Sisätautipotilaan hoitotyön perusteet ja terveyden edistämisen simulaatio (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CK50-3022
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
30.04.2025 - 24.08.2025
Ajoitus
25.08.2025 - 30.11.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoito
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 36
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Jenni Hannula
- Jaana Forsbacka
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 3 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
PSHTK25ASairaanhoitajakoulutus, Turku, K25A
Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
- Pienryhmä 3
Tavoitteet
SISÄTAUTIPOTILAAN HOITOTYÖN PERUSTEET JA TERVEYDEN EDISTÄMISEN SIMULAATIO 5 OP SIHO
Opintojakso sisältää 1 op englannin kielellä toteutettavia opintoja
Tavoitteet:
Opiskelija
• tietää keskeisimmät sisätautisairaudet ja sisätautipotilaan hoitopolun ja hoitotyön prosessin näyttöön perustuen
• hallitsee sisätautipotilaan hoidossa käytettäviä keskeisiä tutkimuksia, hoitotoimenpiteitä ja hoitotyön menetelmiä potilasturvallisuutta noudattaen
• tunnistaa ja ymmärtää kuntoutuksen merkityksen ja tarpeen sisätautipotilaan hoitoprosessissa
• tietää sairaanhoitajan roolin ja merkityksen sairauksien ennaltaehkäisyn ja omahoidon ohjauksessa ja tukemisessa ja hallitsee tarvittavia menetelmiä moniammatillisessa tiimissä
• tuntee tavallisimman sisätautisairauksien hoidossa käytetyn lääkehoidon
• osaa integroida ravitsemushoitoa ja -ohjausta yhdessä monialaisen asiantuntijaverkoston kanssa sisätautipotilaan hoitotyössä
• osaa toimia tiimin jäsenenä moniammatillisessa työyhteisössä
TERVEYDEN EDISTÄMISEN SIMULAATIO 0 OP TERSI
Tavoitteet
Opiskelija:
• syventää sisätauti- kirurgisen potilaan ja perioperatiivisen potilaan ja asiakkaan ja omahoidon tukemista ja ohjausta moniammatillisesti.
• harjaantuu potilaan nestehoidon toteuttamisessa
KANSAINVÄLINEN SIMULAATIO 0 OP KANSI
Tavoitteet
Opiskelija:
• syventää mielenterveys- ja päihdeasiakkaan sekä ikääntyneen asiakkaan hoitotyön osaamista
• harjaantuu toimimaan monikulttuuristen asiakkaiden kanssa
Sisältö
Sisältö
• Sisätautipotilaan hoidossa käytettävät keskeiset tutkimukset ja hoitotoimenpiteet
• Sisätautipotilaan hoitopolut, hoitomenetelmät ja kuntoutus akuutissa ja pitkäaikaishoidossa
• Sisätautien ennaltaehkäisy, sisätautipotilaan ohjaus, omahoidon tukeminen ja hoitoon sitoutuminen
• Sisätautipotilaan hoidossa käytettävä lääkehoito
• Sisätautipotilaan ravitsemushoito ja ohjaus sekä yleisimmät erityisruokavaliot
Simulaatioissa:
• harjoitellaan sisätauti-kirurgisen ja perioperatiivisen potilaan hoitotyön perusteiden ja nestehoidon kliinistä osaamista
• harjaannutaan moniammatillisessa vuorovaikutuksessa ja potilaan ohjaamisessa.
Simulaatioissa:
· harjoitellaan mielenterveys- ja päihdeasiakkaan sekä ikääntyneen monikulttuuristen asiakkaiden hoitotyötä.
· harjaannutaan monikulttuuristen asiakkaiden kanssa toimimisessa
Oppimateriaalit
Ahonen O., Blek-Vehkaluoto, M & Ekola, S 2023. Kliininen hoitotyö. Sanoma Pro.
