Näyttöön perustuva toimintaterapia (5op)
Toteutuksen tunnus: TH00DE10-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2025 - 24.09.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 24.09.2025 - 04.12.2025
- Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi / Master School
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 10 - 36
- Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, toimintaterapian asiantuntija
- Opettajat
- Irina Katajisto-Korhonen
- Ryhmät
-
YTOIMS25VSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, toimintaterapian asiantuntija, verkko-opinnot
- Opintojakso
- TH00DE10
Toteutuksella on 3 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 13 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ke 24.09.2025 klo 14:15 - 15:45 (1 t 30 min) |
Info_etä_Näyttöön perustuva toimintaterapia TH00DE10-3001 |
|
Ke 08.10.2025 klo 10:00 - 15:45 (5 t 45 min) |
Teema1_etä_Näyttöön perustuva toimintaterapia TH00DE10-3001 |
|
To 30.10.2025 klo 10:00 - 15:45 (5 t 45 min) |
Teema 2_etä_Näyttöön perustuva toimintaterapia TH00DE10-3001 |
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
24.9 klo 14.45-15.45 Opintojakson info: https://turkuamk.zoom.us/j/67802033600 (Sama linkki toimii myös muissa opetuspäivissä)
8.10 klo 10.00-15.45 Teema 1. Systemaattisen kirjallisuuskatsauksen mukaisen tiedonhakuprosessin toteuttaminen & Tutkimuksen laadun arviointi osana tiedonhakuprosessia
- Ennakkotehtävänä teeman materiaaleihin perehtyminen
- Luento teeman aiheista
- Systemaattisen tiedonhakuprosessin aloittaminen
30.10 klo 10.00-15.45 Teema 2. Implementaatiomallit: miten hyödyntää tutkimustietoa käytännön työelämässä
- Ennakkotehtävänä teeman materiaaleihin perehtyminen
- Luento ja pienryhmäkeskustelu teemasta
- Implementaatiotehtävän aloittaminen
Tavoitteet
Opintojakso syventää opiskelijan osaamista näyttöön perustuvan toimintaterapian hyödyntämiseksi terveyden ja hyvinvoinnin kehittämisessä ja tutkimuksessa.
Opintojakson suorittamisen jälkeen opiskelija osaa:
- Toteuttaa tiedonhakua systemaattisesti
- Arvioida määrällisen ja laadullisen tutkimuksen laatua
- Suunnitella miten tutkimustietoa voidaan hyödyntää käytännön työelämässä perustuen implementaatiotutkimuksen teoriaan
- Pohtia ja ehdottaa mahdollisia tapoja soveltaa ja/tai siirtää löydöksiään ammatillisiin, yhteiskunnallisiin ja kulttuurisiin konteksteihin toimintaterapian ja toiminnan tieteen sisällä ja ulkopuolella.
Sisältö
Systemaattisen kirjallisuuskatsauksen mukaisen tiedonhakuprosessin toteuttaminen.
Tutkimuksen laadun arviointi osana tiedonhakuprosessia
Implementaatiomallit: miten hyödyntää tutkimustietoa käytännön työelämässä
Oppimateriaalit
Oppimateriaali on mainittu Its Learning -alustalla.
Opetusmenetelmät
Toteutustapa on monimuotoinen sisältäen opiskelijan itsenäistä työskentelyä, käänteistä oppimista, pienryhmäopiskelua ja verkkotehtäviä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelu perustuu käänteiseen oppimiseen ja verkko-oppimiseen huomioiden kestävän kehityksen näkökulmia. Opinnot toteutetaan kokonaan verkossa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
27h opiskelijan työtä vastaa 1op, 5 op = 135h
Verkko-opetuksen osuus 16h, 119h opiskelijan itsenäistä työtä:
- 2x opetuspäiviin valmistautuminen
- Systemaattisen tiedonhakuprosessin toteutus ja kuvaaminen keskustelupalstalla ja yhden toisen tiedonhakuprosessin kommentointi (tehtävän palautus 24.10 mennessä)
- Kahden tutkimuksen (1 laadullinen, 1 määrällinen) laadun arviointi hyödyntäen JBI arviointilomakkeita ja kuvaaminen keskustelupalstalla, kahden muun tutkimuksen laadun arvioinnin kommentointi (tehtävän palautus 24.10 mennessä)
- Implementaatioprosessin suunnittelu omalle työpaikalle, raporttimuotoinen tehtävä (palautus 27.11 mennessä)
- Reflektiopaperi koko kurssin teemoista (palautus 4.12 mennessä)
Tehtävien tarkemmat kuvaukset ja ohjeistukset löytyvät Its Learningista
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan arviointikehikon mukaisesti asteikolla H-5.
Hylätty (0)
Ei saavuta tyydyttävää tasoa arviointikehikon osa-alueiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA:
Analysoi, tulkitsee ja hyödyntää oman alansa erityisosaamista vastaavia tietoja ja menetelmiä oman alansa kehittämisen perustana.
