Skip to main content

Basics of Pharmacotherapy (5 cr)

Code: TH00BV82-3009

General information


Enrollment
01.08.2025 - 05.09.2025
Registration for introductions has not started yet.
Timing
15.09.2025 - 16.11.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
ETKDipa
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Emergency Care
Teachers
Nita Björklöf
Sanna Ojala
Scheduling groups
Pienryhmä 1 (Size: 20 . Open UAS : 0.)
Pienryhmä 2 (Size: 20 . Open UAS : 0.)
Small groups
1
2
Course
TH00BV82
No reservations found for realization TH00BV82-3009!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

lääke ja lääkkeen kehittäminen
· lääkkeiden tunnistaminen ja rinnakkaisvalmisteet
· lääkkeiden luokittelu
· farmakodynamiikka ja farmakokinetiikka
· lääkemuodot, lääkkeen antotavat, sekä lääkehoidon välineet
· keskeiset haittavaikutukset sekä yhteisvaikutusmekanismit
· lääkehuolto- ja hoito osana sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmää
· lääkehuollon ja -hoidon ohjaus ja valvonta
· keskeiset säädökset ja suositukset
· lääke- ja lääkitysturvallisuus potilasturvallisuuden osa-alueena
· reseptilääkkeet ja itsehoitolääkkeet
· lääkehoitoa koskevat keskeiset tietolähteet
· lääkehoitosuunnitelma lääkehoidon toteuttamisen perustana
· sairaanhoitajan tehtävät lääkehoidon toteuttajana lääkehoitoprosessin eri vaiheissa
· potilaan lääkityksen ja riskitietojen selvittäminen
· lääkehoidon tarpeen ja muutostarpeen tunnistaminen
· lääkehoidon toteutuksen suunnittelu
· lääkehoidon toteuttaminen, ohjaus ja neuvonta
· lääkehoitoon sitoutumisen edistäminen
· lääkehoidon toteutumisen seuranta ja vaikuttavuuden arviointi
· lääkityksen tarkistus
· lääkehoidon dokumentointi ja raportointi
· lääkehoitoprosessiin liittyvien riskien tunnistaminen ja lääkitysturvallisuuden edistäminen
· lääkehoitopassi
· lääkelaskenta
- kestävä kehitys osana lääkehoitoa

Objective

Objectives:
• Students will comprehend the importance of ethical perspectives, legislation and evidence-based knowledge in decision-making regarding pharmacotherapy
• Students will understand the role of occupational and patient safety in pharmacotherapy and know how to act in order to promote medication safety in different phases of pharmacotherapy according to the pharmacotherapy plan
• Students will know how to describe effective, safe, efficient, appropriate and economic pharmaceutical services and pharmacotherapy in the context of social welfare and health care
• Students will know the roles and responsibilities of different professional groups and medication users in the provision of pharmacotherapy
• Students will become familiar with the basics of pharmacology and pharmacy required in nursing
• Students will know the responsibilities and duties of nurses as medication administrators throughout the treatment process
• Students will know the reliable evidence-based sources of information in pharmacotherapy and how to apply them
• Students will know how to perform pharmacotherapy by using various routes of administration safely and applying the aseptic technique and how to use the required instruments correctly
• Students will know how to perform pharmacotherapy according to the physician’s instructions and have the mathematical skills and dosage calculation skills required in pharmacotherapy
• Students will understand the objectives of pharmacotherapy and the significance of personal guidance and commitment to pharmacotherapy in the patient’s overall treatment regimen
• Students will know how to assess their own pharmacotherapy skills with the medication passport

Content

Contents:
• Key regulations and basics of ethics
• Guidance and supervision of pharmacotherapy
• Safety of medicinal products and pharmacotherapy
• Key concepts and sources of information of pharmacotherapy
• Doses of medications and how they affect the body
• Pharmaceutical forms and administration methods
• Primary adverse reactions and interaction with other medicinal products
• Pharmacotherapy plan and the safety of the pharmacotherapy process
• Pharmacotherapy equipment and aseptic techniques
• Documentation
• Guidance and counselling
• Dosage calculation
• The role of the medication passport in assessing your competence

Materials

Saano & Taam-Ukkonen (2020) Lääkehoidon käsikirja 9. uudistettu painos
Osat:
Lääkehoidon keskeiset käsitteet ja tietolähteet
Sairaanhoitajan lääkehoidon osaaminen
Lääkehuolto eri toimintaympäristöissä
Lääkkeenanto luonnollista reittiä
Lääkkeen antaminen injektiona

Nikkola, Nurkka, Paloposki. Annos oivallusta. SanomaPro Oy. (viimeisin painos).

