Siirry suoraan sisältöön

Akuutisti sairastuneen ja vammaut. potilaan hoito sairaalassa (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BV99-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
17.03.2025 - 05.10.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
06.10.2025 - 07.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
ETKDipa
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Ensihoitajakoulutus
Opettajat
Sanna Ojala
Ryhmät
MENHOK25
Ensihoitaja, Turku, monimuoto, erillishaku, K25
Opintojakso
TH00BV99

Toteutuksella on 8 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 44 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ma 06.10.2025 klo 08:00 - 11:00
(3 t 0 min)
Lääkehoito Akuutisti sairastuneen ja vammaut. potilaan hoito sairaalassa TH00BV99-3007
ICT_A3058 Ensihoito
Ma 06.10.2025 klo 08:00 - 18:00
(10 t 0 min)
Akuutisti sairastuneen ja vammaut. potilaan hoito sairaalassa TH00BV99-3006
Ti 21.10.2025 klo 12:00 - 16:00
(4 t 0 min)
F2F simulaatio Akuutisti sairastuneen ja vammaut. potilaan hoito sairaalassa TH00BV99-3006
ICT_B3043 Hoitotyö 4
ICT_B3025 Potilaan kliininen tutkiminen
ICT_B3036 Vastaanotto
ICT_B3028 Lääkehoito 1
Ti 04.11.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
HTA puhelin simulaatio Akuutisti sairastuneen ja vammaut. potilaan hoito sairaalassa TH00BV99-3006
Ti 04.11.2025 klo 12:00 - 14:00
(2 t 0 min)
TYöturvallisuus päivystyksessä Akuutisti sairastuneen ja vammaut. potilaan hoito sairaalassa TH00BV99-3006
Ke 05.11.2025 klo 12:00 - 16:00
(4 t 0 min)
HTA CHAT simulaatio Akuutisti sairastuneen ja vammaut. potilaan hoito sairaalassa TH00BV99-3006
Ma 10.11.2025 klo 08:00 - 18:00
(10 t 0 min)
Akuutisti sairastuneen ja vammaut. potilaan hoito sairaalassa TH00BV99-3006
Ti 25.11.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Moniammatillinen simulaatio
Simulation 1 MED D2018,Debriefing 1 MED D2032,Simulation 2 MED D2020,Debriefing 2 MED D2033
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Sisällöt:
- päätöksenteko ja moniammatillinen yhteistyö päivystyshoitotyössä
Sisällöt:
Hoidon tarpeen arviointi
- kasvokkain, puhelimessa ja chatissä
- päätöksenteko ja moniammatillinen yhteistyö päivystyshoitotyössä
- asiakaskeskeinen hoitotyö ja potilaan ohjaus
- kirjaaminen päivystystyössä
- Opintokäynti TYKS Akuutti (puoliryhmittäin) lukujärjestyksen mukaan
- TYKS akuutti triageen tutustuminen maanantaisin lukujärjestyksen mukaisesti
Hoitoteknologia ja toimenpiteet sekä lääkehoito päivystyksessä kestävä kehitys huomioiden
- hoitoteknologia päivystyshoitotyössä
- pientoimenpiteet päivystyksessä
- lääkehoito
Moniammatillinen työskentely sairaalassa
- eri tavoin vammautuneiden ja äkillisesti sairastuneiden potilaiden polikliininen hoitotyö: neurologisen potilaan, sydänpotilaan, mahapotilaan, hengenahdistuspotilaan, munuaispotilaan, myrkytyspotilaan ja vammapotilaan ja monivammapotilaan päivystyshoitotyö, traumatiimin toiminta,

Tavoitteet

Tavoitteet
• Tietää päivystyshoitotyön ja sen toimintaympäristön erityispiirteet sekä
• Osaa eri-ikäisten akuutisti sairastuneiden ja vammautuneiden potilaiden hoitoprosessin keskeisten potilasryhmien osalta
• Osaa päivystys- ja vastaanottohoitotyössä arvioida asiakkaan hoidon tarvetta ja kiireellisyyttä erilaisissa ympäristöissä sekä kykenee itsenäiseen päätöksentekoon tunnistaen omat rajat ja käyttäen tukena konsultaatiota
• Osaa toimia yhteistyössä asiakkaan ja hänen sosiaalisen verkostonsa sekä muiden toimijoiden kanssa
• Osaa ohjata ja tukea asiakasta yksilöllisesti omahoidossa ja terveyden edistämisessä
• Syventää osaamistaan CRM-periaatteiden mukaisessa toiminnassa sairaalassa
• Osaa soveltaa kestävän kehityksen periaatteita toiminnassaan

Sisältö

Sisältö
• Hoidon tarpeen määrittäminen ja hoidon kiireellisyyden luokittelu
• Potilaan tarkennettu tilan arviointi ja diagnosointiin osallistuminen
• Päätöksenteko ja moniammatillinen yhteistyö päivystyshoitotyössä
• Asiakaskeskeinen hoitotyö ja eettiset erityistilanteet
• Potilaan ja hänen läheistensä tukeminen ja ohjaus
• Eri tavoin vammautuneiden ja äkillisesti sairastuneiden potilaiden hoito
• Yleisimmät tutkimus- ja hoitomenetelmät
• Potilaan jatkuva tarkkailu ja tuloksiin reagoiminen
• Kirjaaminen ja raportointi sekä VIRVEN käyttö
• Hoitoteknologian hyödyntäminen
• Yleisimmät päivystyspotilaan hoidossa käytettävät lääkkeet
• Kipsaamisen ja lastoittamisen periaatteet
• Turvallisuusriskit ja toiminnan turvallisuus
• Tarkistuslistojen ja protokollien hyödyntäminen

