Saksa 2 (5 op)
Toteutuksen tunnus: 1000323-3014
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
01.06.2025 - 01.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
01.09.2025 - 21.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- ICT ja tuotantotalous
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 75
- Koulutus
- Tuotantotalouden koulutus
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää ja soveltaa perustason (A-B) saksan kieltä erilaisissa arkipäivän ja työelämän tilanteissa. Tavoitteisiin pyritään harjoittamalla tekstin ymmärtämistä, kuullun ymmärtämistä, sanaston ja kieliopin käyttöä suullisesti sekä kirjallisesti.
Oppimistavoite: kirjoitustaidot
Opiskelija
- kirjoittaa päälauseita ja sivulauseita
- täydentää tai jatkaa lauseita
- kirjoittaa lyhyen rutiininomaisen viestin työelämään liittyen
- kuvailee omaa koulutustaan, taitojaan ja työkokemusta
- soveltaa perussanastoa ja peruskielioppia
Oppimistavoite: Luetun ja kuullun ymmärtäminen
Opiskelija
- tunnistaa perussanoja ja -fraaseja
- ymmärtää perussisällön selkeästä puheesta
- ymmärtää perussisällön yksinkertaisesta tekstistä esim. lyhyt viesti
Oppimistavoite: suullinen osaaminen
Opiskelija
- esittää rutiinitilanteissa kysymyksiä
- vastaa kysymyksiin rutiinitilanteissa melko spontaanisti ja mallivastauksia soveltaen
- viestii ymmärrettävästi perusfraaseilla rutiinitilanteissa
- kuvailee omaa koulutustaan, taitojaan ja työkokemusta
- esittelee itseään kiinnostavan aiheen perustasolla
- ilmaisee mielipiteensä perustasolla
- ääntää ymmärrettävästi
Opintojakso toteutetaan ajalla 1.9.-21.12.2025. Tarkempi aikataulu löytyy itslearningistä.
Tavoitteet
Taitotasotavoite A2.
KUUNTELEMINEN/PUHUMINEN
Opiskelija osaa ilmaista yksinkertaisesti muotoiltuja mielipiteitä tai tarpeita tutuissa yhteyksissä
LUKEMINEN
Ymmärtää yksinkertaista tietoa tutusta aihealueesta esimerkiksi tuotteiden päällyksistä, kylteistä, kilvistä tai helpoista oppikirjoista tai tuttuja asioita koskevista selonteoista.
KIRJOITTAMINEN
Osaa täyttää lomakkeita ja kirjoittaa lyhyitä, yksinkertaisia kirjeitä tai postikortteja, jotka sisältävät henkilökohtaista tietoa.
Sisältö
Sanaston laajennus, kielioppi, suullinen ja kirjallinen viestintä.
Oppimateriaalit
Opintojakson materiaali on itslearningissä.
Opetusmenetelmät
Opintojakson aikana opiskelijat työskentelevät sekä yksin että ryhmässä, sekä opettajan kanssa.
Opintojakso koostuu lähitapaamisista: 14x2t=28t. Opiskelijoiden tulee olla paikalla 75% lähitapaamisista. Läsnäolon tarkoitus on tukea viestintä- ja ryhmätyötaitojen opiskelua.
Opiskelijat työskentelevät lisäksi verkkoympäristössä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei järjestetä tenttejä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojaksolla opiskelijoita kannustetaan keskustelevaan vuorovaikutukseen, ryhmässä oppimiseen ja tekemiseen. Opiskelijoiden tulee olla valmistautuneita lähitapaamisiin, jotka käytetään pääasiassa aktiiviseen harjoitteluun, ohjaukseen ja osaamisen osoittamiseen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 op mikä tarkoittaa 135t opiskelijan työtä. Tämä sisältää:
- valmistaumisen lähitapaamisiin esim. muistiinpanojen tekeminen, tiedonhaku, opiskelumateriaaliin tutustuminen, testeihin valmistautuminen
- lähitapaamisten harjoitukset ja testit
- arvioitavien tehtävien suunnittelun ja toteuttamisen
- itse-arvioinnin.
Opiskelijoita arvioidaan opintojakson aiheisiin liittyvien tehtävien avulla:
- lähitapaamisten testit sanastosta ja kieliopista
- suulliset tehtävät
- kirjalliset tehtävät
- itsearviointi opintojakson lopussa
Opintojakson arvioitavia tehtäviä ei voi korvata muilla tehtävillä, lisätehtävillä tai tentillä. Ongelmatilanteissa opiskelijan tulee olla yhteydessä opintojakson opettajaan ENNEN tehtävän palautuspäivämäärää. Opiskelijan tulee huomioida, että osa arvioitavista tehtävistä esim. suulliset tehtävät voi suorittaa vain lähitapaamisissa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi on jatkuvaa ja tehtäväperusteista.
Jokaiseen opintojakson aiheeseen liittyy tehtäviä ja tuntitestejä, jotka arvioidaan pistemäärillä. Näistä voi saada pisteitä asteikolla 0p-3p. Tehtävä- ja testikohtaiset arviointikriteerit löytyvät itslearningistä. Myöhästyneitä tehtäviä ei arvioida.
Kertyneet pistemäärät muunnetaan opintojakson kokonaisarvioinnissa arvosanoiksi asteikolla 0-5. Huom! Taulukko pistemääristä ja arvosanoista tarkentuu myöhemmin.
Opintojakson tehtävien ohjeistuksessa ja arvioinnissa huomioidaan tekoäly. Tekoälyn käytöstä ohjeistetaan tehtäväkohtaisesti. Pääsääntöisesti tekoälyä saa käyttää oppimiseen, ideointiin ja tiedonhankintaan, muttei arvioitavien tehtävien tuottamiseen ja oman osaamisen osoittamiseen.
Opintojakson arvioinnissa otetaan huomioon läsnäolo lähitapaamisissa seuraavasti:
- läsnäolo 75% +1p
- läsnäolo enemmän kuin 75% +2p
- läsnäolo vähemmän kuin 75% -2p
- läsnäolo vähemmän kuin 50% johtaa opintojakson hylkäämiseen
Hylätty (0)
Opiskelijan suoritus hylätään kun
- suoritettavista tehtävistä kertynyt pistemäärä on x
- läsnäolo lähitapaamisissa on vähemmän kuin 50%
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelijan suoritus on tyydyttävä kun suoritettavista tehtävistä ja läsnäolosta kertynyt pistemäärä on x.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelijan suoritus on hyvä kun suoritettavista tehtävistä ja läsnäolosta kertynyt pistemäärä on x.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelijan suoritus on kiitettävä kun suoritettavista tehtävistä ja läsnäolosta kertynyt pistemäärä on x.
Lisätiedot
Opintojaksolla viestitään itslearningin avulla.