Saksa 2 (5 op)
Toteutuksen tunnus: 1000323-3014
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.06.2025 - 04.09.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 01.09.2025 - 21.12.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- ICT ja tuotantotalous
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 75
- Koulutus
- Tuotantotalouden koulutus
Toteutuksella on 14 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 28 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
To 04.09.2025 klo 10:00 - 12:00 (2 t 0 min) |
Saksa 2 1000323-3014 |
EDU_1002
Moriaberg Esitystila byod
|
Ke 10.09.2025 klo 10:00 - 12:00 (2 t 0 min) |
Saksa 2 1000323-3014 |
LEM_A309
Oppimistila BYOD
|
Ma 15.09.2025 klo 09:00 - 11:00 (2 t 0 min) |
Saksa 2 1000323-3014 |
EDU_2025_2026
Oppimistila avo byod
|
Ke 24.09.2025 klo 10:00 - 12:00 (2 t 0 min) |
Saksa 2 1000323-3014 |
EDU_3026_3027
Oppimistila avo byod
|
Ke 01.10.2025 klo 10:00 - 12:00 (2 t 0 min) |
Saksa 2 1000323-3014 |
EDU_3026_3027
Oppimistila avo byod
|
Ma 06.10.2025 klo 10:00 - 12:00 (2 t 0 min) |
Saksa 2 1000323-3014 |
EDU_1002
Moriaberg Esitystila byod
|
To 09.10.2025 klo 08:00 - 10:00 (2 t 0 min) |
Saksa 2 1000323-3014 |
ICT_C1035_Delta
DELTA
|
To 23.10.2025 klo 14:00 - 16:00 (2 t 0 min) |
Saksa 2 1000323-3014 |
LEM_B164
Tapio muunto
|
Ma 03.11.2025 klo 09:00 - 11:00 (2 t 0 min) |
Saksa 2 1000323-3014 |
LEM_A309
Oppimistila BYOD
|
Ma 10.11.2025 klo 09:00 - 11:00 (2 t 0 min) |
Saksa 2 1000323-3014 |
EDU_2025_2026
Oppimistila avo byod
|
Ma 17.11.2025 klo 09:00 - 11:00 (2 t 0 min) |
Saksa 2 1000323-3014 |
EDU_2025_2026
Oppimistila avo byod
|
Ma 24.11.2025 klo 09:00 - 11:00 (2 t 0 min) |
Saksa 2 1000323-3014 |
EDU_2025_2026
Oppimistila avo byod
|
Ma 01.12.2025 klo 09:00 - 11:00 (2 t 0 min) |
Saksa 2 1000323-3014 |
LEM_A309
Oppimistila BYOD
|
To 11.12.2025 klo 12:00 - 14:00 (2 t 0 min) |
Saksa 2 1000323-3014 |
LEM_A309
Oppimistila BYOD
|
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää ja soveltaa perustason (A1-A2) saksan kieltä erilaisissa arkipäivän ja työelämän tilanteissa. Tavoitteisiin pyritään harjoittamalla tekstin ymmärtämistä, kuullun ymmärtämistä, sanaston ja kieliopin käyttöä suullisesti sekä kirjallisesti. Opintojakson aiheet liittyvät pääasiassa omasta tekemisestä ja taustasta kertomiseen ja oman mielipiteen ilmaisuun; muita aiheita ovat esim. tapaamisesta sopiminen ja saksalainen kulttuuri.
Oppimistavoite: kirjoitustaidot
Opiskelija
- kirjoittaa päälauseita ja sivulauseita
- täydentää tai jatkaa lauseita
- kirjoittaa lyhyen tekstikappaleen esim. rutiininomainen viesti
- soveltaa perussanastoa ja peruskielioppia
Oppimistavoite: Luetun ja kuullun ymmärtäminen
Opiskelija
- tunnistaa perussanoja ja -fraaseja
- ymmärtää perussisällön selkeästä puheesta
- ymmärtää perussisällön yksinkertaisesta tekstistä esim. lyhyt viesti
Oppimistavoite: suullinen osaaminen
Opiskelija
- esittää rutiinitilanteissa kysymyksiä
- vastaa kysymyksiin rutiinitilanteissa melko spontaanisti ja mallivastauksia soveltaen
- viestii ymmärrettävästi perusfraaseilla rutiinitilanteissa
- kertoo yleisesti omasta taustastaan ja osaamisestaan
- ilmaisee mielipiteensä perustasolla
- ääntää ymmärrettävästi
Opintojakso toteutetaan ajalla 1.9.-21.12.2025. Tarkempi aikataulu löytyy itslearningistä.
Tavoitteet
Taitotasotavoite A2.
KUUNTELEMINEN/PUHUMINEN
Opiskelija osaa ilmaista yksinkertaisesti muotoiltuja mielipiteitä tai tarpeita tutuissa yhteyksissä
LUKEMINEN
Ymmärtää yksinkertaista tietoa tutusta aihealueesta esimerkiksi tuotteiden päällyksistä, kylteistä, kilvistä tai helpoista oppikirjoista tai tuttuja asioita koskevista selonteoista.
