Valokuvataide nyt 1 (5op)
Toteutuksen tunnus: MS00CO17-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.08.2025 - 30.09.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.09.2025 - 31.12.2025
- Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Taideakatemia
- Toimipiste
- Linnankadun taidekampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 6 - 12
- Koulutus
- Kulttuurialan ylempi AMK, valokuvataide
- Opettajat
- Harri Pälviranta
- Jari Silomäki
- Taina Erävaara
- Ismo Luukkonen
- Vastuuopettaja
- Ismo Luukkonen
- Ryhmät
-
YVALOS25Kulttuurialan ylempi AMK, Valokuvataide S25
- Opintojakso
- MS00CO17
Toteutuksella on 9 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 57 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ke 03.09.2025 klo 09:00 - 17:00 (8 t 0 min) |
Valokuvataide nyt 1 MS00CO17-3003 |
LIN_F205
Kuvataiteen projektitila
|
Ma 06.10.2025 klo 09:00 - 17:00 (8 t 0 min) |
Valokuvataide nyt 1 MS00CO17-3003 |
LIN_F205
Kuvataiteen projektitila
|
Ti 07.10.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Valokuvataide nyt 1 MS00CO17-3003 |
LIN_F205
Kuvataiteen projektitila
|
Ma 03.11.2025 klo 09:00 - 17:00 (8 t 0 min) |
Valokuvataide nyt 1 MS00CO17-3003 |
LIN_F205
Kuvataiteen projektitila
|
Ti 04.11.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Valokuvataide nyt 1 MS00CO17-3003 |
LIN_F205
Kuvataiteen projektitila
|
Ma 01.12.2025 klo 09:00 - 17:00 (8 t 0 min) |
Valokuvataide nyt 1 MS00CO17-3003 |
LIN_H115
Kuvateatteri
|
Ti 02.12.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Valokuvataide nyt 1 MS00CO17-3003 |
Neuvotteluhuone H305
|
Ma 12.01.2026 klo 09:00 - 17:00 (8 t 0 min) |
Valokuvataide nyt 1 MS00CO17-3003 |
LIN_H115
Kuvateatteri
|
Ti 13.01.2026 klo 09:00 - 17:00 (8 t 0 min) |
Valokuvataide nyt 1 MS00CO17-3003 |
LIN_F205
Kuvataiteen projektitila
|
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
Valokuvataide nyt 10 op
Valokuvataide nyt 1, 5 op syksy 2025
Valokuvataide nyt 2, 5 op kevät 2026
Valokuvataide nyt -opintokokonaisuus pureutuu tämänhetkisen valokuvataiteen erilaisiin suuntauksiin, toimintamalleihin, esteettisiin trendeihin ja temaattisiin painopisteisiin. Koulutus tarkastelee valokuvataiteen nykyolemusta samaan aikaan kiikareilla ja mikroskoopilla. Keskustelulähtöisessä opitusmetodissa opimme ymmärtämään erilaisia valokuvallisia toiminnan muotoja taiteilijanäkökulmasta, jolloin huomion kohteena on kokemuksellinen tieto, sekä vahvistamaan omaa työskentelyä tunnistamalla taiteellisten konteksteja ja toimintatapoja.
Syyskuu 2025, ke 3.9.
Oman projektin esittely.
Lokakuu 2025, ma 6.10. ti 7.10.
Teema maanantai: Valokuvataide nyt
• Aloitus – Valokuvataide nyt. Mistä tulemme, missä olemme, minne menemme?
o Laaja esittely ja kavalkadi kaikenlaista matskua, mitä valokuvataide on nyt :AIkuva, kaupallinen puoli, nykytaide, www-pohjainen, seinälle tehtävät, liikkuva kuva, jne.
o Jari esittelee teoksiaan, suhteuttaa ne päivän teemaan
• Metodimainen työskentely
• Teos ja sen monet muodot.
Tiistai: oman projektin esittely (6/12).
Marraskuu 2025, ma 3.11. ti 4.11.
Teema maanantai: valokuvakirja
• Alustus: Jari ja Harri kertovat omista kirjaprosesseistaan, esittelevät omien kirjojen tekemisen kulkua. Budjetit. Kirjan tekemisen prosessi.
