Siirry suoraan sisältöön

Teknologiajohtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: MS00BR28-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.06.2025 - 07.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
01.09.2025 - 02.11.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
Insinööri (ylempi AMK), teknologiaosaamisen johtaminen
Tradenomi (ylempi AMK), teknologiaosaamisen johtaminen
Opettajat
Markku Lindell
Sari Airenne
Opintojakso
MS00BR28
Toteutukselle MS00BR28-3006 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

· Teknologiastrategian laatiminen ja strateginen ajattelu
· Tutkimus- ja teknologialähtöinen kehittäminen
· Patentointi, standardointi ja teollisoikeudet
· Asiakaslähtöinen innovaatiotoiminta
· Tuotekehitystoiminta
· Tuotteen elinkaaren hallinta

Lähipäivät Kupittaa kampuksella:
pe 12.9.2025 klo: 9.00 - 16.15 (aloituspäivä)
pe 10.10.2025 klo: 9.00 - 16.15





.

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
· yhdistää asiakaslähtöisyyden ja teknologialähtöisyyden innovaatiotoiminnassa
· laatia yrityksen teknologiastrategian
· standardoinnin ja IPR:ien hallinnan perusteet
· toimia tuotekehitystoiminnan päällikkötehtävissä
· toimia tuotehallinnan päällikkötehtävissä
· suunnitella, organisoida ja toteuttaa tuotekehitysprojektin

Sisältö

· teknologiastrategian laatiminen
· tutkimus- ja teknologialähtöinen uuden kehittäminen
· patentointi, standardointi, teollisoikeudet
· asiakaslähtöinen innovaatiotoiminta
· tuotekehitystoiminta
· tuotteen elinkaaren hallinta

Oppimateriaalit

Sjöholm, H., 2006. PK-yrityksen liiketoiminnan kehittäminen - Teknologia ja innovaatiot hyödyksi, Tekes, Helsinki.
Kropsu-Vehkaperä H, Haapasalo, H., Rusanen, J.P., 2009. Analysis of technology management functions in Finnish High Tech companies. The Open Management Journal, 2, pp. 1-10.
Schilling, M.A., 2008. Strategic Management of Technological Innovation, McGraw-Hill, New York. 313 p. (Lempparin kirjastossa)
Mäkelin, M., Vepsäläinen, A., 1995. Kilpailu kyvykkyydellä, Teknologia-, tuotanto- ja markkinointistrategiat. HM&V Research Oy, Helsinki.
Chan Kim, W., 2010. Sinisen meren strategia. Talentum, Helsinki.
Peltonen, Martio, Sulonen 2002. Tuotetiedon hallinta, IT Press,
Saaksvuori, Immonen 2008. Product Lifecycle Management, Springer,
Gorchels 2006 (2012). The Product Manager's Handbook, McGraw-Hill,
Hull, Jackson, Dick 2002. Requirements Engineering. Springer
Muu kirjallisuus ja lähdemateriaali ilmoitetaan lähiopetuksessa ja oppimisalustalla.

Opetusmenetelmät

Luennot
Itsenäinen opiskelu ja tiedonhankinta
Oppismistehtävät (yksilö- ja ryhmätehtävät)
Käytännön esimerkit (mahdollisest vierailijat teollisuudesta)

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksossa ei pidetä tenttejä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiikka eli konstruktivistinen ja ongelmalähtöinen tekemällä ja soveltamalla oppiminen on keskiössä kaikissa insinööri (YAMK) koulutuksissa. Opiskelijat opiskelevat työnsä ohessa ja haluavat laajentaa ja syventää teoriaosaamistaan sekä saada malleja soveltaa teoriaa omassa työssään.

Tällä opintojaksolla huomioidaan kestävä kehitys.

