Skip to main content

Basics in Physiotherapy (3 cr)

Code: TH00DJ07-3001

General information


Enrollment
02.07.2025 - 31.08.2025
Registration for introductions has not started yet.
Timing
01.09.2025 - 14.12.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Local portion
2 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Kuntoutus ja suun terveys
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
30 - 75
Degree programmes
Degree Programme in Physiotherapy
Teachers
Juho Korpi
Scheduling groups
Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Size: 5 . Open UAS : 5.)
Small groups
Open UAS quota. Please enroll without selecting this group.
Course
TH00DJ07
No reservations found for realization TH00DJ07-3001!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

VK 36
Läsnäopetus 1 x 2h (A+B)
- Orientaatio
- Fysioterapia prosessina & Fysioterapeuttinen tutkiminen

Itsenäinen opiskelu
- Lukupiirityöskentelyn aloittaminen / Fysioterapian historia
- Oppimispolku: ICF-perusteet

VK 37
Läsnäopetus 2h (A+B)
- Ihmiskäsitys fysioterapiassa

Itsenäinen opiskelu
- Lukupiirityöskentely
- Oppimispolku: Moniammatillinen yhteistyö

VK 38
Läsnäopetus 2h (A+B)
- Fysioterapeuttinen diagnoosi

Itsenäinen opiskelu
- Lukupiirityöskentely
- Kirjaamisen oppimispolku

VK 39
Läsnäopetus 2h (A+B)
- Fysioterapian tavoitteet

Itsenäinen opiskelu
- Lukupiirityöskentely
- Kirjaamisen oppimispolku

VK 40
Läsnäopetus 2h (A+B)
- Näyttöön perustuva työskentely

Itsenäinen opiskelu
- Lukupiirityöskentely
- Introduction to physiotherapy -jakson opiskelu (fysioterapeutin ydinosaaminen)

VK 41
Läsnäopetus 1x4h (A & B erikseen)
- Fysioterapeutin ydinosaaminen (learning cafe)

Itsenäinen opiskelu
- Lukupiirityöskentely
- Oppimispolku: eettisyys

VK 42
Ei läsnäopetusta

VK 43
Läsnäopetus 1x4h (A+B)
- Fysioterapeutin eettiset periaatteet

Itsenäinen opiskelu
- Lukupiirityöskentely
- Fysioterapeutin työhön tutustuminen

VK 44
Läsnäopetus 1x4h (A+B)
- Keskustelua lukupiirityöskentelyn aikana nousseista teemoista ja kysymyksistä

Itsenäinen opiskelu
- Lukupiirityöskentely
- Kirjaamisen oppimispolku
- Fysioterapeutin työhön tutustuminen

VK 45-49
Ei läsnäopetusta

Itsenäinen opiskelu
- Lukupiirityöskentely
- Kirjaamisen oppimispolku
- Fysioterapeutin työhön tutustuminen

VK 50
Läsnäopetus 1x4h (A & B erikseen)
- Työhön tutustumisen purku (Learning cafe)

Itsenäinen opiskelu
- Tehtävät valmiiksi
- Opintojakson koe (verkossa itse valittuna aikana)

Objective

The student is able to
- understand the history of physiotherapy and the foundations of the field,
- explain physiotherapy as a process,
- define physiotherapeutic examination methods,
- understand the concept of functional capacity and the basics of the ICF classification,
- understand the foundations of clinical reasoning for physiotherapists,
- explain the concept of physiotherapeutic diagnosis,
- understand the foundations of physiotherapy goals and goal setting,
- explain the principles of structured documentation,
- explain the concept of physiotherapy science,
- search for evidence-based information and evaluate its applicability to physiotherapy,
- explain the ethical principles of physiotherapists.

Content

History of physiotherapy, physiotherapy process, physiotherapeutic examination, clinical reasoning, biopsychosocial vs. kinesiopathological approach in physiotherapy, physiotherapy diagnosis, goals of physiotherapy, structured documentation, physiotherapy science, evidence-based practice and information retrieval, ethical principles of physiotherapists, familiarization with the work of a physiotherapist.

Materials

Puro L. Olkaamme siis fysioterapeutteja - Suomalaisen fysioterapian tarina. Otavan Kirjapaino Oy, Keuruu 2023. ISBN 978-952-94-7343-4 (PDF). Saatavilla verkosta e-kirjana: https://www.suomenfysioterapeutit.fi/viestinta/olkaamme-siis-fysioterapeutteja-2/ (Kirja löytyy myös Itsistä). Mahdollisuus opiskella myös äänikirjana: https://open.spotify.com/show/2rirIRt9TRZkm6ABXLBSv8



Muu opintojakson materiaali Itslearningissa (verkosta löytyvää materiaalia).

