Care of Acute Illness and Injuries in Hospitals (5 cr)
Code: TH00BV99-3007
General information
- Enrollment
-
17.03.2025 - 05.10.2025
Registration for the implementation has begun.
- Timing
-
06.10.2025 - 07.12.2025
The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- ETKDipa
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Emergency Care
- Teachers
- Sanna Ojala
- Course
- TH00BV99
Realization has 8 reservations. Total duration of reservations is 44 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Mon 06.10.2025 time 08:00 - 11:00 (3 h 0 min) |
Lääkehoito Akuutisti sairastuneen ja vammaut. potilaan hoito sairaalassa TH00BV99-3007 |
ICT_A3058
Ensihoito
|
Mon 06.10.2025 time 08:00 - 18:00 (10 h 0 min) |
Akuutisti sairastuneen ja vammaut. potilaan hoito sairaalassa TH00BV99-3006 |
|
Tue 21.10.2025 time 12:00 - 16:00 (4 h 0 min) |
F2F simulaatio Akuutisti sairastuneen ja vammaut. potilaan hoito sairaalassa TH00BV99-3006 |
ICT_B3043
Hoitotyö 4
ICT_B3025 Potilaan kliininen tutkiminen ICT_B3036 Vastaanotto ICT_B3028 Lääkehoito 1 |
Tue 04.11.2025 time 09:00 - 12:00 (3 h 0 min) |
HTA puhelin simulaatio Akuutisti sairastuneen ja vammaut. potilaan hoito sairaalassa TH00BV99-3006 |
|
Tue 04.11.2025 time 12:00 - 14:00 (2 h 0 min) |
TYöturvallisuus päivystyksessä Akuutisti sairastuneen ja vammaut. potilaan hoito sairaalassa TH00BV99-3006 |
|
Wed 05.11.2025 time 12:00 - 16:00 (4 h 0 min) |
HTA CHAT simulaatio Akuutisti sairastuneen ja vammaut. potilaan hoito sairaalassa TH00BV99-3006 |
|
Mon 10.11.2025 time 08:00 - 18:00 (10 h 0 min) |
Akuutisti sairastuneen ja vammaut. potilaan hoito sairaalassa TH00BV99-3006 |
|
Tue 25.11.2025 time 08:00 - 16:00 (8 h 0 min) |
Moniammatillinen simulaatio |
Simulation 1 MED D2018,Debriefing 1 MED D2032,Simulation 2 MED D2020,Debriefing 2 MED D2033
|
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Sisällöt:
- päätöksenteko ja moniammatillinen yhteistyö päivystyshoitotyössä
Sisällöt:
Hoidon tarpeen arviointi
- kasvokkain, puhelimessa ja chatissä
- päätöksenteko ja moniammatillinen yhteistyö päivystyshoitotyössä
- asiakaskeskeinen hoitotyö ja potilaan ohjaus
- kirjaaminen päivystystyössä
- Opintokäynti TYKS Akuutti (puoliryhmittäin) lukujärjestyksen mukaan
- TYKS akuutti triageen tutustuminen maanantaisin lukujärjestyksen mukaisesti
Hoitoteknologia ja toimenpiteet sekä lääkehoito päivystyksessä kestävä kehitys huomioiden
- hoitoteknologia päivystyshoitotyössä
- pientoimenpiteet päivystyksessä
- lääkehoito
Moniammatillinen työskentely sairaalassa
- eri tavoin vammautuneiden ja äkillisesti sairastuneiden potilaiden polikliininen hoitotyö: neurologisen potilaan, sydänpotilaan, mahapotilaan, hengenahdistuspotilaan, munuaispotilaan, myrkytyspotilaan ja vammapotilaan ja monivammapotilaan päivystyshoitotyö, traumatiimin toiminta,
Objective
Objectives
• Students will know the distinctive features of emergency and acute nursing and of the operational environment and
• Have command of the treatment process of acutely ill or injured patients of different ages in the most important patient groups
• Students will know how to assess customers’ needs for and urgency of treatment in acute care and reception work in different environments and will be able to make independent decisions, while identifying their limits and using consultation for support
• Students will learn to cooperate with customers and their social networks and other people involved
• Students will learn to provide customers with personalized guidance and support for self-care and health promotion
• Students will deepen their understanding of hospital operations complying with the principles of CRM
• Will know how to apply the principles of sustainable development in their tasks
Content
Contents
• Determining the need for care and classifying the urgency of care
• Detailed assessment of the status of the patient and participating in diagnostics
• Decision-making and multiprofessional cooperation in acute nursing
• Customer-driven nursing practice and ethically special cases
• Providing support and guidance to patients and their family members
• Nursing of patients suffering from acute illnesses and different types of injuries
• Most commonly applied methods of examination and treatment
• Constant monitoring of patient and response to results
• Documentation and reporting and using VIRVE
• Utilization of care technology
• Most common pharmaceuticals used in the care of emergency patients
• Principles of casting and splinting
• Safety risks and safety of operations
• Taking advantage of checklists and protocols
Materials
ks. ITS
Teaching methods
lähi- ja verkko-oppiminen
- tehtäväperustainen oppiminen
- harjoittelu autenttista tilannetta mukailtavassa tilanteessa
- verkko-oppiminen
- Työelämäyhteistyö: opintokäynti TYKS AKuutti ja tutustuminen Triage erillisien aikataulun mukaan
Pedagogic approaches and sustainable development
- työelämään tutustuminen, työelämäyhteistyö TYKS Akuutti (opintokäynti ja triage tutustuminen)
- tiimioppiminen
- moniammatillinen oppiminen (Radiografia, lääketieteen opiskelijat, suuhygienisti opiskelijat, Diakin tulkkiopiskelijat)
- yhteisopettajuus
- Oman ja kollegan työturvallisuuden huomiointi. Omasta ja muiden työhyvinvoinnista huolehtiminen. Esim. ergonominen työskentely.