• Ennakkotehtävä: Kaiva esille itseäsi kiehtova valokuvakirja (mielellään sellainen joka sinulla
itselläsi on) ja pura se osatekijöihin. Millainen menetelmä on käytössä, miten aihe käsitellään,
mikä on aihe, kuvan ja tekstin suhde, graafiset ratkaisut, materiaalit, painotekniset seikat,
mihin genreen sijoittaisit kirjan, mitä tekisit toisin, mikä mättää, mikä erityisen onnistunutta,
jne. Ota kirja mukaan ja valmistaudu puhumaan kirjasta lyhyesti.
• Materiaalit: kirjat. Tuodaan mukana kirja.
• Sisällöt: valokuvakirjan asema nykyvalokuvataitesssa
Tiistai: oman projektin esittely (6/12).
Joulukuu 2025, ma 1.12. ti 2.12.
Teema maanantai: Laventuneet dokumentaarisuudet: Uudet etiikat, toimijuuden leveneminen
• Alustus: Harri esittelee töitään ja pohtii niitä erityisesti dokkarin tulokulmasta.
• Ennakkotehtävä: Lue Harri Pälvirannan väitöksen dokkariluku ja Maija Savolaisen essee Jälki-kirjasta. Kirjoita näiden artikkelien ja muun omaamasi tiedon pohjalta lyhyt essee siitä miten itse ymmärrät dokumentin/dokumentaarisuuden. Pohdi myös sitä mikä on oman työskentelysi suhde dokumentaarisuuteen. Nosta teksteistä esiin kohtia, jotka vaikuttivat sinuun tai jotka arveluttivat sinua. Suhtaudu lukemaasi myös kriittisesti.
• Materiaalit: leffa ja artikkelit
• Sisällöt: dokumentaarisuuden rajojen avautuminen ja dokkarin käsitteen avartuminen.
Dokkarin etiikka ja haasteet, itsereflektiivisyys, itsesensuuri, jakautuneet toimijuudet eli
’toisten’ tuominen mukaan tekijöinä…
Tiistai: oman projektin esittely (6/12).
Tammikuu 2026, ma 13.1. ti 14.1.
Teema maanantai: Valokuvaajien elokuvat ja videotaide
Alustus: Jarin leffa Mikloksen näkymätön koti ja Harrin Suuri asekeskustelu
Materiaalit: iso määrä leffoja
Sisällöt: liikkuvan kuvan ja valokuvan suhteet, elokuva valokuvataiteessa…
Tiistai: oman projektin esittely (6/12).
Tavoitteet
Opiskelija oppii ymmärtämään erilaisia valokuvallisia toiminnan muotoja taiteilijanäkökulmasta. Tällöin huomion kohteena on kokemuksellinen tieto. Taiteellisen työskentelyn kontekstien ja toimintatapojen tunnistaminen vahvistaa opiskelijan omaa työskentelyä.
Sisältö
Opintojaksolla tarkastellaan nykytaiteen ja valokuvataiteen ajankohtaisia ilmiöitä ja teemoja suhteessa omaan työskentelyyn. Pohdittavana ovat tämänhetkisen valokuvataiteen erilaiset suuntaukset,
toimintamallit, esteettiset trendit sekä temaattiset painopisteet.
Oppimateriaalit
Kurssiin liittyvä kirjallisuus:
• Weselius, Hanna (toim.) 2022. Jälki – Kirjoituksia valokuvasta. Helsinki: Kustantamo S&S.
https://kustantamo.sets.fi/kirja/jalki-kirjoituksiavalokuvasta/?gclid=EAIaIQobChMImoKQ9Zio_AIViKkYCh0qywByEAAYASAAEgLBgPD_
BwE
• Wells, Liz (ed.) 2021. Photography: A Critical Introduction (6th Edition). London:
Routledge.
• Bogre, Michelle 2019. Documentary Photography Reconsidered. London: Routledge.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Opiskelija
• osaa soveltaa annettuja ohjeita omaan työskentelyynsä
• osaa käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja -välineitä ja soveltaa niitä omaan ilmaisuunsa
• osallistuu dialogisesti yhteisön vuorovaikutustilanteisiin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Läsnäolo ja osallistuminen