Siirry suoraan sisältöön

Toiminnallisuus toimintaterapiassa (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00DI73-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2025 - 31.07.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
Toimintaterapeuttikoulutus
Opettajat
Anu Kuikkaniemi
Tuija Suominen-Romberg
Heidi Hämäläinen
Opintojakso
TH00DI73

Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 23 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ti 16.09.2025 klo 14:00 - 15:00
(1 t 0 min)
Info_ Toiminnallisuus toimintaterapiassa TH00DI73-3001
etänä
Ke 24.09.2025 klo 10:00 - 16:00
(6 t 0 min)
Toiminnallisuus toimintaterapiassa TH00DI73-3001
ICT_B2026 Teoriatila muunto
Ma 29.09.2025 klo 12:00 - 16:00
(4 t 0 min)
Teoreettinen tieto/Toiminnallisuus toimintaterapiassa TH00DI73-3001
etänä
Pe 03.10.2025 klo 10:00 - 16:00
(6 t 0 min)
/CMOP-E/Toiminnallisuus toimintaterapiassa TH00DI73-3001
ICT_B2026 Teoriatila muunto
Pe 10.10.2025 klo 10:00 - 16:00
(6 t 0 min)
Näyttö/Toiminnallisuus toimintaterapiassa TH00DI73-3001
EDU_2048 Lyyli (10 hlö)
EDU_2006_2007 Oppimistila avo muunto byod
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

1 h Info
Toimintaterapeutin työtä ohjaava teoreettinen tieto
Toiminnallisuus CMOP-E mallin mukaan
Toiminnallisuus MOHO-mallin mukaan
Verkkotehtävä yhdestä lisäteoriasta (tarkentuu myöhemmin).
Näyttöpäivä, yhdistetty Toiminta ihmisen elämässä-opintojaksoon

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• tunnistaa toimintaterapeutin työtä ohjaavan teoreettisen tiedon,
• kuvata ihmisen toiminnallisuutta toimintaterapian teoreettisten mallien mukaan
• tunnistaa terapeuttisen toiminnan edellytyksiä.

Sisältö

Toimintaterapeutin työtä ohjaava teoreettinen tieto
Toiminnallisuuden määritelmät mallien mukaan
Terapeuttinen toiminta

Opetusmenetelmät

Sisältää itsenäistä opiskelua verkkoympäristössä ja tiimityöskentelyä tiimipäivinä. Poissaolot tiimipäivistä osoitetaan osaamisen näyttöinä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelu tapahtuu tiimioppimisen periaattein ja käänteisen oppisen menetelmin. Tiimioppimisen ohjeistus löytyy tiimioppijan käsikirjasta, opintojakson tehtävien ohjeistus ItsLearning ympäristöstä. Lähtökohtaisesti lähipäiviin osallistutaan, sillä tiimioppimisen ideologian mukaan lähipäivissä tapahtuu osaamisen laajentumista.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

27h opiskelijan työtä vastaa 1op. 5 op= 135 h. Lähipäivät 16 h+ info 1 h+ näyttöpäivä 6 h sekä itsenäistä työskentelyä 112 h. Itsenäinen työskentely sisältää ennakkotehtävät ennen lähipäiviä ja tiimireflektion teon.

Ohjeistus teemoihin liittyvistä oppimistehtävistä löytyy verkkoympäristöstä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteet:
Tiimireflektio 0-5 (tehdään yhdessä Toiminta ihmisen elämässä-opintojakson kanssa)
Tiimireflektion itse- ja vertaisarviointi +/- 1 numero

CMOP-E ja Teoreettinen tieto ennakkotehtävät-> hyväksytty/ hylätty
MOHO:n ennakkotehtävä +/- 1 numero
Verkkotehtävä hyväksytty/hylätty.
Aktiivisuus lähipäivissä +/- 1 numero
Tiimityöskentelyn itse- ja vertaisarviointi +/- 1 numero
Näyttö +/- 1 numero

