Siirry suoraan sisältöön

Digitaalinen markkinointi ja myynti (5 op)

Toteutuksen tunnus: KH00CV60-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.06.2025 - 09.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
09.09.2025 - 11.11.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Yrittäjyys ja myynti
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
Liiketalouden koulutus
Opettajat
Jaana Merikallio
Ryhmät
PLIITS24MAMY
PLIITS24MAMY
Opintojakso
KH00CV60

Toteutuksella on 9 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 27 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ti 09.09.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Digitaalinen markkinointi ja myynti KH00CV60-3002
EDU_3034 Helena muunto byod
Ti 16.09.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Digitaalinen markkinointi ja myynti KH00CV60-3002
LEM_B143 Oppimistila muunto
Ti 23.09.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Digitaalinen markkinointi ja myynti KH00CV60-3002
EDU_3006_3007 Oppimistila avo muunto byod
Ti 30.09.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Digitaalinen markkinointi ja myynti KH00CV60-3002
LEM_B143 Oppimistila muunto
Ti 07.10.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Digitaalinen markkinointi ja myynti KH00CV60-3002
LEM_A306 Oppimistila BYOD
Ti 21.10.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Digitaalinen markkinointi ja myynti KH00CV60-3002
LEM_B143 Oppimistila muunto
Ti 28.10.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Digitaalinen markkinointi ja myynti KH00CV60-3002
EDU_3006_3007 Oppimistila avo muunto byod
Ti 04.11.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Digitaalinen markkinointi ja myynti KH00CV60-3002
EDU_3006_3007 Oppimistila avo muunto byod
Ti 11.11.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Digitaalinen markkinointi ja myynti KH00CV60-3002
EDU_3006_3007 Oppimistila avo muunto byod
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

- Digimarkkinoinnin termistö
- Smarketing-ajattelu
- Google Analytics 4
- SEO ja SEA
- digimainonta
- inbound ja outbound -markkinointi
- kohdentaminen, ostajapersoona ja ostajan polku
- digimarkkinoinnin strategia

Tavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää alan keskeisiä termistöä ja mittareita
- ymmärtää verkon merkityksen myyntiprosessissa
- osaa hyödyntää digitaalista markkinointia yrityksen markkinoinnin ja myynnin kehittämiseen sekä osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön
- tietää hakukoneoptimoinnin merkityksen ja osaa suunnitella sivustokävijöiden määrää ja sitoutumista lisääviä toimenpiteitä
- tuntee verkkoanalytiikan perusteet. (GA 4)
- ymmärtää, miten myyntiä tukeva digimarkkinoinnin strategia laaditaan

Sisältö

- Digimarkkinoinnin termistö
- Smarketing-ajattelu
- Google Analytics 4, perusteet
- Digitaalisen markkinoinnin kanavat; mm SEO, SEA, displaymainonta
- Bannerimainos- ja hakusanamainoskampanjan suunnittelu: kohdentaminen, hinnoittelutavat
- Digimarkkinoinnin strategian suunnittelu pienelle yritykselle

Oppimateriaalit

- verkkoartikkelit ja muu materiaali verkossa
- verkkoanalytiikan demosivusto
- oppituntien diat
- omat muistiinpanot

Opetusmenetelmät

- lähiopetus
- itsenäinen opiskelu
- oppiminen ryhmässä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei varsinaista tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

- oppiminen interaktiivisuuden ja ajatusten vaihtamisen avulla
- aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen edistää oppimista

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole. Ei myöskään korvaavia tehtäviä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- lähiopetus: 8 x 3 h = 24 h
- ryhmätyö: 40 h
- itsenäinen työskentely: 70 h

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ennakkotehtävä (yksilö): 10 %
Google Analytics 4 - Itslearning-koe (yksilö) 10 %
Display- eli bannerikampanja ja bannerin suunnittelu (yksilö tai paril): 30 % (0-5)
Hakukoneoptimoidun ja myyntiä tukevan verkkosivuston suunnittelu (ryhmä): 25 % (0-5)
Digimarkkinoinnin strategia pk-yritykselle (ryhmä) 25 % (0-5)


TEHTÄVIEN ARVIOINTIKRITEERIT

YKSILÖTEHTÄVÄT
Ennakkotehtävä, digimarkkinoinnin sanasto: 10 %

arviointi hyv/hyl
Hyl: tehtävää ei palauteta ajoissa tai 4 termiä tai enemmän eivät liity digimarkkinointiin tai plagiointia on yli 30% tai lähdeviitteet ja lähteet puuttuvat tai kaksi opiskelijaa palauttaa samansisältöisen tehtävän.
Hyv: tehtävä on tehty toimeksiannon mukaisesti

Google Analytics 4 -Itslearning-koe: 10 %
Jokainen oikea vastaus kerryttää 0,5 pistettä. 20 kysymystä, max 10 p.

YKSILÖ- TAI PARITEHTÄVÄ:

Suunnittele display- eli bannerikampanja(t) ja banneri(t). Jos suoritetaan parityönä, pari suunnittelee kaksi kampanjaa ja banneria: 30 %, arvosanan kerroin 6.