Teaching methods

Lähi- ja Verkko-oppiminen
· Tiimi-oppiminen
· Tehtäväperustainen oppiminen
· Tentit ja tietotestit
· Harjoittelu luokassa
· Lääkelaskupaja
· Itsenäinen oppiminen

Exam schedules

Aikataulu löytyy itsistä

Pedagogic approaches and sustainable development

Työelämälähtöisyys (teemapäivät ja harjoittelu luokassa)
· Tiimioppiminen (harjoittelu luokassa)
· Yhteisopettajuus (teemapäivät, lääkelaskenta ja luennot)
· Simulaatiot
· Käänteinen oppiminen
- Oman ja kollegan työturvallisuuden huomiointi. Omasta ja muiden työhyvinvoinnista huolehtiminen. Esim. ergonominen työskentely.
• Työvälineiden turvallinen käyttö ja oikeaoppinen käsittely, turhia laitevaurioita ennaltaehkäisten.
• Hoitotarvikkeiden tarkoituksenmukainen käyttö ja turhan jätteen ennaltaehkäisy. Jätteiden lajittelu.
• Aseptiikan huomiointi ja tautien tarttumisen ennaltaehkäisy. Potilaiden terveyden edistäminen ja ohjaus tartuntatautien ehkäisyssä.

Completion alternatives

Opintojakson suorittaminen toisen ryhmän kanssa vastaavassa opintojakson

Student workload

Lähiopetus 24h
Alkutentti ja lopputentti kirjatenttinä 20h
Farmakologian tietotestit 10h
Itsenäinen työskentely (its tehtävät ja laskut yms.) 51h
Prekliinisiä harjoittelutunteja (sis. Simulaatiot) 22h
Lääkelaskupajat ja lääkelaskukoe 8h

Evaluation methods and criteria

Alkutentti HYL–K5 (Painotus 1/3)
Farmakologia tietotestit HYL –K5 (Painotus 1/3)
Lopputentti HYL–K5 (Painotus 1/3)
Läsnäolo prekliinisessä harjoittelussa ja simulaatioissa (hyv/hyl) osaamisen varmistamiseksi
Pakolliset kurssitehtävät (hyv/hyl)
Lääkelaskukoe (Hyv/Hyl)

Failed (0)

Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsittei-stä ja opinto-jakson mukaisista tavoitteista.
Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.
Jättää annetut tehtävät tekemättä.
Ei tunne keskeisiä toimintata-poja eikä perustele valintojaan.
Esittää ongelmiin virheellisiä ratkaisuja.
Ei vastaanota eikä anna palautetta.
Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita.
Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentelyssä.
Käyttäytyy epäammatillisesti.
Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen tai hyvinvoinnin edistämiseen

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä lääkehoidon opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
Hyödyntää ammatillista tietoa.
Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä.
Tunnistaa vuoro-vaikutustaitonsa.
Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä
Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestä-vään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Assessment criteria, good (3-4)

Jäsentää lääkehoidon opinto-jaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet.
Osaa selittää, vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa.
Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.
Osaa itsenäisesti valita eri vaihto-ehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa.
Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä. Ratkaisee ongelmia.
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.
Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
Käyttäytyy ammatillisesti.
Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Assessment criteria, excellent (5)

Ymmärtää lääkehoidon opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita. Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.
Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihto-ehtoja.
Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja.
Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.
Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia.
Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa.
Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti.
Kehittää omaa ja ryhmän vuoro-vaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimuk-set sekä tarpeet huomioon ottaen.
Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen.
Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.

Go back to top of page