Finanssiala ja vastuullisuus (ESG) (3 op)
Toteutuksen tunnus: KH00DG14-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.08.2025 - 31.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
01.09.2025 - 03.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Tekniikka ja liiketoiminta
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Myyntityön koulutus
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
- ESG (Environmental, Social, Governance) -periaatteet ja niiden merkitys
- Vastuullisuuden rooli liiketoimintastrategioissa
- Vastuullinen sijoittaminen ja rahoitus
- Vihreät ja kestävät rahoitusinstrumentit (esim. vihreät joukkovelkakirjalainat)
- ESG-riskien ja -mahdollisuuksien hallinta
- ESG-sääntely ja standardit
- EU:n kestävän rahoituksen sääntelykehys: Taksonomia-asetus, SFDR ja CSRD
- Viherpesu ja vastuullisuusviestintä
- Viherpesun tunnistaminen ja sen riskit
- ESG-analyysit yritysesimerkkien kautta
- Ryhmätyöt ja projektit: ESG-strategioiden arviointi ja kehittäminen
Ajoitus:
Kurssin kesto, 1.9.-15.12.2025 (yhteensä 9 lähikertaa)
Kurssin tarkempi aikataulu ja lähikertojen teemat/aiheet kuvattu kurssin Itslearning-alustalla.
Kurssi saatetaan toteuttaa myös työelämäprojektin avulla.
Tavoitteet
Kurssin suoritettuaan opiskelija:
1. Ymmärtää ESG:n merkityksen finanssialalla ja osana yritysvastuuta.
2. Osaa analysoida ESG-riskien ja -mahdollisuuksien vaikutuksia rahoitus- ja sijoituspäätöksiin.
3. Tunnistaa sääntelyn ja standardien (esim. EU:n taksonomia, CSRD, SFDR) vaikutukset finanssialan toimintaan.
4. Osaa arvioida yritysten vastuullisuusraportointia ja ESG-tavoitteiden toteutumista.
5. Ymmärtää vihreän rahoituksen, vastuullisen sijoittamisen ja riskienhallinnan keskeiset periaatteet.
6. Osaa soveltaa ESG-näkökulmia käytännön esimerkeissä ja tunnistaa viherpesun riskit.
Sisältö
- ESG (Environmental, Social, Governance) -periaatteet ja niiden merkitys
- Vastuullisuuden rooli liiketoimintastrategioissa
- Vastuullinen sijoittaminen ja rahoitus
- Vihreät ja kestävät rahoitusinstrumentit (esim. vihreät joukkovelkakirjalainat)
- ESG-riskien ja -mahdollisuuksien hallinta
- ESG-sääntely ja standardit
- EU:n kestävän rahoituksen sääntelykehys: Taksonomia-asetus, SFDR ja CSRD
- Viherpesu ja vastuullisuusviestintä
- Viherpesun tunnistaminen ja sen riskit
- ESG-analyysit yritysesimerkkien kautta
- Ryhmätyöt ja projektit: ESG-strategioiden arviointi ja kehittäminen
Oppimateriaalit
- Luentojen aikana on tärkeää tehdä omia muistiinpanoja, sillä ne ovat olennaisia kurssin suoriutumisen kannalta.
- Kurssin lopussa jaetaan luentomateriaali, mutta siihen ei kannata yksinään luottaa.
- Kurssin arviointiin voi kuulua tentti ja ryhmätehtäviä, jotka perustuvat luennoilla käsiteltyyn aineistoon.
Opetusmenetelmät
Opintojakso perustuu itsenäiseen työskentelyyn ja ryhmätyöskentelyyn. Tenttiin (yksilö) sekä ryhmätyönä tehtävän vastuullisuus analyysin toteuttamiseen sekä projektinhallintaan. Lisäksi työelämäyhteyttä edistetään ulkopuolisten asiantuntijavierailujen kautta.
Työskentely on sekä itsenäistä etätyöskentelyä että lähiopetusta, jolloin syvennytään tiettyyn aihepiirin teemaan keskustellen ja esitellään ryhmätyön tuloksia.
Ensimmäisellä luentokerralla kysytään opiskelijoilta lupaa kurssin luentojen läsnäololistalla.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kurssilla on tentti. Arviointi perustuu oppimistehtäviin.
Yksittäisten oppimistehtävien (yksilö- ja ryhmätyöt) palautusten ajankohdat mainittu Itslearningissä.
Kurssin läpäisy vaatii ryhmätehtävä osion suorittamista, läsnäolon tunneilla vähintään 50 % sekä tentin läpäisemistä,
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakso toteutetaan innovaatiopedagogiikan mukaisesti, jossa opiskelu perustuu työelämälähtöiselle oppimiselle sekä innovaatiokykyjen kehittämiseen. Opintojaksolla opiskelijalla tulee olla aktiivinen rooli ja hänen täytyy ottaa itsenäisesti vastuuta omasta oppimisestaan sekä oppimistehtävien toteuttamisesta. Opintojakso perustuu yksilö- ja ryhmätyöskentelyyn, jossa ohjaajien rooli on tukea ja ohjata työskentelyä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssi koostuu lähikerroilla tehtävistä oppimistehtävistä, tentistä sekä ryhmätyönä tehtävistä liiketoimintasuunnitelmasta sekä vastuullisuus analyysista
Tarkemmat oppimistehtävien kuvaukset ja ohjeet kurssin omalla Itslearning-alustalla.
