Potilaan tutkiminen (4 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BV81-3009
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 26.07.2025 - 24.08.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle alkaa :startDate.
- Ajoitus
- 25.08.2025 - 19.10.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 4 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- ETKDipa
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Ensihoitajakoulutus
- Opettajat
- Saimi Ristimäki
- Jaana Koskela
- Lasse Putko
- Opintojakso
- TH00BV81
Toteutuksella on 10 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 38 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ma 25.08.2025 klo 08:00 - 12:00 (4 t 0 min) |
Potilaan tutkiminen TH00BV81-3009 |
ICT_A1038b
Oppimistila
|
Ke 03.09.2025 klo 08:00 - 12:00 (4 t 0 min) |
Työpaja, Potilaan tutkiminen TH00BV81-3009 |
ICT_B3025
Potilaan kliininen tutkiminen
ICT_B3039 Hoitotyö 1 ICT_B3029 Lääkehoito 2 |
To 04.09.2025 klo 08:00 - 12:00 (4 t 0 min) |
Potilaan tutkiminen TH00BV81-3009 |
ICT_A1038b
Oppimistila
|
Ma 08.09.2025 klo 08:00 - 12:00 (4 t 0 min) |
Potilaan tutkiminen TH00BV81-3009 |
Luentotallenne
|
Ti 09.09.2025 klo 08:00 - 12:00 (4 t 0 min) |
Työpaja, Potilaan tutkiminen TH00BV81-3009 |
ICT_B3025
Potilaan kliininen tutkiminen
ICT_B3043 Hoitotyö 4 ICT_A2065 Ensiapu |
To 18.09.2025 klo 12:00 - 16:00 (4 t 0 min) |
Työpaja, Potilaan tutkiminen TH00BV81-3009 |
ICT_B3025
Potilaan kliininen tutkiminen
ICT_A3058 Ensihoito ICT_B3039 Hoitotyö 1 |
Ke 24.09.2025 klo 08:00 - 12:00 (4 t 0 min) |
Työpaja, Potilaan tutkiminen TH00BV81-3009 |
ICT_B1041_Omega
OMEGA
|
Ke 01.10.2025 klo 08:00 - 12:00 (4 t 0 min) |
Työpaja, Potilaan tutkiminen TH00BV81-3009 |
ICT_B3025
Potilaan kliininen tutkiminen
ICT_B3039 Hoitotyö 1 ICT_B3040 Hoitotyö 2 |
To 02.10.2025 klo 08:00 - 12:00 (4 t 0 min) |
Ryhmätöiden purku, Potilaan tutkiminen TH00BV81-3009 |
ICT_B1041_Omega
OMEGA
|
Pe 10.10.2025 klo 10:00 - 12:00 (2 t 0 min) |
TENTTI, Potilaan tutkiminen TH00BV81-3009 |
LEM_A177
IT-tila Saccharomyces - koneilla
|
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Terveen ihmisen peruselintoimintojen tunnistaminen ja tutkiminen (hengitys, verenkierto, tajunta, aineenvaihdunta/eritys).
Potilaan haastattelu ja yleistilan kartoittaminen.
Asiakaslähtöinen toiminta potilaan ja hänen omaistensa kohtaamisessa.
Kliinisessä tutkimisessa käytettävä välineistö.
Tavoitteet
Tavoitteet
• Osaa kohdata ja haastatella tutkittavaa ihmistä.
• Tietää ihmiskehon keskeisten elinten toiminnan perusteet.
• Tietää ihmisen kliinisessä tutkimisessa käytettäviä menetelmiä ja tuntee niiden perusteet.
Sisältö
Sisältö
• Vuorovaikutus ja ihmisen kohtaaminen
• Potilaan kliininen tutkiminen ABCDE-periaatteiden mukaisesti
• Ihmisen tutkimisen keskeiset menetelmät: haastattelu, anamneesi, inspektio, palpaatio, auskultaatio, perkussio, havainnointi ja mittarit
• Hyvän kliinisen tutkimuksen edellytykset ja toteuttaminen: yleistila, hengitys, verenkierto, tajunta, eritys, tuki- ja liikuntaelimistö, iho
• Potilaan monitorointi ja sydänfilmin rekisteröinti sekä tulkinnan perusteet
Oppimateriaalit
• Alanen ym. 2023. Oireista työdiagnoosiin, ensihoitopotilaan tutkiminen ja arviointi. Sanoma Pro.s. 8-64.
