Skip to main content

Motor Learning and Motor Development at Different Ages (4 cr)

Code: TH00DJ38-3001

General information


Enrollment
02.07.2025 - 27.08.2025
Registration for introductions has not started yet.
Timing
25.08.2025 - 09.11.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
4 cr
Local portion
4 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Health and Well-being
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
30 - 60
Degree programmes
Degree Programme in Physiotherapy
Teachers
Iida Laine
Course
TH00DJ38
No reservations found for realization TH00DJ38-3001!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Sisällöt kuvattu tarkemmin Itslearningissa

Vko 35
A&B yhdessä: (2h): Orientaatio opintojaksolle & Oppiminen tiedon rakentamisena
A&B yhdessä: (2h): Motorisen oppimisen tukeminen & motorinen kontrolli

Vko 36
A&B yhdessä: (2h): Motorinen oppiminen fysioterapiassa, mallintaminen ja feedback
A&B erikseen: (2h): Ohjaaminen fysioterapiassa (käytäntö)

Vko 37
A&B yhdessä: (2h): Ihmisen oppiminen tukeminen, yksilö-ympäristö-tehtävä & ryhmätyöskentely
A&B yhdessä: (2h): Motorisen oppimisen tukeminen, Harjoittelun suunnittelun seitsemän valintaa

Vko 38
A&B yhdessä: (2h): Motorisen kehityksen näkökulmaa: vauvaikä, lapset ja nuoret
A&B yhdessä: (2h): Motorisen kehityksen näkökulmaa: työikäiset ja ikääntyneet

Vko 39
A&B erikseen: (2h): Videotehtävän opettajajohtoinen työstötunti / palautteenanto
A&B erikseen: (2h): Ohjaaminen ja taidon opettaminen (käytäntö)
Itsenäinen opiskelu (4h)

Vko 40
A&B yhdessä: (2h): Motorisen oppimisen teorioiden yhteenveto & kertaus
Vko 41
A&B erikseen: (2h): Motorisen taidon videoiden purkutunti

Vko 43
A&B yhdessä: Varsinainen tentti

Vko 45
A&B yhdessä: (2h): Opintojakson yhteenveto- ja palautetunti

Objective

The sudent is able to
- describe the main principles and features of motor development at different ages,
- explain how different factors influence the development and shaping of movement and locomotion at different ages
- describe the different forms of learning and the factors influencing learning at different ages,
- explain the basic concepts of constructivist learning theory, motor learning and control,
- explain evidence-based methods of physiotherapeutic guidance and use them, for example in the guidance of motor learning,
- use different environments when planning and implementing physiotherapeutic guidance

Content

General principles and main features of human motor development at different ages, the stage of reflex movements, the stage of early motor skills, the stage of specialised motor skills, adulthood and old age.

The concept of the human being, the concept of learning, different learning theories, different types and ages of learners, motor control, motor skill learning and training guidance (visual, verbal, cognitive and manual guidance)

Materials

Shumway-Cook, A., & Woollacott, M. H. (2022). Motor control: Translating research into clinical practice (6rd ed.). Lippincott Williams & Wilkins.
Vanhempi versio ladattavissa verkossa.

Chapter 1: Motor Control: Issues and Theories
Chapter 2: Motor Learning and Recovery of Function (sivulle 34 asti)
Chapter 9: Aging and Postural control
Chapter 13: Development of Mobility
Chapter 14: Aging and Mobility

Magill, R. A., & Anderson, D. I. (2017). Motor learning and control: Concepts and applications (Eleventh edition.). McGraw-Hill Education. (Saatavilla E-kirjana Finnan kautta)
Chapter 1: The Classification of Motor Skills
Chapter 5: Motor Control theories
Chapter 12: The Stages of Learning
Chapter 14: Demonstration and Verbal Instructions
Chapter 15: Augmented Feedback
Chapter 16: Practice Variability and Specificity
Chapter 17: The Amount and Distribution of Practice
Chapter 18: Whole and Part Practice
Chapter 19: Mental Practice

Kauranen, K. (2022) Kuormitusfysiologia. Liikuntatieteellinen seura. 2. uud. painos.
Optimaalinen kuormitus elinkaaren eri vaiheissa s. 426–475

Kauranen, K., & Tiainen, T. (2011). Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen. Liikuntatieteellinen seura. --> Soveltuvin osin, koska materiaali on jo vanhaa!
Motorinen suorituskyky s. 8-16
Motoriikan säätelyä käsittelevät ja selittävät teoriat s. 28-39
Liike ja liikkuminen s. 198-207
Motorinen oppiminen s. 291- 321, s. 336-426.

Itslearningissa ilmoitettu materiaali on verkossa saatavilla olevaa materiaalia.

Teaching methods

Itsenäinen opiskelu ja lähiopiskelu

Exam schedules

Varsinainen tentti: 
1. Uusintatentti:
2. Uusintatentti:

Opiskelijalla on oikeus uusia toteutuksen hylätty tenttisuoritus kaksi kertaa. Hyväksyttyä tenttisuoritusta ei voi tällä toteutuksella korottaa (Tutkintosääntö 23 § Opintosuorituksen uusinta ja arvosanan korottaminen)
Poissaolo tentistä = hylätty suoritus.

International connections

Lähiopetus: Keskusteleva luento, pari- ja pienryhmätyöskentely
Lähiopetustunneilla tulee olla läsnä.
Verkko-opetus: ITS-materiaali ja opiskeltavaan sisältöön orientoivia tehtäviä.
Vertaisoppiminen: Ryhmätehtäviä lähiopetustunneilla ja itsenäisenä opiskeluna.

Completion alternatives

Ei ole

Student workload

4 op = 108h opiskelijan työtä
Tästä noin 27h on lähiopetusta ja 81h on opiskelijan itsenäistä opiskelua sisältäen mm. ryhmätehtävän työstämisen ja tenttiin valmistautumisen.

Further information

Avoimen amk:n kiintiöpaikkoja on 5.
Avoimen AMK:n opiskelijat: Osa tunneista saatetaan tehdä tutkinto-opiskelijoille A ja B-ryhmille erikseen (sama aihe vedetään kaksi kertaa, mutta vain pienemmälle porukalle kerrallaan). Osallistu siis vain yhden ryhmän opetukseen (mieluiten sen, missä teet ryhmätyön).

Läsnäolo:

Kaikilla käytännön taitoihin liittyvien opintojaksojen tunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit. Mahdollisista korvaavuuksista on sovittava opintojakson osiosta vastaavan opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson käytännön tunneista.

Opettaja ei lähtökohtaisesti järjestä lähitunneille etäyhteyttä.

Go back to top of page