1op vastaa 27h opiskelijan työtä eli 3 op = 81h.
- Luentojen aikana on tärkeää tehdä omia muistiinpanoja, sillä ne ovat olennaisia kurssin suoriutumisen kannalta.
- Kurssin lopussa jaetaan luentomateriaali
- Kurssin arviointiin kuulu tentti, yksilötehtäviä ja ryhmätehtäviä, jotka perustuvat luennoilla käsiteltyyn aineistoon.
Kurssilla on läsnäolovelvoite.
Toteutustavan seurauksena läsnäolo luennoilla on välttämätön. Kurssinläpäisy vaatii luennoille osallistumista vähintään 50 %.
Kurssi saatetaan toteuttaa työelämäprojektina, talloin arviointi kriteerit muodostetaan projektin mukaisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssilla on käytössä numeerinen arviointi.
Hyväksytysti suoritetuista opinnoista käytetään arvosanoja (5-portainen numeerinen asteikko):
5 = kiitettävä
4 ja 3 = hyvä
2 ja 1 = tyydyttävä
0 = hylätty
Arvosana muodostuu:
- Tentti (yksilösuoritus) 40% kurssin arvosanasta
- laaja ryhmätyöt (pitää sisällään kirjallisen osion ja esityksen) 40% kurssin arvosanasta
- Osallistuminen luennoille ja opiskelijan aktiivisuus luennoilla 20 % (Luennoille pitää osallistua vähintään 50 % jotta kurssin voi läpäistä)
- Palautuspäivämäärät ovat ne mitkä tehtäväannossa on annettu. Myöhässä palautettuja töitä ei arvioida, ellei asiasta ole erikseen sovittu opettajan kanssa.
Hylätty (0)
Ei suoritusta kaikkien arviointikriteerien mukaisesti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija hallitsee tyydyttävästi finanssialan vastuullisuuden peruskäsitteet ja ymmärtää niiden merkityksen finanssialalla. Opiskelija pystyy tyydyttävästi tunnistamaan kestävän liiketoiminnan mahdollisuuksia ja haasteita ja osaa nimetä vain vähän aiheeseen liittyviä toimijoita ja tietolähteitä. Opiskelija osaa tyydyttävästi tunnistaa, kuinka kestävä liiketoiminta liittyvät omaan opintoalaansa. Opiskelija osaa tyydyttävästi hallita omaa työskentelyään, jakaa resurssin suoritettaviin tehtäviin, toimia ryhmässä sekä ottaa tyydyttävästi huomioon opettajan/toimeksiannon asettamat tavoitteet. Opiskelija pystyy tyydyttävästi rakentamaan ytimekkään ja informatiivisen esityksen ja ilmaisemaan itseään kirjallisesti.
Luennoille osallistuminen vähintään 50-60% mukaisesti. Aktiivisuutta tyydyttävällä tasolla luennoilla. Aktiivisuus luennoilla tyydyttävällä tasolla.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija hallitsee hyvin finanssialan vastuullisuuden peruskäsitteet ja niiden merkityksen finanssialalla. Opiskelija pystyy hyvin tunnistamaan kestävän liiketoiminnan mahdollisuuksia ja haasteita ja osaa hyvin kuvata ja hyödyntää muutamia aiheeseen liittyviä toimijoita ja tietolähteitä. Opiskelija osaa hyvin tunnistaa, kuinka kestävä liiketoiminta liittyy omaan opintoalaansa. Opiskelija osaa hyvin hallita omaa työskentelyään, jakaa resurssin suoritettaviin tehtäviin ja toimia ryhmässä sekä ottaa hyvin huomioon opettajan/toimeksiannon asettamat tavoitteet. Opiskelija pystyy hyvin rakentamaan ytimekkään ja informatiivisen esityksen ja ilmaisemaan itseään selkeästi kirjallisesti.
Luennoille osallistuminen vähintään 70-80 % mukaisesti. Aktiivisuus luennoilla hyvällä tasolla.
Englanniksi
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee erinomaisesti finanssialan vastuullisuuden peruskäsitteet ja niiden merkityksen finanssialalla. Opiskelija pystyy erinomaisesti ja laajemmin tunnistamaan kestävän liiketoiminnan mahdollisuuksia ja haasteita ja osaa erinomaisesti nimetä ja hyödyntää useita aiheeseen liittyviä toimijoita ja tietolähteitä. Opiskelija osaa erinomaisesti kuvata, kuinka kestävä liiketoiminta liittyy omaan opintoalaansa. Opiskelija osaa erinomaisesti hallita omaa työskentelyään, jakaa resurssin suoritettaviin tehtäviin ja toimii ryhmässä aktiivisesti sekä ottaa erinomaisesti huomioon opettajan/toimeksiannon asettamat tavoitteet. Opiskelija pystyy erinomaisesti rakentamaan ytimekkään ja informatiivisen esityksen ja ilmaisemaan itseään selkeästi kirjallisesti.
Luennoille osallistuminen vähintään 90 % mukaisesti. Aktiivisuus luennoilla erinomaisella tasolla.
Lisätiedot
Viestiminen opettajalle itslearning-alustan viesti toiminnan kautta.