Siirry suoraan sisältöön

Saksa 2 (5 op)

Toteutuksen tunnus: 1000323-3014

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.06.2025 - 04.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
01.09.2025 - 21.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
ICT ja tuotantotalous
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 75
Koulutus
Tuotantotalouden koulutus
Opettajat
Marjo Aaltonen
Ryhmät
PTUTAS24A
PTUTAS24A
PTUTAS24B
PTUTAS24B
Opintojakso
1000323

Toteutuksella on 14 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 28 t 0 min.

Aika Aihe Tila
To 04.09.2025 klo 10:00 - 12:00
(2 t 0 min)
Saksa 2 1000323-3014
EDU_1002 Moriaberg Esitystila byod
Ke 10.09.2025 klo 10:00 - 12:00
(2 t 0 min)
Saksa 2 1000323-3014
LEM_A309 Oppimistila BYOD
Ma 15.09.2025 klo 09:00 - 11:00
(2 t 0 min)
Saksa 2 1000323-3014
EDU_2025_2026 Oppimistila avo byod
Ke 24.09.2025 klo 10:00 - 12:00
(2 t 0 min)
Saksa 2 1000323-3014
EDU_3026_3027 Oppimistila avo byod
Ke 01.10.2025 klo 10:00 - 12:00
(2 t 0 min)
Saksa 2 1000323-3014
EDU_3026_3027 Oppimistila avo byod
Ma 06.10.2025 klo 10:00 - 12:00
(2 t 0 min)
Saksa 2 1000323-3014
EDU_1002 Moriaberg Esitystila byod
To 09.10.2025 klo 08:00 - 10:00
(2 t 0 min)
Saksa 2 1000323-3014
ICT_C1035_Delta DELTA
To 23.10.2025 klo 14:00 - 16:00
(2 t 0 min)
Saksa 2 1000323-3014
LEM_B164 Tapio muunto
Ma 03.11.2025 klo 09:00 - 11:00
(2 t 0 min)
Saksa 2 1000323-3014
LEM_A309 Oppimistila BYOD
Ma 10.11.2025 klo 09:00 - 11:00
(2 t 0 min)
Saksa 2 1000323-3014
EDU_2025_2026 Oppimistila avo byod
Ma 17.11.2025 klo 09:00 - 11:00
(2 t 0 min)
Saksa 2 1000323-3014
EDU_2025_2026 Oppimistila avo byod
Ma 24.11.2025 klo 09:00 - 11:00
(2 t 0 min)
Saksa 2 1000323-3014
EDU_2025_2026 Oppimistila avo byod
Ma 01.12.2025 klo 09:00 - 11:00
(2 t 0 min)
Saksa 2 1000323-3014
LEM_A309 Oppimistila BYOD
To 11.12.2025 klo 12:00 - 14:00
(2 t 0 min)
Saksa 2 1000323-3014
LEM_A309 Oppimistila BYOD
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää ja soveltaa perustason (A1-A2) saksan kieltä erilaisissa arkipäivän ja työelämän tilanteissa. Tavoitteisiin pyritään harjoittamalla tekstin ymmärtämistä, kuullun ymmärtämistä, sanaston ja kieliopin käyttöä suullisesti sekä kirjallisesti. Opintojakson aiheet liittyvät pääasiassa omasta tekemisestä ja taustasta kertomiseen ja oman mielipiteen ilmaisuun; muita aiheita ovat esim. tapaamisesta sopiminen ja saksalainen kulttuuri.

Oppimistavoite: kirjoitustaidot

Opiskelija
- kirjoittaa päälauseita ja sivulauseita
- täydentää tai jatkaa lauseita
- kirjoittaa lyhyen tekstikappaleen esim. rutiininomainen viesti
- soveltaa perussanastoa ja peruskielioppia

Oppimistavoite: Luetun ja kuullun ymmärtäminen

Opiskelija
- tunnistaa perussanoja ja -fraaseja
- ymmärtää perussisällön selkeästä puheesta
- ymmärtää perussisällön yksinkertaisesta tekstistä esim. lyhyt viesti

Oppimistavoite: suullinen osaaminen

Opiskelija
- esittää rutiinitilanteissa kysymyksiä
- vastaa kysymyksiin rutiinitilanteissa melko spontaanisti ja mallivastauksia soveltaen
- viestii ymmärrettävästi perusfraaseilla rutiinitilanteissa
- kertoo yleisesti omasta taustastaan ja osaamisestaan
- ilmaisee mielipiteensä perustasolla
- ääntää ymmärrettävästi

Opintojakso toteutetaan ajalla 1.9.-21.12.2025. Tarkempi aikataulu löytyy itslearningistä.

