Siirry suoraan sisältöön

Potilaan tutkiminen (4 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BV81-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
26.07.2025 - 24.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle alkaa :startDate.
Ajoitus
25.08.2025 - 19.10.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
4 op
Lähiosuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
ETKDipa
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Ensihoitajakoulutus
Opettajat
Saimi Ristimäki
Jaana Koskela
Lasse Putko
Opintojakso
TH00BV81

Toteutuksella on 10 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 38 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ma 25.08.2025 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
Potilaan tutkiminen TH00BV81-3009
ICT_A1038b Oppimistila
Ke 03.09.2025 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
Työpaja, Potilaan tutkiminen TH00BV81-3009
ICT_B3025 Potilaan kliininen tutkiminen
ICT_B3039 Hoitotyö 1
ICT_B3029 Lääkehoito 2
To 04.09.2025 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
Potilaan tutkiminen TH00BV81-3009
ICT_A1038b Oppimistila
Ma 08.09.2025 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
Potilaan tutkiminen TH00BV81-3009
Luentotallenne
Ti 09.09.2025 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
Työpaja, Potilaan tutkiminen TH00BV81-3009
ICT_B3025 Potilaan kliininen tutkiminen
ICT_B3043 Hoitotyö 4
ICT_A2065 Ensiapu
To 18.09.2025 klo 12:00 - 16:00
(4 t 0 min)
Työpaja, Potilaan tutkiminen TH00BV81-3009
ICT_B3025 Potilaan kliininen tutkiminen
ICT_A3058 Ensihoito
ICT_B3039 Hoitotyö 1
Ke 24.09.2025 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
Työpaja, Potilaan tutkiminen TH00BV81-3009
ICT_B1041_Omega OMEGA
Ke 01.10.2025 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
Työpaja, Potilaan tutkiminen TH00BV81-3009
ICT_B3025 Potilaan kliininen tutkiminen
ICT_B3039 Hoitotyö 1
ICT_B3040 Hoitotyö 2
To 02.10.2025 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
Ryhmätöiden purku, Potilaan tutkiminen TH00BV81-3009
ICT_B1041_Omega OMEGA
Pe 10.10.2025 klo 10:00 - 12:00
(2 t 0 min)
TENTTI, Potilaan tutkiminen TH00BV81-3009
LEM_A177 IT-tila Saccharomyces - koneilla
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Terveen ihmisen peruselintoimintojen tunnistaminen ja tutkiminen (hengitys, verenkierto, tajunta, aineenvaihdunta/eritys).
Potilaan haastattelu ja yleistilan kartoittaminen.
Asiakaslähtöinen toiminta potilaan ja hänen omaistensa kohtaamisessa.
Kliinisessä tutkimisessa käytettävä välineistö.

Tavoitteet

Tavoitteet
• Osaa kohdata ja haastatella tutkittavaa ihmistä.
• Tietää ihmiskehon keskeisten elinten toiminnan perusteet.
• Tietää ihmisen kliinisessä tutkimisessa käytettäviä menetelmiä ja tuntee niiden perusteet.

Sisältö

Sisältö
• Vuorovaikutus ja ihmisen kohtaaminen
• Potilaan kliininen tutkiminen ABCDE-periaatteiden mukaisesti
• Ihmisen tutkimisen keskeiset menetelmät: haastattelu, anamneesi, inspektio, palpaatio, auskultaatio, perkussio, havainnointi ja mittarit
• Hyvän kliinisen tutkimuksen edellytykset ja toteuttaminen: yleistila, hengitys, verenkierto, tajunta, eritys, tuki- ja liikuntaelimistö, iho
• Potilaan monitorointi ja sydänfilmin rekisteröinti sekä tulkinnan perusteet

Oppimateriaalit

• Alanen ym. 2023. Oireista työdiagnoosiin, ensihoitopotilaan tutkiminen ja arviointi. Sanoma Pro.s. 8-64.
• Luennot ja muu opettajan osoittama materiaali