Hankkii ja käsittelee tietoa kansallisista ja kansainvälisistä tietolähteistä.
Viestii suullisesti ja kirjallisesti oman organisaation sisällä ja alueellisesti.
AMMATILLISET TAIDOT, ASIANTUNTIJATEHTÄVISSÄ TOIMIMINEN JA LUOVA ONGELMANRATKAISU:
Löytää ratkaisumalleja palvelujen ja menetelmien kehittämiseen yhteistyössä asiakkaiden ja sidosryhmien kanssa monitahoisiin alan ongelmiin.
Toimii alan asiantuntijatehtävissä tai yrittäjänä.
Arvioi asiantuntijatyön tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta.
RYHMÄ- JA VERKOSTO-OSAAMINEN, EETTINEN OSAAMINEN JA VASTUULLISUUS:
Kehittää oman erityisalansa asiantuntijana yksittäisten henkilöiden, moninaisten ryhmien ja yhteisöjen toimintaa, asioita ja ihmisiä moniammatillisissa työyhteisöissä.
Luo verkostoja ja kumppanuuksia vuorovaikutuksessa oman ja muiden alojen asiantuntijoiden sekä asiakkaiden kanssa.
Tulkitsee ja soveltaa eettisiä periaatteita omaan erityisalaansa.
Hyödyntää kestävän kehityksen ja esteettömyyden periaatteita toiminnassaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA:
Käyttää monipuolisesti oman alansa erityisosaamista vastaavia käsitteitä.
Analysoi, soveltaa ja tulkitsee käsitejärjestelmiä eri alojen rajapinnoilla.
Hankkii tietoa systemaattisesti kansallisista ja kansainvälisistä tietolähteistä ja käyttää sitä systemaattisesti.
Viestii ammattialastaan hyvin suullisesti ja kirjallisesti sekä kansallisesti että kansainvälisesti.
AMMATILLISET TAIDOT, ASIANTUNTIJATEHTÄVISSÄ TOIMIMINEN JA LUOVA ONGELMANRATKAISU:
Löytää ja hyödyntää olemassa olevia innovatiivisia ja perusteltuja ratkaisumalleja monitahoisiin oman ammattialansa ongelmiin sekä asiakkaiden että alueellisten sidosryhmien kanssa.
Toimii itsenäisesti alan vaativissa asiantuntijatehtävissä tai yrittäjänä.
Arvioi kriittisesti asiantuntijatyön tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta.
RYHMÄ- JA VERKOSTO-OSAAMINEN, EETTINEN OSAAMINEN JA VASTUULLISUUS:
Kehittää ja arvioi moniammatillisen työyhteisön toimintaa.
Luo verkostoja ja kumppanuuksia oman ja muiden alojen sekä asiakkaiden kanssa. Kehittää asiantuntijaverkostoissa työyhteisöjen välistä yhteistyötä osana verkostoa.
Tulkitsee ja soveltaa eettisiä periaatteita moniammatillisissa yhteistyöverkostoissa.
Edistää kestävän kehityksen ja esteettömyyden periaatteita ammattialallaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA:
Käyttää ja soveltaa asiantuntevasti laaja-alaisia ja pitkälle erikoistuneita oman alansa erityisosaamista vastaavia käsitteitä.
Analysoi, soveltaa ja tulkitsee luovasti ja kriittisesti ilmiöitä ja käsitejärjestelmiä eri alojen rajapinnoilla.
Hankkii tietoa kriittisesti kansallisista ja kansainvälisistä tietolähteistä ja käyttää sitä luovasti ja monipuolisesti.
Viestii suullisesti ja kirjallisesti alansa vaativissa kotimaisissa ja kansainvälisissä tilanteissa.
AMMATILLISET TAIDOT, ASIANTUNTIJATEHTÄVISSÄ TOIMIMINEN JA LUOVA ONGELMANRATKAISU:
Löytää ja hyödyntää innovatiivisia ja perusteltuja ratkaisumalleja haasteellisiin työelämän ja ammattialan ongelmiin näyttöön perustuen sekä asiakkaiden että kansallisten ja kansainvälisten sidosryhmien kanssa.
Toimii itsenäisesti ja kriittisesti alan vaativissa asiantuntijatehtävissä tai yrittäjänä soveltaen opinnoissa hankittua teoriaosaamista käytännön tilanteisiin.
Arvioi kriittisesti ja monipuolisesti asiantuntijatyön tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta.
RYHMÄ- JA VERKOSTO-OSAAMINEN, EETTINEN OSAAMINEN JA VASTUULLISUUS:
Kehittää uusia strategisia lähestymistapoja vaikuttamiseen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa työelämän tilanteissa.
Luo verkostoja ja kumppanuuksia oman ja muiden alojen sekä asiakkaiden kanssa. Kehittää asiantuntijaverkostoissa työyhteisöjen välistä yhteistyötä laadukkaasti.
Soveltaa tehtävässään monipuolisesti ja syvällisesti alan arvoperustaa ja ammattietiikkaa.
Lisätiedot
Its Learning, sähköposti