Lisämateriaalia soveltuvin osin:

Kauranen, K., Müller, E., Saastamoinen, N., & Sinivuori, E. (2021). Fysioterapeutin käsikirja (4., uudistettu painos.). Sanoma Pro Oy (saatavilla e-kirjana). Luku 1 Johdanto fysioterapiaan

Kisner C.,Colby L. A. & Borstad J. 2023. Therapeutic Exercise - Foundations and techniques. 8. Painos.
Luku 1 Therapeutic exercise, foundational concepts

Teaching methods

Itseohjautuva opiskelu (opiskelija suunnittelee ja aikatauluttaa opintojakson omaan arkeensa ja voimavaroihinsa sopivaksi), monimuoto-opiskelu (opetuksessa yhdistetään läsnä-, etä- ja verkko-opetusta sekä opiskelijan itsenäistä työskentelyä), ryhmätyöskentely (yhteistyö- ja tiimityöskentelytaitojen kehittäminen ja muiden näkökulmista oppiminen), näyttöön perustuva opetus (opetuksen sisältö painottuu näyttöön perustuvaan tietoon ja opiskelijoiden tulee sisällyttää työskentelyyn aktiivista tutkimustiedon hankintaa ja analysointia).

Exam schedules

Opintojakson tentti suoritetaan Itslearningissa opiskelijan itse valitsemana ajankohtana. Opiskelijalla on mahdollisuus kolmeen tenttisuoritukseen, joiden tulee kaikkien toteutua opintojakson aikana.

Tarkemmat tenttiohjeet löytyvät Itslearningista.

Pedagogic approaches and sustainable development

Konstruktiivinen oppiminen (keskustelu ja sosiaalinen vuorovaikutus läsnäopetuksessa, itsenäisen opiskelun harjoitukset, oman oppimisen reflektointi), yhteisöllinen oppiminen (ryhmätyöskentely ja tiedon jakaminen), kokemuksellinen oppiminen (fysioterapeutin työhön tutustuminen), ongelmaperustainen oppiminen (kliinisen päättelyn harjoitukset), reflektiivinen oppiminen (oman osaamisen ja ammatillisen kehittymisen reflektointi).

Ympäristönäkökulman huomioiminen opetuksessa tapahtuu pääasiassa minimoimalla kertakäyttöisten välineiden ja paperin käyttö opetuksessa sekä hyödyntämällä sähköistä oppimateriaalia ja oppimisalustaa opetuksessa.

Completion alternatives

Ei ole.

Student workload

Opintojakson tehtävien koonti Itslearningissa. Jaksoon sisältyy fysioterapeutin työhön tutustuminen 7h ajan (opiskelija hankkii tutustumispaikan ja sopii käytännöistä itsenäisesti).

Koonti opintojakson tehtävistä on Itslearningissa.

3 op = 81 h opiskelijan työtä

24 h läsnäopetusta
27 h Kirjaamisen perusteet
15 h Lukupiirityöskentely
7 h Työhön tutustuminen
3 h ICF-perusteet
3 h Eettiset periaatteet
1 h Moniammatillisuus
1 h Tentti
81 h yhteensä

Evaluation methods and criteria

Opintojakson numeerinen arviointi pohjautuu opintojakson tenttiin, joka arvioidaan asteikolla 0-5. Arvioinnissa käytetään tasavälistä skaalaa, alin hyväksytyn raja on 50 % maksimipisteistä. Seuraavat arvosanat määräytyvät 10 % välein:

Arvosana 1 = 50 - 59 % maksimipisteistä
Arvosana 2 = 60 - 69 % maksimipisteistä
Arvosana 3 = 70 - 79 % maksimipisteistä
Arvosana 4 = 80 - 89 % maksimipisteistä
Arvosana 5 = 90 - 100 % maksimipisteistä

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää, että kaikki jakson tehtävät on suoritettu hyväksytysti. Opiskelijan vastuulla on huolehtia, että kaikki tehtävät on tehty.

Opintojakson hyvätty suorittaminen edellyttää lisäksi, että jaksolle osallistuneista opiskelijoista vähintään 70 % on vastannut opintojakson opiskelijapalautteeseen (spark). Opiskelijat huolehtivat yhteisesti että palautteeseen vastataan aikataulussa. Opettaja kirjaa suoritusmerkinnät Peppiin vasta kun em. palautemäärä on saavutettu.