Opetusmenetelmät

Teoriaopetus
Ryhmätyö
Ennakkotehtävät harjoitustunneille
Luokkaharjoittelu pienryhmissä
Työpajaopetus

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

• Vuorovaikutteinen kontaktiopetus
• Käänteinen oppiminen
• Vertaisoppiminen
• Case-pohjainen oppiminen. Pääpaino moniammatillisessa tiimityöskentelyssä, yhteisvastuullisuudessa, rakentavassa palautteessa sekä ammatillisen kasvun vahvistamisessa turvallisessa ja positiivisessa oppimisympäristössä.
• Itseopiskelu erilaisia materiaaleja käyttäen.
• Työpajaharjoittelu
• Luento-opetus

• Oman ja työparin työturvallisuuden huomiointi. Omasta ja muiden työhyvinvoinnista huolehtiminen. Esim. ergonominen työskentely ja yhteisön ilmapiirin parantaminen.
• Työvälineiden turvallinen käyttö ja oikeaoppinen käsittely, turhia laitevaurioita ennaltaehkäisten.
• Hoitotarvikkeiden tarkoituksenmukainen käyttö ja turhan jätteen ennaltaehkäisy. Jätteiden lajittelu.
• Tautien tarttumisen ennaltaehkäisy. Potilaiden terveyden edistäminen ja ohjaus tartuntatautien ehkäisyssä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

4 op = 108 h opiskelijan työtä

työpajaharjoittelu 20h
ryhmätyöskentely 4h
teoriaopetus ja tentti 13h
tehtävät, itsenäinen työskentely 71h

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Läsnäolo pakollista kaikilla työpajatunneilla, arviointi HKS/HYL
Ryhmätyö HKS/HYL
Tentti HYL - 5

Hylätty (0)

- Opintojakson pakollinen suoritus puuttuu, yksi tai useampi seuraavista:
• Tentistä hylätty eli alle 50% kokonaispisteistä, joka osoittaa ettei opiskelija hallitse opintojakson keskeisiä käsitteitä tai sisältöjä riittävällä tasolla
• Opiskelija ei ole osallistunut kaikkiin työpajoihin
• Tehtävä hylätty.

-Tehtävän hylkäyskriteerit:
• Tehtävä ei ole palautettu aikataulun mukaisesti.
• Työ ei vastaa tehtävänantoa tai asiasisältö on virheellinen.
• Käsitteitä käytetään virheellisesti

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

-Tentistä 1 tai 2, jolla opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson keskeiset käsitteet ja sisällöt tyydyttävällä tasolla.
-Osallistuminen kaikkiin työpajoihin
-Tehtävä hyväksytty, tehtävän hyväksymiskriteerit:
• Tehtävä on palautettu aikataulun mukaisesti.
• Asia on sisällöllisesti oikein ja toteutettu tehtävänannon mukaisesti.
• Ilmaisu on asiallista ja ammatillista.
• Keskeiset asiat on ymmärrettävästi kuvattu.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

-Tentistä 3 tai 4, jolla opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson keskeiset käsitteet ja sisällöt hyvällä tasolla.
-Osallistuminen kaikkiin työpajoihin
-Tehtävä hyväksytty, tehtävän hyväksymiskriteerit:
• Tehtävä on palautettu aikataulun mukaisesti.
• Asia on sisällöllisesti oikein ja toteutettu tehtävänannon mukaisesti.
• Ilmaisu on asiallista ja ammatillista.
• Keskeiset asiat on ymmärrettävästi kuvattu.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

-Tentistä 5, jolla opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson keskeiset käsitteet ja sisällöt kiitettävällä tasolla.
-Osallistuminen kaikkiin työpajoihin
-Tehtävä hyväksytty, tehtävän hyväksymiskriteerit:
• Tehtävä on palautettu aikataulun mukaisesti.
• Asia on sisällöllisesti oikein ja toteutettu tehtävänannon mukaisesti.
• Ilmaisu on asiallista ja ammatillista.
• Keskeiset asiat on ymmärrettävästi kuvattu.

Lisätiedot

It's Learning ja sähköposti

Siirry alkuun