Siirry suoraan sisältöön

Valokuvataide nyt 1 (5op)

Toteutuksen tunnus: MS00CO17-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.08.2025 - 30.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.09.2025 - 31.12.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
6 - 12
Koulutus
Kulttuurialan ylempi AMK, valokuvataide
Opettajat
Harri Pälviranta
Jari Silomäki
Taina Erävaara
Ismo Luukkonen
Vastuuopettaja
Ismo Luukkonen
Ryhmät
YVALOS25
Kulttuurialan ylempi AMK, Valokuvataide S25
Opintojakso
MS00CO17

Toteutuksella on 9 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 57 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ke 03.09.2025 klo 09:00 - 17:00
(8 t 0 min)
Valokuvataide nyt 1 MS00CO17-3003
LIN_F205 Kuvataiteen projektitila
Ma 06.10.2025 klo 09:00 - 17:00
(8 t 0 min)
Valokuvataide nyt 1 MS00CO17-3003
LIN_F205 Kuvataiteen projektitila
Ti 07.10.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Valokuvataide nyt 1 MS00CO17-3003
LIN_F205 Kuvataiteen projektitila
Ma 03.11.2025 klo 09:00 - 17:00
(8 t 0 min)
Valokuvataide nyt 1 MS00CO17-3003
LIN_F205 Kuvataiteen projektitila
Ti 04.11.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Valokuvataide nyt 1 MS00CO17-3003
LIN_F205 Kuvataiteen projektitila
Ma 01.12.2025 klo 09:00 - 17:00
(8 t 0 min)
Valokuvataide nyt 1 MS00CO17-3003
LIN_H115 Kuvateatteri
Ti 02.12.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Valokuvataide nyt 1 MS00CO17-3003
Neuvotteluhuone H305
Ma 12.01.2026 klo 09:00 - 17:00
(8 t 0 min)
Valokuvataide nyt 1 MS00CO17-3003
LIN_H115 Kuvateatteri
Ti 13.01.2026 klo 09:00 - 17:00
(8 t 0 min)
Valokuvataide nyt 1 MS00CO17-3003
LIN_F205 Kuvataiteen projektitila
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

Valokuvataide nyt 10 op
Valokuvataide nyt 1, 5 op syksy 2025
Valokuvataide nyt 2, 5 op kevät 2026

Valokuvataide nyt -opintokokonaisuus pureutuu tämänhetkisen valokuvataiteen erilaisiin suuntauksiin, toimintamalleihin, esteettisiin trendeihin ja temaattisiin painopisteisiin. Koulutus tarkastelee valokuvataiteen nykyolemusta samaan aikaan kiikareilla ja mikroskoopilla. Keskustelulähtöisessä opitusmetodissa opimme ymmärtämään erilaisia valokuvallisia toiminnan muotoja taiteilijanäkökulmasta, jolloin huomion kohteena on kokemuksellinen tieto, sekä vahvistamaan omaa työskentelyä tunnistamalla taiteellisten konteksteja ja toimintatapoja.

Syyskuu 2025, ke 3.9.
Oman projektin esittely.

Lokakuu 2025, ma 6.10. ti 7.10.
Teema maanantai: Valokuvataide nyt
• Aloitus – Valokuvataide nyt. Mistä tulemme, missä olemme, minne menemme?
o Laaja esittely ja kavalkadi kaikenlaista matskua, mitä valokuvataide on nyt :AIkuva, kaupallinen puoli, nykytaide, www-pohjainen, seinälle tehtävät, liikkuva kuva, jne.
o Jari esittelee teoksiaan, suhteuttaa ne päivän teemaan
• Metodimainen työskentely
• Teos ja sen monet muodot.

Tiistai: oman projektin esittely (6/12).

