Siirry suoraan sisältöön

Tuotekehitys ja suunnittelumenetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: 3101223-3010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2025 - 31.07.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
01.09.2025 - 12.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Ajoneuvo- ja kuljetustekniikan koulutus
Opettajat
Veli-Matti Suominen
Vastuuopettaja
Veli-Matti Suominen
Ryhmät
PAUTOS22
Ajoneuvo- ja kuljetustekniikka S22
Opintojakso
3101223
Toteutukselle 3101223-3010 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Kurssi koostuu luennoista ja harjoitusprojektista, sekä tehtävistä. Projekti koostuu neljästä päävaiheesta: ideointi, spesifiointi, suunnittelu ja viimeistely. Projekti suoritetaan systemaattisesti ja jokaisen vaiheen tuotos esitetään. Luennoilla läpikäytävät asiat pohjustavat ja tukevat projektin aiheita ja antavat lisätietoa. Projektin läpivienti edellyttää myös uusiin asioihin tutustumista ja tiedon jakamista muille esitysten muodossa. Projektia tehdään workshop-pohjaisesti jokaisen luentokerran jälkeen tai erikseen määritetyn aikataulun mukaisesti, ja osallistuminen on workshoppeihin pakollista. Alustava aikataulu käydään läpi kurssin alkupuolella.

Tavoitteet

opiskelija:
- hallitsee tuotekehityksen toiminnan osana liiketoimintakokonaisuutta ja ymmärtää tuotekehityksen merkityksen kannattavan yritystoiminnan olemassaolon elinehtona
- osaa laatia projektisuunnitelman tuloksellisen tuotekehitysprosessin läpiviemiseen.

Sisältö

- tuotekehitystoiminta liiketoiminnan osana
-tuotekehitysprosessi
-tuotekehitysprojektin esitutkimus
-tuotteen määrittely
-tuotekehitysprojektin hallinta
-teollisen muotoilun merkitys
-luovuus ja tuotekehitysmenetelmät
-tiimityöskentely
-teollisoikeudet
-tuotteen kannattavuuslaskenta, investointi- ja rahoitussuunnittelu
-tuotekehityksen riskienhallinta
-standardoinnin ja moduloinnin merkitys
-tuotekehitystyön laatu.
-ympäristövaatimukset.

Oppimateriaalit

Ensisijainen kurssikirja: Opetushallitus, Veikko Välimaa, Martti Kankkunen, Olle Lagerroos, ja Markku Lehtinen. Tuotekehitys: Asiakastarpeesta Tuotteeksi. Helsinki: Painatuskeskus, 1994.

Lisäksi muu materiaali, joka jaetaan ItsLearning-alustalla, sekä opiskelijoiden itsenäisesti hakema materiaali.

Opetusmenetelmät

projektioppiminen, tehtäväperustaisuus, lähiopetus, itsenäinen opiskelu, tiimityöskentely

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä, ei uusintamahdollisuutta

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Työelämälähtöisyys, tiimioppiminen, Learning-by-doing

Tuotekehityksellä on merkittävä kestävän kehityksen näkökulma. Kurssilla käydään läpi kestävän kehityksen näkökulmasta erilaisia tuotekehityksen vaiheita mm. materiaalivalintoihin, valmistusmenetelmiin ja tuotteen elinkaareen, sekä uudelleenvalmistukseen liittyen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiluennot
Itsenäiset tehtävät
Ryhmätehtävät
Projektityö

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso perustuu jatkuvaan arviointiin. Arvioinnin henkilökohtainen osuus koostuu itsenäisistä tehtävistä, osallistumisesta workshoppeihin ja aktiivisuudesta. Harjoitusprojekti arvioidaan tiimikohtaisesti, jossa jokainen päävaihe arvioidaan erikseen muodostaen harjoitustyön tiimikohtaisen arvosanan. Opintojaksolla hyödynnetään vertaisarviointia palautteen antamiseksi.

Hylätty (0)

Opiskelija ei osaa valita tai käyttää tuotekehitysmenetelmiä.
Opiskelija ei osallistu workshoppeihin tai jättää tehtäviä tekemättä.
Opiskelija ei kykene toimimaan osana tuotekehitystiimiä.
Ei noudata määräaikoja.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Valitsee ja käyttää perustasolla tuotekehityksen työkaluja tai menetelmiä.
Ymmärtää tuotekehityksen perusmerkityksen yritystoiminnassa.
Opiskelija toimii osana tuotekehitystiimiä, mutta aktiivisuus ja itsenäinen panostus ovat vähäisiä.
Osallistuu luentoihin ja tuntitehtäviin, mutta passiivisesti.
Osaa noudattaa määräaikoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Valitsee ja käyttää tuotekehityksen työkaluja tai menetelmiä monipuolisesti.
Ymmärtää tuotekehityksen laajemman merkityksen ja sen vaikutukset yritystoimintaan.
Toimii aktiivisesti ja konstruktiivisesti osana tuotekehitystiimiä.
Suorittaa ongelmanratkaisua ja analysointia hyvällä tasolla, tuottaa käyttökelpoisia tuloksia.
Esittää selkeästi projektin tilan, haasteet ja saavutukset, luo laadukasta oheismateriaalia.
Osallistuu aktiivisesti luentoihin ja tuntitehtäviin, edistää oppimista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Valitsee ja käyttää tuotekehityksen työkaluja tai menetelmiä innovatiivisesti ja huolellisesti.
Ymmärtää syvällisesti tuotekehityksen roolin yritystoiminnassa ja voi soveltaa tätä tietoa käytäntöön.
Toimii esimerkillisesti tuotekehitystiimin jäsenenä, edistää tiimin toimintaa.
Suorittaa ongelmanratkaisua ja analysointia erinomaisella tasolla, tuottaa innovatiivisia ratkaisuja.
Esittää kattavasti ja ammattimaisesti projektin tilan, haasteet ja saavutukset, luo erinomaista oheismateriaalia.
Osallistuu erittäin aktiivisesti luentoihin ja tuntitehtäviin, inspiroi muita ja jakaa tietoa.

Lisätiedot

Ensisijainen viestintäkanava on ItsLearning. Tarvittaessa sähköposti.

Siirry alkuun