Implementation of Fluid Therapy (5 cr)
Code: TH00CK51-3022
General information
- Enrollment
-
05.05.2025 - 31.07.2025
Registration for the implementation has begun.
- Timing
-
01.08.2025 - 31.12.2025
The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Nursing
- Campus
- Salo IoT Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 30
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing
- Teachers
- Sirpa Nikunen
- Johanna Kurtti
- Anu Nousiainen
- Scheduling groups
- Pienryhmä 1 (Size: 15 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä 2 (Size: 15 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- 1
- 2
- Course
- TH00CK51
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opetus ajoittuu viikoille 2 - 10.
Opintojakson sisältö:
Nestehoidon perusteet
Nestehoidon suunnittelu
Nestehoidon toteutus, seuranta ja arviointi
Parenteraalinen ravitsemus ja keskuslaskimokatetrin hoito
Verensiirto
Nestehoidon, sisätautipotilaan sekä kirurgisen ja perioperatiivisen potilaan hoitotyön laskujen pääperiaatteet
Sisätautipotilaan ja kirurgisen potilaan ravitsemushoito ja sairauksiin liittyvät erityisruokavaliot
Objective
IMPLEMENTATION OF FLUID THERAPY 5 ETCS NEHO
NEHO
Objectives:
Student:
• knows the physiological basics of intravenous medication, infusion and nutrition treatment
• is familiar with the nurse's responsibility and role as a provider of intravenous medication, infusions, nutrition and blood transfusion treatment for medical and perioperative surgery at different stages of the pharmacotherapy process
• recognises the need for infusion treatment and parenteral nutrition of a medical surgery patient
• knows how to plan, implement and assess pharmacotherapy, infusion treatment, nutritional treatment and blood transfusion as part of the patient's overall treatment
• masters the calculations needed in pharmaceutical, infusion and nutritional treatment
• is able to monitor the patient and assess the effects and effectiveness of intravenous medication
• understands the basic functions of digital medical devices used in infusion treatment
Content
Contents
• Physiology of fluid therapy
• Pharmacology and intravenous products
• Patient and occupational safety practices and prevention of infections in infusion treatment
• Drug Dosage Calculation
• Medical treatment plan and pharmacotherapy process in intravenous pharmacotherapy
• Fluid therapy plan, fluid balance and recording
• Indications, operating principles and maintenance of various intravenous catheters
• Aseptic and safe preparation, dosage and administration of intravenous medication
• Pharmacotherapy technology
• Equipment and devices used in medical, infusion, nutritional and transfusion treatment
Materials
Saano, S. & Taam-Ukkonen, M. 2020. Lääkehoidon käsikirja. SanomaPro Oy.
Nikkola, R., Nurkka, N. & Paloposki, S. 2016. Annos oivallusta. Harjoittelemalla lääkelaskennan osaajaksi. SanomaPro Oy.
Muut opettajan osoittamat materiaalit.
Ravitsemushoito:
Ravitsemushoitosuositus. Valtion ravitsemusneuvottelukunta ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Ohjaus 3/2023.
Sinisalo, L. 2015. Ravitsemus hoitotyössä.
Tarkemmin oppimateriaali ensimmäisellä tunnilla.
Teaching methods
- Lähi- ja verkko-oppiminen
• Tiimi-oppiminen
• Tehtäväperustainen oppiminen
- Prekliininen luokkaharjoittelu
Exam schedules
Lukujärjestyksessä ilmoitettuna ajankohtana.
Pedagogic approaches and sustainable development
- Työelämälähtöisyys (teemapäivä, prekliininen harjoittelu)
• Tiimioppiminen (työpajat, prekliininen harjoittelu)
• Yhteisopettajuus (teemapäivä)
Student workload
Opiskelijan työmäärä 5 op = 135 t
Lähi- ja verkko-opetus
Nestehoidon tentti
ITSin tehtävät, tehdään pienryhmissä tai yksin.
Lääkelaskut
Prekliiniset harjoittelutunnit ja niiden ennakkotehtävät
Itsenäinen työskentely
Ravitsemushoito-osio 1 op
Evaluation methods and criteria
Nestehoidon koe HYL- K5
Lääkelaskut HYV/HYL
Luokkaharjoittelutunnit ja Itsin tehtävät, HYV/HYL (luokkaharjoitustunneilla 100 % läsnäoloa. Poissaolot tulee korvata toisen pienryhmän mukana. Luokkaharjoitustunneilla pukeudutaan asianmukaiseen työasuun)
Ravitsemushoito-osio, HYV/HYL. Hyväksytyn suorituksen edellytyksenä on yksilö- ja ryhmätehtävien suorittaminen. Ryhmätyöhön liittyvä poissaolo korvataan osallistumalla toisen ryhmän vastaaviin tunteihin; ryhmätehtävien tekemiseen ja esittämiseen tai muulla erikseen sovittavalla tavalla.
Failed (0)
Tiedot:
- Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsitteistä ja opinto-jakson mukaisista tavoitteista.
- Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.
Taidot:
- Jättää annetut tehtävät tekemättä.
- Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.
- Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.
Asenteet:
- Ei vastaanota eikä anna palautetta.
- Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
- Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita.
- Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentelyssä.
- Käyttäytyy epäammatillisesti.
- Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen tai hyvinvoinnin edistämiseen
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Tiedot:
- Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
- Hyödyntää ammatillista tietoa.
Taidot:
- Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
- Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.
Asenteet:
- Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti.
- Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
- Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
- Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä.
- Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa.
- Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä.
- Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Assessment criteria, good (3-4)
Tiedot:
- Jäsentää opinto-jaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa selittää, vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa.
- Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.
Taidot:
- Osaa itsenäisesti valita eri vaihto-ehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa.
- Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä. Ratkaisee ongelmia.
Asenteet:
- Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
- Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
- On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.
- Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuoro-vaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
- Käyttäytyy ammatillisesti.
- Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Assessment criteria, excellent (5)
Tiedot:
- Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita. Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
- Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.
Tiedot:
- Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihto-ehtoja.
- Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja.
- Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.
Asenteet:
- Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
- Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia.
- Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa.
- Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Kehittää omaa ja ryhmän vuoro-vaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
- Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen.
- Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.
Ylempi taso sisältää aina myös alemman tason osaamiset.
Qualifications
Recommended previous studies
Basics of pharmacotherapy
Further information
Its oppimisalusta
Peppi