Skip to main content

Cancer Patient’s Nursing (2 cr)

Code: TH00BW44-3004

General information


Enrollment
02.07.2025 - 31.07.2025
Registration for introductions has not started yet. Registration starts :startDate
Timing
01.08.2025 - 31.12.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
2 cr
Local portion
2 cr
Mode of delivery
Contact learning
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Public Health Nursing
Teachers
Reino Tissari
Course
TH00BW44

Realization has 5 reservations. Total duration of reservations is 20 h 0 min.

Time Topic Location
Fri 29.08.2025 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
Syöpäpotilaan hoitotyö TH00BW44-3004
EDU_2027 Frans muunto byod
Mon 01.09.2025 time 08:00 - 11:00
(3 h 0 min)
Syöpäpotilaan hoitotyö TH00BW44-3004
EDU_2003 Erik muunto byod
Thu 04.09.2025 time 08:00 - 12:00
(4 h 0 min)
Työpaja, Syöpäpotilaan hoitotyö TH00BW44-3004
ICT_A3058 Ensihoito
Fri 19.09.2025 time 08:00 - 16:00
(8 h 0 min)
Syöpäpotilaan hoitotyö TH00BW44-3004
Simulation 3 MED D2022,Debriefing 3 MED D2034
Mon 06.10.2025 time 08:00 - 10:00
(2 h 0 min)
TENTTI, Syöpäpotilaan hoitotyö TH00BW44-3004
ICT_B1041_Omega OMEGA
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Sisältö:
• Syövän syntyyn vaikuttavat tekijät ja epidemiologia
• Syövän kehittyminen
• Tavallisimmat syöpäsairaudet ja niiden diagnosointi
• Syöpäpotilaan ravitsemus
• Syöpäpotilaan oireenmukainen hoito (lääkkeellinen ja lääkkeetön hoito)
• Syöpä, parisuhde ja seksuaalisuus
• Syöpäpotilaan kuntoutus ja seuranta
• Syöpäpotilaan psykososiaalinen tuki
• Solunsalpaajien turvallinen käsittely ja työturvallisuus, infuusioportti
• Kipulääkkeet ja kipupumpun käyttö

Objective

The study unit will be carried out in English.

Objectives

Students will
• Understand cancer as a disease and identify the factors related to early diagnosis and prevention of cancer
• Students will know different methods of treating and monitoring cancer how common types of cancer are diagnosed
• Students will know how to provide cancer patients with symptomatic and humane nursing services
• Students will know how to perform safe pharmacotherapy and how to pay attention to their personal occupational safety
• Students will know how to support and guide the functional capacity, well-being and quality of life of cancer patients and how to work with customers and their family members as a member of a multiprofessional team

Content

Contents

• Factors affecting the pathogenesis of cancer and the epidemiology of cancer
• Development of cancer
• Common types of cancer and how to diagnose them
• Cancer prevention and treatment
• Nutrition of cancer patients
• Symptomatic treatment of cancer patients (medicated and unmedicated)
• Cancer, partners and sexuality
• Lifestyles as a means of supporting recovery from cancer
• Rehabilitation and monitoring of cancer patients
• Psychosocial support of cancer patients
• Safe cytostatic therapy and occupational safety, infusion port
• Pain medication and the use of an automatic dosing pump

Materials

- Huovinen ym. 2023 Kliininen hoitotyö soveltuvin osin (tai vanhempi painos)
- ITS materiaalit

Teaching methods

Lähiopetusta, simulaatioharjoittelua, laboratoriotunteja, pienryhmätyöskentelyä

Student workload

2op = 54t opiskelijan työtä
Aloitusluento 3t
Käytännön harjoittelu 4t
Simulaatio 4t
Tentti 1t
Itsenäinen opiskelu ja ryhmätyö yht. 42t

Evaluation methods and criteria

Arvosteluasteikko Hylätty / 1-5. Arvosana muodostuu 50% ryhmätehtävästä, 50% tentistä.

Failed (0)

Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsitteistä ja opintojakson mukaisista tavoitteista.
Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.
Jättää annetut tehtävät tekemättä.
Ei tunne keskeisiä toimintata-poja eikä perustele valintojaan.
Esittää ongelmiin virheellisiä ratkaisuja.
Ei vastaanota eikä anna palautetta.
Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita.
Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentelyssä.
Käyttäytyy epäammatillisesti.
Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen tai hyvinvoinnin edistämiseen

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
Hyödyntää ammatillista tietoa.
Suoriutuu annetuista tehtävistä tarvittaessa ohjattuna.
Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä.
Tunnistaa vuoro-vaikutustaitonsa.
Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä
Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Assessment criteria, good (3-4)

Jäsentää opintojaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet.
Osaa selittää, vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa.
Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.
Osaa itsenäisesti valita eri vaihtoehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa.
Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä. Ratkaisee ongelmia.
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.
Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
Käyttäytyy ammatillisesti.
Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Assessment criteria, excellent (5)

Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita. Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.
Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja.
Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja.
Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.
Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia.
Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa.
Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti.
Kehittää omaa ja ryhmän vuorovaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimuk-set sekä tarpeet huomioon ottaen.
Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen.
Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.

Further information

Kurssi pitää suorittaa kokonaisuudessaan kyseisenä aikana.

Go back to top of page