Ennakoiva osaamisen johtaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CY94-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.06.2025 - 01.10.2025
Ajoitus
01.10.2025 - 04.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi / Master School
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 40
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
- Anne-Mari Haavisto
- Sanna-Maria Nurmi
Ryhmät
-
YTEKEK25VSosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus, K25 (verkko)
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• osaa hallita ja kehittää osaamista tavalla, joka edistää taloudellista, sosiaalista ja ekologista kestävyyttä organisaatiossa
• osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida henkilöstön osaamisen kehittämistä ennakoivasti ja strategialähtöisesti
• osaa tunnistaa ja ennakoida osaamistarpeita muuttuvassa toimintaympäristössä
Sisältö
• kestävä ja vastuullinen osaamisen johtaminen
• strategialähtöinen osaamisen johtaminen käytännöt ja menetelmät
• osaamistarpeet ja niiden ennakointi muuttuvassa toimintaympäristössä
Oppimateriaalit
Ilmoitettu Itslearning-oppimisympäristössä.
- Englannin kieliset tieteelliset artikkelit ja muu ajankohtainen materiaali, joka löytyy Itselearning oppimisalustalta.
Opetusmenetelmät
Ennakoiva osaajaprofiilin laadinta ryhmätehtävänä.Arvioidaan asteikolla hylätty -K5
Journal Club osallistuminen ja tutkimusartikkelin esittely. Arvioidaan asteikolla hylätty- hyväksytty.
Yksilötyönä kirjoitettava pohtiva esseen perustuen Journal Clubin ja opintojakson keskeisiin sisältöihin .
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Suomeksi
Innovaatiopedagogiikka on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun (YAMK) koulutuksissa. Opiskelijat opiskelevat työnsä ohessa ongelmalähtöisesti ja teoriaa käytäntöihin soveltaen. Tämä opintojakso sisältää lähiopetusta, pienryhmätyöskentelyä sekä itsenäistä opiskelua.
Lähiopetuksessa perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan sekä keskustellaan ja jaetaan kokemuksia käsiteltävistä aiheista. Pienryhmätyöskentelyssä korostuvat itseohjautuvuus, vertaisoppiminen sekä dialoginen vuorovaikutus. Yksilötehtävissä perehdytään opintojakson kirjallisuuteen, harjoitellaan tiedonhankintaa ja jalostamista sekä jäsenneltyä asioiden esitystapaa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei erillistä valinnaista suoritustapaa. Osaamisen näyttö mahdollinen. Tästä keskustellaan yhdessä opintojakson vastuuopettajan kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Suomeksi
Opetusta: luentoja ja toiminnallista työskentelyä (14 h) sekä itsenäistä opiskelua: oppimistehtäviä ja pienryhmätyöskentelyä (121 h). Yhteensä 135 h (5 op).
Sisällön jaksotus
Suomeksi
Opintojakson pääsisältöjä ovat:
• Strategialähtöinen ja vastuullisen osaamisen johtamisen käsitteet, käytännöt ja menetelmät
• Osaamistarpeet ja niiden ennakointi muuttuvassa toimintaympäristössä
Opintojakson opetuskerrat syksyllä 2025:
1.10. klo 9.00-11.30 Orientaatio opintojaksoon sekä avainluento
28.10.klo 9:00-11:30 Osaamisen johtamisen käytönnöt ja menetelmät
29.10. klo 9:00-11:30 Journal Club
4.12. klo9.00-11.30 Osaajaprofiilin esitys seminaarissa
Kaikki opetus toteutetaan etäopetuksena Zoomin välityksellä. LInkki opetukseen löytyy lukujärjestyksestä.
Muutoin toteutus perustuu ja opintojakson aikana suoritettaviin oppimistehtäviin: Ennakoivan osaajaprofiilin ja kokoavan raportin laadintaan sekä Journal Clubiin valittuihin englannin kielisiin lähteisiin perehtymiseen ja siitä laadittavaan pohtivaan esseeseen.
Viestintäkanava ja lisätietoja
YAMK - opintoja, ei sovellu AMK - opintoihin. Avoin AMK maksimi: viisi opiskelijaa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi kohdistuu opintojakson aikana suoritettaviin oppimistehtäviin sekä aktiiviseen osallistumiseen lähipäivien työskentelyyn. Opintojakson suorittamiseksi tulee osallistua lähiopetukseen ja palauttaa kaikki tehtävät annettuihin määräaikoihin mennessä.
Opintojakson arvioitavat tehtävät:
1. Ryhmätehtävä: ennakoiva osaamisprofiili. Numeerinen arviointi asteikolla 0-5. Painoarvo 50 prosenttia opintojakson arvosanasta.
2. Journal Club: hyväksytty/hylätty.
3. Pohtiva essee Journal Clubissa esiin nousseista ajankohtaisista teemoista (yksilötyö): numeerinen arviointi asteikolla 0-5. Painoarvo 50 prosenttia opintojakson arvosanasta.
Englanniksi
Hylätty (0)
Hylätty: Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä eikä osallistunut etäopetukseen tai suorittanut korvaavia tehtäviä. Palautetut tehtävät eivät vastaa pääosaan tehtävänannossa pyydetyistä asioista. Ei ole palauttanut tehtävää määräaikaan mennessä. Palautettu tehtävä on ylimalkainen/ei vastaa tehtävänantoon/tehtävässä on havaittavissa plagiointia.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä: On palauttanut kaikki tehtävät määräaikaan mennessä ja osallistunut etäopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissään hallitsevansa opintojakson sisällöt pääpiirteittäin. Lähdemateriaalien käyttö on niukkaa, tekstissä on asia-/käsitevirheitä ja/tai työ on sisällöllisesti hajanainen/ulkoasultaan viimeistelemätön. Esitettyjä näkökulmia/väitteitä ei juuri perustella. Tietopohjaan on perehdytty, mutta sen käsittely jää referoivalle tasolle.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä: On palauttanut kaikki tehtävät määräaikaan mennessä ja osallistunut opetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissä hallitsevansa opintojakson sisällöt hyvin, ja osaavansa myös soveltaa oppimaansa. Tehtävä on huoliteltu ja tehtävänannon mukainen. Lähdemateriaalien käyttö on asianmukaista, eikä tekstissä juurikaan ole havaittavissa käsite- tai asiavirheitä. Esitetyt näkökulmat ja väitteet perustellaan ja oppimistehtävistä välittyy pohtiva ote sekä hyvä perehtyneisyys aiheeseen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä: On palauttanut kaikki tehtävät määräaikaan mennessä ja osallistunut etäopetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissään opintojakson sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamista. Tehtävä on huoliteltu ja tehtävänannon mukainen. Lähdemateriaalien käyttö on monipuolista, eikä tekstissä esiinny käsite- tai asiavirheitä. Esitetyt näkökulmat ja väitteet perustellaan vakuuttavasti ja oppimistehtävistä välittyy pohtiva ja asiantunteva ote, sekä kyky etsiä, yhdistellä ja vertailla tietoa oman aiheen kannalta relevantilla tavalla.