Toiminnallisuus toimintaterapiassa (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00DI73-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2025 - 31.07.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
- Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
- Tuija Suominen-Romberg
- Heidi Hämäläinen
Ryhmät
-
PTOIMS25Toimintaterapeutti (AMK), S25
- 24.09.2025 10:00 - 16:00, Toiminnallisuus toimintaterapiassa TH00DI73-3001
- 29.09.2025 12:00 - 16:00, Etänä_Teoreettinen tieto/Toiminnallisuus toimintaterapiassa TH00DI73-3001
- 03.10.2025 10:00 - 16:00, /CMOP-E/Toiminnallisuus toimintaterapiassa TH00DI73-3001
- 10.10.2025 10:00 - 16:00, Näyttö/Toiminnallisuus toimintaterapiassa TH00DI73-3001
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• tunnistaa toimintaterapeutin työtä ohjaavan teoreettisen tiedon,
• kuvata ihmisen toiminnallisuutta toimintaterapian teoreettisten mallien mukaan
• tunnistaa terapeuttisen toiminnan edellytyksiä.
Sisältö
Toimintaterapeutin työtä ohjaava teoreettinen tieto
Toiminnallisuuden määritelmät mallien mukaan
Terapeuttinen toiminta
Opetusmenetelmät
Sisältää itsenäistä opiskelua verkkoympäristössä ja tiimityöskentelyä tiimipäivinä. Poissaolot tiimipäivistä osoitetaan osaamisen näyttöinä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelu tapahtuu tiimioppimisen periaattein ja käänteisen oppisen menetelmin. Tiimioppimisen ohjeistus löytyy tiimioppijan käsikirjasta, opintojakson tehtävien ohjeistus ItsLearning ympäristöstä. Lähtökohtaisesti lähipäiviin osallistutaan, sillä tiimioppimisen ideologian mukaan lähipäivissä tapahtuu osaamisen laajentumista.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
27h opiskelijan työtä vastaa 1op. 5 op= 135 h. Lähipäivät 16 h+ info 1 h+ näyttöpäivä 6 h sekä itsenäistä työskentelyä 112 h. Itsenäinen työskentely sisältää ennakkotehtävät ennen lähipäiviä ja tiimireflektion teon.
Ohjeistus teemoihin liittyvistä oppimistehtävistä löytyy verkkoympäristöstä
Sisällön jaksotus
1 h Info
Toimintaterapeutin työtä ohjaava teoreettinen tieto
Toiminnallisuus CMOP-E mallin mukaan
Toiminnallisuus MOHO-mallin mukaan
Verkkotehtävä yhdestä lisäteoriasta (tarkentuu myöhemmin).
Näyttöpäivä, yhdistetty Toiminta ihmisen elämässä-opintojaksoon
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin kohteet:
Tiimireflektio 0-5 (tehdään yhdessä Toiminta ihmisen elämässä-opintojakson kanssa)
Tiimireflektion itse- ja vertaisarviointi +/- 1 numero
CMOP-E ja Teoreettinen tieto ennakkotehtävät-> hyväksytty/ hylätty
MOHO:n ennakkotehtävä +/- 1 numero
Verkkotehtävä hyväksytty/hylätty.
Aktiivisuus lähipäivissä +/- 1 numero
Tiimityöskentelyn itse- ja vertaisarviointi +/- 1 numero
Näyttö +/- 1 numero
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- osoittaa tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä, mutta se jää suppeaksi
- etsii ja käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä
- käyttää lähdeviitemerkintöjä puutteellisesti
- käyttää joitain toimintaterapian ammattikäsitteitä suppeasti
- osoittaa kykyä ymmärtää opintojakson tietoperustaa, mutta tarkastelee asioita yksipuolisesti ja asioiden perustelut jäävät puutteelliseksi
- toimii ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole aina itseohjautuvaa
- ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset, mutta se ei vielä näy toiminnassa
- opintojakson tehtävät ovat tiedossa, mutta palauttaa ne usein myöhässä ja/tai odottaa / kysyy lisäohjeita
- ymmärtää dialogin perusperiaatteita, mutta toiminta ei aina vastaa sitä
- arvioi omaa osaamistaan vähäisessä määrin ja/ tai epärealistisesti
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
osoittaa monipuolista tietämystä useimmista opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
- tarkastelee asioita eri näkökulmista
- etsii ja käyttää keskeisiä tiedonlähteitä
- tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron
- lähdeviitemerkinnät ovat pääsääntöisesti asianmukaisesti merkitty
- käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä satunnaisesti oikein
- hyödyntää toiminnassaan tarkoituksenmukaista eri tietolähteistä hankittua tietoa, mutta asioiden perustelut ovat osittain puutteellisia
- sitoutuu ryhmään, toimii tavoitteellisesti ryhmässä ja noudattaa pääasiassa sovittuja aikatauluja
- edistää ryhmän tavoitteiden saavuttamista
- ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset ja pyrkii osoittamaan sen toiminnallaan
- jakaa dialogissa ajatuksiaan muille ryhmässä ja jakaa osaamistaan yhteiseen käyttöön
- ehdottaa tekemistä ja tarvittaessa hakee hyväksyntää tekemiselleen
- arvioi omaa osaamistaan kriittisesti
- opintojakson tehtävät palautettu ajallaan
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
osoittaa monipuolista tietämystä kaikista opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
- tarkastelee asioita useista näkökulmista
- etsii ja käyttää keskeisten tietolähteiden lisäksi itse löytämiään näytöltään vahvoja tietolähteitä
- tekee asianmukaiset lähdeviitemerkinnät
- käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä systemaattisesti oikein
- perustelee toimintaansa asianmukaisella tiedolla ja kykenee soveltamaan ja tekemään yhteenvetoja tiedoista
- organisoi ryhmän toimintaa ja johtaa usein omaa ja ryhmän toimintaa
- edistää omalla toiminnallaan ryhmän tavoitteita
- ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset ja osoittaa sen toiminnallaan
- rakentaa ryhmän yhteistä dialogia ja jakaa asiantuntevaa osaamistaan yhteiseen käyttöön
- palauttaa opintojakson tehtävät ajallaan
- arvioi omaa osaamistaan realistisesti