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut arviointikriteerien tyydyttävää tasoa. Opiskelijalla on oikeus korjata vain hyläyttyä reflektiopaperia, jotta saavuttaa hyväksytyn 1-5 arvosanan.
HYL
AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
ei osoita riittävää tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
TOIMINTATERAPEUTIN AMMATTITAITO, LUOVA ONGELMANRATKAISUKYKY
ei käytä toimintaterapian ammattikäsitteitä
ALOITTEELLISUUS, KRIITTINEN AJATTELU, YHTEISTYÖTAIDOT
• ei osallistu eikä ota vastuuta oppimisestaan
• ei ole suorittanut opintojakson vaadittavia tehtäviä hyväksytysti ajallaan

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- osoittaa tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä, mutta se jää suppeaksi
- etsii ja käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä
- käyttää lähdeviitemerkintöjä puutteellisesti
- käyttää joitain toimintaterapian ammattikäsitteitä suppeasti
- osoittaa kykyä ymmärtää opintojakson tietoperustaa, mutta tarkastelee asioita yksipuolisesti ja asioiden perustelut jäävät puutteelliseksi
- toimii ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole aina itseohjautuvaa
- ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset, mutta se ei vielä näy toiminnassa
- opintojakson tehtävät ovat tiedossa, mutta palauttaa ne usein myöhässä ja/tai odottaa / kysyy lisäohjeita
- ymmärtää dialogin perusperiaatteita, mutta toiminta ei aina vastaa sitä
- arvioi omaa osaamistaan vähäisessä määrin ja/ tai epärealistisesti

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

osoittaa monipuolista tietämystä useimmista opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
- tarkastelee asioita eri näkökulmista
- etsii ja käyttää keskeisiä tiedonlähteitä
- tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron
- lähdeviitemerkinnät ovat pääsääntöisesti asianmukaisesti merkitty
- käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä satunnaisesti oikein
- hyödyntää toiminnassaan tarkoituksenmukaista eri tietolähteistä hankittua tietoa, mutta asioiden perustelut ovat osittain puutteellisia
- sitoutuu ryhmään, toimii tavoitteellisesti ryhmässä ja noudattaa pääasiassa sovittuja aikatauluja
- edistää ryhmän tavoitteiden saavuttamista
- ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset ja pyrkii osoittamaan sen toiminnallaan
- jakaa dialogissa ajatuksiaan muille ryhmässä ja jakaa osaamistaan yhteiseen käyttöön
- ehdottaa tekemistä ja tarvittaessa hakee hyväksyntää tekemiselleen
- arvioi omaa osaamistaan kriittisesti
- opintojakson tehtävät palautettu ajallaan

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

osoittaa monipuolista tietämystä kaikista opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
- tarkastelee asioita useista näkökulmista
- etsii ja käyttää keskeisten tietolähteiden lisäksi itse löytämiään näytöltään vahvoja tietolähteitä
- tekee asianmukaiset lähdeviitemerkinnät
- käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä systemaattisesti oikein
- perustelee toimintaansa asianmukaisella tiedolla ja kykenee soveltamaan ja tekemään yhteenvetoja tiedoista
- organisoi ryhmän toimintaa ja johtaa usein omaa ja ryhmän toimintaa
- edistää omalla toiminnallaan ryhmän tavoitteita
- ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset ja osoittaa sen toiminnallaan
- rakentaa ryhmän yhteistä dialogia ja jakaa asiantuntevaa osaamistaan yhteiseen käyttöön
- palauttaa opintojakson tehtävät ajallaan
- arvioi omaa osaamistaan realistisesti

Lisätiedot

Avoimen AMK:n opiskelijoiden kiintiö 4 opiskelijaa ja huomiotava, että opintojakson edeltävyysehtona on Toiminta ihmisen elämässä-opintojakson suorittaminen.

Siirry alkuun