Marraskuu 2025, ma 3.11. ti 4.11.
Teema maanantai: valokuvakirja
• Alustus: Jari ja Harri kertovat omista kirjaprosesseistaan, esittelevät omien kirjojen tekemisen kulkua. Budjetit. Kirjan tekemisen prosessi.
• Ennakkotehtävä: Kaiva esille itseäsi kiehtova valokuvakirja (mielellään sellainen joka sinulla
itselläsi on) ja pura se osatekijöihin. Millainen menetelmä on käytössä, miten aihe käsitellään,
mikä on aihe, kuvan ja tekstin suhde, graafiset ratkaisut, materiaalit, painotekniset seikat,
mihin genreen sijoittaisit kirjan, mitä tekisit toisin, mikä mättää, mikä erityisen onnistunutta,
jne. Ota kirja mukaan ja valmistaudu puhumaan kirjasta lyhyesti.
• Materiaalit: kirjat. Tuodaan mukana kirja.
• Sisällöt: valokuvakirjan asema nykyvalokuvataitesssa

Tiistai: oman projektin esittely (6/12).

Joulukuu 2025, ma 1.12. ti 2.12.
Teema maanantai: Laventuneet dokumentaarisuudet: Uudet etiikat, toimijuuden leveneminen
• Alustus: Harri esittelee töitään ja pohtii niitä erityisesti dokkarin tulokulmasta.
• Ennakkotehtävä: Lue Harri Pälvirannan väitöksen dokkariluku ja Maija Savolaisen essee Jälki-kirjasta. Kirjoita näiden artikkelien ja muun omaamasi tiedon pohjalta lyhyt essee siitä miten itse ymmärrät dokumentin/dokumentaarisuuden. Pohdi myös sitä mikä on oman työskentelysi suhde dokumentaarisuuteen. Nosta teksteistä esiin kohtia, jotka vaikuttivat sinuun tai jotka arveluttivat sinua. Suhtaudu lukemaasi myös kriittisesti.
• Materiaalit: leffa ja artikkelit
• Sisällöt: dokumentaarisuuden rajojen avautuminen ja dokkarin käsitteen avartuminen.
Dokkarin etiikka ja haasteet, itsereflektiivisyys, itsesensuuri, jakautuneet toimijuudet eli
’toisten’ tuominen mukaan tekijöinä…

Tiistai: oman projektin esittely (6/12).

Tammikuu 2026, ma 13.1. ti 14.1.
Teema maanantai: Valokuvaajien elokuvat ja videotaide
Alustus: Jarin leffa Mikloksen näkymätön koti ja Harrin Suuri asekeskustelu
Materiaalit: iso määrä leffoja
Sisällöt: liikkuvan kuvan ja valokuvan suhteet, elokuva valokuvataiteessa…

Tiistai: oman projektin esittely (6/12).

Tavoitteet

Opiskelija oppii ymmärtämään erilaisia valokuvallisia toiminnan muotoja taiteilijanäkökulmasta. Tällöin huomion kohteena on kokemuksellinen tieto. Taiteellisen työskentelyn kontekstien ja toimintatapojen tunnistaminen vahvistaa opiskelijan omaa työskentelyä.

Sisältö

Opintojaksolla tarkastellaan nykytaiteen ja valokuvataiteen ajankohtaisia ilmiöitä ja teemoja suhteessa omaan työskentelyyn. Pohdittavana ovat tämänhetkisen valokuvataiteen erilaiset suuntaukset,
toimintamallit, esteettiset trendit sekä temaattiset painopisteet.

Oppimateriaalit

Kurssiin liittyvä kirjallisuus:
• Weselius, Hanna (toim.) 2022. Jälki – Kirjoituksia valokuvasta. Helsinki: Kustantamo S&S.
https://kustantamo.sets.fi/kirja/jalki-kirjoituksiavalokuvasta/?gclid=EAIaIQobChMImoKQ9Zio_AIViKkYCh0qywByEAAYASAAEgLBgPD_
BwE
• Wells, Liz (ed.) 2021. Photography: A Critical Introduction (6th Edition). London:
Routledge.
• Bogre, Michelle 2019. Documentary Photography Reconsidered. London: Routledge.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opiskelija
• osaa soveltaa annettuja ohjeita omaan työskentelyynsä
• osaa käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja -välineitä ja soveltaa niitä omaan ilmaisuunsa
• osallistuu dialogisesti yhteisön vuorovaikutustilanteisiin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Läsnäolo ja osallistuminen

Siirry alkuun