Tavoitteet

Taitotasotavoite A2.
KUUNTELEMINEN/PUHUMINEN
Opiskelija osaa ilmaista yksinkertaisesti muotoiltuja mielipiteitä tai tarpeita tutuissa yhteyksissä
LUKEMINEN
Ymmärtää yksinkertaista tietoa tutusta aihealueesta esimerkiksi tuotteiden päällyksistä, kylteistä, kilvistä tai helpoista oppikirjoista tai tuttuja asioita koskevista selonteoista.
KIRJOITTAMINEN
Osaa täyttää lomakkeita ja kirjoittaa lyhyitä, yksinkertaisia kirjeitä tai postikortteja, jotka sisältävät henkilökohtaista tietoa.
 
 

Sisältö

Sanaston laajennus, kielioppi, suullinen ja kirjallinen viestintä.

Oppimateriaalit

Opintojakson materiaali on itslearningissä.

Opetusmenetelmät

Opintojakson aikana opiskelijat työskentelevät sekä yksin että ryhmässä, sekä opettajan kanssa.

Opintojakso koostuu lähitapaamisista: 14x2t=28t. Opiskelijoiden tulee olla paikalla 75% lähitapaamisista. Läsnäolon tarkoitus on tukea viestintä- ja ryhmätyötaitojen opiskelua, sekä osoittaa taitojen kehittymistä opintojakson arviointia varten.

Opiskelijat työskentelevät lisäksi verkkoympäristössä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei järjestetä tenttejä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojaksolla opiskelijoita kannustetaan
- keskustelevaan vuorovaikutukseen
- ryhmässä oppimiseen ja tekemiseen

Opiskelijoiden tulee olla valmistautuneita lähitapaamisiin, jotka käytetään pääasiassa aktiiviseen harjoitteluun, ohjaukseen ja osaamisen osoittamiseen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op mikä tarkoittaa 135t opiskelijan työtä. Tämä sisältää:

- valmistaumisen lähitapaamisiin esim. muistiinpanojen tekeminen, tiedonhaku, opiskelumateriaaliin tutustuminen
- lähitapaamisten harjoitukset ja testit
- arvioitaviin tehtäviin valmistautumisen

Opiskelijoita arvioidaan opintojakson aiheisiin liittyvien tehtävien avulla:

- lähitapaamisten testit sanastosta ja kieliopista
- suulliset tehtävät

Opintojakson arvioitavia tehtäviä ei voi korvata muilla tehtävillä, lisätehtävillä tai tentillä. Ongelmatilanteissa opiskelijan tulee olla yhteydessä opintojakson opettajaan ENNEN tehtävän palautuspäivämäärää. Opiskelijan tulee huomioida, että osa arvioitavista tehtävistä esim. suulliset tehtävät voi suorittaa vain lähitapaamisissa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi on jatkuvaa ja tehtäväperusteista.

Jokaiseen opintojakson aiheeseen liittyy tehtäviä ja tuntitestejä, jotka arvioidaan pistemäärillä. Näistä voi saada pisteitä asteikolla 0p-3p. Tehtävä- ja testikohtaiset arviointikriteerit löytyvät itslearningistä. Myöhästyneitä tehtäviä ei arvioida.

Kertyneet pistemäärät muunnetaan opintojakson kokonaisarvioinnissa arvosanoiksi asteikolla 0-5. Huom! Taulukko pistemääristä ja arvosanoista tarkentuu myöhemmin.

Opintojakson tehtävien ohjeistuksessa ja arvioinnissa huomioidaan tekoäly. Tekoälyn käytöstä ohjeistetaan tehtäväkohtaisesti. Pääsääntöisesti tekoälyä saa käyttää oppimiseen, ideointiin ja tiedonhankintaan, muttei arvioitavien tehtävien tuottamiseen ja oman osaamisen osoittamiseen.

Opintojakson arvioinnissa otetaan huomioon läsnäolo lähitapaamisissa seuraavasti:
- läsnäolo 75-85% +1p
- läsnäolo enemmän kuin 86%-100% +2p
- läsnäolo vähemmän kuin 75% alentaa opintojakson loppuarviota

Hylätty (0)

Opiskelijan suoritus hylätään kun

- suoritettavista tehtävistä kertynyt pistemäärä on x
- opiskelija ei ole osallistunut riittävästi lähitapaamisiin (vähemmän kuin 75%)
- opiskelija ei ole suorittanut kaikkia opintojakson tehtäviä
- opiskelija on suorittanut kaikki opintojakson tehtävät, mutta ne eivät täytä arviointikriteereitä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelijan suoritus on tyydyttävä kun

- suoritettavista tehtävistä ja läsnäolosta kertynyt pistemäärä on x
- opiskelija on suorittanut opintojakson tehtävät minimivaatimukset täyttäen

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelijan suoritus on hyvä kun

- suoritettavista tehtävistä ja läsnäolosta kertynyt pistemäärä on x
- opiskelija on suorittanut opintojakson tehtävät pääasiallisesti vaatimukset täyttäen

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelijan suoritus on kiitettävä kun

- suoritettavista tehtävistä ja läsnäolosta kertynyt pistemäärä on x
- opiskelija on suorittanut opintojakson tehtävät vaatimukset täyttäen

Lisätiedot

Opintojaksolla viestitään itslearningin avulla.

Siirry alkuun