• Työvälineiden turvallinen käyttö ja oikeaoppinen käsittely, turhia laitevaurioita ennaltaehkäisten.
• Hoitotarvikkeiden tarkoituksenmukainen käyttö ja turhan jätteen ennaltaehkäisy. Jätteiden lajittelu.
• Aseptiikan huomiointi. Potilaiden terveyden edistäminen ja ohjaus tartuntatautien ehkäisyssä.
Completion alternatives
toisen ryhmän mukana vastaavalla opintojaksolla
Student workload
5 op = 135 h
Aloitusluento ja tehtävät 3 h
Opintokäynti TYKS akuutti 2 h
Tutkimukset ja teknologia päivystyksessä 6 h + 8h
Lääkehoito päivystyksessä 10 h
Hoidon tarpeen arviointi ja luokittelu itsenäinen verkkotehtävä 10 h
Terveydenhuollon asiakaspalvelu verkkokurssi 2h
Hoidon tarpeen arviointi ja erilaiset asiakkaat 6 h +4 h
Hoidon tarpeen arviointi puhelimessa 3h + 4 h
Hoidon tarpeen arviointi Chatissä 3 h + 2 h
Turvallisuus 3 + 3 h
Tutustuminen Triagehoitajan toimenkuvaan ja potilaan hoitopolkuun TYKS Akuutissa 4 h
Vsshp koulutuspäivät koulutuskalenterin mukaan
Moniammatilliset simulaatiot 4 h + 4h
Jokaiselle opiskelijalle HOPSin mukaan.
Evaluation methods and criteria
luokka harjoittelu ja simulaatiot hyväksytty / hylätty (100 % läsnäolo osaamisen varmistamiseksi)
tehtävät hyväksytty / hylätty, jos ei erikseen merkintää arvosanasta ITSissä
tietotestit 5-1 / hylätty
Kaikki oppimistilanteet ovat oppimisen kokonaisuuden kannalta korvattavia (eli poissaolo korvattava)
Failed (0)
Ei osaa toteuttaa päivystys potilaiden hoitotyötä eikä osaa keskeisiä hoitomenetelmiä.
Ei osaa tukea potilaan toimintakykyä, hyvinvointia ja elämänlaatua.
Ei osaa toimia moniammatillisesti.
Ei osaa toimia asiakkaan ja hänen läheistensä kanssa.
Ei osaa ohjata potilasta ja hänen läheisiään turvallisuudessa ja päätöksenteossa
Ryhmä ei kykene yhteistyöhön. Ryhmädynamiikassa ja yhteistyötaidoissa on paljon kehitettävää.
Opiskelija suhtautuu negatiivisesti päivystys potilaan hoitotyöhön ja tuo asenteensa ilmi.
Opiskelija ei tunnista oman osaamisensa rajoja.
Opiskeluasenne ei ole kehittävä.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Tietää perustiedot erilaisista päivystyspotilaan hoitomenetelmistä, muttei osaa toteuttaa ko. hoitoa.
Tietää, että päivystyspotilaiden toimintakykyä, hyvinvointia ja elämänlaatua tulee hoitotyössä tukea. Tietää toimia asiakkaan ja hänen läheistensä kanssa, mutta tarvitsee paljon tukea toimintaansa.
Tietää päivystyspotilaiden ohjaustarpeesta, mutta ei osaa toteuttaa sitä tai ohjaus on puutteellista.
Ryhmä on työskennellyt yhdessä, mutta ryhmädynamiikassa tai yhteistyötaidoissa on parannettavaa.
Assessment criteria, good (3-4)
Osaa toteuttaa erilaisia päivystys potilaiden hoitotyötä tuettuna.
Tietää keskeiset päivystyspotilaiden hoitotyön hoitomenetelmät.
Osaa ohjata tuetusti päivystyspotilaiden ja hänen läheisiään turvallisuudessa ja päätöksenteossa.
Opiskelijan asenne päivystyspotilaiden hoitotyötä kohtaan on positiivinen. Opiskelija ottaa osaa oppimistilanteisiin.
Opiskelija tunnistaa oman osaamisensa rajat ja pyrkii kehittämään toimintaansa.
Assessment criteria, excellent (5)
Osaa käyttää erilaisia päivystyspotilaiden hoitotyön menetelmiä eri ympäristöissä.
Osaa keskeiset päivystyspotilaiden hoitotyön hoitomenetelmät
Osaa tukea päivystyspotilaiden toimintakykyä, hyvinvointia ja elämänlaatua sekä toimia moniammatillisesti asiakkaan ja hänen läheistensä kanssa.
Osaa ohjata leikkauspotilasta ja hänen läheisiään turvallisuudessa ja päätöksenteossa.
Opiskelijan asenne päivystyspotilaiden hoitotyötä kohtaan on positiivinen ja aktiivinen. Opiskelija hakeutuu oppimistilanteisiin ja pyrkii haastamaan omaa oppimistaan. Opiskelija tunnistaa oman osaamisensa rajat ja pyrkii kehittämään itseään ja omaa toimintaansa.