0: Tehtävää ei ole palautettu ajoissa. Kampanjalaskelma(t) (oikea cpm-hinta, oikea cpm x impressions -laskelma, kävijöiden lukumäärä) on väärä tai puutteellinen. Kampanja-aika mediaa kohden puuttuu. Hinnoittelutapa ei ole CPM. Banneria (bannereita) ei ole suunniteltu.
1-2: Hinnoittelumenetelmä on CPM, ja laskelma(t) on oikein, mutta kampanja(t) koostuu(vat) vain yhdestä mediasta. Ei perusteluja, miksi media on valittu. Mediakorttien/-hintojen kuvakaappaukset puuttuvat. Bannerit on suunniteltu, mutta ne eivät vastaa kampanjasuunnittelua.
3-4: Kampanja(t) sisältää kaksi tai useampia medioita, laskelma(t) on oikea ja kampanja(t) on rakennettu ohjeiden mukaisesti. Opiskelija(t) perustelee (perustelevat) kampanjarakenteensa ja mainosformaattiratkaisunsa. Suunnitellut bannerit on/ovat melko hyvä(t), CTA huomioitu.
5: Kampanjat sisältävät kaksi tai useampia medioita, laskelma(t) on oikein ja kampanja(t) on rakennettu ohjeiden mukaisesti. Kohdennushinnoittelu (jos mahdollista) on otettu huomioon. Banneri(t) on/ovat erottuvia ja luovia, CTA hyvin selkeä. Opiskelija(t) perustelee (perustelevat) ratkaisunsa asiantuntemusta osoittaen.

RYHMÄTEHTÄVÄT:

Hakukoneoptimoidun ja myyntiä tukevan verkkosivuston suunnittelu (ryhmä): 25 %. Arvosanan kerroin 5.

0: tehtävää ei palauteta ajoissa tai se sisältää plagiointia yli 30 %.
1-2: tehtävän kaikkia osia ei ole palautettu tai tehtävä on tehty hyvin puutteellisesti, esim. SEOa ei ole huomioitu. Lähteitä ei ole mainittu.
3-4: SEO, konversiotavoitteet ja sivuston käyttäjäystävällisyys on huomioitu hyvin. Arvosana 4 edellyttää, että tehtävästä huomaa, että kyseessä on eheä kokonaisuus: sivuston sivut liittyvät toisiinsa. Lähteet on mainittu.
5: tehtävä on suoritettu huolellisesti ja ammattimaisesti. Lähteitä on hyödynnetty monipuolisesti.

Digimarkkinoinnin strategia pk-yritykselle (ryhmä) 25 %. Arvosanan kerroin 5.
0: tehtävää ei palauteta ajoissa tai se sisältää plagiointia yli 30 %.
1-2: strategia on suppea, eikä sisällä kaikkia osa-alueita. Osa-alueet eivät muodosta loogista kokonaisuutta. Esitys on vaikeaselkoinen. Lähteitä on hyvin vähän ja/tai ne eivät ole tietopohjaa tukevia.
3-4: strategia sisältää tehtävänannon kaikki osa-alueet. Työ osoittaa, että opiskelijat ymmärtävät digimarkkinoinnin strategian perusteet. Osa-alueet muodostavat loogisen kokonaisuuden, laadukkaita lähteitä on käytetty. Esitys on lukijaystävällinen.
5: työ osoittaa digimarkkinoinnin strategian syvällistä ymmärtämistä. Strategia on monipuolinen ja sen kaikki osa-alueet on katettu laadukkaasti lähteitä monipuolisesti hyödyntäen. Esitys on erinomainen.

Ryhmätöissä on käytössä vertaisarviointi, jossa pienryhmän jäsenet antavat arvion ryhmäläisten panoksesta ryhmätöihin. Ryhmän saama arvosana voi siis olla eri kuin opiskelijan oma arvosana.

Läsnäoloedellytys kurssin läpäisemiseksi min. 50 %. Opiskelijan aktiivisuuden taso tunneilla voi laskea tai nostaa arvosanaa.

ARVOSANAN MUODOSTUMINEN: Arvosana muodostuu pisteistä, joita kertyy tehtävien arvosanojen ja niiden kertoimien avulla:

0-25: hylätty
26-49: 1
50-64: 2
65-79: 3
80-89: 4
90-100: 5

Hylätty (0)

0-25 pistettä, ks.yllä Arvioinnin kohteet, mitoitus ja menetelmät.
Opiskelija on pois ilman perusteltua, ennakkoon ilmoitettua syytä enemmän kuin 50 % lähiopetuskerroista.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

26-64 pistettä, ks.yllä Arvioinnin kohteet, mitoitus ja menetelmät.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

65-89 pistettä, ks.yllä Arvioinnin kohteet, mitoitus ja menetelmät.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

90-100 pistettä, ks.yllä Arvioinnin kohteet, mitoitus ja menetelmät.

Lisätiedot

Itslearning

Siirry alkuun