Siirry suoraan sisältöön

Akuutisti sairastuneen ja vammaut. potilaan hoito sairaalassa (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BV99-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

17.03.2025 - 05.10.2025

Ajoitus

06.10.2025 - 07.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

ETKDipa

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Ensihoitajakoulutus

Opettaja

  • Sanna Ojala

Ryhmät

  • MENHOK25
    Ensihoitaja, Turku, monimuoto, erillishaku, K25
  • 06.10.2025 08:00 - 18:00, Akuutisti sairastuneen ja vammaut. potilaan hoito sairaalassa TH00BV99-3006
  • 06.10.2025 08:00 - 11:00, Lääkehoito Akuutisti sairastuneen ja vammaut. potilaan hoito sairaalassa TH00BV99-3007
  • 21.10.2025 12:00 - 16:00, F2F simulaatio Akuutisti sairastuneen ja vammaut. potilaan hoito sairaalassa TH00BV99-3006
  • 04.11.2025 09:00 - 12:00, HTA puhelin simulaatio Akuutisti sairastuneen ja vammaut. potilaan hoito sairaalassa TH00BV99-3006
  • 04.11.2025 12:00 - 14:00, TYöturvallisuus päivystyksessä Akuutisti sairastuneen ja vammaut. potilaan hoito sairaalassa TH00BV99-3006
  • 05.11.2025 12:00 - 16:00, HTA CHAT simulaatio Akuutisti sairastuneen ja vammaut. potilaan hoito sairaalassa TH00BV99-3006
  • 10.11.2025 08:00 - 18:00, Akuutisti sairastuneen ja vammaut. potilaan hoito sairaalassa TH00BV99-3006
  • 25.11.2025 08:00 - 16:00, Moniammatillinen simulaatio

Tavoitteet

Tavoitteet
• Tietää päivystyshoitotyön ja sen toimintaympäristön erityispiirteet sekä
• Osaa eri-ikäisten akuutisti sairastuneiden ja vammautuneiden potilaiden hoitoprosessin keskeisten potilasryhmien osalta
• Osaa päivystys- ja vastaanottohoitotyössä arvioida asiakkaan hoidon tarvetta ja kiireellisyyttä erilaisissa ympäristöissä sekä kykenee itsenäiseen päätöksentekoon tunnistaen omat rajat ja käyttäen tukena konsultaatiota
• Osaa toimia yhteistyössä asiakkaan ja hänen sosiaalisen verkostonsa sekä muiden toimijoiden kanssa
• Osaa ohjata ja tukea asiakasta yksilöllisesti omahoidossa ja terveyden edistämisessä
• Syventää osaamistaan CRM-periaatteiden mukaisessa toiminnassa sairaalassa
• Osaa soveltaa kestävän kehityksen periaatteita toiminnassaan

Sisältö

Sisältö
• Hoidon tarpeen määrittäminen ja hoidon kiireellisyyden luokittelu
• Potilaan tarkennettu tilan arviointi ja diagnosointiin osallistuminen
• Päätöksenteko ja moniammatillinen yhteistyö päivystyshoitotyössä
• Asiakaskeskeinen hoitotyö ja eettiset erityistilanteet
• Potilaan ja hänen läheistensä tukeminen ja ohjaus
• Eri tavoin vammautuneiden ja äkillisesti sairastuneiden potilaiden hoito
• Yleisimmät tutkimus- ja hoitomenetelmät
• Potilaan jatkuva tarkkailu ja tuloksiin reagoiminen
• Kirjaaminen ja raportointi sekä VIRVEN käyttö
• Hoitoteknologian hyödyntäminen
• Yleisimmät päivystyspotilaan hoidossa käytettävät lääkkeet
• Kipsaamisen ja lastoittamisen periaatteet
• Turvallisuusriskit ja toiminnan turvallisuus
• Tarkistuslistojen ja protokollien hyödyntäminen

Oppimateriaalit

ks. ITS

Opetusmenetelmät

lähi- ja verkko-oppiminen
- tehtäväperustainen oppiminen
- harjoittelu autenttista tilannetta mukailtavassa tilanteessa
- verkko-oppiminen
- Työelämäyhteistyö: opintokäynti TYKS AKuutti ja tutustuminen Triage erillisien aikataulun mukaan

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

- työelämään tutustuminen, työelämäyhteistyö TYKS Akuutti (opintokäynti ja triage tutustuminen)
- tiimioppiminen
- moniammatillinen oppiminen (Radiografia, lääketieteen opiskelijat, suuhygienisti opiskelijat, Diakin tulkkiopiskelijat)
- yhteisopettajuus

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

toisen ryhmän mukana vastaavalla opintojaksolla

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 h
Aloitusluento ja tehtävät 3 h
Opintokäynti TYKS akuutti 2 h
Tutkimukset ja teknologia päivystyksessä 6 h + 8h
Lääkehoito päivystyksessä 10 h
Hoidon tarpeen arviointi ja luokittelu itsenäinen verkkotehtävä 10 h
Terveydenhuollon asiakaspalvelu verkkokurssi 2h
Hoidon tarpeen arviointi ja erilaiset asiakkaat 6 h +4 h
Hoidon tarpeen arviointi puhelimessa 3h + 4 h
Hoidon tarpeen arviointi Chatissä 3 h + 2 h
Turvallisuus 3 + 3 h
Tutustuminen Triagehoitajan toimenkuvaan ja potilaan hoitopolkuun TYKS Akuutissa 4 h
Vsshp koulutuspäivät koulutuskalenterin mukaan
Moniammatilliset simulaatiot 4 h + 4h

Jokaiselle opiskelijalle HOPSin mukaan.