• Luennot ja muu opettajan osoittama materiaali
Opetusmenetelmät
Teoriaopetus
Ryhmätyö
Ennakkotehtävät harjoitustunneille
Luokkaharjoittelu pienryhmissä
Työpajaopetus
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
• Vuorovaikutteinen kontaktiopetus
• Käänteinen oppiminen
• Vertaisoppiminen
• Case-pohjainen oppiminen. Pääpaino moniammatillisessa tiimityöskentelyssä, yhteisvastuullisuudessa, rakentavassa palautteessa sekä ammatillisen kasvun vahvistamisessa turvallisessa ja positiivisessa oppimisympäristössä.
• Itseopiskelu erilaisia materiaaleja käyttäen.
• Työpajaharjoittelu
• Luento-opetus
• Oman ja työparin työturvallisuuden huomiointi. Omasta ja muiden työhyvinvoinnista huolehtiminen. Esim. ergonominen työskentely ja yhteisön ilmapiirin parantaminen.
• Työvälineiden turvallinen käyttö ja oikeaoppinen käsittely, turhia laitevaurioita ennaltaehkäisten.
• Hoitotarvikkeiden tarkoituksenmukainen käyttö ja turhan jätteen ennaltaehkäisy. Jätteiden lajittelu.
• Tautien tarttumisen ennaltaehkäisy. Potilaiden terveyden edistäminen ja ohjaus tartuntatautien ehkäisyssä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
4 op = 108 h opiskelijan työtä
työpajaharjoittelu 20h
ryhmätyöskentely 4h
teoriaopetus ja tentti 13h
tehtävät, itsenäinen työskentely 71h
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Läsnäolo pakollista kaikilla työpajatunneilla, arviointi HKS/HYL
Ryhmätyö HKS/HYL
Tentti HYL - 5
Hylätty (0)
- Opintojakson pakollinen suoritus puuttuu, yksi tai useampi seuraavista:
• Tentistä hylätty eli alle 50% kokonaispisteistä, joka osoittaa ettei opiskelija hallitse opintojakson keskeisiä käsitteitä tai sisältöjä riittävällä tasolla
• Opiskelija ei ole osallistunut kaikkiin työpajoihin
• Tehtävä hylätty.
-Tehtävän hylkäyskriteerit:
• Tehtävä ei ole palautettu aikataulun mukaisesti.
• Työ ei vastaa tehtävänantoa tai asiasisältö on virheellinen.
• Käsitteitä käytetään virheellisesti
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
-Tentistä 1 tai 2, jolla opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson keskeiset käsitteet ja sisällöt tyydyttävällä tasolla.
-Osallistuminen kaikkiin työpajoihin
-Tehtävä hyväksytty, tehtävän hyväksymiskriteerit:
• Tehtävä on palautettu aikataulun mukaisesti.
• Asia on sisällöllisesti oikein ja toteutettu tehtävänannon mukaisesti.
• Ilmaisu on asiallista ja ammatillista.
• Keskeiset asiat on ymmärrettävästi kuvattu.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
-Tentistä 3 tai 4, jolla opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson keskeiset käsitteet ja sisällöt hyvällä tasolla.
-Osallistuminen kaikkiin työpajoihin
-Tehtävä hyväksytty, tehtävän hyväksymiskriteerit:
• Tehtävä on palautettu aikataulun mukaisesti.
• Asia on sisällöllisesti oikein ja toteutettu tehtävänannon mukaisesti.
• Ilmaisu on asiallista ja ammatillista.
• Keskeiset asiat on ymmärrettävästi kuvattu.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
-Tentistä 5, jolla opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson keskeiset käsitteet ja sisällöt kiitettävällä tasolla.
-Osallistuminen kaikkiin työpajoihin
-Tehtävä hyväksytty, tehtävän hyväksymiskriteerit:
• Tehtävä on palautettu aikataulun mukaisesti.
• Asia on sisällöllisesti oikein ja toteutettu tehtävänannon mukaisesti.
• Ilmaisu on asiallista ja ammatillista.
• Keskeiset asiat on ymmärrettävästi kuvattu.
Lisätiedot
It's Learning ja sähköposti