Failed (0)

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Opiskelija ei toimi opintojakson ohjeiden mukaisesti
- Opiskelija ei ole perehtynyt oppimisalustalla saatavilla olevaan materiaaliin ja /tai tehtävänantoon, eikä toimi niiden mukaisesti
- Opiskelija ei perustele omaa toimintaansa hyödyntäen ammattialansa tietoperustaa (opiskeluvaiheeseen suhteutettuna)

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Opiskelija ei tunnista tai pysty osoittamaan selkeästi fysioterapian teoreettisia lähtökohtia:
- Ymmärrys ja perusteet eivät tule osoitetuksi tehtävillä lainkaan.
- Opiskelijan toiminta on epäjohdonmukaista ja sekavaa opiskeluvaiheeseen suhteutettuna
- Opiskelija ei kykene reflektoimaan oppimistaan tai toimintaansa
- Opiskelija ei ota vastaan palautetta ja/tai muuta toimintaansa palautteen pohjalta
- Opiskelija vaarantaa potilasturvallisuuden ja/tai työ- ja opiskeluympäristön turvallisuuden
- Opiskelija ei osaa valita ja käyttää asiakas- tai oppimistilanteeseen sopivia vuorovaikutuskeinoja

VASTUULLINEN, AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Opiskelija ei tunnista ja/tai noudata fysioterapeutin työtä ohjaavia eettisiä periaatteita, lakeja, asetuksia ja sovittuja toimintaohjeita
- Opintojakson tehtävät ovat tekemättä, tehtävänannon kaikkiin kohtiin ei ole vastattu tai ne ovat erittäin puutteellisin tiedoin palautettu.
- Opiskelijan toiminta ja vuorovaikutus ei ole kunnioittavaa, luotettavaa ja /tai rehellistä, eikä hän kanna vastuuta toiminnastaan.
- Opiskelija ei esitä selitystä poissaoloihinsa, eikä osoita huolehtineensa omasta oppimisestaan poissaolojen aikana
- Opiskelijan toiminta on epäammatillista opiskeluvaiheeseen suhteutettuna

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Opiskelija käyttää keskeisiä fysioterapian ammattikäsitteitä sisällöltään ja/tai määrältään suppeasti
- Opiskelija käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä
- Opiskelijan näyttöön perustuva tiedonhaku on puutteellista eikä opiskelija osaa kriittisesti arvioida hakemaansa tietoa
- Opiskelija tietoperusta on sirpaleinen ja asioiden väliset suhteet jäävät epäselviksi
- Kirjalliset tehtävät on kirjoitettu kokonaisin lausein, hyvällä suomen kielellä.
- Kirjallisissa töissä pohdinta on pinnallista ja tiedon synteesiin ei päästä

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Opiskelija osaa työskennellä ohjattuna opintojaksolla harjoitelluissa fysioterapian tilanteissa ja tietää niihin liittyvät tekijät
- Opiskelija osaa kuvata opintojaksolla käsiteltyjä ilmiötä yleisellä tasolla sekä tietää niihin vaikuttavia tekijöitä
- Opiskelija kykenee toimintansa itsereflektioon, mutta se on pinnallista ja /tai epärealistista
- Opiskelija toimii turvallisesti työ- ja opiskeluympäristössä
- Fysioterapeuttisten menetelmien käyttö ja päätelmien tekeminen / kliininen päättely vaativat ohjausta ja varmistusta
- Opiskelija kykenee palautteen vastaanottamiseen ja pyrkii muuttamaan toimintaansa sen perusteella
- Opiskelija kykenee toimimaan erilaisissa ohjaus- ja vuorovaikutustilanteissa

VASTUULLINEN, AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Opiskelija tunnistaa ja toimii fysioterapeutin työtä ohjaavien eettisten periaatteiden, lakien, asetusten ja sovittujen toimintaohjeiden mukaisesti
- Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole itseohjautuvaa
- Opiskelija osaa vastata sovituista tehtävistä mutta palauttaa ne usein myöhässä
- Opiskelija osaa dialogin perusperiaatteita, mutta toiminta ei aina vastaa sitä
- Opiskelijan toiminta ja vuorovaikutus on kunnioittavaa, luotettavaa ja rehellistä
- Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia

Assessment criteria, good (3-4)