Sisällön jaksotus

Sisällöt:
- päätöksenteko ja moniammatillinen yhteistyö päivystyshoitotyössä
Sisällöt:
Hoidon tarpeen arviointi
- kasvokkain, puhelimessa ja chatissä
- päätöksenteko ja moniammatillinen yhteistyö päivystyshoitotyössä
- asiakaskeskeinen hoitotyö ja potilaan ohjaus
- kirjaaminen päivystystyössä
- Opintokäynti TYKS Akuutti (puoliryhmittäin) lukujärjestyksen mukaan
- TYKS akuutti triageen tutustuminen maanantaisin lukujärjestyksen mukaisesti
Hoitoteknologia ja toimenpiteet sekä lääkehoito päivystyksessä
- hoitoteknologia päivystyshoitotyössä
- pientoimenpiteet päivystyksessä
- lääkehoito
Moniammatillinen työskentely sairaalassa
- eri tavoin vammautuneiden ja äkillisesti sairastuneiden potilaiden polikliininen hoitotyö: neurologisen potilaan, sydänpotilaan, mahapotilaan, hengenahdistuspotilaan, munuaispotilaan, myrkytyspotilaan ja vammapotilaan ja monivammapotilaan päivystyshoitotyö, traumatiimin toiminta,

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

luokka harjoittelu ja simulaatiot hyväksytty / hylätty (100 % läsnäolo osaamisen varmistamiseksi)
tehtävät hyväksytty / hylätty, jos ei erikseen merkintää arvosanasta ITSissä
tietotestit 5-1 / hylätty
Kaikki oppimistilanteet ovat oppimisen kokonaisuuden kannalta korvattavia (eli poissaolo korvattava)

Hylätty (0)

Ei osaa toteuttaa päivystys potilaiden hoitotyötä eikä osaa keskeisiä hoitomenetelmiä.
Ei osaa tukea potilaan toimintakykyä, hyvinvointia ja elämänlaatua.
Ei osaa toimia moniammatillisesti.
Ei osaa toimia asiakkaan ja hänen läheistensä kanssa.
Ei osaa ohjata potilasta ja hänen läheisiään turvallisuudessa ja päätöksenteossa
Ryhmä ei kykene yhteistyöhön. Ryhmädynamiikassa ja yhteistyötaidoissa on paljon kehitettävää.
Opiskelija suhtautuu negatiivisesti päivystys potilaan hoitotyöhön ja tuo asenteensa ilmi.
Opiskelija ei tunnista oman osaamisensa rajoja.
Opiskeluasenne ei ole kehittävä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tietää perustiedot erilaisista päivystyspotilaan hoitomenetelmistä, muttei osaa toteuttaa ko. hoitoa.
Tietää, että päivystyspotilaiden toimintakykyä, hyvinvointia ja elämänlaatua tulee hoitotyössä tukea. Tietää toimia asiakkaan ja hänen läheistensä kanssa, mutta tarvitsee paljon tukea toimintaansa.
Tietää päivystyspotilaiden ohjaustarpeesta, mutta ei osaa toteuttaa sitä tai ohjaus on puutteellista.
Ryhmä on työskennellyt yhdessä, mutta ryhmädynamiikassa tai yhteistyötaidoissa on parannettavaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Osaa toteuttaa erilaisia päivystys potilaiden hoitotyötä tuettuna.
Tietää keskeiset päivystyspotilaiden hoitotyön hoitomenetelmät.
Osaa ohjata tuetusti päivystyspotilaiden ja hänen läheisiään turvallisuudessa ja päätöksenteossa.
Opiskelijan asenne päivystyspotilaiden hoitotyötä kohtaan on positiivinen. Opiskelija ottaa osaa oppimistilanteisiin.
Opiskelija tunnistaa oman osaamisensa rajat ja pyrkii kehittämään toimintaansa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Osaa käyttää erilaisia päivystyspotilaiden hoitotyön menetelmiä eri ympäristöissä.
Osaa keskeiset päivystyspotilaiden hoitotyön hoitomenetelmät
Osaa tukea päivystyspotilaiden toimintakykyä, hyvinvointia ja elämänlaatua sekä toimia moniammatillisesti asiakkaan ja hänen läheistensä kanssa.
Osaa ohjata leikkauspotilasta ja hänen läheisiään turvallisuudessa ja päätöksenteossa.
Opiskelijan asenne päivystyspotilaiden hoitotyötä kohtaan on positiivinen ja aktiivinen. Opiskelija hakeutuu oppimistilanteisiin ja pyrkii haastamaan omaa oppimistaan. Opiskelija tunnistaa oman osaamisensa rajat ja pyrkii kehittämään itseään ja omaa toimintaansa.