KIRJOITTAMINEN
Osaa täyttää lomakkeita ja kirjoittaa lyhyitä, yksinkertaisia kirjeitä tai postikortteja, jotka sisältävät henkilökohtaista tietoa.
Sisältö
Sanaston laajennus, kielioppi, suullinen ja kirjallinen viestintä.
Oppimateriaalit
Opintojakson materiaali on itslearningissä.
Opetusmenetelmät
Opintojakson aikana opiskelijat työskentelevät sekä yksin että ryhmässä, sekä opettajan kanssa.
Opintojakso koostuu lähitapaamisista: 14x2t=28t. Opiskelijoiden tulee olla paikalla 75% lähitapaamisista. Läsnäolon tarkoitus on tukea viestintä- ja ryhmätyötaitojen opiskelua, sekä osoittaa taitojen kehittymistä opintojakson arviointia varten.
Opiskelijat työskentelevät lisäksi verkkoympäristössä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei järjestetä tenttejä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojaksolla opiskelijoita kannustetaan
- keskustelevaan vuorovaikutukseen
- ryhmässä oppimiseen ja tekemiseen
Opiskelijoiden tulee olla valmistautuneita lähitapaamisiin, jotka käytetään pääasiassa aktiiviseen harjoitteluun, ohjaukseen ja osaamisen osoittamiseen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 op mikä tarkoittaa 135t opiskelijan työtä. Tämä sisältää:
- valmistaumisen lähitapaamisiin esim. muistiinpanojen tekeminen, tiedonhaku, opiskelumateriaaliin tutustuminen
- lähitapaamisten harjoitukset ja testit
- arvioitaviin tehtäviin valmistautumisen
Opiskelijoita arvioidaan opintojakson aiheisiin liittyvien tehtävien avulla:
- lähitapaamisten testit sanastosta ja kieliopista
- suulliset tehtävät
Opintojakson arvioitavia tehtäviä ei voi korvata muilla tehtävillä, lisätehtävillä tai tentillä. Ongelmatilanteissa opiskelijan tulee olla yhteydessä opintojakson opettajaan ENNEN tehtävän palautuspäivämäärää. Opiskelijan tulee huomioida, että osa arvioitavista tehtävistä esim. suulliset tehtävät voi suorittaa vain lähitapaamisissa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi on jatkuvaa ja tehtäväperusteista.
Jokaiseen opintojakson aiheeseen liittyy tehtäviä ja tuntitestejä, jotka arvioidaan pistemäärillä. Näistä voi saada pisteitä asteikolla 0p-3p. Tehtävä- ja testikohtaiset arviointikriteerit löytyvät itslearningistä. Myöhästyneitä tehtäviä ei arvioida.
Kertyneet pistemäärät muunnetaan opintojakson kokonaisarvioinnissa arvosanoiksi asteikolla 0-5. Huom! Taulukko pistemääristä ja arvosanoista tarkentuu myöhemmin.
Opintojakson tehtävien ohjeistuksessa ja arvioinnissa huomioidaan tekoäly. Tekoälyn käytöstä ohjeistetaan tehtäväkohtaisesti. Pääsääntöisesti tekoälyä saa käyttää oppimiseen, ideointiin ja tiedonhankintaan, muttei arvioitavien tehtävien tuottamiseen ja oman osaamisen osoittamiseen.
Opintojakson arvioinnissa otetaan huomioon läsnäolo lähitapaamisissa seuraavasti:
- läsnäolo 75-85% +1p
- läsnäolo enemmän kuin 86%-100% +2p
- läsnäolo vähemmän kuin 75% alentaa opintojakson loppuarviota
Hylätty (0)
Opiskelijan suoritus hylätään kun
- suoritettavista tehtävistä kertynyt pistemäärä on x
- opiskelija ei ole osallistunut riittävästi lähitapaamisiin (vähemmän kuin 75%)
- opiskelija ei ole suorittanut kaikkia opintojakson tehtäviä
- opiskelija on suorittanut kaikki opintojakson tehtävät, mutta ne eivät täytä arviointikriteereitä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelijan suoritus on tyydyttävä kun
- suoritettavista tehtävistä ja läsnäolosta kertynyt pistemäärä on x
- opiskelija on suorittanut opintojakson tehtävät minimivaatimukset täyttäen
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelijan suoritus on hyvä kun
- suoritettavista tehtävistä ja läsnäolosta kertynyt pistemäärä on x
- opiskelija on suorittanut opintojakson tehtävät pääasiallisesti vaatimukset täyttäen
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelijan suoritus on kiitettävä kun
- suoritettavista tehtävistä ja läsnäolosta kertynyt pistemäärä on x
- opiskelija on suorittanut opintojakson tehtävät vaatimukset täyttäen
Lisätiedot
Opintojaksolla viestitään itslearningin avulla.