Ennakkotehtävässä orientoidutaan koko opintojakson aiheisiin.
Lähiopetuksessa käydään läpi keskeinen teoria-aines sekä keskustellaan ja jaetaan omia kokemuksia käsiteltävistä asioista.
Yksilötehtäviä peilataan oman työnantajan toimintaympäristöön ja niissä analysoidaan ja kehitetään omaa työtä ja työtehtäviä. Ryhmätehtävissä korostuu laajemman tehtäväkokonaisuuden yhdessä suorittaminen, projektimainen työskentely sekä konstruktivistinen omien kokemuksien jakaminen ryhmän jäsenten kanssa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Voidaan tarvittaessa sopia HOPS-keskustelussa tai sopimalla opintojakson opettajan kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson ennakkotehtävä on saatavissa hyväksytysti ilmoittautuneille opiskelijoille oppimisalustalla (itsLearning) 29.8.2025 Ennakkotehtävä tulee palauttaa oppimisalustalle ennen ensimmäistä lähipäivää (12.9.2025).mennessä.

Opiskelijan laskennallinen työmäärä opintojaksolla on 135 h, josta lähiopetusta on 16 h ja loput koostuvat oppimistehtävistä (yksilö- ja ryhmätehtäviä) ja itsenäisestä opiskelusta.


Työmäärämitoitus on ohjeellinen ja suuntaa antava opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamiseksi ja arvosanaan 3/5 tarvittava keskimääräinen työmäärä. Opiskelijan aiemmasta osaamis- ja kokemustaustasta riippuen työmäärä voi olla vähemmän tai enemmän. Opintojaksossa hankittua osaamista arvioidaan tehtävien ja muiden suoritteiden kautta, ei tehtyjen tuntien määrällä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ennakkotehtävä arvostellaan hyväksytty / täydennettävä.
Yksilö- ja ryhmätehtävät arvostellaan skaalalla 0-5, lopullinen arvosana muodostuu näiden keskiarvona.
Raportoinnin arvioinnissa tietopohjan lisäksi kiinnitetään huomiota akateemisten konventioiden osaamiseen (kuten kirjoittamisen tyyli ja sen sävy, tekstin jäsentely, oikea viittaustekniikka ml. tekstin sisäiset viittaukset ja lähdeluettelo) ja asian käsittelyn syvyys.

Opintojakson tuotosten luomisessa voi käyttää tekoälyä, mutta opiskelijan tulee ilmoittaa sen käyttö selkeästi. Tekoälyn käytön ilmoittamatta jättäminen voidaan tulkita vilpiksi.

Tehtävien palauttaminen määritellyn palautuspäivämäärän jälkeen (myöhässä) saattaa vaikuttaa tehtävän arvosanaan alentavasti.

Hylätty (0)

Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä eikä osallistunut lähiopetukseen tai suorittanut korvaavia tehtäviä hyväksytysti.
Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia ja/tai eivät vastaa pääosaan tehtävänannossa pyydetyistä asioista, ei akateemisten konventioiden osaamista.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

On palauttanut kaikki tehtävät, osallistunut lähiopetukseen tai suorittanut korvaavan tehtävän. Osoittaa oppimistehtävien vastauksissa hallitsevansa teknologiajohtamisen keskeiset käsitteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

On palauttanut kaikki tehtävät, osallistunut lähiopetukseen tai suorittanut korvaavan tehtävän. Osoittaa oppimistehtävien vastauksissa hallitsevansa hyvin teknologiajohtamisen käsitteet ja osaa soveltaa niitä organisaation kehittämiseksi

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

On palauttanut kaikki tehtävät, osallistunut lähiopetukseen tai suorittanut korvaavan tehtävän. Osoittaa oppimistehtävien vastauksissa ymmärtävänsä hyvin teknologiajohtamisen eri osa-alueet osana liikkeenjohdon työkalupakkia ja osaa soveltaa niitä erilaisissa toimintaympäristöissä ja kilpailutilanteissa. Arvosana 5 edellyttää hyvää onnistumista sekä yksilö- että ryhmätehtävässä.

Lisätiedot

ItsLearning (yleiset kurssiin liittyvät asiat)

Opettajien sähköposti:
markku.lindell@turkuamk.fi
sari.airenne@turkuamk.fi

Siirry alkuun