Myynnin johtaminen ja Revenue Management (5 op)
Toteutuksen tunnus: KH00BY79-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.06.2025 - 31.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
01.09.2025 - 07.11.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Tekniikka ja liiketoiminta
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 16 - 40
- Koulutus
- Liiketalouden koulutus
- Opettajat
- Annika Karppelin
- Susanna Saari
- Ryhmät
-
PLMWES23PLMWES23 Liiketalous, matkailu ja wellness liiketoimintana, S23
- Opintojakso
- KH00BY79
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opetus alkaa syyskuussa 2025 viikolla 36 ja loppuu viikolla 45.
Viikot 36-43 Karppelin ja Saari
Tentti viikolla 38
Rästitentit (2kpl) viikolla 40 ja 41
Viikot 43-45 Revenue Management workshopit 1-3, Marja Kinnunen (Läsnäolo pakollinen)
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• selittää tuottojohtamisen eli Revenue Managementin pääperiaatteet
• tunnistaa keskeiset jakelukanavat ja niiden merkityksen matkailu-, vieraanvaraisuus- ja vapaa-aikapalveluiden liiketoiminnassa
• hallitsee henkilökohtaisen myyntityön sekä myyntineuvottelutilanteet
•
Sisältö
• Tuottojohtamisen eli Revenue Managementin periaatteet ja soveltaminen
• Jakelukanavien moninaisuuden hyödyntäminen osana yrityksen kilpailukykyä
• Myynnin johtaminen sekä myyntityö- ja myyntineuvottelutaidot
Oppimateriaalit
1) itslearnigissä jaetut materiaalit ja videolinkit
2) Workshop materiaalit sekä:
3) Online:
Expedia (2023). The Path to Purchase: Uncovering how travelers plan and book online. https://partner.expediagroup.com/en-us/resources/research-insights/path-to-purchase
Kansainvälistymisopas (2023). Visit Finland https://www.visitfinland.fi/4aff86/globalassets/visitfinland.fi/vf-julkaisut/2023/vf-kansainvalistymisopas-2023.pdf
4) Artikkelit:
Falk, M., & Vieru, M. (2018). Modelling the cancellation behaviour of hotel guests. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 30(10), 3100-3116.
Falk, M. T., & Vieru, M. (2021). Short-term hotel room price effects of sporting events. Tourism Economics, 27(3), 569-588.
Kim, K., Kim, M. J., & Jun, J. K. (2020). Small queuing restaurant sustainable revenue management. Sustainability, 12(8), 3477.
Kimes, S. E., & Singh, S. (2009). Spa Revenue Management. Cornell Hospitality Quarterly, 50(1), 82-95. https://doi.org/10.1177/1938965508324868
Tyagi, M., & Bolia, N. B. (2021). Approaches for restaurant revenue management. Journal of Revenue and Pricing Management, 1-19.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus, ennakkotehtävä hinnoittelusta (dl 12.9.), parityö, tentti sekä workshop, johon liittyy pienryhmätyöskentelyä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti viikolla 38:
Rästitentit vkoilla 40 ja 41
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Turun ammattikorkeakoulun pedagogista lähestymistapaa kutsutaan innovaatiopedagogiikaksi tai lyhyesti Innopedaksi. Se on oppimiskäsitys, joka perustuu kokeiluihin, tiedon ja osaamisen jakamiseen sekä erilaisten näkökulmien yhdistämiseen. Innovaatiopedagogiikka perustuu työelämälähtöisyyteen ja yhteistyöhön, kansainvälistymiseen, yrittäjyyteen ja systeemiajatteluun.
Tarvitset oppimiesi ydintaitojen lisäksi innovaatiotaitoja, joita tarvitaan kaikilla liiketoiminnan aloilla. Sinulta odotetaan myös luovuutta ja aloitteellisuutta, mutta myös kriittistä ajattelua sekä tiimi- ja verkostotyöskentelyä. Harjoittelet kaikkia näitä taitoja aktiivisesti opintojesi aikana, mutta eri painotuksin kullakin kurssilla.
Lisätietoja Innopedasta saat osoitteesta https://innopeda.turkuamk.fi/.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5ects = 135h opiskelijan työtä:
*44h kampuksella
*91 h itsenäistä/ryhmätyötä ja tenttiin valmistautumista kampuksella tai verkossa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksolla on kolme arvioitavaa tuotosta:
1) Parityö (myyntikeskustelutehtävä), jonka painoarvo on 25 % kokonaisuudesta ja joka arvioidaan arvosanalla hylätty - 5.
2) Tentti, jonka painoarvo on 50 % kokonaisarvosanasta ja joka arvioidaan hylätty - 5.
3) Workshop työskentelyyn liittyvä tehtävä, jonka painoarvo on 25 % kokonaisarvosanasta ja joka arvioidaan hylätty - 5.
Opintojakson alkuun on ennakkotehtävä (dl 1.9), joka palautetaan itsiin mutta käsitellään ekalla oppitunnilla.
Lisäksi suoritetaan itse- ja vertaisarviointi.
Hylätty (0)
Tehtävät keskeneräisiä ja/tai puutteelliset tehtävät (myös määräajan jälkeen palautetut tehtävät voivat johtaa hylätyn arvosanan saamiseen).
Tentti hylätty (varsinainen ja 2 rästikertaa), tentin tulos jää alle 50% maksimipisteistä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
T1
Parityössä: Opiskelijat hyödyntävät tietopohjaa rajoitetusti myyntikeskustelutehtävän valmistelussa ja esittämisessä. Paljon teknisiä virheitä (esim. esityksen sujuvuudessa).
Workshop -työssä tuotos perustuu pääasiassa hajanaisiin huomioihin, ei asiaankuuluvan tietoperustan suunnitelmalliseen ja perusteltuun soveltamiseen. Lopputulos ei ole teknisesti pätevä (esim. puutteelliset viittaukset).
Tentissä T1 arvosanan saa, kun pisteitä on 50% maksimipistemäärästä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
H3
Parityössä: Opiskelijat työskentelevät ennakoivasti ja koordinoidusti myyntikeskustelutehtävän ja kurssin tavoitteiden saavuttamiseksi ja pystyvät jakamaan tietoa ryhmän sisällä. Pari hyödyntää hyvin asiaankuuluvaa tietopohjaa. Joitakin teknisiä virheitä (esim. esityksen sujuvuudessa).
Workshop -työssä opiskelijat ovat asettaneet tehtävänannon ja opetussuunnitelman mukaiset tavoitteet, mutta eivät saavuta niitä täysin. Tuotos perustuu pääasiassa asiaankuuluvan tietoperustan perusteltuun soveltamiseen. Sen oppimisarvo on hyvä. Joitakin teknisiä virheitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
K5
Parityössä: Opiskelijat työskentelevät aktiivisesti ja koordinoidusti, vuoropuhelussa toistensa kanssa ja hyödyntäen toistensa asiantuntemusta. Tietopohja on laaja ja sitä sovelletaan onnistuneesti ja hyvin perustellen. Lopputulos on myös teknisesti kiitettävä.
Workshop -työssä opiskelijat ovat asettaneet opetussuunnitelman mukaiset tavoitteet ja saavuttavat ne täysin. Tuotos perustuu asiaankuuluvan tietoperustan perusteltuun soveltamiseen. Sen arvo oppimisen kannalta on huomattava. Lopputulos on myös teknisesti pätevä (esim. viitteet).
Lisätiedot
Itslearning ja sähköposti