Oppimateriaalit

ks. ITS

Opetusmenetelmät

lähi- ja verkko-oppiminen
- tehtäväperustainen oppiminen
- harjoittelu autenttista tilannetta mukailtavassa tilanteessa
- verkko-oppiminen
- Työelämäyhteistyö: opintokäynti TYKS AKuutti ja tutustuminen Triage erillisien aikataulun mukaan

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

- työelämään tutustuminen, työelämäyhteistyö TYKS Akuutti (opintokäynti ja triage tutustuminen)
- tiimioppiminen
- moniammatillinen oppiminen (Radiografia, lääketieteen opiskelijat, suuhygienisti opiskelijat, Diakin tulkkiopiskelijat)
- yhteisopettajuus
- Oman ja kollegan työturvallisuuden huomiointi. Omasta ja muiden työhyvinvoinnista huolehtiminen. Esim. ergonominen työskentely.
• Työvälineiden turvallinen käyttö ja oikeaoppinen käsittely, turhia laitevaurioita ennaltaehkäisten.
• Hoitotarvikkeiden tarkoituksenmukainen käyttö ja turhan jätteen ennaltaehkäisy. Jätteiden lajittelu.
• Aseptiikan huomiointi. Potilaiden terveyden edistäminen ja ohjaus tartuntatautien ehkäisyssä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

toisen ryhmän mukana vastaavalla opintojaksolla

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 h
Aloitusluento ja tehtävät 3 h
Opintokäynti TYKS akuutti 2 h
Tutkimukset ja teknologia päivystyksessä 6 h + 8h
Lääkehoito päivystyksessä 10 h
Hoidon tarpeen arviointi ja luokittelu itsenäinen verkkotehtävä 10 h
Terveydenhuollon asiakaspalvelu verkkokurssi 2h
Hoidon tarpeen arviointi ja erilaiset asiakkaat 6 h +4 h
Hoidon tarpeen arviointi puhelimessa 3h + 4 h
Hoidon tarpeen arviointi Chatissä 3 h + 2 h
Turvallisuus 3 + 3 h
Tutustuminen Triagehoitajan toimenkuvaan ja potilaan hoitopolkuun TYKS Akuutissa 4 h
Vsshp koulutuspäivät koulutuskalenterin mukaan
Moniammatilliset simulaatiot 4 h + 4h

Jokaiselle opiskelijalle HOPSin mukaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

luokka harjoittelu ja simulaatiot hyväksytty / hylätty (100 % läsnäolo osaamisen varmistamiseksi)
tehtävät hyväksytty / hylätty, jos ei erikseen merkintää arvosanasta ITSissä
tietotestit 5-1 / hylätty
Kaikki oppimistilanteet ovat oppimisen kokonaisuuden kannalta korvattavia (eli poissaolo korvattava)

Hylätty (0)

Ei osaa toteuttaa päivystys potilaiden hoitotyötä eikä osaa keskeisiä hoitomenetelmiä.
Ei osaa tukea potilaan toimintakykyä, hyvinvointia ja elämänlaatua.
Ei osaa toimia moniammatillisesti.
Ei osaa toimia asiakkaan ja hänen läheistensä kanssa.
Ei osaa ohjata potilasta ja hänen läheisiään turvallisuudessa ja päätöksenteossa
Ryhmä ei kykene yhteistyöhön. Ryhmädynamiikassa ja yhteistyötaidoissa on paljon kehitettävää.
Opiskelija suhtautuu negatiivisesti päivystys potilaan hoitotyöhön ja tuo asenteensa ilmi.
Opiskelija ei tunnista oman osaamisensa rajoja.
Opiskeluasenne ei ole kehittävä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tietää perustiedot erilaisista päivystyspotilaan hoitomenetelmistä, muttei osaa toteuttaa ko. hoitoa.
Tietää, että päivystyspotilaiden toimintakykyä, hyvinvointia ja elämänlaatua tulee hoitotyössä tukea. Tietää toimia asiakkaan ja hänen läheistensä kanssa, mutta tarvitsee paljon tukea toimintaansa.
Tietää päivystyspotilaiden ohjaustarpeesta, mutta ei osaa toteuttaa sitä tai ohjaus on puutteellista.
Ryhmä on työskennellyt yhdessä, mutta ryhmädynamiikassa tai yhteistyötaidoissa on parannettavaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Osaa toteuttaa erilaisia päivystys potilaiden hoitotyötä tuettuna.
Tietää keskeiset päivystyspotilaiden hoitotyön hoitomenetelmät.
Osaa ohjata tuetusti päivystyspotilaiden ja hänen läheisiään turvallisuudessa ja päätöksenteossa.
Opiskelijan asenne päivystyspotilaiden hoitotyötä kohtaan on positiivinen. Opiskelija ottaa osaa oppimistilanteisiin.
Opiskelija tunnistaa oman osaamisensa rajat ja pyrkii kehittämään toimintaansa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Osaa käyttää erilaisia päivystyspotilaiden hoitotyön menetelmiä eri ympäristöissä.
Osaa keskeiset päivystyspotilaiden hoitotyön hoitomenetelmät
Osaa tukea päivystyspotilaiden toimintakykyä, hyvinvointia ja elämänlaatua sekä toimia moniammatillisesti asiakkaan ja hänen läheistensä kanssa.
Osaa ohjata leikkauspotilasta ja hänen läheisiään turvallisuudessa ja päätöksenteossa.
Opiskelijan asenne päivystyspotilaiden hoitotyötä kohtaan on positiivinen ja aktiivinen. Opiskelija hakeutuu oppimistilanteisiin ja pyrkii haastamaan omaa oppimistaan. Opiskelija tunnistaa oman osaamisensa rajat ja pyrkii kehittämään itseään ja omaa toimintaansa.

Siirry alkuun