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Asteikon 1–2 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelijan tietoperusta hahmottuu kokonaisuutena
- Opiskelija osaa etsiä näyttöön perustuvaa tietoa eri tietolähteistä sekä tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron
- Opiskelija osaa käyttää keskeisiä tiedonlähteitä systemaattisesti
- Kirjalliset tehtävät on kirjoitettu selkeästi jäsenneltynä
- Opiskelija osaa käyttää keskeisiä fysioterapian ammattikäsitteitä systemaattisesti
- Kirjallisissa töissä on omaa pohdintaa ja synteesiin on pyritty

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Asteikon 1–2 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija osaa työskennellä oppimistilanteissa annettujen ohjeiden mukaan itsenäisesti
- Opiskelija osaa selittää opintojakson sisältöön liittyvät tekijät ja kuvata niiden fysioterapian keskeiset sisällöt
- Opiskelija toimii suunnitelmallisesti, turvallisesti ja luotettavasti työ- ja opiskeluympäristössä
- Opiskelija kykenee osittain itsenäisesti päätelmien tekemiseen / kliiniseen päättelyyn
- Opiskelija ottaa vastaan palautetta ja muuttaa toimintaansa sen perusteella

VASTUULLINEN, AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Asteikon 1–2 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija toimii tavoitteellisesti ryhmässä ja noudattaa sovittuja aikatauluja
- Opiskelija osaa organisoida omaa toimintaansa
- Opiskelija osaa ehdottaa tekemistä ja tarvittaessa hakee hyväksyntää tekemiselleen
- Opiskelija huomioi dialogisuuden ja pyrkii toimimaan vuorovaikutustilanteissa tasavertaisesti
- Opiskelija osaa arvioida omaa toimintaansa ja osaamistaan kriittisesti, tunnistaen omia vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteita

Assessment criteria, excellent (5)

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Asteikon 3–4 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti
- Opiskelija osaa etsiä ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa asiantuntevasti ja itsenäisesti.
- Opiskelija osaa käyttää keskeisten tietolähteiden lisäksi itse löytämiään näytöltään vahvoja tietolähteitä
- Kirjallisissa töissä näkyy tiedon soveltaminen, synteesi ja itsenäinen pohdinta

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Asteikon 3–4 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija osaa työskennellä oppimistilanteissa itsenäisesti
- Opiskelija ymmärtää fysioterapian keinot sekä niiden luotettavaan käyttöön liittyvät tekijät
- Opiskelija osaa kuvata opintojaksolla käsiteltyjä ilmiöitä laajasti sekä ymmärtää niihin vaikuttavat tekijät syvällisesti.
- Opiskelija toimii itsenäisesti, suunnitelmallisesti, turvallisesti ja luotettavasti työ- ja opiskeluympäristössä
- Opiskelija kykenee päätelmien tekemiseen / kliiniseen päättelyyn pääosin itsenäisesti
- Opiskelija pystyy soveltamaan teoriatietoa käytännön tilanteissa
- Opiskelija reflektoi toimintaansa ja kykenee käymään keskustelua saamastaan palautteesta

VASTUULLINEN, AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Asteikon 3–4 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija kantaa vastuuta opitun jakamisesta ja ryhmässä toimimisesta
- Opiskelija osaa organisoida ryhmän toimintaa ja kykenee tarvittaessa johtamaan omaa ja ryhmän toimintaa
- Opiskelija sitoutuu ryhmään ja edistää omalla toiminnallaan ryhmän tavoitteita
- Opiskelija osaa olla dialogissa ja toimii vuorovaikutustilanteissa tasavertaisesti

Further information

Avoimen amk:n kiintiöpaikkoja on 5.

Avoimen AMK:n opiskelijat: Osa tunneista pidetään tutkinto-opiskelijoille kahdessa erässä (A ja B-ryhmille erikseen). Osallistu vain yhden ryhmän opetukseen (mieluiten sen, missä teet ryhmätyön).

Toisen asteen yhteistyön myötä sopimuspohjaisesti kiintiö 5 Turun hierojakoulun opiskelijalle ja 5 Suomen urheiluopiston (Turun toteutus) opiskelijalle.

Introduction to Physiotherapy -opintojakso suositellaan suorittamaan tämän kurssin kanssa yhtäaikaa

Kaikki opintojaksoon liittyvä viestintä tapahtuu Itslearningin kautta. Ei sähköposteja.

Opetukseen on suositeltavaa osallistua fyysisesti paikan päällä. Etäosallistumisen mahdollisuuksista tiedotetaan erikseen.

Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on varmistaa, että hän oppii poissaolon aikana käsitellyt asiat. Osaaminen tulee osoittaa opintojakson opettajalle erikseen sovittavalla tavalla.

Go back to top of page