lasten hoitotyö (8 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CD73-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.04.2025 - 12.10.2025

Ajoitus

13.10.2025 - 21.12.2025

Opintopistemäärä

8 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Ensihoito, terveydenhoito ja kätilötyö

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Ensihoitajakoulutus

Opettaja

  • Saimi Ristimäki

Ryhmät

  • PENHOK24
    Ensihoitaja (AMK), päiväkoulutus, K24

Tavoitteet

Tavoitteet
• osaa määritellä mielenterveys- ja päihdeasiakkaan / potilaan hoitotyön tarpeita, suunnitella ja toteuttaa hoitoa, arvioida sen vaikuttavuutta
• osaa kohdata ja auttaa eri-ikäisiä asiakkaita / potilaita sekä heidän läheisiään.
• perehtyy mielenterveyden ja päihdehoitotyön menetelmiin ja hoitosuhde- ja työryhmätyöskentelyyn sekä oppii käyttämään työnohjausta ammatillisen kehittymisensä tukena.
• osaa tarkastella omien arvojensa ja asenteidensa merkitystä eri-ikäisten asiakkaiden / potilaiden kohtaamisessa ja ammatillisessa vuorovaikutuksessa
• on sisäistänyt hoitotyön etiikan ja perustaa toimintansa ajantasaiseen tietoon
• lisää mielenterveyden ja päihdehoitotyön lääkehoito-osaamistaan (lääkehoitopassi)
• osaa kirjata mielenterveyden ja päihdehoitotyön potilaan hoitoa koskevaa tietoa

Lasten hoitotyö:

Tavoitteet
• Osaa toimia sosiaali- ja terveysalan eri ympäristöissä tukien vanhemmuutta raskauden aikana tai synnytyksen jälkeen
• Osaa huomioida äitiyshoitotyön erityispiirteitä
• Osaa edistää eri ikäisten seksuaaliterveyttä
• Osaa soveltaa lasten, nuorten ja perheen hoitotyön tietoperustaa hoitaessaan eri-ikäisiä lapsia perhekeskeisesti ja terveyttä edistäen.
• Osaa huomioida lasten ja nuorten hoitotyön erityispiirteet
• Syventää tietojaan ja taitojaan lapsen ja nuoren hoitotyön tarpeen määrittelyssä, suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa työskennellessään osana moniammatillista tiimiä
• Osaa toteuttaa ohjattuna lasten ja nuorten lääke- ja nestehoitoa
• Hallitsee lapsen, nuoren ja perheiden tukemisen ja ohjauksen erilaisissa terveyteen ja sairauteen liittyvissä tilanteissa
• Harjaantuu tekemään hoitotyön asiantuntijuutta edellyttäviä päätöksiä yhdessä lapsen, nuorten ja perheen ja eri ammattiryhmien kanssa sekä kykenee tukemaan lapsen, nuoren ja perheen voimavaroja lapsen ja nuoren terveyden edistämiseksi.
• On sisäistänyt hoitotyön etiikan sekä arvoperustan ja perustaa toimintansa ajantasaiseen näyttöön perustuvaan tietoon lapsen ja nuoren hoitotyössä

Sisältö

Sisältö
• näyttöön perustuvan mielenterveys- ja päihdehoitotyön ja ohjauksen suunnittelua, toteutusta, arviointia ja prosessin kirjaamista
• mielenterveys- ja päihdehoitotyön keskeisten toimintojen harjoittelu oppimisympäristön ja potilaiden/asiakkaiden tarpeiden mukaisesti
• potilaan kliinisen tutkimisen ja hoidollisen, voimavaraistavan vuorovaikutuksen harjoittelu potilaan/asiakkaan kanssa
• eri mielenterveys- ja päihdehoitotyön menetelmiin, hoitosuhde- ja työryhmätyöskentelyyn sekä työnohjaukseen perehtyminen
• mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmän rakenteen tunteminen
• lääkehoidon ja mielenterveyden perustan syventäminen

Lasten hoitotyö:

Sisältö
• Vanhemmuuden kehittyminen ja tukemisen eri menetelmät sosiaali- ja terveysalan eri toimintaympäristöissä
• Erilaiset raskaus- ja lapsivuodeajan ohjaustilanteet ja -menetelmät
• Seksuaalisuuden puheeksi ottaminen
• Seksuaalikasvatus ja sen menetelmät
• Lasten ja nuorten hoitotyön tietoperustan soveltaminen hoitotyössä huomioiden eri-ikäiset lapset, nuoret ja heidän perheensä.
• Lapsen ja nuoren kasvua ja kehitystä tukevien hoitotyön toimintojen harjoittelu huomioiden eri potilasryhmien erityispiirteet ja potilasturvallisuus
• Lapsipotilaan kliininen tutkiminen, tarkkailu ja tutkimustulosten hyödyntäminen hoidollisen päätöksenteon tukena
• Näyttöön perustuvan tiedon hyödyntäminen lasten ja nuorten hoitotyössä ja hoitotyön kehittämisessä
• Tavallisimpien lasten ja nuorten sairauksien ennaltaehkäisy, hoito, kuntoutus ja arviointi
• Suullinen ja kirjallinen tiedottaminen.
• Lasten ja nuorten lääke- ja nestehoidon toteuttaminen ohjattuna
• Terveysteknologian hyödyntäminen lasten ja nuorten hoitotyössä
• Oman toiminnan arviointi ja ammatillinen kehittyminen lasten ja nuorten hoitotyön kontekstissa

Opetusmenetelmät

Käytännön harjoittelu kliinisessä hoitoympäristössä

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Käytännön harjoittelu kliinisessä hoitoympäristössä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vastaava opintojakso, AHOT-menettely

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

8 op kokonaisuudessaan (216h)

Tästä vähennetään 10t itsenäistä työskentelyä sekä 6t (CV,Infotunti ja palautetunti)
Harjoittelupaikassa jää tehtäväksi 200h

Sisällön jaksotus

Harjoittelu ajoittuu viikoille 47-51

Viestintäkanava ja lisätietoja

SunHarkka-harjoittelusovellus, sähköposti, puhelimitse

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytyt tavoitteet, väliarviointi, loppuarviointi

SunHarkka-harjoittelusovelluksesta tulee löytyä niin opiskelijan itsearviointi ja ohjaajan kirjaamat arvioinnit väliarvioinnin ja loppuarvioinnin osiosta
Opiskelijan kliinisessä harjoittelussa suorittamat tunnit tulee olla hyväksyttyinä (200t)
Opiskelijan harjoittelupaikan ulkopuoliset tunnit tulee olla kirjattuna ja hyväksyttyinä (16t)

Ohjaajan ja ohjaavan opettajan tulee hyväksyä harjoittelun arvioinnit ja tavoitteiden saavuttaminen opintojakson päätteeksi.


HUOM! Lastenhoitotyön harjoitteluun menijät. Muistattehan toimittaa rikosrekisteriotteen nähtäväksi ohjaavalle opettajalle sekä tarvittaessa harjoittelupaikkaan. Tämä kuitataan tämän jälkeen Sun Harkka-järjestelmään.