1. Kliinisen hoitotyön lähtökohdat
2. Keuhkosairauksien hoitotyö
3. Sydän- ja verisuonisairauksien hoitotyö
4. Neurologisten sairauksien hoitotyö
5. Diabetesta sairastavan hoitotyö
Hoitotyön tutkimussäätiön hoitosuositukset
- Omahoidon ohjauksen sisällöt sydämen vajatoimintapotilaan hoitotyössä
- Keuhkoahtaumatautia sairastavan omahoidon ohjauksen sisällöt -hoitosuosituskokonaisuus
- Aikuisten diabetesta sairastavien insuliinihoidon ohjauksen sisältö
Lääkehoidon käsikirja 2020 (Sanoma Pro)
Tekijät Susanna Saano & Minna Taam-Ukkonen
Sydän ja verisuonisairauksien lääkehoito
Diabeteslääkkeet
Hengitysteiden sairauksien lääkehoito
Kilpirauhasen lääkehoito
Nivelreuma, nivelrikko, kortisoni ja kihdin lääkehoito
Elvytyslääkkeet
Neurologisten sairauksien lääkehoito
Kivennäis- ja hivenaineet
Käypä hoito –suositukset
- Elvytys
- Astma
- Keuhkoahtaumatauti
- Insuliininpuutosdiabetes
- Tyypin 2 diabetes
- Diabeteksen munuaistauti
- Diabeetikon jalkaongelmat
- Kohonnut verenpaine
- Sepelvaltimotautikohtaus
- Aivoinfarkti ja TIA
Muu opintojakson aikana esille tuleva materiaali.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Löytyy oppimisalustalta.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Yksilö- ja ryhmätyöskentely, käänteinen oppiminen, luento-opetus, tutoriaalityöskentely, työpajat ja luokassa tapahtuva harjoittelu, simulaatiot.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
Sisätautipotilaan hoitopolut ja hoitomenetelmät:
- sydän- ja verisuonisairaudet
- keuhkosairaudet
- diabetes
- neurologia: AVH, MS, Parkinsonin tauti, epilepsia
Sisätautipotilaan hoitomenetelmät akuutissa ja pitkäaikaishoidossa
Hengitys- ja verenkiertoelimistön sekä umpierityksen tarkkailu ja tukeminen
Hoitoelvytys
ABCDE, NEWS ja ISBAR –työkalujen käyttö
Sisätautipotilaan ohjaus, omahoidon tukeminen ja hoitoon sitoutuminen
Sydän- ja verisuonisairaudet ja niiden lääkehoito
Hengityselimistön sairaudet ja niiden lääkehoito
Umpieritysrauhasten sairaudet ja niiden lääkehoito (diabetes)
Neurologiset sairaudet ja niiden lääkehoito
Laboratorionäytteentoton perusteet
Kokoava simulaatio
Viestintäkanava ja lisätietoja
Mikäli on opintojaksoon liittyvä kysymys, joka ei ratkea itsin ohjeista niin ota sähköpostilla yhteyttä vastuuopettajiin. (Toivomme että et käytä Itsin viestitoimintoa).
Harjoittelutunneilla tarvitaan hoitopuku ja työkengät.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Sisätautipotilaan hoitotyö tentti K5-hyl
Tunneille valmistavat tehtävät hyv-hyl
Tutoriaalityöskentely hyv-hyl
Luokkaharjoittelu: aktiivinen osallistuminen kaikille tunneille ja mahdolliset etukäteistehtävät tehty = hyväksytty
TERSI-simulaatio: hyv-hyl
Hylätty (0)
Tiedot:
- Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsitteistä ja opinto-jakson mukaisista tavoitteista.
- Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.
Taidot:
- Jättää annetut tehtävät tekemättä.
- Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.
- Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.
Asenteet:
- Ei vastaanota eikä anna palautetta.
- Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
- Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita.
- Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentelyssä.
- Käyttäytyy epäammatillisesti.
- Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen tai hyvinvoinnin edistämiseen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tiedot:
- Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
- Hyödyntää ammatillista tietoa.
Taidot:
- Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
- Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.
Asenteet:
- Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti.
- Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
- Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
- Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä.
- Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa.
- Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä.
- Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tiedot:
- Jäsentää opinto-jaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa selittää, vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa.
- Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.
Taidot:
- Osaa itsenäisesti valita eri vaihto-ehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa.
- Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä. Ratkaisee ongelmia.
Asenteet:
- Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
- Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
- On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.
- Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuoro-vaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
- Käyttäytyy ammatillisesti.
- Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tiedot:
- Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita. Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
- Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.
Tiedot:
- Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihto-ehtoja.
- Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja.
- Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.
Asenteet:
- Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
- Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia.
- Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa.
- Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Kehittää omaa ja ryhmän vuoro-vaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
- Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen.
- Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.
Ylempi taso sisältää aina myös alemman tason osaamiset.
Esitietovaatimukset
Suositeltavat edeltävät opinnot
Hoitotyön perusteet
Lääkehoidon perusteet